Розроблено планування з української літератури, 7 клас, відповідно до вимог програми, затвердженої наказом МОНУ від 07.06.2017 № 804. Виділено уроки розвитку зв"язного мовлення, контрольних робіт, аналізу контрольних робіт, уроки позакласного та виразного читання, літератури рідного краю.
Українська література. 7 клас
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
№ уроку |
Зміст програмового матеріалу |
Дата |
Вступ (1 год) |
||
1 |
Художній твір як явище мистецтва, новий ірреальний світ, створений письменником, його особливість і значення. Функції мистецтва. Питання до теми.МК: образотворче мистецтво, музичне мистецтво, кіномистецтво. |
Дослідницька робота за таблицею |
Із пісенних скарбів (9 год) |
||
2 |
Висловлювання відомих людей про українські народні пісні, їх ідейно-художнє багатство. Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, рекрутські та солдатські, бурлацькі, наймитські і заробітчанські тощо). Ідейно-художнє багатство їх. Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Трагізм і героїзм у козацьких і чумацьких піснях. «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою» (одну на вибір).ТЛ: суспільно-побутові пісні. |
Дослідницька робота за таблицею |
3 |
Трагічний і героїчний пафос козацьких і чумацьких пісень. «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька». |
Створення відеопоезії |
4 |
Коломийки. «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» – «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Гумор і любов до життя.ТЛ: коломийки.МЗ: козацька доба (історія України). МК: І. Айвазовський «Чумацька валка» (образотворче мистецтво); М. Лисенко «Запорозький марш» (музичне мистецтво). |
Створення відеопоезії |
5 |
Зв’язне мовлення № 1 (усно). Складання коломийок. |
|
6 |
Література рідного краю 1. Пісні рідного краю. |
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
7 |
Зв’язне мовлення № 2 (письмово). Створення каліграм про пісню. |
|
8-9 |
Контрольна робота № 1. Контрольний твір «У пісні сум і радість обнялися». |
|
10 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
Метод «Я – редактор» |
Про минулі часи (10 год) |
||
11 |
Іван Франко. Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. «Захар Беркут». Історична основа повісті: змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників.ТЛ: історична повість.МЗ: козацька доба (історія України). МК: фільм «Захар Беркут», 1971; режисер Леонід Осика (кіномистецтво); Б. Лятошинський «Золотий обруч» (музичне мистецтво). СЛ: Мія Марченко «Місто тіней». |
Створення буктрейлера |
12 |
Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті. |
|
13 |
Лідерські якості головного героя твору. Патріотична ідея в творі. |
|
14 |
Тарас Шевченко. Життєпис поета (викуп з неволі, навчання в Петербурзькій академії мистецтв, збірка «Кобзар»). Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало…»).МК: пісня «Заповіт» (2016) миколаївських музикантів (вокал – Микола Осадчий); Г. Гладкий «Заповіт» (музичне мистецтво); І. Їжакевич «Тарас-пастух» ; роботи О. Шупляка (образотворче мисецтво). СЛ: Оксана Лущевська «Задзеркалля». |
Створення відеопоезії |
15 |
Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності («Тополя»).ТЛ: балада, метаморфози. |
Створення відеопоезії |
16 |
«Заповіт» («Як умру, то поховайте…») – твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього.ТЛ: ідея. |
Створення відеопоезії |
17 |
Урок виразного читання 1 поезій Т. Шевченка. |
|
18 |
Урок позакласного читання № 1. Адріан Кащенко. «Над Кодацьким порогом». |
Створення буктрейлера |
19 |
Контрольна робота № 2 з теми «Про далекі минулі часи». Тести. |
|
20 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
Про минулі часи (14 год) |
||
21 |
Андрій Чайковський. Коротко про митця. «За сестрою». Відтворення історичних подій з позицій гуманізму. Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті.ТЛ: героїко-романтична повість, композиція.МЗ: козацька доба (історія України). МК: А. Монастирський «Погоня за татарином» (образотворче мистецтво). |
|
22 |
Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості і винахідливості. Родинні цінності і патріотизм у творі. |
Метод «Мікрофон» |
23 |
Використання в повісті фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. |
Творчо-пошукова робота (знайти народознавчі елементи) |
24 |
Михайло Стельмах. Коротко про митця. Його поетичне сприйняття світу. «Гуси-лебеді летять» – автобіографічна повість про дитинство.ТЛ: автобіографічний твір.МК: фільм «Гуси-лебеді летять», 1974; режисер Б. Зеленецький (кіномистецтво). |
|
25 |
Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). Образ чутливого до краси Михайлика. |
Метод «Мікрофон» |
26 |
Звичаї, традиції українців. Образу гусей-лебедів. |
Творчо-пошукова робота (знайти народознавчі елементи) |
27 |
Григір Тютюнник. Коротко про дитинство письменника. Повість «Климко». Доля дитини в часи воєнного лихоліття. Автобіографічна основа твору. ТЛ: художня деталь. МЗ: Друга світова війна (історія України, всесвітня історія). МК: фільм «Климко», 1983; режисер М. Вінграновський (кіномистецтво). СЛ: В. Рутківський «Потерчата». |
|
28 |
Ідея самопожертви. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. |
Метод «Мікрофон» |
29 |
Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). . |
|
30 |
Урок позакласного читання № 2. Світ поезій М. Стельмаха. |
Створення відеопоезії |
31 |
Контрольна робота № 3 з теми «Про минулі часи». Тести. |
|
32 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
33 |
Література рідного краю 2. Проза письменників рідного краю. |
Створення буктрейлера |
«Ти знаєш, що ти людина?» (12 год) |
||
34 |
Олекса Стороженко. Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми твору. СЛ: Ірен Роздобудько «Арсен». |
|
35 |
Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. |
Створення анімації |
36 |
Зв’язне мовлення № 3 (усно). Усний переказ найбільш разючих епізодів з оповідання «Скарб» з аргументацією свого вибору. |
|
37 |
Богдан Лепкий. Коротко про письменника. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». Актуальні морально-етичні проблеми в творі. Збереження загальнолюдських цінностей – необхідна умова життя в суспільстві. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі. МЗ: Перша світова війна на теренах України (Історія України). |
Агітаційна кампанія «Захисти мишку» |
38 |
Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив...» (одну на вибір Л. Костенко). МК: В. Ковальчук «Дитячі сни» (образотворче мистецтво); Ю. Голумбовська «Крила» (музичне мистецтво). |
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
39 |
Ідея зіткнення неповторності і буденності в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни. |
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
40 |
Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті («Чайка на крижині», «Крила»). |
Створення відеопоезії |
41 |
Урок позакласного читання № 3. Поезії Ліни Костенко для дітей. |
Створення відеопоезії |
42 |
Зв’язне мовлення № 4 (письмово). Твір-мініатюра «Я – це…». |
|
43-44 |
Контрольна робота № 4. Контрольний твір «Лист улюбленому літературному героєві». |
|
45 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
Метод «Я – редактор» |
«Ти знаєш, що ти людина?» (11 год) |
||
46 |
Василь Симоненко – коротко про митця. Громадянські, патріотичні мотиви лірики. «Лебеді материнства» (одну на вибір В. Симоненка). МЗ: Р. Кіплінг «Якщо…» (зарубіжна література). МК: «Ти на землі людина» у виконанні «Піккардійської терції»; «Лебеді материнства» (вокальне виконання Ірини Стиць); (музичне мистецтво). |
Створення відеопоезії |
47 |
Загальнолюдські цінності та ідеї у вірші «Ти знаєш, що ти – людина?». Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани». |
Створення відеопоезії |
48 |
Урок виразного читання 2. Конкурс на найкращого читця поезій В. Симоненка. |
Метод «Я – декламатор» |
49 |
Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Казкове і реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. |
|
50 |
Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного. Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині. |
Метод «Мікро фон» |
51 |
Любов Пономаренко. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. ТЛ: новела. |
Метод «Мікро фон» |
52 |
Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо). |
|
53 |
Урок позакласного читання 4. Степан Васильченко «Приблуда». |
Агітаційна кампанія «Захисти героя твору» |
54 |
Література рідного краю 3. Поезія письменників рідного краю. |
Створення відеопоезії |
55 |
Контрольна робота № 5 з теми «Ти знаєш, що ти людина». Тести. |
|
56 |
Аналіз контрольних робіт. Питання до теми. «Тематична» |
|
Ми – українці (14 год) |
||
57 |
Олег Ольжич – поет національного героїзму, лицар духу. Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства в творах. Моральний заповіт нащадкам «Господь багатий нас благословив». |
Створення відеопоезії |
58 |
Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства в творах. Моральний заповіт нащадкам «Захочеш – і будеш…» (із циклу «Незнаному воякові»). |
Створення відеопоезії |
59 |
Олена Теліга - поет національного героїзму, лицар духу. Вірш «Сучасникам» як моральний заповіт нащадкам. |
Створення відеопоезії |
60 |
Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Поезія «Радість». |
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
61 |
Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Повість про пригоди українського силача, який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши безліч перемог. МК: кінофільм «Іван Сила», 2013; режисер В. Андрієнко (кіномистецтво). |
|
62 |
Іван Сила (Іван Фірцак) – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості. |
|
63 |
Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність. |
Метод «Мікро фон» |
64 |
Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. Оспівування любові до матері, її щирих почуттів до своєї дитини. Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті, ліризм поезій («Пісня про рушник») (одну на вибір А. Малишка). МК: композиторська творчість П. Майбороди, Г. Майбороди, О. Білаша, П. Козицького, Л. Ревуцького, М. Вериківського, А. Штогаренка, В. Івасюка (музичне мистецтво). |
Створення відеопоезії |
65 |
Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші «Чому, сказати, й сам не знаю...». Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті, ліризм поезії. |
Висловити враження від прочитаного мовою музики, кольору |
66 |
Література рідного краю 4. Поезії письменників рідного краю, що стали піснями. |
Створення відеопоезії |
67 |
Контрольна робота № 6 з теми «Ми – українці». Тести. |
|
68 |
Аналіз контрольних робіт. |
|
69 |
Повторення вивченого за рік. |
|
70 |
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчалися упродовж року і викликали найбільшу зацікавленість. «Тематична» |
Вікторина «Відкритий мікрофон» |
1