показати учням спорідненість українських казок з казками народів світу; розкрити прагнення всіх народів світу до перемоги добра над злом; розвивати творчі здібності учнів, їх фантазію; вміння висловлювати власні міркування про зміст казок; виховувати повагу до фольклорної спадщини народів світу.
Тема уроку: Спорідненість українських казок з казками народів світу.
Мета уроку: показати учням спорідненість українських казок з казками народів світу; розкрити прагнення всіх народів світу до перемоги добра над злом; розвивати творчі здібності учнів, їх фантазію; вміння висловлювати власні міркування про зміст казок; виховувати повагу до фольклорної спадщини народів світу.
Тип уроку: урок-спостереження.
Обладнання: збірки казок народів світу, презентація
ХІД УРОКУ
I. Мотиваційний етап
II. Актуалізація опорних знань. Бесіда
1. Що таке казка? Яка її будова та особливості?
2. Чи існує цей жанр лише в українському фольклорі? Які казки народів світу вам відомі?
3. Які казки інших народів світу люблять читати у вашій сім’ї? Назвіть їх. Що у них спільного з українськими народними казками?
III. Оголошення теми та мети уроку
За певний час учні першої групи записують головних героїв українських народних казок, а учні другої групи — російських народних казок. Перемагає та група, яка наведе більше прикладів.
• Чим відрізняються герої українських народних казок від російських? (В українських казках відсутні такі герої, як Баба Яга та Кощій Безсмертний, але існують Змій та Відьма)
• Чим схожі позитивні герої казок різних народів між собою? (Вони сміливі, відважні, мудрі тощо. Казки всіх народів закінчуються перемогою добра над злом)
• З якими народними казками інших народів ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури? Чим вони вам сподобалися? (З казками російського народу, німецького, арабською казкою)
В образах головних героїв казок втілена думка про те, що головним багатством кожної людини є її розум та чисте серце. І не важливо, чи має ця людина багато грошей, бо лише за допомогою основних якостей зможе перемогти зло, яке панує у світі.
IV. Робота з розвитку творчих здібностей учнів, їх фантазії
Робота в групах
Група «Художники»
Усно намалюйте уявну картину, яка перед вами постала, коли ви читали будь-яку казку. Прокоментуйте ілюстрації до казок, намальовані учнями.
Група «Відгадай»
Створити усний опис головного героя, якийсь уявний епізод з будь-якої казки, щоб інші учні класу змогли легко відгадати цю казку.
Група «Ми — актори»
Вибрати будь-який епізод казки, розіграти його у ролях.
Група «Казкарі»
Створити власну казку, де добро перемагало б зло.
V. Висновок. Метод «Мікрофон»
1. Чого навчають казки? До чого спонукають?
2. Яка роль казки у житті людини?
3. Як я змінюся після вивчення казок? До чого буду прагнути?
VII. Домашнє завдання