Тема. Тарас Шевченко. Філософська лірика. «Думи мої, думи мої..».
Мета. Т. Г. Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання, арешт. Перебування в казематі, заслання.
Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: історія України, образотворче мистецтво, музика.
Обладнання, наочність: портрет Т. Г. Шевченка, підручник, збірка «Кобзар», проектор, презентація, репродукція картини Тараса Шевченка «Байгуші» («Жебраченята»).
Кобзар співав в пустелі Косаралу,
у казематі батюшки - царя.
Кайдани, шаленіючи, бряжчали,
щоб заглушити пісню Кобзаря.
Л. Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
IV. Засвоєння нового навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
Ознайомлення з фактами біографії Т. Шевченка
1. Опрацювання статті підручника на с. 44-47.
2. Експрес – опитування
Т. Г. Шевченко народився (де і коли?)…2. Дитинство поета минуло в селі…3. Брати і сестри Т .Г. Шевченка…4. Поет залишився круглим сиротою, коли йому було …років. 5. У пана Енгельгардта Тарас служив ..6. Улюблине захоплення Т. Г. Шевченка… 7. Коли і завдяки кому було викуплено письменника з кріпацтва. 8. Перша поетична збірка письменника називалася…. 9. Заарештували поета за.. 10. На засланні Т. Г. Шевченко перебував ... років. 11. Помер Т. Г. Шевченко (де і коли)…12. Переховання поета відбулося ...?13. Яким твором починається перший «Кобзар» майстра слова?.14. Як називався альбом малюнків, створений митцем? 15. Скільки часу Т. Г. Шевченко пробув у казематі? 16. Скільки творів містить цикл поезій «У казематі»? 17. Куди відправили письменника на заслання7 18. Де поховали Т. Г. Шевченка?
Коментар учителя
У Т. Шевченка є два вірші з однаковими назвами «Думи мої, дуи мої..» різних років написання: 1840 і 1847. Перший із них увійшов у знакове для всієї України видання «Кобзар» 1840 року, але водночас цю поезіюТарас Григорович опублікував у так званому чигиринському «Кобзарі» та «Гайдамаках» (184к1). Інша поезія «Думи мої, думи мої…» вже датована 1847 року і має суттєво нове звучання, хоча обидва однойменні вірші виявилися програмними для різних періодів творчості Т. Шевченка. Та якщо в першому молодий Шевченко давав настанови своїм думам» іти в Україну», бо пророчо передбачав, що тільки там вони зможуть знайти «щиру правду, / А ще може й славу», то вірш «Думи мої, думи мої…» 1847 року поповнив собою рукописну «Більшу захалявну книжку» на засланні. У цій поезії автор виразно декламує творче кредо злісного й незламного поета, який гірко тужить за далекою Україною і спрагло чекає моментів натхнення, коли тільки поетична творчість (думи) здатна його бодай на кілька хвилин поєднати з рідним краєм і народом.
Прослуховування вірша «Думи мої, думи мої…» у виконанні
М. Кропивницького
Діалог із текстом
2. Як поет характеризує корінне населення Оренбуржжя? Чому в його уяві місцеве населення - киргизи – вже голі, босі, але ще бодай на волі моляться своєму Богу?
3. Чи можна в цих словах помітити авторський болючий натяк на жорстоку колоніальну політику Росії стосовно України?
4. Чому поет називає власні вірші « своїми дітками» й плаче разом з ними?
Художній аналіз (паспорт) вірша «Думи мої, думи мої…»
Паспорт вірша
1. Жанр твору: вірш.
2. Рід літератури: лірика.
3. Вид лірики: філософська.
4. Тема думи. Звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизника.
5. Ідея твору. Тільки впевненість у щасливому житті, наполегливість зможе змінити соціальний устрій, засудження слабкості поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.
6. Основна думка: думка про нещасливу долю свого народу не залишає поета протягом усього перебування на засланні.
7. Художні засоби виразності.
Епітети: «думи мої …єдині», «сизокрилі голуб’ятка» , «Дніпро широкий», «лиха година».
Уособлення: «думи мої… не кидайте хоч ви мене», «прилітайте».
Порівняння: «привітаю, як діток».
Повтор: «думи мої, думи мої».
Риторичні звертання: «думи мої», «мої голуб’ята», «мої любі».
Мистецькі діалоги
Уважно роздивіться репродукцію картини Тараса Шевченка
«Байгуші»(«Жебраченята»).
Чому, на вашу думку , позаду цих убогих малят Т. Шевченко змалював себе самого? Проведіть паралель між Тарасовими думами – дітьми й цими реальними нащадками козацького народу.
Діалог текстів
Знайдіть в бібліотеці книжку «Шевченко і час» Євгена Сверстюка , прочитайте її.
Зіставте думку літературознавця з тим, про що веде мову сам Т. Г. Шевченко, коли пророкує власній творчості велике майбутнє. Порівняйте розуміння долі мистецького твору його автором і розуміння Шевченкової життєвої долі та долі геніїв узагалі Євгеном Сверстюком.
V. Підбиття підсумку уроку
Заключне слово вчителя з елементами рефлексії
Тарас Шевченко - український поет, прозаїк, драматург, художник, політичний і громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань. Все його життя було присвячене українському народу. Поет мріяв про ті часи, коли його країна буде незалежною суверенною державою, коли в Україні шануватимуть мову, культуру та історію народу, а люди будуть щасливими.
Поезія Т. Шевченка «Думи мої, думи мої…» була написана в 1847 році під час його перебування в Орській фортеці. У цій поезії автор вболівав за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.
Робота над епіграфом до уроку
Прийом «Незакінчені речення».
-На сьогоднішньому уроці ми вивчали тему…
-Найцікавішим для мене на уроці було…
- Ми навчились, коли прочитали й проаналізували вірш…
VI. Домашнє завдання.
Вивчити вірш напам’ять. Ілюстрація до вірша.