Конспект уроку з української літератури. Т. Шевченко. Філософська лірика. "Думи мої, думи мої..."

Про матеріал
Використана література: 1. "Мій конспект" О.В. Слюніної. 2. Підручник "Українська література" О.Слоньовської для 8 кл. загальної середньої освіти. 3. Вікіпедія. 4. 8 клас: хрестоматія/упоряд. В.В. Паращич. -Київ: Літера ЛТД, 2016. 5. Оновлена програма з української літератури для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів підготовлена на основі чинної програми з урахуванням змін, внесених у 2015 році.
Перегляд файлу

Тема. Тарас Шевченко. Філософська лірика. «Думи мої, думи мої..».

Мета. Т. Г. Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання, арешт. Перебування в казематі, заслання.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: історія України, образотворче мистецтво, музика.

Обладнання, наочність:  портрет Т. Г. Шевченка, підручник, збірка «Кобзар», проектор, презентація, репродукція картини Тараса Шевченка «Байгуші» («Жебраченята»).

                                                          Кобзар співав в пустелі Косаралу,                         

                                                          у казематі батюшки - царя.

                                                          Кайдани, шаленіючи, бряжчали,

                                                          щоб заглушити пісню Кобзаря.

                                                                                   Л. Костенко

                                                                                        

                                                                                                                                                      

                                                        Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

IV. Засвоєння нового навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Ознайомлення з фактами біографії Т. Шевченка

1. Опрацювання статті підручника на с. 44-47.

 2. Експрес – опитування

  Т. Г. Шевченко народився (де і коли?)…2. Дитинство поета минуло в селі…3. Брати і сестри Т .Г.  Шевченка…4. Поет залишився круглим сиротою, коли йому було …років. 5. У пана Енгельгардта Тарас служив ..6. Улюблине захоплення Т. Г. Шевченка… 7. Коли і завдяки кому було викуплено письменника з кріпацтва. 8. Перша поетична збірка письменника називалася…. 9. Заарештували поета за.. 10. На засланні  Т. Г. Шевченко перебував ... років. 11. Помер Т. Г. Шевченко (де і коли)…12. Переховання поета відбулося ...?13. Яким твором починається перший «Кобзар» майстра слова?.14. Як називався альбом малюнків,  створений митцем? 15. Скільки часу Т. Г. Шевченко пробув у казематі? 16. Скільки творів містить цикл поезій «У казематі»? 17. Куди відправили письменника на заслання7 18. Де поховали Т. Г. Шевченка?

Коментар учителя

   У Т. Шевченка є два вірші з однаковими назвами «Думи мої, дуи мої..» різних років написання: 1840 і 1847. Перший із них увійшов у знакове для всієї України видання «Кобзар» 1840 року, але водночас цю поезіюТарас Григорович опублікував у так званому чигиринському «Кобзарі» та «Гайдамаках» (184к1). Інша поезія «Думи мої, думи мої…» вже датована 1847 року і має суттєво нове звучання, хоча обидва однойменні вірші виявилися програмними для різних періодів творчості Т. Шевченка. Та якщо в першому молодий Шевченко давав настанови своїм думам» іти в Україну», бо пророчо передбачав, що тільки там вони зможуть знайти «щиру правду, / А ще може й славу», то вірш «Думи мої, думи мої…» 1847 року поповнив собою рукописну «Більшу захалявну книжку» на засланні. У цій поезії  автор виразно декламує творче кредо злісного й незламного поета, який гірко тужить за далекою Україною і спрагло чекає моментів натхнення, коли тільки поетична творчість (думи) здатна його бодай на кілька хвилин поєднати з рідним краєм і народом.

Прослуховування вірша «Думи мої, думи мої…» у виконанні

М. Кропивницького

  Діалог із текстом

  1. Яким настроєм огорнута ця поезія?

2.  Як поет характеризує корінне населення Оренбуржжя? Чому в його уяві місцеве населення - киргизи – вже голі, босі, але ще бодай на волі моляться своєму Богу?

3. Чи можна в цих словах помітити авторський болючий натяк на жорстоку колоніальну політику Росії стосовно України?

4. Чому поет називає власні вірші « своїми дітками» й плаче разом з ними?

Художній аналіз (паспорт) вірша «Думи мої, думи мої…»

                                                     Паспорт вірша

         1. Жанр твору: вірш.

         2. Рід літератури: лірика.

         3. Вид лірики: філософська.

         4. Тема думи. Звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням  і вірою у вільне життя співвітчизника.

        

        5. Ідея твору. Тільки впевненість у щасливому житті, наполегливість зможе змінити соціальний устрій, засудження слабкості поневірянь, байдужості, що роблять людину рабом.

        6. Основна думка: думка про нещасливу долю свого народу не залишає поета протягом усього перебування на засланні.

        7. Художні засоби виразності.

 Епітети: «думи мої …єдині», «сизокрилі голуб’ятка» , «Дніпро широкий», «лиха година».

Уособлення: «думи мої… не кидайте  хоч ви мене», «прилітайте».

Порівняння:  «привітаю, як діток».

Повтор: «думи мої, думи мої».

Риторичні звертання: «думи мої», «мої голуб’ята», «мої любі».

Мистецькі діалоги

 Уважно роздивіться репродукцію картини Тараса Шевченка

«Байгуші»(«Жебраченята»).

Чому,  на вашу думку , позаду цих убогих малят Т. Шевченко змалював себе самого? Проведіть паралель між Тарасовими думами – дітьми й цими реальними нащадками козацького народу.

Діалог текстів

            Знайдіть в бібліотеці книжку «Шевченко і час» Євгена Сверстюка , прочитайте її.

          Зіставте думку літературознавця з тим, про що веде мову сам Т. Г. Шевченко, коли пророкує власній творчості велике майбутнє. Порівняйте розуміння долі мистецького твору його автором  і розуміння Шевченкової життєвої долі та долі геніїв  узагалі Євгеном Сверстюком.

  V. Підбиття підсумку уроку

Заключне слово вчителя з елементами рефлексії

          Тарас Шевченко - український поет, прозаїк, драматург, художник, політичний і громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань. Все його життя було присвячене українському народу. Поет мріяв про ті часи, коли його країна буде незалежною суверенною державою, коли в Україні шануватимуть мову, культуру та історію народу, а люди будуть щасливими.

        Поезія Т. Шевченка «Думи мої, думи мої…» була написана в 1847 році під час його перебування в Орській фортеці. У цій поезії автор вболівав за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.

Робота над епіграфом до уроку

Прийом   «Незакінчені речення».

-На сьогоднішньому уроці ми вивчали тему…

-Найцікавішим для мене на уроці було…

- Ми  навчились, коли прочитали й проаналізували вірш…

  VI. Домашнє завдання.

 Вивчити вірш напам’ять. Ілюстрація до вірша.

docx
Додано
14 жовтня 2022
Переглядів
8442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку