Михайло Коцюбинський "Дорогою ціною"

Про матеріал
Презентація до уроку української літератури у 8 класі. "Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Михайло Коцюбинський(1864-1913) Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Перевірка випереджувального домашнього завдання 1890р. - у Львівському журналі «Дзвін» друкується оповідання «Наша хатка»1891-1892 р.р. – оповідання «Харитя», «На віру», «Ялинка», «П’ятизлотник»З 1898 р. – м. Чернігів. «Intermezzo», «Цвіт яблуні», «Дорогою ціною», «Хвала життю», «Fata morgana», «Тіні забутих предків» ТК 1. 1 бал

Номер слайду 5

«Дорогою ціною» - уславлення бунтарського духу українського народу, який прагне здобути волю навіть ціною власного життя.

Номер слайду 6

Сюжет (від фр. sujet — «предмет») — система подій у художньому творі, у ході яких розкриваються характери персонажів й ідея. В основі сюжету лежить конфлікт.

Номер слайду 7

Сюжетні лінії “Дорогою ціною” — відтворення історичної епохи; — боротьба героїв за волю й щастя; —кохання між Остапом і Соломією.

Номер слайду 8

Композиція (від лат. componere — «складати», «поєднувати») — побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину й сприяє виявленню ідеї.

Номер слайду 9

Композиція “Дорогою ціною” Вступ (експозиція) —слово автора про героїчну історію народу I частина — втеча Остапа і Соломії від пана (зав’язка) II частина — переправа через Прут і поранення. III частина — перебування у плавнях, пошуки Соломією порятунку. Поєдинок Остапа з вовком. IV частина — головні герої в циган, арешт Остапа. V частина-  спроба Соломії визволити коханого з-під турецької варти (кульмінація). Загибель героїні (розв’язка) Епілог —Остап живе самотою й чекає зустрічі з коханою.

Номер слайду 10

Пролог ( грец. prologos, від pro — перед і logos — слово, вчення) — композиційний компонент, початковий етап епічного, драматичного твору, в якому коротко викладаються розгорнуті далі події або зображується одна подія, віддалена в часі від основної дії, яка … розкриває першопричини подальших колізій (зіткнення протилежних інтересів) або повідомляє про ідейно-тематичний задум автора, мету твору.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Завдання до тексту1. Про які історичні події згадує в пролозі автор?2. Про віковічну боротьбу яких двох сил говорить М. Коцюбинський? 3. Кого прославляє автор у пролозі?4. Про що говорять слова: «...ще не заплісніло в неволі, не втратило ще живої душі»?5. Випишіть рядки з прологу, які натякають на назву повісті.6. Випишіть із прологу засоби художньої виразності (метафори, порівняння, алегорії, …)  ТК 2.3 бали

Номер слайду 14

{16 D9 F66 E-5 EB9-4882-86 FB-DCBF35 E3 C3 E4}Про які історичні події згадує автор у пролозі?Про Задунайську Січ, про Коліївщину, про повстання гайдамаків. Про віковічну боротьбу яких двох сил говорить М. Коцюбинський? Про віковічну боротьбу двох станів — панського й мужичого, яка ніколи не закінчувалась. Кого прославляє автор у пролозі?Високий бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів і був готовий дорогою ціною заплатити за волю. Про що говорять слова: "...ще не заплісніло в неволі, не втратило ще живої душі"Про волелюбне українське селянство Випишіть рядки із прологу, які натякають на назву повісті."...хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні — то полягти кістками на вічний спочинок"Випишіть із прологу засоби художньої виразності (метафори, порівняння….) Віл, тур (алегор. образи), вільний дух народу ще тлів під попелом неволі(метафора), боротьба…проносилась бурею(порівняння), збіджені,змордовані люди(епітети)

Номер слайду 15

Визначте спільне та відмінне. Віл Тур  ТК 3. 3 бали

Номер слайду 16

Визначте спільне та відмінне. Віл Свійська тварина покірна, невибаглива. Тур. Дика тварина. Не терпить неволі, непокірна Великі, сильні

Номер слайду 17

Асоціювання ключові слова воля, неволя. (Використати слова, що означають природні явища, кольори, звуки, почуття, квіти, тварин, людей, птахів) ВОЛЯ НЕВОЛЯТК 4.2 бали

Номер слайду 18

Проблемні запитання - Чому письменник кінця XІX - початку XX ст. обрав для свого твору тему таких далеких часів?- Чи цікава історія покріпаченого селянства людині XXІ століття? Свою думку обґрунтуйте.

Номер слайду 19

Запишіть висловлювання щодо уроку. Почніть його так: «Прочитавши пролог до повісті, я дізнався… (подумав…, відчув…, зрозумів…)» «Сьогодні на уроці я дізнався…(відкрив..., зрозумів…, побачив…, відчув…)»ТК 5.2 бали

Номер слайду 20

ОЦІНЮВАННЯ

Номер слайду 21

Номер слайду 22

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОбов’язкове: прочитати повість; переказати один епізод, який найбільше вразив; скласти характеристику образів Остапа і Соломії . За бажанням: підготувати картку, скласти ребус чи запитання вікторини, намалювати ілюстрацію, підготувати цікаві факти з життя М. Коцюбинського.

pptx
Додано
17 жовтня 2022
Переглядів
1403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку