Михайло Коцюбинський "Дорогою ціною"

Про матеріал
Розробка уроку україської літератури у 8 класі "Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору". До урокудодається презентація
Перегляд файлу

Урок №    Українська література.  8 клас                    

Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. «Дорогою ціною». Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Композиційні особливості твору.

Мета:  ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського, з’ясувати пригодницький романтичний сюжет твору, особливості композиції; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість; удосконалювати навички аналізу сюжету та композиції повісті, формувати світогляд школярів; виховувати почуття любові до творчості М. Коцюбинського, інтерес до історичного минулого рідного краю.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання:  портрет М. Коцюбинського, бібліотечка творів письменника, дидактичний матеріал (завдання, технологічні карти), презентація.

Людську любов, і радощі й жалі,

І совість, що губилась на землі, –

У серце взяв, у світ поніс з собою.

А.Малишко

 

Х і д   у р о к у

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

2.  Слово вчителя. Сьогодні ми починаємо вивчення творчості надзвичайно цікавого письменника. Чим саме цікавого? Думаю, кожен із вас знайде свою відповідь на це запитання. Михайло Коцюбинський став знайомим для мене  ще з дитинства, коли я прочитала його твори «Харитя», «Ялинка», «Маленький грішник». Ці оповідання викликали багато емоцій. І вже пізніше я зрозуміла, що М. Коцюбинський – неперевершений знавець людської душі і природи. Михайло Михайлович дуже любив життя. Любив у ньому те, що має красу і світло, радість і ласку. Любив сонце, весну, літо. Його називали Великим  Сонцепоклонником.

ІІ. Цілевизначення і планування.

1. Представлення концепту теми.

Слово вчителя. На вивчення теми відводиться три уроки. Ми прочитаємо  повість «Дорогою ціною», ознайомимося з  її темою, ідеєю, проблематикою.

 І кожен із вас матиме власне уявлення про свободу людини. Скільки людей боролися за волю, скільки про це написано в художній літературі, як оспівано в народних піснях!

      Герої повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною»  – Остап і Соломія. Вони ризикували своїм життям заради волі, покинули батьківщину, дорогих їм людей. Отже, помандруємо і ми з цими героями сторінками захопливого твору.  

2. Оголошення теми уроку.

3. Визначення власних цілей уроку. (Критерії оцінювання роботи на уроці)

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Ознайомлення з біографією М. Коцюбинського.

Перегляд відео. Учні обмінюються враженнями в парі, після чого один із них озвучує результат за зразком: «Перегляд відео мене примусив замислитись над тим, що…»

  • Що ви дізналися після прочитання біографії М. Коцюбинського з підручника? (Прочитати  випереджувальне домашнє завдання, переказати те, що найбільше вразило)      
  1. Слово вчителя. Перед роботою над текстом твору  згадаємо  поняття «Сожет» та «Композиція», розглянемо сюжет та композицію повісті. (Повідомлення  2 учнів)

Сюжет (від фр. sujet — «предмет») — система подій у художньому творі, у ході яких розкриваються характери персонажів і головна ідея. Оскільки події подаються в розвитку, в основі сюжету лежить конфлікт. Конфлікти бувають різноманітні: соціальні, любовні, психологічні, виробничі тощо. У художньому творі зазвичай є різні види конфліктів. Класичний сюжет має такі елементи: експозиція — вихідні відомості про героїв, які вмотивовують їхню поведінку в умовах конфлікту; зав'язка — подія, що кладе початок конфлікту; кульмінація — найвищий момент у розвитку дії; розв'язка — подія, що розв'язує конфлікт; епілог — повідомлення про події після розв'язки. Великий епічний твір має кілька сюжетних ліній.

Сюжетні лінії “Дорогою ціною”

— відтворення історичної епохи в оповіданні;

— боротьба героїв за волю і власне щастя;

— щире почуття кохання між Остапом і Соломією.

М. Коцюбинський на основі глибокого вивчення життя кріпаків початку ХХ ст. за допомогою творчої уяви написав захоплююче оповідання «Дорогою ціною». Усі події та герої правдиві, типові. Типовість у цьому творі виявляється в реалістичному змалюванні життєвих фактів і характерів кріпаків першої половини ХІХ ст., які письменник подав узагальнено. Втілені вони в індивідуальних людських долях Соломії і Остапа — привабливих героїв, які діють у конкретних історичних обставинах.

   Оповідання «Дорогою ціною» М. Коцюбинського захоплює напруженим і цікавим сюжетом, героїчним характером і духовною красою його героїв.

 

Композиція (від лат. componere — «складати», «поєднувати») — побудова літературного твору, співвідношення всіх його компонентів, що створює цілісну картину і сприяє виявленню головної ідеї. Розрізняють зовнішні елементи композиції — поділ твору на частини і внутрішні — групування і розстановку персонажів. Іноді у значенні композиції вживають термін архітектоніка.

Композиція “Дорогою ціною”

«Дорогою ціною» має особливу побудову. У коротенькому вступі письменник характеризує суспільно-політичне життя в Україні в 30-х роках ХІХ століття, коли розгортаються події, змальовані в оповіданні, а також згадує про ще давніші події з історії боротьби українського народу за свободу і незалежність. Коцюбинський висловлює свій погляд на життя народу як на «віковічну боротьбу двох станів, панського і мужичого».

    Вступ до оповідання допомагає нам краще зрозуміти ідею твору. Далі в п’яти частинах твору послідовно розгортаються події. В заключній частині оповідання письменник показує самотнє життя уже старого Остапа через багато років після смерті Соломії. Вступ і закінчення, таким чином, є ніби своєрідною історичною рамкою, що охоплює зображені у творі події.

   Вступ (експозиція) — палке слово автора про героїчну історію народу, про його нескорений вільнолюбивий дух.

 I частина — втеча Остапа і Соломії від пана. Це зав’язка сюжету.

II частина — переправа через Прут і поранення головного героя.

 III частина — перебування Остапа у плавнях, пошуки Соломією порятунку. Поєдинок юнака з вовком.

 IV частина — головні герої у циган, арешт Остапа.

V частина. Кульмінацією повісті є спроба Соломії визволити коханого з-під турецької варти. Розв’язка твору — загибель головної героїні.

 Епілог — старий Остап живе самотою і чекає зустрічі у вічності з коханою.

Експозиція-вступ. Це ніби заспів, який потім конкретизується в типових людських долях, образах, подіях, пейзажах тощо. У вступі твору Коцюбинський розповідає про підневільне рабське життя селян-кріпаків, їх самовіддану боротьбу за волю, знайомить нас з формами цієї боротьби (втеча від панів на вільні степи Дунаю), з місцем дії. Вступ оповідання «Дорогою ціною» показує читачеві середовище, в якому формувалися герої твору, психологічно готує читача до вчинків Остапа і Соломії.

 

3.  Робота учнів із літературознавчими словничками, запис визначення пролог ( грец. prologos, від pro — перед і logos — слово, вчення) — композиційний компонент, початковий етап епічного, драматичного твору, в якому коротко викладаються розгорнуті далі події або зображується одна подія, віддалена в часі від основної дії, яка проливає на неї світло, відтінює її, розкриває першопричини подальших колізій; або повідомляється про ідейно-тематичний задум автора, мету твору.

(Літературознавчий словник-довідник К.- 2007р.).

4. Читання прологу повісті «Дорогою ціною» Обговорення за питаннями. Евристична робота

Про які історичні  події згадує автор  у пролозі?

Про Задунайську Січ, про Коліївщину, про повстання гайдамаків

Про віковчну боротьбу яких двох сил говорить М.Коцюбинський?

 про віковічну боротьбу двох станів — панського й мужичого, яка ніколи не закінчувалась

Кого прославляє автор у пролозі?

високий бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів і був готовий дорогою ціною заплатити за волю.

Про що говорять слова: "...ще не заплісніло в неволі, не втратило ще живої душі"

волелюбне  українське селянство

Випишіть рядки із прологу, які натякають на назву повісті.

"...хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні — то полягти кістками на вічний спочинок"

Випишіть із прологу засоби художньої виразності (метафори, порівняння, алегорії тощо) (не менше 3)

 

5.  Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

 А).Асоціювання: ключові слова воля, неволя. (Використати слова, що означають природні явища, кольори, звуки, почуття, квіти, тварин, людей, птахів.)

Б),  Слово вчителя. Письменник щодо уярмленого народу використовує заперечне порівняння вола і тура. Знайдіть у цих образах спільне та відмінне, побудувавши діаграму Вена. Що символізують у творі образи дикого тура і вола?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Проблемний виклад.

 - Чому письменник кінця XІX   -    початку  XX ст. обрав для свого твору тему таких далеких часів?

( «Коло ідей», обговорюємо висловлені учнями думки).

- Чи цікава історія покріпаченого селянства  людині XXІ століття? Свою думку обґрунтуйте.

7. Асоціювання: ключові слова воля, неволя. (Використати слова, що означають природні явища, кольори, звуки, почуття, квіти, тварин, людей, птахів.)

                           

 

                         ВОЛЯ                                             НЕВОЛЯ

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1.«Вільне письмо» Запишіть висловлювання (5-6 речень), починаючи його словами: «Прочитавши пролог до повісті, я подумав…, відчув…, зрозумів…‟

     «Сьогодні на уроці я (відкрив, зрозумів, побачив …)…»

2. Оцінювання роботи  учнів.

V.Домашнє завдання.

Обов’язкове: дочитати сторінки повісті; переказати один епізод, що найбільше вразив; скласти характеристику образів (за вибором);

За бажанням: підготувати картку, скласти ребус чи запитання вікторини, намалювати малюнок, підготувати цікаві факти з життя М. Коцюбинського.

 

docx
Додано
17 жовтня 2022
Переглядів
2434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку