Тема. Василь Королів – Старий „Хуха -Моховинка”. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності казкових істот.
Мета: вчити учнів знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, оцінювати вчинки персонажів з позицій гуманізму; удосконалювати навички виразного читання, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння грамотно висловлювати думки, образне мислення; виховувати доброту, порядність, чуйність, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф:
Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна
Обладнання: підручник з укр. літератури для 5 класу, презентація до уроку, ілюстрації до твору.
Методи, прийоми і форми роботи:
використання образних висловів, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», слово вчителя, словникова робота, асоціювання, робота в парах, постановка і розв’язання проблемного питання.
Хід уроку
І. Організаційна частина. (слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні ми з вами, друзі, замислимось над питанням, яке розгадують люди протягом століть: що таке добро і зло? Як удається їм уживатися та існувати одночасно на нашій землі? Що потрібно зробити, аби добро перемагало завжди і скрізь? (слайд 2)
Епіграф нашого уроку: Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна
Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку. (слайд 3)
Незакінчені речення
Казка – це…
6. Що свідчить про любов Василя Костьовича до природи? (обраний фах – ветеринар)
7. Чи можна Василя Королева – Старого назвати патріотом, незважаючи на те, що він велику частину життя прожив за кордоном? (під час революції боровся за незалежність України, навіть за кордоном сам писав про Україну й захопив цим свою дружину).
III. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Асоціативне питання.
- Перед нами збірка казок з таємничою назвою «Нечиста сила».
- З чим у вас асоціюється назва цієї книги? ( з Бабою - Ягою, відьмами, чортами і т.ін.)
2.Перегляд міні-словника «Фантастичні істоти української міфології»
- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з якими потрібно вміти ладнати.
Усі таємниці природи знає Дідо Капуш, але ділиться своїми знаннями лише з обраними. Домашній затишок береже Домовик.(слайд 5)
Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка.(слайд 6)
Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати цю красуня, щоб не було біди. Душі померлих дітей – потерчата – блукають болотами.(слайд 7)
У лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком. (слайд 8)
Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до самого ранку міг Блуд. Чаклує і літає на мітлі Відьма.
То в людській, то в звірячій подобі являється Вовкулака. А господарем водойм є Водяний.
А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.
- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу, вважають її лихою, тому остерігаються).
3.Розповідь учителя.
Традиційно усі ці істоти вважаються негативними, злими. Письменник Василь Королів-Старий уявив цих народних персонажів зовсім по-іншому.
Готуючи до видання збірку казок «Нечиста сила», В. Королів-Старий писав:
«Я — не педагог і, можливо, помиляюсь. Отож, як результат моєї помилки, з’явиться оця книжка казок, в яких дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську «нечисту силу», що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші «сили», яких, на жаль, не зовуть «нечистими».
4. Евристична бесіда
Сьогодні до нас завітала Хуха-Моховинка, і так як ви всі вважаєте себе добрими людьми, я думаю, що Хуха нам покажеться.(слайд 9)
5. Теорія літератури.(слайд 11)
У творах письменники змальовують людей, предмети, явища та події, тобто створюють художні образи.
Зображуючи персонажів, автори часто вдаються до опису їх зовнішності - обличчя, волосся, статури, одягу, міміки, жестів. Цей опис у літературі називається портретом.
Портрет - опис зовнішності персонажа в художньому творі.(Запис визначень в зошити.)
«Як і всі інші Хухи, Моховинка так само мала мінливу вовничку, яка враз сама собою робилася того кольору, що й ті речі, біля яких бувають Хухи. Моховинка найчастіше була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки. Але ж коли вона бігала по соснових старих глянцях, що лежали на землі, то ставала такою ж рудувато-червоною, як вони. Біля потоку була вона блакитною, як вода, на піску — жовтою, як пісок, між кущами шипшини — рожевою, на вересі — фіалковою, на снігу ставала білою».
6. Робота в парах. Схарактеризуйте образ Моховинки за поданими цитатами. Запишіть риси її вдачі.
Робочі картки, де цитати записано в лівій колонці таблиці, роздано на кожну парту.
Цитати |
Характеристика героїні |
«Була вона й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку ̶ «братки». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки». |
опис зовнішності |
«Була дуже гарна Хушка, може, ліпша, як всі інші Хухи в тому лісі». «Моховиночка найчастіш була зеленою, бо рідко відбігала від своєї зеленої хатки». |
авторське ставлення |
«Дуже зраділи дитинчата, коли перед них з’явилося те миле звірятко, що вони бачили його вві сні» «Всі Хухи-Боровинки раділи з її повороту». «За допомогою своїх родичів вона вибудувала собі гарнесеньку хатку…». |
прихильне ставлення до неї інших Хух, дітей |
«Відомо ж бо, що Хухи з роду в рід живуть по одних і тих самих місцях. Переселяються ж тоді, коли щось зруйнує милу їм їхню батьківщину». |
любов до рідного лісу |
«Одного бракувало Моховинці: не було тут ніде поблизу жодної іншої Хухи. А кожний знає, як тяжко жити без рідного товариства в чужій стороні!..». |
щирість, товариськість |
« ̶ Хутчій! У нас нещастя! Коза Лиска заплуталася в сітці!» ̶ і з тими словами вона побігла до дверей. А за нею побігли й діти…» «Шкода стало Моховинці старого, безпомічного діда. Забула вона й про те, як він зруйнував її хатку та вигнав з батьківщини. Як хотів він її зарубати сокирою та на все життя зробив кривенькою». |
співчутливість, сміливість |
«Хуха була моторна й уміла вигадувати всякі виграшки». |
вигадливість |
7.Асоціативний ряд. (слайд 13)
Запишіть по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації.
Маленька
Обережна
Хороша
Охайна
Віддана, вірна
И
Наполеглива
Культурна, красива
Активна, акуратна
8.Робота з текстом твору.
а в реальному житті злими бувають люди, коли … (слайд 16)
IV. Підсумок уроку.
- Чого навчила вас прочитана казка?
- Чи змінилося ваше ставлення до природи, інших людей?
- Мені сподобалося …
Перегляд презентації «В природу з добром іди» (слайди 17-25)
Живуть в душі у кожної людини
Дві протилежні половини:
Одна з них - добра, світла, чудотворна,
А друга - чорна,зла, потворна.
Нехай зникають сумнів, сум і зло!
Нехай живе в тобі добро!
Любов – могутній щит від бід,
Весь біль розтопить наче лід!
V.Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.
Написати листа Василю Королеву-Старому про свої враження від казки «Хуха-Моховинка» або листа до Хухи.(слайди 26-27)
Дякую вам за урок та бажаю добра й миру. (слайд 28)