Тема: Всеволод Нестайко – визнаний у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захопливий сюжет, мрі і дійсність,смішне, комічне, романтичне в його пригодницькій повісті для дітей.
Мета: ознайомити з життям та творчістю письменника; навчити розрізняти поняття романтичного та пригодницького; розвивати вміння виразно читати й коментувати прочитане; виховувати повагу до справжньої дружби та взаємопідтримки.
Міжпредметні зв’язки: пригоди й романтика у творах Д. Дефо, Ж. Верна, Марка Твена.
Хід уроку
Тореадор - це те саме, що і матадор. Це головний учасник бою биків в Іспанії та в країнах Латинської Америки, який шпагою завдає бикові останнього, смертельного удару. Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=Ps-dVH0EaRY
1) Карта України, щоб показати місце народження автора .
Дуже любив читати пригодницькі шедеври Джека Лондона, Жюля Верна, Марка Твена та інших.
- Чи полюбляєте ви пригоди?
- Які прочитані пригодницькі та романтичні твори вам найбільш припали до душі на уроках зарубіжної літератури ?
2) Робота в зошитах ( визначення малюють).
Повість - це
чи1 або кілька героїв,
соціальна група або родина.
Тривалий час дії.
Середній обсяг та прозова форма.
Пригодницька повість – це твір, сюжет якого насичений подіями, характеризується несподіваним поворотом,великою динамікою розгортання . Романтична повість містить героя, який є майже ідеальною особистістю (або кількох героїв), у надзвичайних обставинах. Романтичному героєві властиві безстрашність, яскраві почуття, часто цей герой вступає у боротьбу за справедливість та правду.
3) Обговорення намальованого та написаного.
- Назвіть романтичних героїв із творів зарубіжної літератури.
- Чи зустрічали ви романтиків у сьогоденні?
- Що є для вас пригода?.....
4) Чому саме для дітей книги писав В.Нестайко?
- Вочевидь, рутина і «серйозність» дорослого життя були не зовсім тим, чого прагнув письменник. «Коли я став по-справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутись назад у дитинство-догратися, досміятися,добешкетувати…Вихід був один-стати дитячим письменником. Так я й зробив.І, пам’ятаючи своє невеселе дитинство, я намагався писати якомога веселіше».
Фільм «Тореадори з Васюківки» демонструвався в 72 країнах світу, тільки не в радянській Україні. Чиновники вирішили, що у ньому є наклеп на радянські реалії, а головні герої не схожі на справжніх піонерів.
Цей твір потрапив до переліку видатних творів світової літератури для дітей.
5) Завдання «Що запам’ятав, те записав».
6) Невеликою групою учні можуть підготувати коротку інсценізацію найцікавішого уривку з повісті .
III. Хвилинка релаксації.
а) Перегляд відео
https://www.youtube.com/watch?v=wLrpBJWJLhI
б) – І наостанок, кілька афоризмів і просто мудрих думок від Всеволода Нестайка:
«Тільки оптимісти зможуть будувати вільну державу».
«Взагалі, я вважаю, що дитяча дружба – це щастя. Якщо це вірна дружба, вона зберігається на все життя…».
«Всі діти в чомусь здібні, талановиті, вони дуже різні і чимось дуже цікаві. Але, як на мене, є недолюблені ті, яким недодали уваги в дитинстві. Саме від дорослих залежить, кого вони виростять і чи будуть їхні діти успішними і щасливими».
«Неволя- це найстрашніше, що може бути в світі – коли йдеш ти з мамою по вулиці, тримаєшся, а будь-який фашист може штовхнути твою маму, образити, і ти нічого не можеш вдіяти. У 1944-му році мені було 11 років, і з того часу я став дорослим, напевно. Дитинства у мене вже не було».
«Я вірю в добро…Вірю в людську гідність…Вірю в те, що все-таки в душі кожного існує Господь Бог, і в кожного він свій…Вірю в єдиного Господа…І він не стільки на іконах і в церквах, скільки в душах людських. Розумієте, у кожного, якщо він чесний, порядний, добрий і чуйний, то у кожного, так би мовити, свій Господь».
«Я пишаюся, що не вийшов із дитинства, що зберіг дитячу душу. Це підтримує мене в нашому жорстокому світі і дає сили творити».
IV.Домашнє завдання.
Підготуватися до стислого переказування першого та другого розділів повісті «Тореадори з Васюківки».
МК: кінофільм «Тореадори з Васюківки», 1965; режисер С. Зелікін (