Українська література. 6 клас.
Тема: Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі.
Провідний мотив вірша «Думка»
Мета:
Тип уроку : комбінований урок
Методи і прийоми:
Обладнання: портрет Кобзаря, рушники, виставка книг, вінок, вишиванка, ноутбук, аудіозапис, відеофільм, «рухомий рядок».
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Створення позитивного настрою. Вітання англійською.
2. Робота з епіграфом уроку «Т. Шевченко – «візитна картка» України».
3. Передбачення. «Незакінчене речення».
- Від сьогоднішнього уроку я очікую….
- Історія про візитівки.
4. Випереджувальні завдання: підготовлені повідомлення учнів про відомих на весь світ особистостей. «Візитні картки» нашої держави - Богдана Хмельницького, Тараса Шевченка, Андрія Шевченка, братів Кличків.
ІІ. Цілевизначення й планування.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, сьогодні мова піде про одну з «візитівок» України – славетного Кобзаря, генія українського слова Т. Г. Шевченка, та про його твір «Думка». Ми дізнаємося про життєвий шлях Кобзаря, зокрема період перебування у Санкт-Петербурзі, творчий шлях, і дамо відповіді на запитання:
- Чому роки перебування Шевченка в Санкт-Петербурзі були важливими для митця? А для нас?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Слово вчителя: З попередніх класів ви вже багато знаєте про Шевченка, а в минулому році ми відзначили 200-річчя з дня народження Кобзаря, і вантаж наших знань поповнився новими відомостями, фактами . Всі школи нашого району вшановували річницю митця по-особливому – висаджували дерева, а саме вишні, і вишивали рушники. Тому пропоную завітати на виставку рушників наших майстринь.
2. Виставка рушників.
- Кожен рушник – ексклюзив, він існує лише в одному екземплярі. У вишивці обов’язково є вкраплення бісеру. Всі вироби зберігаються в районній картинній галереї ім. Дмитра Красняка. Але є рушники незвичайні, бо вишиті людьми , яких ви добре знаєте – це вчителі та учні нашої школи. Автором цього рушника (презентую) є вчитель математики нашої школи Бредіхіна Валентина Трохимівна. Ось робота…(називаю прізвища педагогів і школярів, які створили рушники).
3.Гра слів. Думаю, що під час Тижня іноземної мови доречно буде нагадати, як звучать англійською ключові слова сьогоднішнього уроку. (Основні поняття, як от «рушник», «вишиванка», «виставка», «книга», «кобзар» називаю англійською).
4.-А допоможе більше згадати про Кобзаря оцей рухомий рядок .(Кожне речення написано на папері форматом А4, розміщується зверху дошки в довільній послідовності. Впродовж уроку можна змінювати послідовність).
« Цифрами про Шевченка»
1814 рік- народився Т.Г.Шевченко.
1838 рік- написав «Думка»
(«Тече вода в синє море»).
35 країн збудували пам’ятники Шевченку.
1256 пам’ятників на Україні.
128 пам’ятників на всіх континентах світу.
На 140 мов світу перекладено «Кобзар».
На 100-гривневій купюрі розміщено портрет Шевченка.
240 творів (поетичних, прозових і драматичних) написав Тарас .
1200 картин залишив нам у спадок Кобзар.
За 2500 карбованців викупили Шевченка з кріпацтва.
фільм «Обличчя української історії. Тарас Шевченко» і запитання, які ви бачите перед собою (на столі лежать запитання для пар).
Блок1.
1.Назвіть роки життя Т.Г.Шевченка.
2.Де народився Кобзар?
3.Яке було дитинство у Тараса?
4.Який ще талант, окрім письменницького, він мав?
5.У якого пана служив малий Тарас козачком?
6.За що Шевченка було прозвано Кобзарем?
Блок 2.
7.Як Шевченко опинився у Санкт-Петербурзі?
8.З якими людьми познайомився Шевченко?
9.Коли і за скільки викупили Шевченка з кріпацтва?
10.Де навчався Шевченко?
11.У якому році було видано «Кобзар»?
Блок 3.
12.Яка тема твору?
13.Від чийого імені ведеться розповідь?
14.Яку ж долю зустрів козак? Через що?
15.Чому для нас рідний край наймиліший?
16. Визначте ідею поезії.
17.Які образи є у вірші?
18.Знайдіть епітети у творі.
19.Знайдіть риторичні запитання в поезії.
Блок 4.
20. Чому роки перебування Шевченка в Санкт-Петербурзі були важливими для митця? А для нас?
21. Чому Шевченко – «візитна картка» України?
22.Як ми вшановуємо пам'ять Тараса Григоровича?
23.Що нас здивувало на уроці?
24.Що нового ми дізналися сьогодні?
-Отже, будемо дуже уважні, щоб дати вичерпну відповідь на запитання, які перед вами .
5.Перегляд фільму. Уважно перегляньте фільм, щоб дати відповідь на запитання.
- запит. 1-6 і 20.
IV. Вивчення нового мат.
1.Робота з підручником.
- А тепер, коли ми пригадали основні віхи життя поета, то розглянемо детальніше відомості про період перебування митця в Санкт-Петербурзі.
Звернімося до ст. 57 підручника. Читаємо про себе (перебігаємо очима).
-Отже, ми вже можемо дати відповідь на запитання:
7-11.
2. Робота за збіркою «Кобзар».
- Ось він «Кобзар», у мене в руках, у вас на столах. Сьогодні його читає весь світ. Він перекладений на 140 мов світу. Це шедевр про знедолений, але нескорений народ. Адже недарма кажуть, що Шевченко – митець планетарного масштабу. І одним з творів, який ми зустрінемо в збірці «Кобзар», є вірш «Думка». Взагалі, в Тараса Шевченка їх три вірші під назвою «Думка». Сьогодні ми вивчимо одну з них, актуальну, близьку нам, нащадкам козаків, по духу – це вірш «Думка» («Тече вода в синє море») .
3.Прослуховування поезії у виконанні актора.
4.Бесіда.
-Як ви думаєте, чому … запитання 12-15.
5. Виразне читання твору учнями.
6. Робота за змістом вірша.
Запитання 16-19.
7.Слово вчителя. Слова Шевченка настільки зворушливі й актуальні для багатьох поколінь, що їх поклали на музику! Прослухаємо твір у виконанні «Подільських музик».
8.Бесіда.
- Прослухайте, і уявіть цю картину.
- Що вам уявлялося?
- І чому ж перебування Шевченка в Санкт- Петербурзі були настільки важливими для митця?
- А для нас?
-Продовжуємо бесіду. Шевченко-митець планетарного масштабу. Чому ж він – «візитна картка» України?
-Ми вшановуємо пам'ять генія людства, який прославив нас на весь світ. Як саме?
(Запис на дошці «Ми вшановуєм пам'ять Шевченка»).
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка
вчимо твори напам'ять;
вишиваємо рушники;
садимо вишні і доглядаємо деревцята;
ллюструємо твори;
беремо участь у Тижнях Шевченка, конкурсах, заняттях гуртків та поетичних світлицях;
називаємо вулиці;
розмістили на купюрі номіналом 100 грн.;
створюємо фільми;
будуємо пам'ятники;
влаштовуємо флешмоби, пропускаючи безкоштовно в метро тих, хто читає Шевченка напам”ять без підготовки .
V. Закріплення знань, умінь і навичок. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя. Якби Шевченко не був найвідомішим митцем в літературі- поетом, прозаїком, драматургом, він був би найвідомішим художником, бо написав лише 240 літературних творів і 1200 картин.
- А що ж нового ви дізналися з сьогоднішнього уроку?
- Попереду ще 2 уроки – де один з них – виразне читання, а завтра матимемо змогу насолодитися ще одним шедевром поетичного слова – твором «Іван Підкова».
VI. Домашнє завдання (записано на дошці, я – коментую, особистісно- зорієнтовані завдання)
1.Виразне читання твору «Думка» напам’ять.
2. Індивідуальні завдання: у підручнику ст.60,читати виразно;
проіллюструвати твір «Думка».
3.Підготувати матеріал про про Івана Підкову (по 5-6 речень).
YII. Оцінювання роботи учнів на уроці.