Конспект уроку з української літератури метою якого є допомогти учням збагнути суть поезії «Кольорові миші», учити школярів виразно читати поезію, характеризувати образи героїв літературного твору; познайомити з культурознавчими термінами: гризайль, антитеза; розвивати логічне мислення, уміння коментувати зміст твору, порівнюти героїв поезії; виховувати позитивне мислення, прагнення в учнів самостверджуватися, самовдосконалюватися, бути неординарною особистістю, плекати в душах семикласників ідеали людяності та добра.
Конспект уроку
з української літератури
7 клас
Розроблено вчителем української
мови та літератури БСШ №16,
учителем-методистом
Грицан Г.Л.
Тема уроку: Ліна Костенко «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й стан-
дарту. Образ особливої дівчинки Анни. Алегоричний образ кольорових
мишей.
Мета уроку: допомогти учням збагнути суть поезії «Кольорові миші», учити школя-
рів виразно читати поезію, характеризувати образи героїв літературного
твору; познайомити з культурознавчими термінами: гризайль, антитеза;
розвивати логічне мислення, уміння коментувати зміст твору, порівню-
ти героїв поезії; виховувати позитивне мислення, прагнення в учнів са-
мостверджуватися, самовдосконалюватися, бути неординарною особис-
тю, плекати в душах шестикласників ідеали людяності та добра.
Цілі: після проведення уроку
Соціокультурна лінія: «Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольо
рів показати» (М.Стельмах)
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, українська мова
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: фотовернісаж робіт Берна Хогарта, пейзажні замальовки, К.Фріч «За-
стілля», ілюстративний матеріал
Форми роботи: фронтальна, парна, індивідуальна, динамічна група
Літературознавчий контекст: художня деталь, образ-символ, антитеза
Мистецький контекст: техніка гризайль
Хід уроку
І. Етап визначення теми та цілей уроку.
1.Оголошення теми уроку. (Слайди № 1,2)
«Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».Часто спадають на думку ці слова Ліни Костенко, коли відкриваєш для себе новий поетичний твір. А якщо знайомишся з віршами самої шістдесятниці , ці рядки звучать актуально завжди. Тож і сьогодні ми продовжуємо пізнавати багатий поетичний світ Ліни Костенко через вірш «Кольорові миші». Запишіть тему уроку.
2.Цілевизначення.
Ознайомтеся цілями й доповніть їх власними.( Слайд № 3)
3.Позитивна настанова.
Я чекаю від вас активності на уроці, нестандартних думок. Хай настановою в роботі для вас будуть слова М.Стельмаха «Сьогодні кожна людина може, як райдуга, всі свої сім кольорів показати». (Слайд № 4)
ІІ. Мотиваційний етап.
1.З’ясування емоційного настрою.
Гра-перевтілення «Художники»
Пізнаймо один з ваших кольорів. Уявіть, що ви художник. Виберіть із палітри фарб один колір і зробіть на майбутній картині перший мазок, який відповідає вашому настрою на початку уроку.
- Який колір ви обрали? Чому?
2.Створення проблемної ситуації.
- Чи можна, на вашу думку, створити емоційну картину, використовуючи лише один колір? Якщо так, то який саме?
3.Мистецький коментар.
Серед західних художників є представники техніки гризайль. Її основа – використання одного кольору – переважно чорного. Одним із найкращих художників, що працює в цій техніці, є американець Берн Хогарт. (Слайди № 5-8) Він прагне дослідити виражальні можливості світла й тіні – царство настроїв та сильних емоцій.
А ось німецька художниця Катарина Фріч, створюючи скульптурну групу «Застілля» (Слайд № 9), свідомо використовує тільки чорний колір, доповнюючи його білим, для показу однаковості багатьох людей. Такий вибір не випадковий, бо поєднання білого та чорного утворює сірий колір – колір сірої, безбарвної маси, у якій кожна людина схожа на іншу.
ІІІ. Змістово-пошуковий етап.
1.Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань.
Методика «Акваріум».
Питання для обговорення в групі: «Бути таким, як інші – добре чи погано».
(у цей час перевірка творчих домашніх завдань) (Слайд № 10)
Тим, хто спостерігав:
4.Передбачення.
- Як ви гадаєте, яка позиція Ліни Костенко з питання «Бути таким, як інші – добре чи погано»?
- Знайдемо відповідь на це питання в поезії «Кольорові миші». (Слайд № 11)
5.Первинне знайомство з поезією (використання аудіозапису). (Слайд № 12)
6.Обмін враженнями від прочитаного. Словесне малювання.
- Чим вразив вірш?
- Про яку подію розповідається у творі?
- Описана в поезії ситуація реальна чи уявна? Чому?
- Яким ви уявили приміщення суду?
- Якою уявили героїню поезії?
- Яка пора року відбувається у вірші? Які художні деталі свідчать про це?
7.Робота над змістом тексту.
Завдання-гра
Завдання: зібрати осінні листки, на яких питання за змістом твору. (Слайд № 13)
ІV. Адаптаційно-перетворювальний етап.
1.Літературознавчий коментар.
- Ми зібрали жмуток яскравих осінніх листків. Чому саме осінь зображена у творі? (як контраст сірому, протиставлення)
- Один із префіксів іншомовного походження, який запозичила українська мова, має значення «проти». Назвіть його.(анти-) (Слайд № 14)
- Саме він використаний у новому для вас літературному терміну – антитеза.
( Антитеза – це явище протиставлення обставин, композиційних елементів, людських характерів)
- Хто з героїв твору протиставляється один одному? Зверніть на це увагу під час повторного читання поезії.
2.Повторне читання поезії.
- Хто з героїв поезії протиставляється ?
- Що допомогло вам це зрозуміти? (зміст твору, поведінка героїв, мовні засоби)
3.Групове дослідження змісту та мови твору
( технологія «Мозаїка»)
І ряд : установіть послідовність подій, що відбуваються у творі, та підкресліть найнапруженіший момент. Поясніть свій вибір. (Слайд № 15)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
А Підсудна Анна.
Б Вирок судді.
В Кольоровий кіт.
Г Сива давнина.
Ґ Обвинувачення сусіда.
( 1 – Г, 2 – А, 3 – Ґ, 4 – Б, 5 – В )
ІІ ряд : Рольова гра
Ви станете безпосередніми учасниками подій. Уявіть, що ви суддя на цьому судовому процесі. Виголосіть свій обґрунтований вирок, виступивши на захист Анни чи обвинувачень сусіда.
ІІІ ряд : Який художній засіб виражається яскравим кольоровим прикметником? Випишіть 6-7 епітетів з означувальними словами.
Після перевірки: Чи однакові за емоційним сприйняттям виписані вами епітети? Згрупуйте їх по можливості. З якими образами асоціюються епітети кожної групи?
( І – розлючений сусід, сірі двері, сірий стіл, сірий день, сірий сусід; ІІ – багряне листя, кольорові миші, кольоровий кіт, сухі листочки).
4.Мовленнєвий пошук.
- Основне смислове навантаження у творі виконують, безперечно, епітети, виражені прикметниками. Але значна роль припадає й на дієслова.
- У якому контексті й з якою метою авторка двічі використовує не часто вживане слово «хукати»? (при використанні однакових засобів, прийомів результат дії залежить від того, якою особою вона виконується: якщо позитивною, оригінальною, то й створюється щось неповторне). (Слайд № 16)
5. «Словник школяра»
Хукати – дихати на кого- або що-небудь, щоб зігріти, охолодити, притлумити біль.
Висновок: отже, у творі зіткнулися буденне й неповторне, що втілені в образах сусіда й Анни.
5.Хвилина релаксації. (Слайд № 17)
Мелодія невідомого автора ХІV ст. «Зелені рукави».
- Який характер прослуханої мелодії?
- З яким образом поезії асоціюється вона? Чому?
6.Створення асоціативних портретів героїв. (Слайд № 18)
(Робота в парах, один біля дошки)
Запропоновані асоціації: типовість, стандарт, оригінальність, сірість, кольоровість, неповторність, індивідуальність, романтизм, приземленість, буденність.
7.Виразне читання поезії.
- Анна асоціюється у вас з яскравими кольорами. А який колір сусіда? Як би ви читали його слова?
- Який тон обрали б для судді? (строгість, сухість)
- Прочитайте в ролях поезію від слів «Було тій Анні...» до слів «Сиділа тихо…»
V. Систематизаційно-узагальнюючий етап.
1.Синтез думок.
- Через який алегоричний образ ми спостерігали неповторність Анни?
- Чому саме мишей авторка зробила кольоровими? (навіть в сірому Ліна Костенко побачила оригінальність, неповторність)
- Чому ніхто з героїв твору не захистив Анни?
- На чиєму боці Ліна Костенко? Чи захистила вона свою героїню? (образ кольорового кота)
- Яка головна думка поезії? (слід бути неповторною особистістю, прагнути самовдосконалюватися, самостверджуватися, розвивати творчу уяву, толерантно ставитися до всіх).
- Наш висновок перегукується з епіграфом уроку – словами М.Стельмаха. Вибір за вами.
- Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?
VІ. Рефлексійно-оцінювальний етап.
1.Кольорова рефлексія власної діяльності.
- Чи змінився ваш настрій?
- Останній мазок на вашому малюнку, якого він тепер кольору?
2.Оцінювання учнів.
3.Домашнє завдання.( Слайд №19)
1.Стор.128-129, виразне читання, відповіді на питання
*2.Міні-твір «Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?»
*3.Намалюйте кольорову гаму свого імені, ураховуючи «забарвлення» кожної букви, що входить до його складу.
(Слайд № 20)