Конспект уроку з української літератури з використанням інтерпретації поеми «Мойсей»

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури з використанням інтерпретації поеми «Мойсей» Тип заняття: філософські студії.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури з використанням інтерпретації поеми «Мойсей»

Тема. Народ і його присутність на сторінках поеми Івана Франка "Мойсей"

Мета. Визначити філософські мотиви поеми "Мойсей", розкрити зміст і духовне багатство твору, розкрити монументальний образ Мойсея (вождя народу, пророка), виявити автобіографічні моменти в поемі, виховувати повагу до історії народу, почуття національної гідності, культуру мовлення, творчі здібності, розвивати навички дослідницької роботи та узагальнення.

Навчальний матеріал: Біблія, вибрані твори І. Франка, стаття У. Самчука "Народ чи чернь", ілюстрації, репродукції, довідкова література.

Тип заняття: філософські студії.

Бібліографія: Вервес Г.Д. Іван Франко і світова література // Українська література в загальнослов'янському і світовому контексті: у п'яти томах - К., 1987 - Т. 1. Хорак Р. "Мені тричі являлася любов". Оповідання. - К., 1987.

Гаєвська Л.О. Іван Франко. Романтизм. Натуралізм. Реалізм // Проблеми історії та теорії реалізму української літератури ХІХ - початку ХХ ст. - К.: Наукова думка,. 1991.

Гузар 3. Поетичні перехрестя Івана Франка (фрагмент книги для майбутніх учителів) // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та університетах. - 2000. № 6.

           І. Організаційно-вступна частина.

          ІІ. Повідомлення теми уроку, мети і завдань.

Вступне слово вчителя.

Час: 1905 рік. У затишному будинку у Львові, неподалік Стрийського парку, до Івана Франка доходять чутки про заворушення, що поширюються по всій Російській імперії. У Петербурзі розстрілюють демонстрації, в українських губерніях спалахує селянське повстання. Величезна державна в'язниця ось-ось розвалиться. Цар Микола ІІ пішов на деякі поступки. Було скасовано Емський указ, відкрито кафедри української мови в Одесі та Харкові, почала створюватися мережа "Просвіти". Іван Франко, геніальний політик, вважав, що ці зміни стануть першим кроком до нездійсненної мрії - створення незалежної, соборної України. Лише у 1905 році була опублікована поема Каменяра "Мойсей", в якій він обговорював питання, важливі для української нації.

Проблеми та виклики.

- Роздуми над ідеями Івана Франка під час заняття: "Мене зацікавила ідея відродження єврейської нації, бо мені здавалося, що ідея відродження єврейської нації є спорідненою з ідеєю нас, українців, відродити українську націю".

  • Яким чином українці можуть досягти щастя?
  • Чи є народ або лідерство рушієм прогресу?
  • Якому лідеру ми повинні довірити свою долю?

        ІІІ. Актуалізація та корекція опорних знань учнів.

     За допомогою паспорта твору пригадайте основні відомості про твір.

Паспорт твору.

Назва твору -"Мойсей"

Автор - Іван Франко.

Рік написання - Січень-липень 1905

Жанр - Філософська поема зі складним переплетенням тернової притчі та міфу про Оріона.

Композиція - Пролог і 20 пісень.

Сюжет:

Початок - конфлікт між пророком і народом.

Зав'язка - роздуми про місію Мойсея.

Розв'язка - розплата з сумнівами (Пісня XIX).

Розв'язка - докори сумління народу по смерті свого вождя.

Тема твору - "Я зробив головною темою цієї поеми смерть пророка Мойсея, якого не визнав народ. Ця тема в такій формі, хоч і заснована на біблійному оповіданні, але не біблійна, а моя власна". Іван Франко.

Ідея - "Вірую в силу Духа і в день твого воскресіння" ("Мойсей" І. Франка). Заклик вірити у свій народ, вірити у своє майбутнє, звільнитися від рабської ментальності і будувати нове життя.

Настрій вірша: пекучий біль за те, що народ - раб, палка віра в його майбутню свободу.

ТЕЗИ

1. Народ може стати нацією лише тоді, коли він має віру в Бога, віру в його доброту і мудрість, віру в своє високе призначення і щасливе майбутнє.

2. Заради свободи він повинен бути готовим до тяжких випробувань і жертв.

3. Для суспільства смертельно небезпечно спокушатися на підступні обіцянки хитрих псевдолідерів. Бо насправді їхня єдина мета - влада, і вони несуть лихо.

4. Справжні духовні лідери ніколи не повинні впадати у відчай і занепадати духом. Бо зерна правди і добра, які вони сіють у людській душі, рано чи пізно проростають.

IV. Застосування знань, умінь і навичок

Учні працюють над змістом прологу, відповідаючи на запитання.

1. Український літературознавець О. Білецький стверджує, що поема "Мойсей" - це духовний заповіт Івана Франка своєму народові - нам з вами. Пролог - це щемлива розповідь автора про історію України та трагічну місію українського народу?

2. Знайдіть зневажливі терміни та порівняння, які автор використовує для опису українського народу. Чому Іван Франко використовує таку принизливу мову (з великої любові)?

3. Пролог написаний терцинами, що в поєднанні з ямбом дає авторові виняткове відчуття напруги. (Божественна комедія Данте).

4. Знайдіть рядки, які виражають оптимізм і впевненість українського народу у своєму щасливому майбутньому.

5. Можна сказати, що в пролозі міститься ідея поеми. Яка ж вона? [24]

     Згадайте структуру поеми. Дійсно, наступні 20 треків містять сповіді з історії єврейського народу. Сам автор стверджує: "Ідея відбудови єврейської держави мене цікавила тому, що вона здавалася мені спорідненою з ідеєю відбудови української держави нами, українцями". А тепер давайте розглянемо основну частину цієї поеми.

  Чому Іван Франко хотів дослідити епізоди з історії єврейського народу?

Розповідь учнів про історію створення поеми (дослідницька група)

- З історії створення поеми.

    Під час створення поеми Франко ретельно вивчав Біблію, праці з історії та культури Ізраїлю, Палестини та Єгипту. Він також був знайомий з творчістю Рафаеля, Рембрандта, Россіні та Генделя. Йому було 25 років, коли великий Мікеланджело виліпив Мойсея. Він був молодим генієм і втілював силу свого покоління, народженого епохою Відродження. Камінь потрібно було оживити. Коли Мікеланджело закінчив свою роботу, він побачив перед собою живого пророка з силою і нестримною енергією велетня і заговорив до нього. Але Мойсей мовчки дивився на творця, ніби засуджуючи його за те, що він знову оживив його через тисячі років і змусив знову страждати за його долю. Розлючений скульптор вдарив Мойсея молотом у коліно, і слід від удару залишився в мармурі донині. Коли Франко малював Мойсея, він був удвічі старший за Мікеланджело, жив у країні, яка зазнала жорстоких випробувань долі, не мала власної держави і уособлювала страждання зневіреного покоління.  Під час перебування в Римі Франко думав про статую. Дочка письменника, Ганна Франко-Крутіко, згадує: "Статуя Мойсея справила на мого батька надзвичайне враження. Довго батько вдивлявся в його горду постать, в його розумне, суворе обличчя, в його високе, натхненне чоло під кучерями волосся. Історія цієї великої людини пронизала серце мого батька і надихнула його на написання величного твору "Мойсей". Щось подібне відбувалося і між самим Франком та галицькою громадою. Зрадники і підлабузники постійно доносили на нього і вели проти нього виснажливу боротьбу.

Хто такий Мойсей?

Повідомлення учнів про біблійну основу твору (група "Біблійні біографи") [23]

1 В очах євреїв Мойсей був незрівнянним пророком. Він народився в сім'ї Амрама та Йохеведа, побожних ізраїльтян, які перебували в єгипетському полоні. Це був час, коли один з фараонів наказав вбивати всіх новонароджених ізраїльських хлопчиків, і протягом трьох місяців мати могла переховувати дитину. Але коли мати зрозуміла, що більше не може переховувати дитину, вона зробила з очерету кошик, покрила його мулом і смолою, щоб вода не просочувалася, поклала туди хлопчика і сховала в очереті Нілу. Дитину знайшла дочка фараона, назвавши його Мойсеєм, що означає "вийнятий з води", виростила і навчила. Мойсей був обурений становищем ізраїльтян у Єгипті. Одного разу він став свідком того, як єгипетський наглядач бив єврейського робітника. Мойсей убив наглядача і втік з Єгипту до землі Мідіяну.

2. 40 років Мойсей був відокремлений від світу фортецею в горах. Він знайшов притулок у домі Йосипа, священика і князя в мідіянській землі. Кілька років минуло в рутині турбот про сім'ю (дружину і синів) та отару овець. Блукаючи з отарою в пустелі, Мойсей роздумував про долю пригнобленого народу і день і ніч молився за його спасіння. Одного разу Мойсей був з отарою овець біля гори Корріб, коли побачив кущ, охоплений полум'ям, його гілки, листя і стовбур горіли. Бог заговорив до нього з куща. Бог наказав йому повернутися до Єгипту і попросити фараона відпустити ізраїльтян з країни".

3 Третій період знову пройшов у пустелі. Мойсей прибув у пустелю зі своїм народом після десяти важких пошестей в Єгипті, переслідування фараоновим військом і славного переходу через Червоне море. І тепер до Обітованої землі залишалося всього кілька днів. Але через невір'я і непослух людей, вони залишалися там довгих сорок років.

Аналіз поеми

- Франко взяв лише останню частину епічної поеми, в якій ізраїльтяни наближаються до омріяної землі Палестини після довгих і важких 40 років блукань Мойсея Аравійською пустелею. Ізраїльтяни втомилися чекати і збайдужіли.

- Автор описує євреїв як. ("ліниві кочівники", "дурні стада", "напівсонні батьки", "сліпе покоління", "дурні раби").\

- Те, про що вони мріють.

І вони чекали, вони бажали, вони йшли, щоб захопити десь якусь величезну землю.

-         "Весь Ізраїль спить". Що на них чекає.

". . замість того, щоб бути сіллю землі, ви станете нікчемним попелом, немов роздавлені черв'яки, як худоба йде до плуга, так і ви підете до своєї мети".

-         Що обіцяють Датан і Авілон.

Ваал дасть вам багатство і владу.

-         Чи справді були причини не шукати землю обітовану?

-         Аргументуйте за або проти припущення Датана про те, що єврейське населення може збільшитися і в майбутньому звільнитися від єгипетського ярма.

Фараон ніколи не дозволяв єврейському населенню зростати. Рабство не об'єднує, а роз'єднує людей, робить їх підлими й егоїстичними, прищеплює почуття неповноцінності, позбавляє їх вищих цілей і здатності жертвувати заради них.

-         Як ми повинні називати євреїв, які піддалися обіцянкам Датана і Авілона - народом чи натовпом? І чому?

- Що мається на увазі під "ментальністю натовпу"?

- Чи може натовп без лідера будувати власне майбутнє?

- Чи може натовп піднятися до рівня пророка?

- Чи будуть почуті сьогодні такі слова, як Датан і Авірам?

- Чи рефлексує натовп? [23]

Легенда про Оріона.

Велетень Оріон у давньогрецькій міфології був засліплений ворогами і кинутий у море, але унікальна інтерпретація Франка показує, як Оріон передбачив шлях людства. Замість того, щоб потонути, Оріон пішов по воді і дістався кузні Гефеста, де схопив маленького пастушка, посадив його собі на плечі і наказав йти до дому сонця. Згідно з міфом, промені ранкового сонця повернули Оріону зір, і він поспішив на Хіос, щоб помститися своєму кривднику. У романі Франка Оріон не бачить світла.

Висновок: людство також сліпе і самообманюється, не здатне узагальнювати історичний досвід, забуває, що є частиною природи, і заганяє себе в глухий кут.

Зустріч пророків і дітей.

-         Яка дитяча забавка дивує батьків (будівництво пісочного містечка).

-         Чи вчив Мойсей дітей милосердя?

-         До чого він хоче підготувати своїх дітей?

Мойсей не розбещує чисті душі своїх дітей, розповідаючи їм про злі вчинки батьків, але він чітко попереджає своїх сучасників і майбутні покоління, що діти будуть розплачуватися за гріхи своїх батьків.

- Чому Мойсей 40 років водив народ пустелею, щоб виконати волю Господа, коли вони могли б досягти Обітованої землі набагато швидше?

Образ Мойсея.

-Чому Мойсей, владний, сильний духом і впевнений у своїх силах, піддався сумнівам? Що його мучило? Цитата з вірша.

(Розчарування людей, життєві труднощі змусили його ще раз замислитися над своїми вчинками і словами).

"Можливо, я не зберіг твоїх заповітів так, як повинен був зберігти". .  Сумнів - це не добре і не погано.

(Тільки недалекоглядні самовпевнені люди ні в чому не сумніваються). Мудра людина прагне пізнати істину, а тому сумнівається і шукає правильного шляху).

-Коли людина найбільш самотня?

-У чому Азазель звинувачує Мойсея?

Азазель - це збірний художній образ злих духів.

Зло не може дати людям перспективу. Воно є руйнівною, а не творчою силою і веде в нікуди. Азазель може лише зупинити прогрес і зруйнувати те, що вже створено.

Мойсей - Єгошуа.

-Які зміни відбулися в психології народу?

-Що означає бути частиною народу.

"Кожна душа повинна внести в рух частину свого польоту".

Назвіть характерні риси неоромантизму в образі Мойсея.

Колосальна постать пророка Мойсея, безумовно, романтична за своїми художньо-естетичними якостями. Гіперболічний, напівфантастичний характер образу Мойсея яскраво проявляється у 15-му розділі. У цьому фрагменті Мойсей стоїть у молитві, простягнувши руки до неба, урочисто розмовляючи з Богом. Мойсей стоїть "на найвищому шпилі гори", "нерухомий, як один з велетнів своїх батьків", його величезний силует видно далеко в пустелі.

-Хто такий Ісус Навин?

("Князь-конюх" - продовжувач справи старого пророка та його історичної місії, який демонструє свої високі прагнення та здатність привести свій народ до берегів Йордану, до своєї майбутньої батьківщини. Водночас обидва лідери поділяють однакову ідеологію та прагнення, але значно відрізняються за своїм характером та практичним спрямуванням. На відміну від Мойсея, Єгошуа не вдається до рефлексії (суперечливого мислення), характерної для Мойсея. Характер Єгошуа більш рішучий і героїчний. Він сміливо закликає громаду: "Марш! Вперед!

- Чи знайшли євреї в поемі Івана Франка Землю Обітовану? (Отримайте інформацію від одного з учнів про сьогоднішній Ізраїль).

V. Аналізуємо інформацію та робимо висновки. Закріплення знань, умінь і навичок.

Підбиття підсумків бесіди.

v1: Як ви вважаєте, на якому шляху до свободи зараз перебуває наша країна?

v2: Як ви вважаєте, якими моральними і духовними цінностями повинні володіти сучасні національні лідери і українські націєтворці?

Дерево рішень: в парах запропонуйте найважливіші риси, якими повинен володіти лідер.

Висновок

Питання національної гідності є дуже важливим і має свою історію.

Безсмертний Кобзар, Іван Франко та Леся Українка, які завжди переймалися "вічними стражданнями" українського народу, не могли змиритися з його лінню, рабською покорою та байдужістю до майбутнього.

Тож перегляньмо нашу історію, перегляньмо наше життя і очистимо наші душі - тоді перед нами відкриється зоря світлого майбутнього.

VI. Підсумок заняття

Оцінювання результатів заняття та самооцінювання.

Організація домашнього завдання.

Підготувати опис статуї Мойсея за своїм планом.

 

docx
Додано
1 листопада 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку