Конспект уроку з української мова та читання 2 клас
Тема: Букви Ї
Мета: ознайомити учнів з буквою Ї та її звуковим значенням; буква Ї завжди позначає два звука [йі]. Робота над віршом Петро Сорока «Каже білочці Їжак»; розвивати діалогічне мовлення; збагачувати словниковий запас; розбір невідомих слів, продовжити роботу над звуко-буквеним аналізом слів. Розвивати логічне мислення, мовлення, пам’ять, увагу, уяву.
Обладнання: іграшка їжачок, маски та картинки: Їжачок та Білочка, зображення із друкованими буквами Ї, ї, підручник Українська мова та читання 2 клас Большакова 2019 ч.1, робочий зошит.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. В українській мові є шість голосних звуків. Ти можеш позначити їх на письмі десятьма буквами.
2. Скільки звуків позначають букви я, ю, є на початку складу; у середині?
3.Артикуляційні вправи. Сядьте рівно. Витягніть губи в трубочку. Покрутіть по колу вліво (тричі), вправо (тричі). Сильно розтягніть губи ,промовляючи голосні звуки – а, о, у, и, е, і. Вправи для язика: розкрийте широко рот і покрутіть язиком вліво (тричі), вправо (тричі). Як зміючки, часто-часто висовуйте язик і ховайте. Згорніть язик в трубочку. Дістаньте кінчиком язика до носа, до підборіддя. Давайте, поміряємось, в кого язик найдовший.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на урок до нас завітав казковий герой, він нам приніс цікаву букву. А хто це – ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:
Хто це ходить по ліску
У колючім кожушку?
Миттю згорнеться в клубок
Й стане купка голочок. (Їжачок)
- Ви вже здогадалися, яку букву він приніс?
ІV. Пояснення нового матеріалу
1.Ознайомлення з буквою Ї, ї. Зразок букви Ї, ї. Буква ї завжди позначає два звуки [йі].
Каліграфічна хвилинка, написати в робочому зошиті букву велику і малу: Ї, ї. Записати: звуковий аналіз слів Їжак, Поїзд; виділення двох звуків [йі] у букві Ї.
2. Вчитель читає вірш.
Каже білочці їжак:
«Як ти можеш жити так?
Та ж на спиночці
твоїй жодної колючки,
А у гущі лісовій
ходять всякі злючки».
Білка хмикнула: «Пусте,
що гладенька спинка,
Бережуть мене проте
і сосна, й ялинка». Петро Сорока
3.Розглянемо вірш Петра Сороки "Каже білочці Їжак".
Тема вірша. Діалог між їжаком і білочкою про зовнішній вигляд та адаптацію тварин у природі.
Вірш підкреслює важливість пристосування тварин до навколишнього середовища.
Їжак — символ захисту і мудрості.
Білочка — уособлення легкості та грації.
Аналіз рим у вірші, таких як "їжак – так" та "колючки – злючки", що надають мелодійності тексту.
Розбір слова "їжак" з акцентом на звукове оформлення та фонетичні особливості.
Ілюстрації до вірші, які після учням краще уявити героїв та їхнє середовище.
Запитання для учнів: Які уроки ви винесли з цього віршу? Як ви думаєте, чому їжак не має колючок, як білка?
Порівняй їжака і білку. Чим вони відрізняються?
V. Фізкультхвилинка.
А зараз пограємо в гру «Поїзд». Станьте всі один за одним, руками тримайтесь за плечі попереднього «вагончика». Перший локомотив каже «Ту-ту», всі решта відповідають «чух- чух- чух- чух». І поїхали між рядами парт у подорож.
VI Розіграємо діалог.
Вибирається одного учня, який одягає маску їжака і виконує роль Їжака, учениця - роль Білки, потім всі хлопчики разом читають слова Їжака, а дівчата – Білки. Вчитель читає слова автора усіх випадках.
VІІ. Підсумок уроку
- З якою буквою ви сьогодні познайомилися?
- Які звуки вона позначає?
- В яких словах вона зустрічається?
- Молодці, діти, ви сьогодні гарно попрацювали, за це Їжачок приніс вам невеличкий подаруночок – друковану букву «Ї», яку ви можете розфарбувати.
Дидактичний матеріал
Підручник: Українська мова та читання 2 клас Большакова 2019 ч.1
Додаток
Ї ї
Маски Їжака і Білки