Розробка пропонується для використання вчителями початкових класів з метою закріплення поданої теми, вироблення практичних навичок визначення ненаголошених та наголошених складів і звуків, активізації пізнавальних та креативних здібностей дітей.
Конспект уроку з української мови (3 клас)
Тема уроку:«Ненаголошені й наголошені склади і звуки. Практичні вправи на визначення наголосу»
Цілі уроку:
- вчити дітей виділяти наголошені й ненаголошені склади і звуки,
- вправляти у визначенні наголосу в словах;
- розвивати логічне мислення учнів, навички каліграфічного пись-
ма, пізнавальні інтереси учнів;
- виховувати почуття взаємодопомоги, чуйність,бажання бути чем-
ними, формувати почуття національної приналежності.
Обладнання:
Малюнки НЛО, Марсіанчика, бджілки Медуниці, діда Буквоїда,
українського віночка, «каліграфічного віконця», таблиця «Наголос
слів», роздатковий матеріал, «чарівна» скринька.
Зміст уроку
I. Організація класу. Перевірка домашнього завдання. Калігра-
фічна хвилинка.
- Сьогодні на наш урок української мови завітали гості. Чемно поверніться
до них і привітайтеся.
(Чути «космічний» звук з мобільного телефона… )
- Діти, ви чуєте цей звук? Його подає нам НЛО, космічна літаюча тарілка, яка
наближається до нас. Ой, та вона вже приземлилася. Хочете знати, хто бажає
з вами познайомитися?
( Стукаю в «дверцята» НЛО
- Тук- тук! Дверцята не відчиняються. Що робити? А ось тут ще якась скри-
нька лежить. Така зоряна, мабуть, теж космічна. Може, там є якась важлива інформація? Відкривати?
Справді , тут повідомлення для вас. Я прочитаю.
« Я прилетів до вас на урок з далекої планети Марс. Бо дуже хочу вивчати українську мову. Але на моєму космічному кораблі якась система вийшла з ладу, і я не можу вибратися з літаючої тарілки. Діти, прошу виконати завдання для ремонту НЛО.
Ваш Марсіанчик
Щоб полагодити систему, треба зробити такий ремонт:
1) виконати вправу №114 (та це ж наше домашнє завдання!);
2) виконати звуко-буквений аналіз слова місяць (біля дошки);
3) придумати і записати спільнокореневі слова до слова казка (біля дошки);
4) виконати завдання «каліграфічного віконця»:
Щ дж дз бджілка
Бджілка збирає мед.
II. Повідомлення теми та цілей уроку.
(Діти виконують ці завдання)
(Виходить Марсіанчик) - Щиро вдячний за допомогу! Ви – справжні друзі.
-Марсіанчику, будь присутнім на нашому уроці. Адже сьогодні ми буде-
мо закріплювати ділити слова на склади і визначати наголошені та ненаго-
лошені склади і звуки.
Тільки я чую, що ніби хтось плаче. Це бджілка Медуниця, славна наша трудівниця, вже прокинулась від зимового сну, бо сьогодні 28 лютого – оста-
нній зимовий день. Завтра вже починається весна.
У давні часи наші предки 1 березня святкували Новий Рік, пояснюючи це
тим, що на початку весни пробуджується, оживає природа, життя оновлю-
ється. А, значить, і рік повинен починатись разом із настанням весни.
Бджілка Медуниця сумує тому, що незабаром у неї день народження, за-
вітають гості, а меду для них зібрати іменинниця не може, бо улюблені квіти
ще не розцвіли.
Проте, діти, якщо ви швидко-швидко виконаєте завдання кожної квіточки
українського віночка. То вони зможуть розквітнути раніше.
Спробуємо? Отже, починаємо:
III. Мозковий штурм «Квіти українського віночка».
1 запитання від деревію –символу нескореності:
-Скільки літер налічує український алфавіт? Назвати їх.
2 запитання пропонує барвінок –символ життя:
- Скільки голосних звуків в українській мові?Назвати їх.
3 запитання від безсмертника- символу здоров’я:
- Назвати букви, що позначають голосні звуки.
4 запитання вам дає ромашка- символ доброти:
- Як найшвидше визначити, скільки в слові є складів?
5 запитання задають любисток і волошки- символи людської відданості:
- Який склад називається наголошеним?
6 запитання – від ружі, мальви і півонії, котрі є символами віри, надії, любові
Квіти знову розцвіли, а Бджілка стала веселою і навіть склала солодке меню та запросила на дегустацію нашого космічного гостя. Тому зараз, поки Медуниця збирає медок, ми записуємо:
IV. Розподільний диктант.
На дошці написані слова:
Пиріг, пампушки, калачі, бублик, печиво, тістечка, кисіль
4
Ваше завдання: розмістити ці слова у три колонки таким чином, щоб у пер-
шій розмістились слова з наголосом на 1 складі, в другій колонці – з наголо-
сом на другому складі, а в третій – на 3 складі.
- Меню готове. Марсіанчику наші солодкі страви дуже припали до вподоби.
А тепер завітаймо до підручника: вправа № 116.
V. Робота з підручником.
-Виконуємо завдання № 116.
У Марсіанчика на його планеті розмовляють виключно тільки голосними
звуками. Наш новий товариш запрошує прочитати скоромовку із цього зав-
дання по-марсіанськи, тобто лише голосними звуками.
VI. Фізкультхвилинка «Зум-зум-зум, понад квітками шум».
VII. «Витівки Діда Буквоїда»
- Діти, поки ми відпочивали, наш давній знайомий Дід Буквоїд підкрався до
вправи, яку я для всіх вас підготувала, і з’їв геть усі букви, що позначають го-
лосні звуки. Введенням наголосу допоможіть мені відновити ці слова:
С . л . в . йк . , б . л . чк . , в . л . с . п . д.
Дідусь просить вибачення, він просто хотів, щоб ви трішечки поміркували.
VIII. Робота в групах. Гра- лото «Подаруй слову серце».
- Для чого людині серце? ( Щоб вона робила добро). Кожне слово також має своє серце. Це наголошений склад і звук. Кожна група одержує набір карток зі схемами наголошених і ненаголошених складів та окремо – по 4 слова для
гри.
1 група 2 група 3 група
дятел Київ морква
олівець огірок малюнок
корабель середа кошеня
Буратіно Попелюшка Дюймовочка
IХ. « Дядечко Наголос жартує».
Вправа №118.
Х. Підсумок уроку.
- Наш урок підійшов до кінця. Тож давайте ще раз пригадаємо вивчене на
уроці для нас, аби були грамотними, а також для Марсіанчика, щоб він роз-
повів на своїй планеті, і для Бджілки Медуниці, щоби вона навчила своїх го-
стей:
- Як визначити, скільки у слові складів?
- Який склад називається наголошеним?
- Як називається голосний звук в ненаголошеному складі?
ХI. Домашнє завдання.
Вправа № 119.