Конспект уроку з української мови 3 клас "Ненаголошені та наголошені склади і звуки. Практичні вправи на визначення наголосу"

Про матеріал

Розробка пропонується для використання вчителями початкових класів з метою закріплення поданої теми, вироблення практичних навичок визначення ненаголошених та наголошених складів і звуків, активізації пізнавальних та креативних здібностей дітей.

Перегляд файлу

      

              Конспект  уроку з української мови (3 клас)

Тема уроку:«Ненаголошені й наголошені склади і звуки. Практичні вправи на визначення наголосу»

 Цілі  уроку:

                   - вчити дітей виділяти наголошені й ненаголошені склади і звуки,

  - вправляти у визначенні наголосу в словах;

 - розвивати логічне мислення учнів, навички каліграфічного пись-

 ма, пізнавальні інтереси учнів;

                 - виховувати почуття взаємодопомоги, чуйність,бажання бути чем-

 ними, формувати почуття національної приналежності.

Обладнання:

 Малюнки  НЛО, Марсіанчика, бджілки Медуниці, діда Буквоїда,

 українського віночка, «каліграфічного віконця», таблиця «Наголос

 слів», роздатковий матеріал, «чарівна» скринька.

 

           Зміст уроку

I. Організація класу. Перевірка домашнього завдання. Калігра-

фічна хвилинка.

   - Сьогодні на наш урок української мови завітали гості. Чемно поверніться

до них і привітайтеся.

    (Чути «космічний» звук з мобільного телефона… )

- Діти, ви чуєте цей звук? Його подає нам НЛО, космічна літаюча тарілка, яка

наближається до нас. Ой, та вона вже приземлилася. Хочете знати, хто бажає

з вами познайомитися?

    ( Стукаю в «дверцята» НЛО  

 

 - Тук- тук! Дверцята не відчиняються. Що робити? А ось тут ще якась скри-

нька лежить. Така зоряна, мабуть, теж космічна. Може, там є якась важлива інформація? Відкривати?

Справді , тут повідомлення для вас. Я прочитаю.

« Я прилетів до вас на урок з далекої планети Марс. Бо дуже хочу вивчати українську мову. Але на моєму космічному кораблі якась система вийшла з ладу, і я не можу вибратися з літаючої тарілки. Діти, прошу виконати завдання для ремонту  НЛО.

                                                           Ваш Марсіанчик   

  • Допоможемо Марсіанчику ?

Щоб полагодити систему, треба зробити такий ремонт:   

1) виконати вправу №114 (та це ж наше домашнє завдання!);

2) виконати звуко-буквений  аналіз слова  місяць (біля дошки);

3) придумати і записати спільнокореневі слова до слова казка (біля дошки);

4) виконати завдання «каліграфічного віконця»:

Щ        дж    дз    бджілка

Бджілка збирає мед.

II. Повідомлення теми та цілей уроку.

 (Діти виконують ці завдання)

(Виходить Марсіанчик)  - Щиро вдячний за допомогу! Ви – справжні друзі.

-Марсіанчику, будь присутнім на нашому уроці. Адже сьогодні ми буде-

мо закріплювати ділити слова на склади і визначати наголошені та ненаго-

лошені склади і звуки.

      Тільки я чую, що ніби хтось плаче. Це бджілка Медуниця, славна наша трудівниця, вже прокинулась від зимового сну, бо сьогодні 28 лютого – оста-

нній  зимовий день. Завтра вже починається весна. 

   У давні часи наші предки 1 березня святкували Новий Рік, пояснюючи це

тим, що на початку весни пробуджується, оживає природа, життя  оновлю-

ється. А, значить, і рік повинен починатись разом із настанням весни.

    Бджілка Медуниця сумує тому, що незабаром у неї день народження, за-

вітають гості, а меду для них зібрати іменинниця не може, бо улюблені квіти

ще не розцвіли.

    Проте,  діти, якщо ви швидко-швидко виконаєте завдання кожної квіточки

українського віночка. То вони зможуть розквітнути раніше.

     Спробуємо? Отже, починаємо:

III. Мозковий штурм  «Квіти українського віночка».

1 запитання від деревію –символу нескореності:

-Скільки літер налічує український алфавіт? Назвати їх.

2 запитання пропонує барвінок –символ життя:

- Скільки голосних звуків в українській мові?Назвати їх.

3 запитання від безсмертника- символу здоров’я:

- Назвати букви, що позначають голосні звуки.

4 запитання вам дає ромашка- символ доброти:

- Як найшвидше визначити, скільки в слові є складів?

5 запитання задають любисток і волошки- символи  людської відданості:

- Який склад називається наголошеним?

6 запитання – від ружі, мальви і півонії, котрі є символами віри, надії, любові

Квіти знову розцвіли, а Бджілка стала веселою і навіть склала солодке меню та запросила на дегустацію нашого космічного гостя. Тому зараз, поки Медуниця збирає медок, ми записуємо:

IV. Розподільний диктант.

На дошці написані слова:

Пиріг, пампушки, калачі, бублик, печиво, тістечка, кисіль

        4

Ваше завдання: розмістити ці слова у три колонки таким чином, щоб у пер-

шій розмістились слова з наголосом на 1 складі, в другій колонці – з наголо-

сом на другому складі, а в третій – на 3 складі.

    - Меню готове. Марсіанчику наші солодкі страви дуже припали до вподоби.

А тепер завітаймо до підручника: вправа № 116.

V. Робота з підручником.

-Виконуємо завдання № 116.

У Марсіанчика на його планеті розмовляють виключно тільки голосними

звуками. Наш новий товариш запрошує прочитати скоромовку із цього зав-

дання по-марсіанськи, тобто лише голосними звуками.

VI. Фізкультхвилинка «Зум-зум-зум, понад квітками шум».

VII. «Витівки Діда Буквоїда»

  - Діти, поки ми відпочивали, наш давній знайомий Дід Буквоїд підкрався до

вправи, яку я для всіх вас підготувала, і з’їв геть усі букви, що позначають го-

лосні звуки. Введенням наголосу допоможіть мені відновити ці слова:

С . л . в . йк . ,  б . л . чк . ,  в . л . с . п . д.

Дідусь просить вибачення, він просто хотів, щоб ви трішечки поміркували.

VIII. Робота в групах. Гра- лото «Подаруй слову серце».

- Для чого людині серце? ( Щоб вона робила добро). Кожне слово також має своє серце. Це наголошений склад і звук. Кожна група одержує набір карток зі схемами наголошених і ненаголошених складів та окремо – по 4 слова для

гри.

1 група                              2 група                     3 група

дятел Київ морква

олівець огірок малюнок

корабель середа кошеня

Буратіно Попелюшка                                Дюймовочка

IХ. « Дядечко Наголос жартує».

Вправа №118.

Х. Підсумок уроку.

  - Наш урок підійшов до кінця. Тож давайте ще раз пригадаємо вивчене на

уроці для нас, аби були грамотними, а також для Марсіанчика, щоб він роз-

повів на своїй планеті, і для Бджілки Медуниці, щоби вона навчила своїх го-

стей:

- Як визначити, скільки у слові складів?

- Який склад називається наголошеним?

- Як називається голосний звук в ненаголошеному складі?

ХI. Домашнє завдання.

Вправа № 119.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кравцова Виктория
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 березня 2018
Переглядів
5130
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку