Конспект уроку та електронна презинтація до уроку-мандрівки "Подорож в країну Лексикологія". Урок можуть використовувати вчителі третього класу при вивченні теми: "Слова антоніми.
Урок – мандрівка в країну Лексика.
Тема: Антоніми. Спостереження за вживанням антонімів у тексті.
Мета: Розширити уявлення учнів про слова протилежні за значенням, ознайомити з терміном «антоніми». Вчити добирати іменники-антоніми і використовувати їх у мовленні. Розвивати і збагачувати мовлення дітей, мислення, пам’ять, спостережливість. Прищеплювати любов до рідного слова, почуття дружби. Виховувати повагу до праці.
Обладнання: електронна презентація , картки з малюнками.
Тип уроку: Урок - мандрівка, ознайомлення з новим матеріалом.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Сідайте, діти, всі рівненько,
Усміхніться всі гарненько ,
Настрій на урок візьмемо
Й працювати розпочнемо.
Щоб урок пройшов не марно,
треба сісти рівно й гарно.
Не базікать на уроці,
як папуга чи сорока.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Б б л р е м к в с д и ц к ф а
-Прочитайте слово, яке утворилося . (лексика)
- Запишіть його дотримуючись правил з’єднання літер.
- Молодці! Давайте, разом прочитаємо це слово. Так називається країна, якою ви подорожуєте вже не перший урок, і продовжимо нею мандрувати на сьогоднішньому уроці.
А хто нам в цьому допоможе ви дізнаєтесь відгадавши загадку
Літає він часто довкола,
Дерев чимало поламав,
Але ніде, ніхто й ніколи
Його не бачив, не тримав.
( вітер).
Це було дивне місто. На ньому виднілися розкішні палаци й убогі хатки, росли високі дерева й низенькі кущі. Тут жили люди бідні й багаті, сумні й веселі, добрі й злі.
Жили на одній вулиці по сусідству два хлопчики. І хоч однакові імена мали Антони, були вони зовсім різні. Один низький, інший високий, один добрий, інший злий, один щедрий, інший скупий. Виросли Антони і вирішили подорожувати. Той пішов на південь, а той — на північ. А коли прощалися, один плакав, а інший — сміявся. Не судилося Антонам повернутися в рідне село, і в. пам’ять про них люди стали називати протилежні слова — антонімами.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Отже, сьогодні ми попрямуємо в казкове місто Антонімів.Ознайомимося зі словами-антонімами. Навчимося їх визначати у тексті. Дізнаємося, яку роль вони виконують у нашому мовленні. Навчимося складати речення з такими словами.
ІV. Вивчення нового матеріалу
А вітер не вгаває. Нас завдання вже чекає. На листочку із калинки шле завдання для дитинки.
Дібрати до поданих слів антоніми. Записати утворені пари. На які питання відповідають ці слова?
Багач - … (бідняк) хто?
Білий - … (чорний) який?
Плакати - … (сміятися) що робити?
Холодно - … (тепло) як?
— На які (однакові чи неоднакові) питання відповідають слова, що знаходяться в одній парі?
Висновок. Слова, що входять до однієї антонімічної пари завжди відповідають на одне і
те ж питання
— Ось і кленовий листочок я бачу. А на ньому якесь завдання. Вітерець хоче, щоб ви ці завдання виконали в парах
Зійшлися — розійшлися.
Заговорили — змовчали.
Знайдеш — загубиш.
Вітер далі не вщухає, Він завдання нам шукає. Відпочити нам вже час Фізкультпауза у нас.
Вітер в гору піднімає,
До землі нас опускає,
Вліво, вправо нахиляє,
Ще й присісти заставляє.
Покрутились, повертілись
І за парти тихо сіли.
V. Закріплення нового матеріалу.
Самостійне виконання вправи.
вікно (двері) зачинити (а не закрити);
очі заплющити (а не закрити);
у заходах беруть участь (а не приймають участь);
подякувати мені (а не подякувати мене).
Народ скаже, як зав’яже, а слово народу завжди правдиве.
Ось за допомогою таких влучних виразів можна не тільки зробити із мухи слона, тобто щось перебільшити, але й поїсти березової каші за власні провини.
Байдики бити Як кіт наплакав
Ні пари з уст Чорний як сажа
Ляси точити В рот води набрати
Білий як сніг Працювати в поті чола
Хоч греблю гати ' Розпустити язика
(Взаємоперевірка)
Важкі чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна осінь.
(Легкі білі хмари пливли по небу. Лагідний вітер гойдав віти дерев. Жовте листя весело тріпотіло од вітру. Настала тепла осінь.)
Вчитель читає вірш, робить невеликі паузи. Діти мають «впіймати» слова антоніми парами.
Два брати жили на світі, був один з них працьовитий, а другий ледачий дуже, слухай казку про них, друже.
Якщо перший брат вставав,
другий спать мерщій лягав.
Той правдивий і сміливий, той брехливий, полохливий, той — великий, той — малий, той розумний, той дурний.
День і ніч брати сварились і ніколи не мирились.
Все, що перший будував, другий миттю руйнував.
Ця виснажлива війна — нині сива давнина.
Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні.
В мові ці слова живуть, їх антонімами звуть.
VІ. Підсумок уроку.
На листочку із каштана повернемось ми назад, щоб знанням новим корисним ми сьогодні дали лад
VІІ. Домашнє завдання
С.46-вивчити правило;с.47, вправа 97.
VІІІ. Саморефлексія
Я знаю … ( що таке лексика, які групи слів є в українській мові…)
Я вмію … (добирати антоніми, синоніми, визначати пряме й переносне значення слова…)
Я ціную … (рідну мову,…)
А у вас на згадку хай залишаться:
Радість і сміх, щастя й достаток.
І хай ніколи не приходять
Смуток, сльози, горе, злидні.