Урок української мови . Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова. 3 клас

Про матеріал

Ключові компетентності

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;

загальномовленнєві вміння і навички:

виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;

загальнокультурні:

дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту, формувати духовно – моральні основи життя

соціальні:

проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді,

Перегляд файлу

Урок української мови № 32

Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова

Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати мовне чуття; виховувати повагу до старших людей.

Ключові компетентності

вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

  • самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
  • під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;

загальномовленнєві вміння і навички:

  • виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;

загальнокультурні:

  • дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту, формувати духовно – моральні основи життя

соціальні:

  • проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді,

громадянської:

  • розвивати здатність добре мислити, бережливо ставитися до природи, до людей, до самого себе.

загальнопізнавальні вміння:

  • робить висновок – узагальнення за допомогою вчителя;

контрольно-оцінні вміння:

  • відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати побачене;

інформаційно-комунікативна:

  • знаходити у тексті конкретні відомості;

загальнокультурна:

  • дотримуватися правил поведінки на уроці;

здоров’язбережувальна:

  • розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

  • співпрацювати в команді

Предметні компетентності:  поглибити знання учнів про корінь слова, спільнокореневі слова; формувати мовну компетентність школярів, розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки, узагальнювати, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати патріотів рідної держави, мови, повагу, любов до рідного краю, допитливість, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит, наочний матеріал.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

 

         Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

 

II. Актуалізація опорних знань.

1. Каліграфічна хвилинка

Д д Дд Ді До ду ід од

Дідусь директор дятел

Де руки й охота, там скора робота.

— Визначте закінчення в словах охота, робота.

2. Словникова робота

Гра «Знайди "зайве" слово»

Вересень, їжак, заєць, олівець. (їжак)

3. Робота над загадками

• Нас слова міняють часто,

І, звичайно, це — на щастя,

Бо якби ми не мінялись,

То слова не поєднались. (Закінчення)

• Якщо в слові неодмінно

Є частина змінна,

То є й та, що не зникає,

Як її ми називаєм? (Основа слова)

— Що таке закінчення?

— Що таке основа?

— З яких частин складається основа?

— Без якої частини основи не буває слова?

III. Повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спільнокореневі слова.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Робота над віршем (с. 54, впр. 115)

— Виразно прочитайте вірш. Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте підкреслені слова. Доберіть до них із запропонованих слів спільнокореневі: землянка, людський, земляний, людина, людяний.

— Запишіть ці слова, позначте корінь.

— Як називаються виділені слова? Чому вони не споріднені?

2. Складання алгоритму визначення кореня.

Алгоритм визначення кореня

1) Прочитай слово.

2) Добери спільнокореневі слова.

3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.

4) Виділи корінь умовною позначкою ͡  .

3. Фізкультхвилинка

V. Узагальнення та систематизація отриманих знань.

1. Мовні дослідження (с. 55, впр. 116)

— Прочитайте слова. Чи є щось спільне в значеннях цих слів?

— Спишіть і позначте корінь у словах.

— Доведіть, що це дві групи спільнокореневих слів.

2. Робота над текстом (с. 55, впр. 117)

— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Про що йдеться в тексті? Спишіть.

Робота в парах. Переказ тексту

— Прочитайте виділені слова. Яке значення вони мають? (Бабка — їжа; бабка — комаха; бабка — гриб.)

— У цих словах позначте корінь. Зверніть увагу: у виділених словах корінь -баб-, але він має різне значення. Доберіть зі словника значення цих слів. Доведіть, що це однозвучні слова.

1) Пестливі слова: бабуся, бабусечка, мати батька або матері.

2) Страва з локшини, рису, сиру та ін.

3) Хижа комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил.

4) Гриб-підберезник.

5) Купка складених на полі снопів жита, льону та ін.

3. Вибірковий диктант

— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

VI. Підсумок уроку.

— Що нового дізналися на уроці?

— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)

— Як визначити корінь?

— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.

VII. Домашнє завдання.

С. 56, впр. 118. Доберіть спільнокореневі до слів ліс, казка, вода, водій. Складіть і запишіть 3 речення з цими словами (на вибір).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пиріжок Марина Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Квочка Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
2581
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку