Ключові компетентності
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
під керівництвом учителя визначає мету роботи і план її виконання;
загальномовленнєві вміння і навички:
виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова; нове, незрозуміле;
загальнокультурні:
дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту, формувати духовно – моральні основи життя
соціальні:
проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді,
Тема: Корінь слова. Спільнокореневі слова
Мета: сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; вчити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; розвивати мовне чуття; виховувати повагу до старших людей.
Ключові компетентності
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
загальномовленнєві вміння і навички:
загальнокультурні:
соціальні:
громадянської:
загальнопізнавальні вміння:
контрольно-оцінні вміння:
інформаційно-комунікативна:
загальнокультурна:
здоров’язбережувальна:
соціальна:
Предметні компетентності: поглибити знання учнів про корінь слова, спільнокореневі слова; формувати мовну компетентність школярів, розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки, узагальнювати, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях; виховувати патріотів рідної держави, мови, повагу, любов до рідного краю, допитливість, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит, наочний матеріал.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Ось дзвінок сигнал подав —
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка
Д д Дд Ді До ду ід од
Дідусь директор дятел
Де руки й охота, там скора робота.
— Визначте закінчення в словах охота, робота.
2. Словникова робота
Гра «Знайди "зайве" слово»
Вересень, їжак, заєць, олівець. (їжак)
3. Робота над загадками
• Нас слова міняють часто,
І, звичайно, це — на щастя,
Бо якби ми не мінялись,
То слова не поєднались. (Закінчення)
• Якщо в слові неодмінно
Є частина змінна,
То є й та, що не зникає,
Як її ми називаєм? (Основа слова)
— Що таке закінчення?
— Що таке основа?
— З яких частин складається основа?
— Без якої частини основи не буває слова?
III. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спільнокореневі слова.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота над віршем (с. 54, впр. 115)
— Виразно прочитайте вірш. Про що в ньому йдеться?
— Прочитайте підкреслені слова. Доберіть до них із запропонованих слів спільнокореневі: землянка, людський, земляний, людина, людяний.
— Запишіть ці слова, позначте корінь.
— Як називаються виділені слова? Чому вони не споріднені?
2. Складання алгоритму визначення кореня.
Алгоритм визначення кореня
1) Прочитай слово.
2) Добери спільнокореневі слова.
3) Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це — корінь.
4) Виділи корінь умовною позначкою ͡ .
3. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення та систематизація отриманих знань.
1. Мовні дослідження (с. 55, впр. 116)
— Прочитайте слова. Чи є щось спільне в значеннях цих слів?
— Спишіть і позначте корінь у словах.
— Доведіть, що це дві групи спільнокореневих слів.
2. Робота над текстом (с. 55, впр. 117)
— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Про що йдеться в тексті? Спишіть.
Робота в парах. Переказ тексту
— Прочитайте виділені слова. Яке значення вони мають? (Бабка — їжа; бабка — комаха; бабка — гриб.)
— У цих словах позначте корінь. Зверніть увагу: у виділених словах корінь -баб-, але він має різне значення. Доберіть зі словника значення цих слів. Доведіть, що це однозвучні слова.
1) Пестливі слова: бабуся, бабусечка, мати батька або матері.
2) Страва з локшини, рису, сиру та ін.
3) Хижа комаха з довгим тонким тілом і двома парами великих прозорих крил.
4) Гриб-підберезник.
5) Купка складених на полі снопів жита, льону та ін.
3. Вибірковий диктант
— Випишіть споріднені слова. Позначте корінь.
Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.
VI. Підсумок уроку.
— Що нового дізналися на уроці?
— Які цінні думки запам’ятали? (Корінь — це спільна частина споріднених слів. У корені закладене основне значення слова. Корінь може звучати однаково, та в словах набирати різних значень.)
— Як визначити корінь?
— Які слова називаються спільнокореневими? Наведіть приклади.
VII. Домашнє завдання.
С. 56, впр. 118. Доберіть спільнокореневі до слів ліс, казка, вода, водій. Складіть і запишіть 3 речення з цими словами (на вибір).