Матеріал запропоновано для використання на уроках української мови.
Ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з'ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, мови.
ТЕМА: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ
Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з’ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, мови.
Методи і прийоми: метод «Прес», «Дослідження», робота в групах, «Знайди помилку», фронтальне опитування, асоціативна схема, складання сенкану, розгадування кросворду, ребусу, взаємоперевірка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу
Учитель. Добрий день. Сьогодні на уроці у нас присутні гості. Поверніться до них і тихенько кивком голови привітайтеся. Сідайте.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Оголошення епіграфу уроку
Я хочу розпочати урок словами української поетеси, драматурга, прозаїка Любові Забашти
До щему у серці, до терпкого солодкого щему
Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…
Л. Забашта
- як ви розумієте ці слова?
- А що для вас є Батьківщина?
В рядках цього вірша є слово, пов’язане з темою нашого уроку. Коли ви зрозумієте, що таке дієприкметник, ви зумієте його знайти.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота і тема сьогоднішнього нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».
Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …» (Слайд )
ІV. Актуалізація опорних знань.
|
МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР На цьому етапі уроку :
|
Учитель. На уроці нам знадобляться знання, які ви отримали раніше. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті картки, і у вас є декілька хвилин на те, щоб розглянути питання і дати відповіді.
Отже, час жовтих карток
Прийом «Я знаю, що …» (Слайд )
1. Дієсловом називається …
2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …
3. Дієслова бувають двох видів …
4. Дієслова мають такі часові форми: …
5. Дієслова поділяються на дієвідміни …
6. Розрізняють три способи дієслів: …
7. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …
8. Дієслово має 5 основних форм: …
9. Прикметником називається …
10. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …
11. Прикметники у реченні виконують роль …
V. Виклад нового матеріалу 1. Проблемне завдання
-Вкажіть, на які питання вони відповідають
міцний — прик., чоловічий рід, однина, називний відмінок; |
МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР На цьому етапі намагаюся підвести школярів до самостійного пошуку відповідей на сформульовані ними ж питання, для цього організувала проблемне завдання, забезпечила осмислення учнями нового матеріалу, спонукала їх самостійно зробити висновки та узагальнення. |
діти, міцніючий — не є прикметником і не є дієсловом, але має граматичні ознаки цих частин мови. Це дієприкметник.
Від яких слів утворене слово дієприкметник? (дієслово і прикметник)
Висновок. Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? Темніючийг (той, що темніє), потемнілий (той, що потемнів). Дієприкметник має властивості дієслова і прикметника.
Робота з підручником
ІV. Виконання вправ на закріплення.
Розподільне письмо. (за варіантами біля дошки, використовуючи метод «Прес» - я вважаю, тому що…, …наприклад…) І варіант, ІІваріант (Слайд )
Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.
Зелене поле, зеленіюче поле; стихаючий вітер, тихий вітер; жовтий колос, пожовклий колос; стихаючий спів, тихий спів, сяючі очі, блискучі очі.
- А зараз я пропонує гру «Хто заблукав». (Слайд 1.10)
Вказати, хто і де заблукав.(усно)-назвати зайве слово у рядку
А) обсаджений, притихлий, тихий;
Б) побілений, червоний, грізний;
В) сидячий, пробитий, зробити.
2.Дослідження. Робота по варіантах. (Слайд )
Запишіть речення. Дослідіть, яким членом речення виступає дієприкметник.
І група.
1.Дарований хліб швидко черствіє (Народна творчість).
ІІ група
2. Краси земної зміст у слові був розкритий.(Л.Вишеславський).
І група.
1.Пожовклим листям біло-біло дихала промерзла і засніжена земля.
2. До доброї криниці стежка утоптана (Народна творчість).
ІІ група.
ІІІ група
1.Дарований хліб швидко черствіє (Народна творчість).
2. Краси земної зміст у слові був розкритий.(Л.Вишеславський).
Гра «Упізнай мене».
Записати речення. Підкреслити дієприкметники- визначити граматичні ознаки
Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших. (Д. Лихачов). 2. Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була. (П.Тичина). 3. У рідний край , грозою вмитий , ведуть усі шляхи на світі(М.Стельмах). 2. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне (Т.Шевченко).
VІ. Виконання вправ на закріплення
|
МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР На цьому етапі спонукаю школярів узагальнити вивчене, обмінятися думками щодо нього, виявити до вивченого особисте ставлення. Крім того, учні можуть поставити додаткові питання, якщо такі виникнуть. |
1 група
Сенкан – це креативна поезія за певною темою, що складається із п’яти рядків. У цьому творі автор виражає власне ставлення до певної особистості, події тощо, виражає асоціації, які викликає особистість, образ , подія, явище.
Схема складання сенкану
Завдання:
Складіть сенкан із словом Батьківщина
(за великим комп’ютером написати сенкан – на тему Батьківщина
(робота оформляється на комп`ютері- літературна сторінка в інтернеті)
2 група
Діаграма Венна – діаграма, що показує всі можливі спільні ознаки.
Завдання:
Зробити міні- проект «Спільні ознаки прикметника і дієприкметника, дієслова і дієприкметника»
3 група
Міні – проект (у таблиці) «Повідомлення про дієприкметник як особливу форму дієслова»
4 група
Працює з кросвордом
Утворіть форми дієприкметників від поданих дієслів і запишіть у фігуру. У виділеному рядку прочитаєте прізвище відомого українського композитора.
5 група
Працює з ребусом
Розгадати ребус, визначити граматичні категорії утвореного слова
Слово вимитий
6 група
SMS - повідомлення
Перепишіть , подані в дужках дієприкметники поставте в потрібній формі. Визначте рід, число, відмінок кожного з них.
Мовою, (засвоєний) змалку, людина користується повсякденно, рідна мова – це невід`ємна частка Батьківщини, голос свого народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі, (наповнена) пахощами землі.
VІІ. Узагальнення вивченого
На завершення нашого уроку пропоную вам виконати тестові завдання по вивченій темі і перевірити , як ви засвоїли вивчений матеріал.
Варіант – 1 1.Дієприкметник – це: А) самостійна незмінна частина мови; Б) самостійна змінна частина мови; В) особлива форма дієслова; Г) безособова форма дієслова. 2. Дієприкметник змінюється за: А) родами, числами, відмінками; Б) часами і дієвідмінами; В) родами та числами; Г) відмінками та числами. 3. Дієприкметник відповідає на питання: А) що роблячи? що зробивши? Б) що робити? що зробити? В) що роблячий? що зроблений? Г) який? яка? яке? які? 4. Дієприкметники мають такі часи: А) теперішній, минулий і майбутній; Б) теперішній і минулий; В) теперішній і майбутній; Г) минулий і майбутній. 5. У реченні дієприкметник виконує синтаксичну роль: А) присудок та обставина; Б) обставина та додаток; В) означення та присудка; Г) означення та підмет. 6. У якому рядку всі слова – дієприкметники: А) прочитаний, сказаний, вишитий; Б) вивчений, цікава, прочитаний; В) атакуючий, сухий, відлітаючий; Г) охмарений, передплатне, потемніле.
|
Варіант – 2 1.Дієприкметник – це: А) особлива форма дієслова; Б) самостійна змінна частина мови; В) самостійна незмінна частина мови; Г) безособова форма дієслова. 2. Дієприкметник змінюється за: А) відмінками та числами; Б) часами і дієвідмінами; В) родами та числами; Г) родами, числами, відмінками. 3. Дієприкметник відповідає на питання: А) що роблячи? що зробивши? Б) який? яка? яке? які? В) що роблячий? що зроблений? Г) що робити? що зробити? 4. Дієприкметники мають такі часи: А) теперішній, минулий і майбутній; Б) теперішній і майбутній; В) теперішній і минулий; Г) минулий і майбутній. 5. У реченні дієприкметник виконує синтаксичну роль: А) означення та присудка; Б) обставина та додаток; В) присудок та обставина; Г) означення та підмет. 6. У якому рядку всі слова – дієприкметники: А) прочитаний, сказаний, вишитий; Б) вивчений, цікава, прочитаний; В) атакуючий, сухий, відлітаючий; Г) охмарений, передплатне, потемніле.
|
Ключ:
І варіант
1 – в; 2 – а; 3 – г; 4 – б; 5 – в; 6 – а.
ІІ – варіант
VІІІ.Підсумок уроку.
Озвучую оцінки.
- Діти, про що ми дізнались на уроці і чому навчились? (Слайд з метою)
Отже, давайте вернемося до рядків вірша Любові Забашти, які прозвучали на початку уроку. Тепер ви зможете знайти в них дієприкметник. (Слайд з епіграфом)
- Увага! Завдання: - знайдіть дієприкметник. (омиту), визначте граматичні ознаки- ж.р., З.в., од., мин.час, док.
Х. Домашнє завдання. (на вибір)(Слайд )
1.Виконати вправу з підручника ст..115 впр.225
2. Скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий.
1