Конспект уроку з української мови 7 клас "Дієприкметник як особлива форма дієслова"

Про матеріал

Матеріал запропоновано для використання на уроках української мови.

Ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння знаходити дієприкметники у реченнях, з'ясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, мови.

Перегляд файлу

ТЕМА: ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Мета: ознайомити семикласників з дієприкметником як особливою формою дієслова; пояснити властиві дієприкметникові граматичні ознаки прикметника й дієслова; формувати вміння знаходити дієприкметники у реченнях, зясовувати їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; виховувати патріотичні почуття, любов до Батьківщини, мови.

Методи і прийоми: метод «Прес», «Дослідження», робота в групах, «Знайди помилку», фронтальне опитування, асоціативна схема, складання сенкану, розгадування кросворду, ребусу, взаємоперевірка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                           Хід уроку

І. Організація класу

  Учитель. Добрий день. Сьогодні на уроці у нас присутні гості. Поверніться до них і тихенько кивком голови привітайтеся.  Сідайте.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Оголошення епіграфу уроку 

Я хочу розпочати урок словами української поетеси, драматурга, прозаїка Любові Забашти

 

До щему у серці, до терпкого солодкого щему

Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…

Л. Забашта

 

- як ви розумієте ці слова?

- А що для вас є Батьківщина?

В рядках цього вірша є слово, пов’язане з темою нашого уроку. Коли ви зрозумієте, що таке дієприкметник, ви зумієте його знайти.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число, класна робота і тема сьогоднішнього нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль».

  • А що таке морфологічні ознаки? (Це категорії виду, часу, роду, числа, відмінку)
  • А що таке синтаксична роль? ( Це чим слово виступає у реченні)
  •  

   Сформулювати мету сьогоднішнього заняття – до снаги кожному з вас. Спробуйте визначити мету уроку, скориставшись формулою «Сьогоднішній урок навчить нас …» (Слайд    )

  • Давати визначення дієприкметника як особливої форми дієслова.
  • Розпізнавати дієприкметники в реченнях.
  • Визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників.

 

ІV. Актуалізація опорних знань.                       

 

 

 

МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР

На цьому етапі уроку :

  • актуалізую, «поновлюю» знання, здобуті учнями раніше;
  • спонукаю школярів оцінити наявні у них знання;
  • зосереджую увагу класу на темі уроку;
  • спонукаю учнів самостійно визначити мету й завдання сьогоднішнього навчання;
  • скеровую, налаштовую школярів на самостійне здобуття нових знань.

 Учитель. На уроці нам знадобляться знання, які ви отримали раніше. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті картки, і у вас є декілька хвилин на те, щоб розглянути питання і дати відповіді.

   Отже, час жовтих карток

Прийом «Я знаю, що …» (Слайд       )

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

3. Дієслова бувають двох видів …

4. Дієслова мають такі часові форми: …

5. Дієслова поділяються на дієвідміни …

6. Розрізняють три способи дієслів: …

7. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …

8. Дієслово має 5 основних форм: …

9. Прикметником називається …

10. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

11. Прикметники у реченні виконують роль …   

  V. Виклад нового матеріалу

1. Проблемне завдання

  • Прочитайте слова.
  • Міцнів, міцний, міцніючий.

-Вкажіть, на які питання вони відповідають

  • Що виражають дані слова?
  • Визначити ознаки поданих слів:
  • Міцнів — дієс., мин. час, недок. вид, одн., ч. р.

міцний — прик., чоловічий рід, однина, називний відмінок;

МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР

На цьому етапі намагаюся підвести школярів до самостійного пошуку відповідей на сформульовані ними ж питання, для цього організувала проблемне завдання, забезпечила осмислення учнями нового матеріалу, спонукала їх самостійно  зробити висновки та узагальнення.

  • Ознака, яку виражає  прикметник – постійна чи непостійна?
  • Чим відрізняється ознака, виражена в слові міцніючий від ознаки, вираженої у слові міцний  (У прикметників ознака постійна, а у слові міцніючий – ознака тимчасова, створювана дією).

 

  • Спробуйте визначити час і вид слова  міцніючий.
  • міцніючий — теперішній час, недоконаний вид, чоловічий рід, однина, називний відмінок.

діти,  міцніючий — не є прикметником  і не є дієсловом, але має граматичні ознаки цих частин мови. Це дієприкметник.

Від яких слів утворене слово дієприкметник? (дієслово і прикметник)

  • Що це значить? (що дієприкметник має ознаки дієслова і прикметника)
  • Давайте разом сформулюємо правило- що ж називається дієприкметником? Але , будь ласка, зверніть увагу , що дієприкметник – це особлива форма дієслова.

Висновок. Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? Темніючийг (той, що темніє), потемнілий (той, що по­темнів). Дієприкметник має властивості дієслова і прикметника.

Робота з підручником

  • Давайте відкриємо підручник на сторінці 112,113 і прочитаємо правило , чи правильно ми зробили висновок.

 

 

ІV. Виконання вправ на закріплення.

Розподільне письмо.  (за варіантами біля дошки, використовуючи метод «Прес» - я вважаю, тому що…, …наприклад…)  І варіант, ІІваріант   (Слайд       )

       Прослухати словосполучення. Розподілити їх у дві колонки: у першу – прикметники з іменниками, у другу – дієприкметники з іменниками. Довести правильність виконання.

 

Зелене поле, зеленіюче поле; стихаючий вітер, тихий вітер; жовтий колос, пожовклий колос; стихаючий спів, тихий спів, сяючі очі, блискучі очі.

- А зараз я пропонує гру «Хто заблукав». (Слайд 1.10)

Вказати, хто і де заблукав.(усно)-назвати зайве слово у рядку

А) обсаджений, притихлий, тихий;

Б) побілений, червоний, грізний;

В) сидячий, пробитий, зробити.

 

 

 

2.Дослідження. Робота по варіантах. (Слайд     )

   Запишіть речення. Дослідіть, яким членом речення виступає дієприкметник.

І група.

1.Дарований хліб швидко черствіє (Народна творчість).

 

ІІ група

  1. На луках трава була не кошена ( П. Воронько).
  2. Висновок

 

 

 

2. Краси земної зміст у слові був розкритий.(Л.Вишеславський).

 

  1. Тихий вечір ласкаво обіймав стомлену денною спекою землю (М.Старицький)
  2. На луках трава була не кошена ( П. Воронько).

І група.

1.Пожовклим листям біло-біло дихала промерзла і засніжена земля.

2. До доброї криниці стежка утоптана (Народна творчість).

ІІ група.

  1. Тихий вечір ласкаво обіймав стомлену денною спекою землю (М.Старицький)
  2. На луках трава була не кошена ( П. Воронько).

ІІІ група

1.Дарований хліб швидко черствіє (Народна творчість).

2. Краси земної зміст у слові був розкритий.(Л.Вишеславський).

 

Гра «Упізнай мене».

  Записати речення. Підкреслити дієприкметники- визначити граматичні ознаки

Усвідомлена любов до свого народу не поєднується з ненавистю до інших. (Д. Лихачов). 2. Я єсть народ, якого Правди сила ніким звойована ще не була. (П.Тичина). 3. У рідний край , грозою вмитий , ведуть усі шляхи на світі(М.Стельмах). 2. Раз добром нагріте серце вік не прохолоне (Т.Шевченко).

 

 

VІ. Виконання вправ на закріплення

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНИЙ КОМЕНТАР

На  цьому етапі   спонукаю школярів  узагальнити вивчене, обмінятися думками щодо нього, виявити до вивченого особисте ставлення. Крім того, учні можуть поставити додаткові питання, якщо такі виникнуть.

 

 

  1.                     РОБОТА В ГРУПАХ.
  • 1. Обєднайтеся в групи по чотири. Робота в групах  (творче завдання)

1 група

Сенкан – це креативна поезія за певною темою, що складається із п’яти рядків. У цьому творі автор виражає власне ставлення до певної особистості, події тощо, виражає асоціації, які викликає особистість, образ , подія, явище.

Схема складання сенкану

  1. Одне слово, яке позначає тему(іменник).
  2. Два означення ( дієприкметник)
  3. Три слова – дія, пов’язана з темою
  4. Фраза з чотирьох слів – ставлення до теми, її вираження або розкриття .
  5. Одне слово - перефразування сутності теми, синонім слова – теми, у якому висловлюється сутність теми, робиться своєрідний підсумок.

Завдання:

Складіть сенкан із словом Батьківщина

(за великим комп’ютером  написати сенкан – на тему Батьківщина

(робота оформляється на комп`ютері- літературна сторінка в інтернеті)                   

 

 

2 група

Діаграма Венна – діаграма, що показує всі можливі спільні ознаки.

 Завдання:

Зробити міні- проект «Спільні ознаки прикметника і дієприкметника, дієслова і дієприкметника»

 

3 група

Міні – проект (у таблиці) «Повідомлення про дієприкметник як особливу форму дієслова»

 

4 група

Працює з кросвордом

Утворіть форми дієприкметників від поданих дієслів і запишіть у фігуру. У виділеному рядку прочитаєте прізвище відомого українського композитора.

  • 1.Доглянути
  • 2.Посиніти
  • 3.Стиснути
  • 4.Випекти
  • 5. Пізнати
  • 6. Прикрити
  • 7.Виконати

 

5 група

Працює з ребусом

Розгадати ребус, визначити граматичні категорії утвореного слова

 

Слово вимитий

 

6 група

SMS - повідомлення

Перепишіть , подані в дужках дієприкметники поставте в потрібній формі. Визначте рід, число, відмінок кожного з них.

Мовою, (засвоєний)  змалку, людина користується повсякденно, рідна мова – це невід`ємна частка Батьківщини, голос свого народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі, (наповнена) пахощами землі.

VІІ. Узагальнення вивченого

 На завершення нашого уроку пропоную вам виконати тестові завдання по вивченій темі і перевірити , як ви засвоїли вивчений матеріал.

Варіант – 1

1.Дієприкметник – це:

А) самостійна незмінна частина мови;   

Б) самостійна змінна частина мови;

В) особлива форма дієслова;                  

Г) безособова форма дієслова.

2. Дієприкметник змінюється за:

А) родами, числами, відмінками;           

Б) часами і дієвідмінами;

В) родами та числами;                           

Г) відмінками та числами.

3. Дієприкметник відповідає на питання:

А) що роблячи? що зробивши?             

Б) що робити? що зробити?

В) що роблячий? що зроблений?           

Г) який? яка? яке? які?

4. Дієприкметники мають такі часи:

А) теперішній, минулий і майбутній;    

Б) теперішній і минулий;

В) теперішній і майбутній;                    

Г) минулий і майбутній.

5. У реченні дієприкметник виконує синтаксичну роль:

А) присудок та обставина;                    

Б) обставина та додаток;

В) означення та присудка;       

Г) означення та підмет.

6. У якому рядку всі слова – дієприкметники:

А) прочитаний, сказаний, вишитий;      

Б) вивчений, цікава, прочитаний;

В) атакуючий, сухий, відлітаючий;           

 Г) охмарений, передплатне, потемніле.

 

Варіант – 2

1.Дієприкметник – це:

А) особлива форма дієслова;                  

Б) самостійна змінна частина мови;

В) самостійна незмінна частина мови;   

Г) безособова форма дієслова.

2. Дієприкметник змінюється за:

А) відмінками та числами;

Б) часами і дієвідмінами;

В) родами та числами;                           

Г) родами, числами, відмінками.          

3. Дієприкметник відповідає на питання:

А) що роблячи? що зробивши?             

Б) який? яка? яке? які?

В) що роблячий? що зроблений?           

Г) що робити? що зробити?

4. Дієприкметники мають такі часи:

А) теперішній, минулий і майбутній;    

Б) теперішній і майбутній;                    

В) теперішній і минулий;

Г) минулий і майбутній.

5. У реченні дієприкметник виконує синтаксичну роль:

А) означення та присудка;       

Б) обставина та додаток;

В) присудок та обставина;                    

Г) означення та підмет.

6. У якому рядку всі слова – дієприкметники:

А) прочитаний, сказаний, вишитий;      

Б) вивчений, цікава, прочитаний;

В) атакуючий, сухий, відлітаючий;           

 Г) охмарений, передплатне, потемніле.

 

Ключ:

І варіант

1 – в; 2 – а; 3 – г; 4 – б; 5 – в; 6 – а.

ІІ – варіант

  1. - а; 2 – г; 3- б; 4 – в; 5 – а, 6- а.
  • Помінялися зошитами , вчитель зачитує правильні відповіді і озвучує відповідь.
  • Відзначення учнів, які виконали тест на високий рівень.

VІІІ.Підсумок уроку.

Озвучую оцінки.

- Діти, про що ми дізнались на уроці і чому навчились? (Слайд з метою)

Отже, давайте вернемося до рядків вірша Любові Забашти, які прозвучали на початку уроку.  Тепер ви зможете знайти в них дієприкметник. (Слайд з епіграфом)

- Увага! Завдання: - знайдіть дієприкметник. (омиту), визначте граматичні ознаки- ж.р., З.в., од., мин.час, док.

Х. Домашнє завдання. (на вибір)(Слайд     )

1.Виконати вправу з підручника ст..115 впр.225

2. Скласти речення з дієприкметниками: прочитаний, дозрілий, освітлений, сяючий.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пахай Руслана
    цікаві форми роботи
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Короткова Любов Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
22237
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку