25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Конспект уроку з української мови

Про матеріал

Тема: Узагальнення знань про розповідні, питальні і спонукальні речення. Складання усної розповіді за малюнком і запитаннями.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про речення; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання; закріпити навички правильного інтонування речень та вміння перебудовувати речення одного виду в речення іншого виду за метою висловлювання; формувати вміння переключатися з одного виду роботи на інший, зосереджено слухати вчителя й товаришів; розвивати інтонаційну виразність мовлення увагу, мислення, пам'ять, мовленнєво-комунікативні вміння шляхом самостійного складання усних і письмових висловлювань; виховувати почуття дружби, взаємодопомоги, відповідальності та збереження багатства і краси природи.

Перегляд файлу

Тема: Узагальнення знань про розповідні, питальні і спонукальні речення. Складання усної розповіді за малюнком і запитаннями.

 

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про речення; формувати загальнопізнавальні вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання; закріпити навички правильного інтонування речень та вміння перебудовувати речення одного виду в речення іншого виду за метою висловлювання; формувати вміння переключатися з одного виду роботи на інший, зосереджено слухати вчителя й товаришів; розвивати інтонаційну виразність мовлення увагу, мислення, пам'ять,   мовленнєво-комунікативні вміння шляхом самостійного складання усних і письмових висловлювань; виховувати  почуття дружби, взаємодопомоги, відповідальності та збереження багатства і краси природи.

 

Тип уроку:  узагальнення і систематизація знань.

 

Методи і прийоми: робота в групах бесіда, пояснення, розповідь, аналіз «мозковий штурм», «асоціативний кущ»,  робота з підручником.

 

Обладнання: таблиці, малюнки, роздатковий матеріал.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційна частина

Учитель. Сидимо…

Учні. Правильно.

Учитель. Пишемо…

Учні. Каліграфічно.

Учитель. Відповідаємо…

Учні. Чітко.

 

Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх він кличе в клас.

Що ж цікаве на уроці

Пропоную я для вас?

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

- Дружба з таким потрібним уроком, як українська мова, є необхідною і важливою. Вона допоможе нам здійснити космічний політ. Вашими справжніми друзями сьогодні будуть… (діти відгадують ребуси і читають на зворотній стороні)

віЗла (уваж ніжність)

віЗна (кмітливість)

р1а (взаємодопомога)

7я (винахідливість)

  • А девізом уроку стануть слова:

 

Щоб у космос літати,

 Щоб до зірок дістати,

Треба гарно нам усім

   Українську мову знати.

- Будь ласка, екіпажі, займіть свої місця. У кожного подорожуючого в космос є свій бортовий журнал. У ньому юні космонавти записують свої спостереження й результати досліджень. Вашим бортовим журналом буде зошит, а підручник – путівником. Під час космічної подорожі ми будемо закріплювати знання про види речень за метою висловлювання, удосконалювати вміння  перебудовувати речення одного виду в інший, а найголовніше будемо працювати над розвитком і збагаченням нашої рідної мови.

                                         Тож вирушаймо в путь,

                                         Нас цікаві речі ждуть!

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань

1. Робота з картками.

I картка

Прочитати й списати. Правильно позначити початок і кінець кожного речення.

 моя мама лікар мій тато учитель на його уроках діти вчаться малювати фарбами я також люблю малювати.

 

ІІ картка

З поданого речення утворити  питальне та спонукальне.

Петрик намалював космічний корабель.

 

ІІІ картка

Виконати звуко-буквений аналіз слів:

Заєць - … .

Дзвінок - … .

 

2. «Мозковий штурм»

(Учні розповідають усе, що вони знають про «Речення» )


-  Що виражає речення? ( Речення виражає закінчену думку)
-  З чого складається речення? ( Речення складається із слів)

- Як пишуться слова в реченні? (Слова в реченні пишуться окремо)

- Чи зв’язані слова в реченні зв’язані між собою? ( Так, зв’язані )
- Як пишеться перше слово в реченні? ( З великої букви )

- Як називається речення, в якому про щось розповідається або повідомляється?

 ( Розповідним )
- Що ставиться в кінці розповідного речення? ( Крапка або знак оклику)

- Як називається речення, в якому про щось питається?  (Питальним )

- Речення, в якому висловлюється спонукання  - це … (Спонукальне речення)

- Які розділові знаки ставляться  кінці спонукального речення? (Крапка або знак оклику)

- Які бувають за інтонацією речення? ( Окличні і неокличні)

- Що за знак – стрункий, мов спис,

  Він над крапкою завис,

  Спонука до поклику,

  Хто ж бо він ? … (Знак оклику)

  • Молодці, діти, всі швидко та чітко давали відповіді, отже настав час завітати до космічного  довідкового бюро.

Меркурій – найменша і найближча планета до Сонця. Вона найшвидше обертається навколо Сонця. Названа на честь римського бога торгівлі та мандрівок Меркурія. Поверхня планети покрита піском. На освітленій стороні планети неймовірно спекотно +470, а тіньова сторона дуже холодна -170.

(Малюнок планети Меркурій)

3. Каліграфічна хвилинка

Бачу, що екіпажі до злету готові. Відкривайте класні бортові журнали. Записуємо число, коли стартуємо. Щоб потрапити на наступну планету, запишемо каліграфічну хвилинку.

З з мля зе земля Земля

- Діти, зверніть увагу, слово «земля», яке означає грунт – пишемо з малої букви, а слово «Земля» - з великої літери, бо це назва планети, на якій, до речі, ми з вами живемо. Запам’ятайте це, діти, і запишіть красиво та правильно!

- Молодці, гарно виконали завдання, то ж з заглянемо до космічного бюро.

 Всі планети, крім Землі були названі на честь римських або грецьких богів і богинь. Земля -  розташована між Венерою і Марсом. В стародавньому Єгипті вважали, що Земля – це бог, який лежить і з тіла якого ростуть дерева й інші рослини. Космонавти називають Землю «голубою планетою». Якщо дивить на неї з космосу, то можна побачити мінливий візерунок білих плям – це хмари, які закривають Землю, а у їх проміжках,  блакить – це обриси берегів, вода.

(Малюнок планети Земля)

 

4. Словниковий диктант «Блискавка»

(Учитель показує на декілька секунд слово, написане на аркуші. Учні читають, записують і ставлять наголос у цьому слові)

Медаль, килим, шофер, четвер, завдання, Батьківщина  герой, заєць, помилка, театр, ясен.

-Діти, знайдіть слово, у якому рухомий наголос (помилка). А яке слово написали з великої букви? (Батьківщина) Складіть з цим словом спонукальне речення.

  • Доведіть, що це речення.
  • Із чого складається речення?
  • Скільки слів у даному реченні?
  • Яке ж воно за метою висловлювання?
  • Молодці! Гарно відповідали. Це дає змогу нам потрапити до наступної планети. То ж зробимо зупинку!

 Сатурн – друга планета  Сонячної системи за розмірами. Це газовий гігант сіро-блакитного кольору. За міфологією, Сатурн був богом сівби й покровителем хліборобства. Візитною карткою Сатурна є красиві тонкі кільця, які складаються з мільярдів кам’яних уламків різного розміру, покритих льодом. У Сатурна 28 супутників.

(Малюнок планети Сатурн)

 

5. Гра «Збери речення»

Місцях, вулицю, у, дозволених, переходь.

Першим , хто, у , полетів, космос.

Вважають, Землю, кулястою, формою, за.

  • Які ці речення за метою висловлювання?
  • Запишіть одне речення за вибором у свої бортові журнали.

Венера – найяскравіша планета білого кольору. Названа іменем римської богині кохання і краси. З розмірами і масою схожа на Землю. Поверхня планети усіяна камінням і  покрита пилом. Небо і хмари над Венерою оранжевого кольору. Обертається ця планета по орбіті дуже повільно.

(Малюнок планети Венера)

 

6. Фізкультхвилинка

- Політ наш триває. Нас супроводжує якийсь літаючий об’єкт. Він пропонує нам зробити зупинку на Місяці.

Ми на Місяць прилетіли,

На зручній посадці сіли,

У скафандри одяглись

І гуляти подались.

Як незвично нам ходити,

Так і хочеться злетіти,

Тут, на Місяці, в шість раз

Легші стали ми ураз.

 

7. Розвиток зв’язного мовлення. Складання усної розповіді за малюнком і запитаннями.

- Діти, відкриємо путівники на сторінці 98, знайдемо метеорит під номером 256 та попрацюємо колективно, уважно читаючи запитання і пильно розглядаючи ілюстрації.

1. У кого сьогодні день народження?

2. Що приготовила мама?

3. Хто накрив святковий стіл?

4. Хто прийшов привітати дівчинку?

5. Які подарунки принесли діти?

6. Як пройшло свято?

- Які речення за метою висловлювання ми прочитали?

- Запишіть відповідь на шосте запитання.

- Діти, так співпало, що сьогодні відзначає свій день народження і наша однокласниця. У неї і незвичайне свято, адже Даша разом з нами потрапила в космічний простір. Це ж дивовижно! Давайте привітаймо її окличними реченнями.

Ми потрапили до планети Юпітер. Але тут висадитися взагалі неможливо.  Ця планета, як і Сатурн,  швидко обертається навколо своєї осі, згорнувшись у хмари, в середині яких – ядро.  Юпітер – найбільша планета Сонячної системи. Названо її на честь головного бога всіх римських богів. На Юпітері дуже холодно. З космосу планета-гігант здається жовтуватою кулею і виглядає досить екзотично. Вона оточена червоними, жовтими, оранжевими стрічками, а поверх них розкидано плями різних розмірів. Яскраві стрічки – це хмари, а плями – вихори й урагани.

(Малюнок планети Юпітер)

 

8. Самостійна робота

Скласти спонукальне речення (1 група)

Скласти питальне речення (2 група)

Скласти  розповідне речення (3 група)

Марс – четверта планета від Сонця.  Названа честь бога війни Марсом. Планета має атмосферу. Все це дає підставу свідчити, що на Марсі колись могло виникнути життя і, можливо, низькі форми організмів існують і тепер. У Марса є два супутники – Фобос і Деймос, що в перекладі означає жах і страх.

(Малюнок планети Марс)

 

9. «Асоціативний кущ»

- Що ви уявляєте, коли чуєте слово «Речення»?

(Діти дають відповідь, а вчитель записує на дошці)

РЕЧЕННЯ

питальне         спонукальне          розповідне            окличне            неокличне

Наш політ триває. Планета Нептун восьма, названа на ім’ям римського бога моря. Температура поверхні Нептуна  231 градусів морозу. На цій планеті найсильніші у Сонячній системі вітри, які поширюються з великою силою

(Малюнок планети Нептун)

 

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Гра  «Виправ помилки»

  • Слова, зв’язані за змістом називаються текстом? (Реченням)
  • Речення виражає незакінчену думку. (Закінчену)
  • Речення, в якому про щось розповідається, повідомляється називається спонукальним. (Питальним)
  • У кінці розповідного речення ставиться знак питання. (Крапка, знак оклику)
  • Ми здійснили космічний політ до 9 планет. (До 8)

 

Уран дуже схожий на Юпітер. Названий на честь грецького бога неба.  Він майже у 4 рази більший за Землю. Уран рухається навколо Сонця «Лежачи на боці» та ще й обертається , як і Венера, у зворотному напрямку.

(Малюнок планети Уран)

 

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Підготувати цікавий матеріал про одну планету. (За бажанням)
  2. Знайти і записати 2 прислів’я у вигляді спонукальних речень. (1 група)
  3. Виконати вправу 255 на сторінці 98. (2 група)

- Урок наш закінчується, разом із ним закінчується наша мандрівка в цікавий космічний простір. На яких планетах нам довелося побувати? Що запам’ятали? Молодці, діти, ви сьогодні на уроці сумлінно працювали, за що отримаєте нагороди, які зможете знайти в моєму бортовому класному журналі під час перерви.

Давайте прочитаємо ребус і скажемо, яку дев’яту планету  в  мові ми повторили.

    Ч

  Р  Е

  Е       Н

        Н        Я 

- Що найбільше сподобалося під час подорожі?

 

docx
Додано
14 грудня 2018
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку