Я визначила, що мета розвиваючого навчання - інтенсивний цілеспрямований розвиток усного та писемного мовлення молодших школярів, їхніх пізнавальних можливостей, мотивів навчання, волі, почуттів, самостійності та активності в навчальній діяльності. Тому основне завдання української мови і читання - це розвиток зв'язного мовлення молодших школярів, а також забезпечення високого рівня їх мовної культури. Джерелами розвитку усного і писемного мовлення є робота з синонімами, лексичним значенням слів, багатозначністю.
ЗМІСТ РОБОТИ
І |
Вступ |
с. 3 |
II |
Основна частина |
с. 4 |
|
1. Т еоретична частина |
с. 4 |
|
2. Практична частина |
с. 5 |
III |
Висновки |
с.18 |
IV |
Список використаної літератури |
с. 19 |
V |
Додатки |
с. 20 |
І. ВСТУП
Розвиток мовлення - це провідний принцип , що пронизує всі розділи програми з рідної мови. Звідси і випливає необхідність приділяти належну увагу збагаченню й активізації лексичного запасу молодших школярів, особливостям вживання слова в усному і писемному мовленні.
Слово є постійним предметом уваги на уроках розвитку зв’язного мовлення. Учителям відомо, що активний словник дітей молодшого шкільного віку досить бідний, він, як правило, не виходить за рамки розуміння прямого значення слів.
Невміння вживати лексику в переносному значенні, вбачати багато значень в одному слові, добирати синоніми занадто збіднює зв’язне мовлення учнів. Обмеженість активного словникового запасу молодших школярів, затрудненість у знаходженні слова для влучного вираження думки є однією з причин гальмування розвитку як усного, так і писемного зв’язного мовлення.
Програма передбачає формування в молодших школярів уміння складати тексти різних видів: описи, роздуми, міркування. Добір лексики в кожному випадку вирішуватиме успіх творчої праці дітей. В усному мовленні учні молодших класів переважно вживають слова на позначення назв предметів і загальновідомі ознаки до них. Значну трудність у дітей викликає виконання завдання - підібрати дії до предметів. Навчити дітей використовувати слова на позначення дії, як активного процесу - завдання не з легких. Це процес довготривалий. Він же мусить бути і послідовним. Таку роботу потрібно розпочинати відразу з молодшими школярами, з перших днів навчання. Таким завданням можна відводити 3-5 хвилин на кожному уроці ( хвилини розвитку зв’язного мовлення) або присвячувати цілий урок ( за програмою - урок зв’язного мовлення). Така робота може принести плідні результати лише за однієї умови - наявності системи дидактичного матеріалу.
Враховуючи дану умову, розуміючи цінність розвитку зв’язного мовлення молодших школярів поставила перед собою мету - розробити систему завдань для розвитку зв’язного мовлення молодших школярів.
з
II ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
Я визначила, що мета розвиваючого навчання - інтенсивний цілеспрямований розвиток усного та писемного мовлення молодших школярів, їхніх пізнавальних можливостей, мотивів навчання, волі, почуттів, самостійності та активності в навчальній діяльності.
Тому основне завдання української мови і читання - це розвиток зв’язного мовлення молодших школярів, а також забезпечення високого рівня їх мовної культури. Джерелами розвитку усного і писемного мовлення є робота з синонімами, лексичним значенням слів, багатозначністю. Завдання, яке стоїть перед кожним учителем, це:
а) навчити учнів відбирати ті мовні засоби, які найкраще передають зміст розповіді мовця, розкривають тему і основну думку ;
б) навчити логічно мислити, послідовно вести розповідь без діалектизмів, просторіч, жаргонізмів. Мова школярів буде значно багатішою, якщо вони не будуть постійно повторювати в ній одні й ті ж слова, словоформи, словосполучення.
Ґрунтовне оволодіння мовленням - це ключ до пізнання, освіченості, розумового розвитку, повноцінної участі у суспільному житті.
Програмою вивчення рідної мови в початкових класах передбачено проводити в 2-4 класах один раз на два тижні урок зв’язного мовлення з рідної мови.
Без постійної підготовки дітей до таких уроків не можна досягти їхньої високої навчальної активності. Тому треба незалежно від основної виучуваної теми на кожному уроці виконувати вправи на визначену тему з розвитку зв’язного мовлення, які активізують розумові здібності молодших школярів та дають змогу кожному учневі проявити свої потенційні можливості, вміння зоставляти мовні явища, порівнювати, класифікувати, доводити правильність власного судження, узагальнювати матеріал та розв’язувати проблемні ситуації.
Ці вправи повинні бути цікавими для дітей.
Вправи, які я пропоную на уроках допомагають кожному учню індивідуально удосконалити як усне зв’язне мовлення, так і писемне. Діти на кожному уроці долають відповідні розумові труднощі.
РОЗВИТОК УМІННЯ ВИКОНУВА ТИ АНАЛІТИКО-СИНТЕТИЧНІ ДІЇ
а) - весняна квітка, відповідає на питання що?, означає один предмет.
б) - свійська тварина, відповідає на питання хто?,
означає багато предметів.
в) - природне явище, відноситься до пори року зима, відповідає на
питання що?
Зразок виконання
а) - Підсніжник, пролісок, тюльпан, фіалка, сон.
б) - Корови, кролі, коні, поросята.
в) - Хуга, заметіль, хуртовина, паморозь, завійка, гололід, завірюха.
Весна
Прилетіла зеленокрила весна. Принесла тепло і радість. Забуяла земля квітами, Потягнулися до сонця проліски, тюльпани, фіалки. Сон розкрив свої блакитні очі.
Зразок виконання
РОЗВИТОК УМІННЯ КОРИСТУВАТИСЯ ПРИЙОМАМИ СИНТЕЗУ
а) 3 поданих частин складіть прислів’я.
б) Яким одним словом можна їх об’єднати?
в) Поставте питання до цього слова. Утворіть від нього слова, які би відповідали на запитання що робить?, який ?.
Де господар добре робить, те й пожнеш.
Що посієш, а людину - праця.
Землю красить сонце, там і поле щедро родить.
а) - Де господар добре робить, там і поле щедро родить.
б) Ці прислів’я можна об’єднати темою „Праця”.
в) - що? - праця.
2. Прочитайте слова і назвіть те, що їх об’єднує. Хто з членів сім’ї найстарший? Продовжіть називати слова, враховуючи вік кожного члена сім Т.
Онук, сім’я, мати, братик, сестричка, бабуся, дідусь, прадід, батько.
Наша сім’я велика і дружна.
УДОСКОНАЛЕННЯ УМІНЬ ДОВОДИТИ
У семена сиві свині,
А у мене свині сині.
Поміняймося, семене,
Сиві свині будуть в мене.
У Семена сиві свині,
А у мене свині сині.
Поміняймося, Семене,
Сиві свині будуть в мене.
Імена, по-батькові та прізвища людей пишуться з великої букви.
2 Прочитайте текст. Відшукайте слова, що означають назви предметів. Доведіть правильність свого вибору.
Життя квітів починається з пролісків. Пролісок - квітка ніжна, але смілива й нетерпляча. Ще не зійде сніг , а вже пнеться цупкий паросток. І враз чарівних квіточок стає багато-багато.
Слова: квітів, пролісків, пролісок, квітка, сніг, паросток - означають назви предметів, можуть відповідати на питання що?:
чого ? - квітів - що ( квітка)
з чого - з пролісків - що ? ( пролісок)
що ? - ( пролісок, квітка, сніг, паросток)
чого ? ( квіточок) - що ( квіточка)
Ручка, кран, ключ.
Журавлиний ключ у небі шле останній нам привіт.
Моя мама одержала ключ від нової квартири.
Скоро під’їде кран, і будівельники розпочнуть роботу.
У ванну вмонтували новий кран.
Маленька дитяча ручка доторкалася до обличчя.
Ручка була заправлена червоним чорнилом.
4. Прочитайте вірш: Рись і рис - слова знайомі,
Зустрічаються у мові.
Ти їх добре пам’ятай І в вимові відрізняй.
Чи можна до виділених слів поставити одне й те ж питання? Доведіть правильність своєї думки, ввівши слова в речення.
Зразок виконання
Рись - хто?
Рис - що ?
Затамувавши подих, рись чекала здобич.
Рис використовують для приготування різноманітних страв, а саме: супів, плову, каші, млинців.
РОЗВИТОК УМІННЯ ПОРІВНЮВАТИ
1. Порівняйте слова: третє слово першого речення і друге слово другого речення. Скажіть, що у них спільного і що відмінного:
Від морозу ніс почервонів.
Хлопчик ніс воду.
Від морозу ніс почервонів
Хлопчик ніс воду.
Спільне : вимова і написання.
Відмінне: в першому реченні означає предмет, у другому - дію;
в першому реченні - підмет, в другому - присудок.
Замок - замок
Сім’я - сім’я
Замок - замок
Сім’я - сім’я
Залізний замок - казковий замок Дружна сім’я - стигле сім’я
3. Прочитайте. Запишіть відгадки. Що спільного і відмінного в цих словах?
З „ і” - лежу я на дивані,
З „ и” - пливу я в океані.
З „ і” - усі мене торкають,
З „ и” - в хліві мене тримають.
Кіт - Кит
Спільне - означають назви живих предметів; хто?
Відмінне - і - и - голосні, які впливають на лексичне значення слова; кіт - тварина, кит - риба.
Бік - Бик
Спільне - означають назви предметів.
Відмінне - і - и - голосні, які впливають на лексичне значення слова;
бік - частина тіла, що?
бик - тварина, хто?
В лісі трапилася надзвичайна пригода. Заєць повідомив, що в їхньому володінні з’явився невідомий, страшний звір.
Зібралися всі. Прилетів з гір орел, приповзла гадюка, з-під куща виліз їжак, з’явилася лисиця. А заєць, як його не просили, не міг описати невідомого звіра. „Так порівняй його з кимось із нас”, заревів тигр. Але куди там, заєць дуже злякався.
Друзі, допоможіть йому.
Кігті, яку... . Зуби, яку... . Очі зелені і вузькі, як у ... . Вусища стирчать, як голки в ... .
- Ви впізнали, кого злякалися звірі?
Підкресліть іменники, які означають багато предметів, однією, а один предмет - двома рисками.
Кігті, як у орла . Зуби, як у тигра . Очі зелені і вузькі, як у гадюки . Вусища стирчать, як голки в їжака.
Кота злякалися звірі.
1. Прочитайте. Подані слова випишіть у дві колонки: хто?, що ?.
Учитель, парта, книга, учні, ручка, директор, школярка, дошка.
Якою спільною темою можна їх об’єднати?
Хто? |
Що? |
учитель |
парта |
учні |
книга |
директор |
ручка |
школярка |
дошка |
Слова, які відповідають на питання хто? або що?, можна з’єднати темою "Школа”
2 Уважно прочитайте текст. Зробіть висновок, які іменники пишуться з великої букви.
Яке гарне місто Київ! У ньому багато садів і парків. А Дніпро ніби поділяє його на стару і нову частини. По ньому ми пливемо до свого рідного, також красивого села Калинівка.
Зразок виконання
Назви міст, сіл, річок пишуться з великої букви.
З Послухайте слова і запишіть їх під диктовку:
Оля, Лариса Іванівна, Коля, Тарас Григорович Шевченко, Василь Антонович.
Яке правило можна віднести до правопису даних слів?
Зразок виконання
Імена, по-батькові та прізвища людей пишуться з великої букви.
УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІННЯ КЛА СИФІКУВА ТИ
1. Прочитайте. Погрупуйте іменники за порами року. На вибір складіть речення із словами на одну тему.
Льодохід, віхола, мряка, снігопад, гроза, хуртовина, роса, туман, метелиця.
Зразок виконання
Весна
Віхола Льодохід
Снігопад Мряка
Хуртовина Г роза
Метелиця Роса
Туман
Лютує зима. Розгулялася віхола. Не вщухає хуртовина. Метелиця носиться вулицями і полями. Господарює зима з своїми снігопадами.
2. Прочитайте ребуси. Запишіть слова у дві колонки:
|
|
|
Коро в А , голка , д рука б, к в і тка, оса, сорок а.
Хто?
Корова
Оса
Сорока
- Який іменник змінить своє значення при нарощуванні звуків р, к на початку слова. Поясніть значення утворених слів.
Оса - роса - коса
5. Прочитайте вірш. Запишіть іменники за схемою: Один / Багато
Мій рідний край, моя земля –
Велика-превелика.
Є в ній степи, ліси, поля,
Моря , і гори, й ріки.
Н. Забіла
Один Багато
Край Степи
Земля Ліси
Поля
Моря
Гори
Ріки
УДОСКОНАЛЕННЯ ВМІННЯ ВЖИВАТИ В МОВІ АНТОНІМИ І
1. Прочитайте, закінчуючи кожне речення. Вкажіть слова з протилежним значенням. Що вони означають?
Ледачий і старанний
« Спочатку повчуся, а пізніше погуляю», - говорить ...
« Спочатку погуляю, а пізніше повчуся», - говорить ...
Ледачий і старанний
« Спочатку повчуся, а пізніше погуляю», - говорить старанний.
« Спочатку погуляю, а пізніше повчуся», - говорить ледачий.
_ - Слова ледачий і старанний означають назву живих предметів і відповідають на питання хто? Під цими словами ми розуміємо людей.
Яке слово на позначення назви живого предмета, спільне для всіх дій?
Летить - ( літак, вертоліт, птах, людина).
Їде - ( тролейбус, людина, машина, поїзд ).
Пливе - ( човен, пароплав, людина).
Одного разу Андрійко пішов до лісу. Там Андрійко побачив гніздо з пташенятами. Андрійко причаївся і спостерігав за пташенятами. Та ось прилетіла пташка-мама і почала годувати пташенят. Андрійко тихенько відійшов від гнізда, щоб не злякати турботливу пташку.
Одного разу Андрійко пішов до лісу. Там він побачив гніздо з пташенятами. Дитина причаїлася і стала спостерігати за ними. Та ось прилетіла пташка-мама і почала годувати малят. Хлопчик тихенько відійшов від гнізда, щоб не злякати турботливу маму.
- Пташка-мама, мама.
( Слова означають назви живих предметів ).
Прилетіли шпаки,
Дорогі співаки,
Поселились в теплі квартири.
Скрізь лунають пісні -
То співці голосні
За шпаківні нам дякують щиро.
(Г. Бойко)
Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Маленька праця краще за велике безділля.
Правда - брехня, кривда Праця - безділля
Ці слова означають назву, бо відповідають на запитання що?
РОЗВИТОК ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ В ІГРОВІЙ СИТУАЦІЇ
1. Діти, допоможіть добратися кішці до мишки. Для цього замінюйте в кожному натупному слові на позначення неживого предмета один звук так, щоб утворилось нове слово. Слова вписуйте в горизонтальні рядки клітинок.
М |
И |
Ш |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
І |
Ш |
К |
А |
Що спільного в усіх іменниках
Зразок виконання
М |
И |
Ш |
К |
А |
Ш=Ш |
И |
Ш |
К |
А |
Ш |
А |
Ш |
К |
А |
К |
А |
Ш |
К |
А |
К |
I |
Ш |
К |
А |
Спільні останні три букви в словах; всі вони означають поняття один, можуть витупати в реченні в ролі підмета та другорядних членів.
Ведмідь, барвінок.
Зразок виконання
Ведмідь - від, мідь, мед, дім, дід, дві.
Барвінок - вікно, рів, кіно, бар, віра, нора, Іра, рак, ікра, краб, раб, брак, бар.
Новоутворені слова поділіть на групи:
1- іменники відносяться до слова мій;
Зразок виконання
1 2 3
Мед |
Мідь |
Вікно |
Дім |
Віра |
кіно |
Дід |
Нора |
|
РІВ |
Іра |
|
Рак Краб Раб Брак бар |
ікра |
|
З Запишіть всі можливі слова на позначення назв предметів, на які схожі букви О, Х, Т, С.
Зразок виконання
Виділіть серед названих слів іменники з наголосом на першому скаладі, потім на другому і на третьому.
|
Зразок виконання |
Бублик |
Яйце Карусель |
М'яч |
Обруч |
Млин |
Вертушка |
Ножиці |
Антена |
Швабра Серп Місяць |
Граблі |
4. Прочитайте іменники в такому порядку
Поясніть значення слів:
ІООвп, Збуна, ІООлиця, 7’я, 40а, Звога.
Трибуна - підвищення, призначене для виступів, промов.
Сім 'я - група близьких родичів.
Тривога - 1) почуття неспокою, збентеження, викликане побоюванням, передчуттям чогось неприємного;
Сорока - назва пішла від характерних звуків, які утворює цей птах.
Споріднене до цього слова слов 'янське “Сврьчати”, тобто ’’видавати звук”, і тому птаха назвали своркою. В нашій мові відбулися зміни, і цей птах одержав назву сорока.
Столиця - головне місто, адміністративно-політичний центр держави, республіки.
5 .Впишіть у квадрати іменники, що складаються з трьох звуків, так, щоб їх можна було прочитати зверху вниз і зліва направо.
- Поясніть значення першого слова у першому квадраті та останнього - у другому квадраті. Введіть їх в речення.
Мох - спорова дрібна рослина, що росте у вогких місцях, на деревах, камінні.
Бас - 1) низький чоловічий голос;
2) струнний або духовий музичний інструмент низького звучання (труба, контрабас).
Старе каміння вкрилося мохом.
З відчиненого вікна линув бас.
6 Запишіть трибуквені слова на позначення назв предметів. Поставте до них запитання. Виграє той, хто напише більшу кількість іменників. Знайдіть серед них слова- переверетні.
Люк, сік, сон ( трава), біб, сир, бік (що?).
Піп, дід, віл, кіт, бик( хто?).
УДОСКОНАЛЕННЯ УМІННЯ СТВОРЮВАТИ КОМПОЗИЦІЮ
Біля нашого міста протікає річка Рось. Коло річки кущі. Петрик з Грицем ловили щуки. Дівчатка на лузі рвали щавель.
Запишіть текст за планом. В кожному реченні підкресліть іменники, визначте, до яких слів вони відносяться: мій, моя, моє.
План
Біля нашого міста протікає річка Рось. Коло річки кущі. Петрик з Грицем ловили щуки. Дівчатка на лузі рвали щавель.
Місто (моє)
Річка (моя) Рось
Кущ (мій)
Петрик, Гриць (мій)
Щука (моя)
Дівчатка - дівчинка ( моя)
Луг (мій)
Щавель( мій).
У нашій школі невелика бібліотека. В ній дуже багато книг. Вони розміщені на високих стелажах. Учні з радістю відвідують бібліотеку.
Квітуча липа.
Солодкі пахощі Працьовиті бджоли Солодкий нектар
- Яку роль виконують іменники з словосполучень в реченнях?
Липень
На узліссі стоїть квітуча липа. В повітрі розносяться солодкі пахощі. Над липою гудуть працьовиті бджоли. Вони збирають солодкий нектар.
В перших трьох - підмети, а в четвертому - другорядний член речення.
РОЗВИТОК УМІННЯ ВИРІШУ В А ТИ ПРОБЛЕМНІ ЗАВДАННЯ
Лінійка - планка для крелення прямих ліній.
Щоденник - зошит для щоденних записів.
Зошит - раніше називали зшиток ( зшиток листів).
- Доповніть групу слів назвами шкільних предметів.
Якщо це буде кличка тварини, то будимо писати з великої букви, якщо назва квітки - то з малої букви.
1)Прочитав, книжка, цікавий
2)Пішли, екскурсія, ліс.
- Чому це неможливо? Якого слова не вистачає? Чому воно необхідне в реченні?
Речення скласти не можна, бо відсутній підмет, необхідний в реченні як предмет, що виконує дію.
Як змінити слово на березі, щоб воно стало означати дерево?
Приклад – приклад
На березі - на березі.
- Введіть іменники в речення, довівши правильність своєї думки.
Сашко ніяк не міг вирахувати приклад.
Приклад упирався мені в плече.
На березі паслися гуси.
На березі з’явилися перші листочки.
Також використовую на уроках диференційовані завдання, мета яких поглибити вміння учнів будувати тексти різних типів, стилів, жанрів. Диференціація завдань передбачає поділ класу на дві групи, які виконують одне й теж навчальне завдання, але з різним ступенем допомоги.
Проводжу нестандартні уроки зв’язного мовлення з уявними подорожами, екскурсіями, іграми, зустрічами, походами, розвагами. Це задовольняє інтелектуальні потреби дітей молодшого шкільного віку. Як свідчить експериментальне дослідження, проведене протягом кількох років, діти активно включаються у пізнавальну діяльність, допомагають один одному, радяться між собою, без особливих зусиль переборюють розумові труднощі.
В процесі цілеспрямованої і методичної роботи над розвитком зв’язного мовлення учні будуть перш за все, збагачувати свій активний словник, вчитимуться використовувати слова, їх форми, словосполучення, речення в зв’язному мовленні; набувати вмінь будувати змістовну усну відповідь і писати твір на теми, про які мають чіткі уявлення. Поступово, виконуючи вправи, учні свідомо збагачуватимуть знання і розвиватимуть уміння виконувати розумові операції, що позитивно впливає на змістовність і логічність усного і писемного зв’язного мовлення молодших школярів. Міцні знання з мови та добре розвинене мовлення сприяють успішному засвоєнню знань з інших предметів.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
К.: Веселка, 1987.-86 с.
Веселка, 1986. - 167 с.