Конспект уроку з української мови.

Про матеріал

Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про складання основ; сприяти формуванню навичок правопису складних прикметників разом і через дефіс, пояснювати орфограми за допомогою правил; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, конструювати мовні явища; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати любов і повагу до народних звичаїв і обрядів.

Перегляд файлу

Тема: Написання складних прикметників разом і через дефіс.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикметників, зокрема про складання основ; сприяти формуванню навичок правопису складних прикметників разом і через дефіс, пояснювати орфограми за допомогою правил; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, конструювати мовні явища; розвивати зв'язне мовлення учнів; виховувати любов і повагу до народних звичаїв і обрядів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

- Розгадайте ребус, визначте, яка тема сьогоднішнього уроку.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань про способи творення прикметників.

ІV. Робота над матеріалом уроку.

  1. Аналіз мовних явищ:
  • Порівняйте написання поданих прикметників. Які з них утворено від залежних одне від одного слів, а які – від рівноправних? Зробіть висновок про написання складних прикметників разом і через дефіс:

Овочепереробний                                         овоче-молочний

  1. Пояснення вчителем нового матеріалу.
  2. Робота з таблицею (підр. стор.94)
  3. Осмислення матеріалу:
  • Впр.260 – усно
  • Вправа на інтерактивній дошці: розподілити за колонками «Разом», «Окремо»:

Синьо/окий, південно/західний, поле/захисний, темно/синій, три/поверховий, російсько/український, глухо/німий, ніжно/рожевий, хитро/мудрий, сильний/пресильний, гостро/верхий, гіркувато/солоний, машино/будівний, фізико/математичний, жовто/гарячий, мовно/літературний.

  • Робота з текстом.

Прочитайте текст. Про що в ньому йдеться?

       Новорічно-Різдвяний цикл свят  – це довгоочікуваний,  багатий, веселий, радісний період, що відрізняється від усіх інших своєю особливою обрядовістю, фольклорно-етнографічними дійствами.

       Різдво Христове – перше свято циклу, яке дало початок всім іншим Новорічно-Різдвяним святам. Вечір напередодні Різдва називали “щедрим”, “багатим”, “святвечором” . Кожна господиня готувала багатий святковий стіл, який, як правило,  складався з 12 страв. Це символізувало 12 місяців року, яких треба було “задобрити”, а також 12 апостолів .

       Головною традиційною обрядовою їжею на Різдво і своєрідним символом самих Новорічно-Різдвяних свят є кутя, яка знаменувала собою щастя й добробут, була запорукою на майбутній врожай і добре господарство.

     У цей час часто влаштовувались театралізовані дійства, «ходив Вертеп», до яких готувались заздалегідь. Вони включали безліч дійових осіб, які розігрували сценки про новонародженого Ісуса Христа.

Знайдіть складні слова, випишіть їх, поясніть написання цих слів.

  • Вправа на інтерактивній дошці: скласти  словосполучення прикметник+іменник, утворивши складні прикметники:

Новий рік, свята.

Збирати сніг, техніка.

Різні кольори, іграшки.

Солодкий, кислий, смак.

Яскравий, зелений, ялинка.

Світлий, синій, відтінок.

Сріблястий, білий, сніг.

Шість граней, зірка.

Ніжний, ніжний, звук.

Фрукти, овочі, салат.

 

V. Творче диференційоване завдання.

І група

1варіант:

Знявши риску, вставте потрібні за змістом слова із довідки.

Незабаром  …свята. Ми всією родиною будемо прикрашати нашу квартиру. Спочатку на стіни  розвісимо … гірлянди. Потім тато встановить … ялинку, на яку ми будемо чіпляти … іграшки. По кімнаті розійдуться … пахощі. Увечері увімкнемо … музику, яка створить загадкову зимову атмосферу.

Довідка: ніжний/ніжний, яскраво/сріблястий, світло/зелений, різно/кольоровий, Ново/річний, насичено/хвойний.

2 варіант:

Знявши риску, вставте потрібні за змістом слова із довідки.

Новий рік ще тільки наближається, а ми із родиною вже плануємо, які страви будуть на … столі. Обов'язково приготуємо  … салат. Тато замовляє … запіканку. Усі жінки люблять солодощі, тому для мами приготуємо … торт. Я обожнюю експериментувати: цього разу хочу створити … десерт. Хочу, щоб свято прийшло якнайшвидше і ми всі зберемося за сімейною вечерею.

Довідка: фруктово/овочевий, сирно/м'ясний, ванільно/банановий, шоколадно/горіховий, Ново/річний.

ІІ група. Скласти зв'язне висловлювання, використовуючи складні прикметники, на одну із тем : «Як прикрасити домівку до Новорічних свят» або «Святковий стіл».

VІ. Закріплення матеріалу.

Утворити складні прикметники за малюнками (пропонуються пари забражень):

Прямокутний, жовтогарячий, світло-зелений, кисло-солодкий, семиструнний, чорнобровий, правобережний.

VІІ. Перевірка засвоєння учнями матеріалу. Робота на картках.

Прізвище, ім'я ______________________________________________

І. Виконайте тестові завдання:

  1. У якому рядку обидва слова пишуться разом?

А південно/західний, західно/український

Б світло/коричневий, жовто/зелений

В німецько/український, газо/видобувний

Г семи/річний, глухо/німий

  1. У якому рядку обидва слова пишуться через дефіс?

А низький/низький,  південно/східний

Б ніжно/блакитний, першо/черговий

В жовто/гарячий, кисло/солоний

Г зло/ворожий, військово/морський

  1. У якому рядку допущено помилку при написанні складних прикметників?

А східнослов'янський, північно-східний

Б народно-визвольний, народнопоетичний,

В червоно-гарячий, червоно-жовтий

Г виноградно-яблучний, яблукозбиральний

ІІ. Поставте дефіс або з'єднайте частини складних прикметників:

Народно  поетичний, темно  сірий, сільсько  господарський, каро  окий,

широко  плечий, навчально  виховний, чорно  морський, жовто  блакитний, офіційно  діловий, право  сторонній, високий  превисокий, три  поверховий.

VІІ. Підсумок уроку.

Домашнє завдання: §30, впр.267

 

 

docx
Додано
2 січня 2019
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку