Сценарій гри- конкурсу "Вивчай, люби українську мову" складено до проведення позакласного заходу до Дня писемності для учнів 6 класу, а також його можна використовувати при проведенні заходів до Дня рідної мови.
Мій
нестандартний урок
Гра-конкурс
«Вивчайте, любіть
українську мову…»
Учитель української
мови та літератури
Ігнатова М.В.
Мета: розвивати в учнів уміння і навички усного спілкування українською мовою, грамотність; розвивати навички виразного читання й мовлення; виховувати любов і повагу до мови, культури, історії України; виховувати культуру усного й писемного спілкування.
Обладнання: аркуші паперу, ручки, маркери, диплом переможця, подарунки.
Учитель: Добрий день шановні гості! Сьогодні 9 листопада- День української писемності . Ми зібралися сьогодні для того, щоб краще пізнати свою Україну, свій рідний край . Сьогодні є нагода довести, що ми любимо свою мову, свою країну — чудову Україну, багато знаємо про неї і готові дізнатися ще більше. Це ми зробимо у вигляді пізнавальної гри «Вивчай, люби українську мову».
Читці
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніше їм своя пустиня,
Аніж земний в пустині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Учитель: А що ж притаманне нашій українській мові? Я скажу тільки одне, що українська мова вважається однією з наймилозвучніших мов у світі. На одній міжнародній конференції було названо три мови, які є найкращими для співу. Серед них - і українська. Тому, природно, що у нашого народу так багато пісень і славних співаків. Практично кожен українець від народження гарно співає. Адже пісня – це найдобріша, найвиразніша мова. Для українського народу пісня – це його душа, це його краса і доброта. Ми, українці - найспівучіший народ. За легендою, коли Бог обдаровував діточок, маленькій україночці в дарунок дісталася ніжна, ласкава, задушевна пісня.
Звучить пісня « »
Учитель: Увага! Із задоволенням представляю вам наших гравців – учнів 6- А та 6-Б класу. Привітаймо учасників. Гра має бути напруженою, але чесною та справедливою.
Оцінювати нашу гру буде вельмишановане журі. Це___________________________________________________.
І. КОНКУРС «ВІЗИТКА»
Кожна команда представляє себе назвою та девізом.
Слово для привітання надається команді 6-А класу( «Мовознавці»).
Команда «Мовознавці»
Ми зібрались в залі дружно
Щоб тут позмагатись
І про мову нашу рідну
Цікаве дізнатись.
Слово для привітання надається команді 6-Б класу( «Поліглот »).
Дорогенькі «Мовознавці»
Щиро Вас вітаємо,
Від усього свого серця,
Успіху бажаємо.
Учитель: Ми познайомилися з командами. Вони мають чудові назви.
ІІ. КОНКУРС «МОВНЕ АСОРТІ»
Дати відповіді на запитання (на швидкість).
1 команда
|
2 команда
|
ІІІ. КОНКУРС «ПРЯМО ТА ВЛУЧНО»
Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.
Фразеологізмів для команди № 1
Фразеологізмів для команди № 2
ІV. Конкурс « Народні перлини»
Учитель. До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови.
Відновити прислів’я за її початком – один бал.
1 команда |
2 команда |
1. Птицю пізнати по пір'ю, а людину … (по мові). |
1 Удар забувається , а слово … ( пам’ятається).
|
2. Більше діла- менше…..(слів) |
2. Слово до слова, зложиться…(мова) |
V. Конкурс «Далі-далі»
Учитель: За одну хвилину назвіть якнайбільше слів, лексичне значення яких я читатиму. Якщо ви не знаєте слова, швидко скажіть « Далі…»
1 команда 1. Закріплений на металевому стержні складений каркас, обтягнений тканиною для захисту від дощу чи сонця ( Парасолька) 2. Ряд послідовно з’єднаних одне з одним металевих кілець. ( Ланцюг) 3. Спеціально зроблений мішок з пір'ям або пухом, на якому сплять або яким вкриваються ( Перина) 4. Пристрій для їжі, що має форму ручки з кількома зубцями ( Виделка) 5. Палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була в козаків символом влади( Булава) 6. Начальник козацького війська та верховий правитель України ( Гетьман) 7. .Довгастий шматок для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий для оздоблення житла в українській оселі ( Рушник) 8. Книга, в якій в алфавітному порядку подано слова певної мови ( Словник) 9. Одна з дванадцяти обов’язкових страв на святковому столі у Святвечір, яку готують із пшениці і заправляють тертим маком. Горіхами, маком чи узваром ( Кутя) 10. Вид сценічного мистецтва, де основний зміст розкривається за допомогою танцю та музики ( Балет) 11. Виборний ватажок козацького загону ( Отаман) 12. Істота в образі жінки з довгим розпущеним волоссям і риб'ячим хвостом ( Русалка) 13. Шматок тканини квадратної форми, який пов'язують на голову ( Платок) 14. Вид електрозв’язку, що дає змогу передавати чи приймати замовлення на великій відстані по дротах ( Телефон) 15. Словесно-музичний твір, що виконується однією особою або хором ( Пісня)
|
2 команда Прилад для вимірювання часу ( Годинник) 2. Зв’язаний жмуток стеблин, лозин, гілок для підмітання підлоги ( Віник) 3. Маленький ковпачок, що одягається на палець під час шиття ( Наперсток) 4. Гурт копитних тварин ( Табун) 5. Назва другого дня тижня ( Вівторок) 6. Пристрій з двох жердин з поперечками – щаблями для піднімання вгору і спускання вниз ( Драбина) 7. Прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин ( Батіг) 8. Паличка воску або лою з гнітом всередині, яку використовують для освітлення ( Свічка) 9. Пристрій у вигляді маленької посудини з ручкою, за допомогою якої їдять рідку страву( Ложка) 10. Великий довбаний човен запорозьких козаків, обшитий зовні очеретом ( Чайка) 11. Український народний духовий музичний інструмент з дерева або очерету, що має форму порожнистої трубки з отвором ( Сопілка) 12. Густий суп з пшона ( Куліш) 13. Апарат для очищення від пилу меблів, килимів ( Пилосос) 14. Гурт свійських тварин, що пасеться разом ( Череда) 15. Назва третього дня тижня ( Середа)
|
КОНКУРС ДЛЯ ГЛЯДАЧІВ
Відгадайте загадки про знаки пунктуації та букви.
Він після речення, цитати
Вмостився схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з уст – мовчок…(Знак питання)
Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть.
Тепер скажіть: а хто ж вони?(Дужки)
Маленька, менша від мачинки,
Ні з ким не стану на борню,
А причитанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка)
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка,
Робить паузу, усім знайома.
Як вона зветься? (Кома)
Я один в сім’ї такий.
Кажуть, надто вже м’який.
Хоч мовчун, та все ж дивак,
У слові я – не зайвий знак. (М’який знак)
Ми, звичайно не хитруєм;
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один. ([дж], [дз] )
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф)
Що за знак, стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику –
Хто ж бо він? (Знак оклику)
Нагородження найактивнішого учня конкурсу серед глядачів
.
VІ. КОНКУРС «СКЛАДАЙ СЛОВА»
Скласти якомога більше слів зі слова «самовдосконалення»
VІІ. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає» (Додаток № 3)
Вимовити скоромовку.
І команда: Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.
ІІ команда: Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.
VІІІ . « Загадки»
для першої команди
1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).
2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).
3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).
4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).
5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило).
6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).
для другої команди
1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).
2. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).
3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).
4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то дві голови (Ножиці).
5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).
6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).
ІХ. Конкурс «Народ сміється – душа радіє»
Є в нашій мові те, що не вмирає –
Тепло любові, пам’яті, надій.
Із гумором співдружна Україна,
Так сміємося на здоров’ячко у ній.
Учитель: Учасник команди повиненн розповісти гумореску
6-А ШВИДКО ВІДПОВІВ
Коли прийшов зі школи внук,
Дідусь щоденник взяв до рук:
— За віщо двійку ти схопив?
— За те, що швидко відповів...
— За те, що швидко? — гримнув дід,
— За це ж дванадцять ставить слід.
— Та що ви, діду, кричите?
Сказав я швидко, та не те...
6-Б КРУТЬКО
Толі в класі не сидиться,
Непосиді все б крутиться.
То щипа свого сусіда,
То поглядує навкруг,
То під партою обіда,
То на парті ловить мух...
Хтось запитує у Толі:
Ти завжди крутько такий?
— Ні, не кожен день я в школі,
У неділю ж — вихідний!
Х. УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!
Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.
Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.
Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.
Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.
Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.
(НАМИСТО)
Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.
Що в чорному ящику? (ПРАПОР).
УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!
Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.
Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.
Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.
Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.
Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.
(НАМИСТО)
Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.
Що в чорному ящику? (ПРАПОР).
Учитель. : Ось і наближається до кінця наш конкурс. Завершується змагання юних словесників. Підбиваємо підсумок, підраховуємо результати та визначаємо переможців (подяка учасникам і глядачам)
І поки журі підведе остаточні результати конкурсу. Я пропоную виконати останнє позаконкурсне завдання: кожному учаснику команди на символічному сердечку написати мрії про своє майбутнє, майбутнє України та її мови.
Учасники команд на карті України чіпляють символічні серця
Звучить пісня «Україна»
Журі визначає команду-переможця.
Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання, про нашу Батьківщину, її традиції та мову.
Хочеться завершити нашу зустріч словами А.Каніщенка:
Вивчайте мову українську –
Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,
Прекрасну, милу і чудову,
Як материнську пісню колискову.
1 команда 6-А «_____________» |
2 команда 6-Б «_________________» |
|
1.Кокурс «Візитка» |
|
|
|
|
|
4» Народні перлини»
|
|
5.«Далі,далі» |
|
6.«Скласти слова»
|
|
7.«Скоромовки» |
|
8.«Загадки» |
|
9.« Гумореска» |
|
|
|
|