Гра-конкурс "Вивчай, люби українську мову"

Про матеріал

Сценарій гри- конкурсу "Вивчай, люби українську мову" складено до проведення позакласного заходу до Дня писемності для учнів 6 класу, а також його можна використовувати при проведенні заходів до Дня рідної мови.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мій

нестандартний урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра-конкурс

 «Вивчайте, любіть

                   українську мову…»

 

 

 

 

        Учитель української

        мови та літератури

        Ігнатова М.В.

 

 

   Мета: розвивати в учнів уміння і навички усного спілкування українською мовою, грамотність; розвивати навички виразного читання й мовлення; виховувати любов і повагу до мови, культури, історії України; виховувати культуру усного й писемного спілкування.

   Обладнання: аркуші паперу, ручки, маркери, диплом переможця, подарунки.

 

 

Учитель:  Добрий день шановні гості! Сьогодні  9 листопада- День української писемності . Ми зібралися сьогодні для того, щоб краще пізнати свою Україну, свій рідний край .  Сьогодні є нагода довести, що ми любимо свою мову, свою країну — чудову Україну, багато знаємо про неї і готові дізнатися ще більше. Це ми зробимо у вигляді пізнавальної гри «Вивчай, люби українську мову». 

 

Читці

  1. У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніше їм своя пустиня,

Аніж земний в пустині рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

 

  1. Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати - Батьківщина.

 

  1. Мова — краса спілкування,
    Мова — як сонце ясне,
    Мова — то предків надбання,
    Мова — багатство моє.

 

  1. Мова — то чиста криниця,
    Де б'є, мов сльоза, джерело,
    Мова — це наша світлиця,
    Вона як добірне зерно.
     

 

  1. Мова — державна перлина,
    Нею завжди дорожіть:
    Без мови немає країни —
    Мову, як матір, любіть!

 

 

 

 

Учитель:   А що ж притаманне нашій українській мові? Я скажу тільки одне, що українська мова вважається однією з наймилозвучніших мов у світі. На одній міжнародній конференції було названо три мови, які є найкращими для співу. Серед них - і українська. Тому, природно, що у нашого народу так багато пісень і славних співаків. Практично кожен українець від народження гарно співає. Адже пісня – це найдобріша, найвиразніша мова. Для українського народу пісня – це його душа, це його краса і доброта. Ми, українці - найспівучіший народ. За легендою, коли Бог обдаровував діточок, маленькій україночці в дарунок дісталася ніжна, ласкава, задушевна пісня.

Звучить пісня «                                         »

 

   Учитель:  Увага! Із задоволенням представляю вам наших гравців – учнів 6- А та 6-Б класу.  Привітаймо учасників. Гра має бути напруженою, але чесною та справедливою.

Оцінювати нашу гру буде вельмишановане журі. Це___________________________________________________.

 

    І. КОНКУРС «ВІЗИТКА»

     Кожна команда представляє себе назвою та девізом.

Слово для привітання надається  команді 6-А класу( «Мовознавці»).

Команда  «Мовознавці»

Ми зібрались в залі дружно

Щоб тут позмагатись

І про мову нашу рідну

Цікаве дізнатись.

 

Слово для привітання надається  команді  6-Б класу( «Поліглот »).

Дорогенькі «Мовознавці»

Щиро Вас вітаємо,

Від усього свого серця,

Успіху бажаємо.

 

Учитель: Ми познайомилися з командами. Вони мають чудові назви.

 

    ІІ. КОНКУРС «МОВНЕ АСОРТІ»

     Дати відповіді на запитання (на швидкість).

1 команда

  1. Протилежні за значенням слова
  2. З якого знаку починається діалог? (З тире).
  3. Наука, що вивчає звуки мови (Фонетика).
  4. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
  5. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)
  6. Що вивчає орфоепія?  (Знаки письма)
  7. Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)
  8. Слово, що має багато значень (Багатозначне)
  9. Остання буква у слові «сім»(Ем)
  10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)

 

 2 команда

  1. Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
  2. Скільки  усього частин мови?
  3. Яка буква не має звука? (М’який знак)
  4. Словник, з якого дізнаємося значення слів (Тлумачний)
  5. Сьомий відмінник нашої мови. (Кличний)
  6. Частина слова перед коренем. (Префікс)
  7. Речення з однією граматичною основою. (Просте
  8. Які знаки ставляться при прямій мові? (Лапки)
  9. Розмова двох осіб (Діалог)
  10. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)

 

 

 

                                        ІІІ. КОНКУРС «ПРЯМО  ТА  ВЛУЧНО»

 Команда отримала 5 фразеологізмів, завдання учасників: якомога образніше, використовуючи акторські здібності, жести, продемонструвати опонентам фразеологізм, який їм потрібно розгадати.

  Фразеологізмів для команди № 1

  1. Учасники стоять, обхопивши голову руками кілька разів – «ламати голову»
  2. Учасник ходить згорбившись, нудьгуючи, туди-сюди – «тинятись з кутка в куток»
  3. Учасник стає, прикладаючи до обличчя розчепірені пальці – «дивитися крізь пальці»
  4. Учасник гладить себе по голові – «гладити по голові»
  5. Учасник робить вигляд неуважного учня – «гав ловити»

 

 Фразеологізмів для команди № 2

  1. Учасник втирає носа рукавом – «втерти носа»
  2. Учасник імітує писання на лобі – «на лобі написано»
  3. Учасник каже «гоп» , потім стрибає на двох ногах – «не кажи «гоп», поки не перескочиш»
  4. Учасники бігають по залу, високо піднімаючи ноги – «накивати п’ятами»
  5. Учасник бере себе за ніс і ходить по залу – «водити за ніс»

 

                 ІV.   Конкурс « Народні перлини»

 Учитель. До неоціненних коштовностей українського фольклору належать прислів'я та приказки — короткі влучні вислови.

 Відновити прислів’я за її початком – один бал.

1 команда

2 команда

1. Птицю пізнати по пір'ю, а людину … (по мові).

1 Удар забувається , а слово … ( пам’ятається).

 

2. Більше діла- менше…..(слів)

2. Слово до слова, зложиться…(мова)

 

 

 

                                       V.  Конкурс  «Далі-далі»

Учитель: За одну хвилину назвіть якнайбільше слів, лексичне значення яких я читатиму. Якщо ви не знаєте слова, швидко скажіть « Далі…»

               1 команда

1. Закріплений на металевому стержні складений каркас, обтягнений тканиною для захисту від дощу чи сонця ( Парасолька)

2. Ряд послідовно з’єднаних одне з одним металевих кілець. ( Ланцюг)

3. Спеціально зроблений мішок з пір'ям  або пухом, на якому сплять або яким вкриваються ( Перина)

4. Пристрій для їжі, що має форму ручки з кількома зубцями ( Виделка)

5. Палиця з кулястим потовщенням на кінці, яка була в козаків символом влади( Булава)

6. Начальник козацького війська та верховий правитель України

( Гетьман)

7. .Довгастий шматок для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий для оздоблення житла в українській оселі ( Рушник)

8. Книга, в якій в алфавітному порядку подано слова певної мови

( Словник)

9. Одна з дванадцяти обов’язкових  страв на святковому столі у Святвечір, яку готують із пшениці і заправляють тертим маком. Горіхами, маком чи узваром ( Кутя)

10. Вид сценічного мистецтва, де основний зміст розкривається за допомогою танцю та музики ( Балет)

11. Виборний ватажок козацького загону ( Отаман)

12. Істота в образі жінки з довгим розпущеним волоссям і риб'ячим хвостом

( Русалка)

13. Шматок тканини квадратної форми, який пов'язують на голову

 ( Платок)

14. Вид електрозв’язку, що дає змогу передавати чи приймати замовлення на великій відстані по дротах

( Телефон)

15. Словесно-музичний твір, що виконується  однією особою або хором               ( Пісня)

 

                   2 команда

Прилад для вимірювання часу

( Годинник)

2. Зв’язаний жмуток стеблин, лозин, гілок для підмітання підлоги ( Віник)

3. Маленький ковпачок, що одягається на палець під час шиття

 ( Наперсток)

4. Гурт копитних тварин ( Табун)

5. Назва другого дня тижня

( Вівторок)

6. Пристрій з двох жердин з поперечками – щаблями для піднімання вгору і спускання вниз

( Драбина)

7. Прикріплений до держака мотузок або ремінець, яким поганяють тварин

( Батіг)

8. Паличка воску або лою з гнітом всередині, яку використовують для освітлення ( Свічка)

9. Пристрій у вигляді маленької посудини з ручкою, за допомогою якої їдять рідку страву( Ложка)

10. Великий довбаний човен запорозьких козаків, обшитий зовні очеретом ( Чайка)

11. Український народний духовий музичний інструмент з дерева або очерету, що має форму порожнистої трубки з отвором ( Сопілка)

12. Густий суп з пшона ( Куліш)

13. Апарат для очищення від пилу меблів, килимів ( Пилосос)

14. Гурт свійських тварин, що пасеться разом ( Череда)

15. Назва третього дня тижня

 ( Середа)

 

 

 

 

  КОНКУРС ДЛЯ ГЛЯДАЧІВ

  Відгадайте загадки про знаки пунктуації та букви.

 

  Він після речення, цитати

  Вмостився схожий на гачок.

  Усіх нас змушує читати,

  А сам ні пари з уст – мовчок…(Знак питання)

 

  Вони для речення багато важать:

  Турботливо обнімуть, як дружки,

  І вставлені слова, й цитату вкажуть.

  Тепер скажіть: а хто ж вони?(Дужки)

 

  Маленька, менша від мачинки,

  Ні з ким не стану на борню,

  А причитанні, коли треба,

  Й людини мову зупиню.   (Крапка)

 

  Злита з хвостиком ця крапка,

  Невелика, власне, лапка,

  Робить паузу, усім знайома.

  Як вона зветься?     (Кома) 

 

  Я один в сім’ї такий.

  Кажуть, надто вже м’який.

  Хоч мовчун, та все ж дивак,

  У слові я – не зайвий знак.    (М’який знак)

 

  Ми, звичайно не хитруєм;

  Нас і бачать, нас і чують.

  Це зовсім не дивина.

  Відрізняємось ми чим?

  Літер дві, а звук один.    ([дж], [дз] )

 

  Я  такий же, як знак розділовий,

  І відомий шкільній дітворі.

  Та в словах української мови

  Я пишусь не внизу, а вгорі.   (Апостроф)

 

  Що за знак, стрункий, мов спис,

  Він над крапкою завис,

  Спонука до поклику –

  Хто ж бо він?    (Знак оклику)

 

  Нагородження найактивнішого учня конкурсу серед глядачів

.

 

  VІ.   КОНКУРС «СКЛАДАЙ СЛОВА»

  Скласти якомога більше слів зі слова «самовдосконалення»

 

VІІ.  «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає» (Додаток № 3)

Вимовити скоромовку.

І команда:                Босий хлопець сіно косить,

                                 Роса росить ноги босі.

 

ІІ команда:              Бабин біб розцвів у дощ,

                                 Буде бабі біб у борщ.

 

               VІІІ   . « Загадки»  

                       для першої команди

 1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).

 2. Чорний Іванчик, дерев'яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець).

 3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри).

 4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці).

 5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило).

 6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

                           для другої команди

1. Мовчить, а сто дурнів навчить (Книга).

2. Розумний сівач по білому полю бігає (Олівець).

3. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю (Окуляри).

4. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то дві голови (Ножиці).

5. Не вмію читати, а весь вік пишу (Перо і чорнило).

6. Біжить, біжить, не оглядається (Час).

 

 

                     ІХ. Конкурс  «Народ сміється – душа радіє»

Є в нашій мові те, що не вмирає –

Тепло любові, пам’яті, надій.

Із гумором співдружна Україна,

Так сміємося на здоров’ячко у ній.

Учитель:  Учасник команди повиненн розповісти гумореску

 

  6-А ШВИДКО ВІДПОВІВ

Коли прийшов зі школи внук,

Дідусь щоденник взяв до рук:

      За віщо двійку ти схопив?

      За те, що швидко відповів...

      За те, що швидко? — гримнув дід,

      За це ж дванадцять ставить слід.

      Та що ви, діду, кричите?

Сказав я швидко, та не те...

 

   6-Б   КРУТЬКО

Толі в класі не сидиться,

Непосиді все б крутиться.

То щипа свого сусіда,

То поглядує навкруг,

То під партою обіда,

То на парті ловить мух...

Хтось запитує у Толі:

Ти завжди крутько такий?

      Ні, не кожен день я в школі,

У неділю ж — вихідний!

 

                      Х. УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!

Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.

 Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.

Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка  здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.

Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало  – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.

Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.

 (НАМИСТО)

Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.

Що в чорному ящику?   (ПРАПОР).

УВАГА! ЧОРНИЙ ЯЩИК!

Завдання для 1команди. Зараз цей предмет належить жінкам, але історично він використовувався як прикраса і чоловіками.

 Це не просто прикраса, це, насамперед, – оберіг, значення цього предмета глибоко символічне.

Протягом усієї його історії він змінювався за кольором, формою, матеріалом і навіть за способом носіння. Як вірили наші пращури, він був наділений магічними властивостями: яскравий його колір означав, що жінка  здорова, а тьмяний – попереджав про хворобу.

Раніше для української жінки вийти на вулицю без нього означало  – все одно, що вийти роздягненою. Адже це, насамперед, – оберіг, захист від злих духів і недобрих людей.

Увага! За 1 хвилину вам треба дізнатися, що в чорному ящику.

 (НАМИСТО)

Завдання для 2 команди.Цей предмет має правильну форму, в Україні він двокольоровий. За нього вмирали люди. Спочатку він відігравав роль «символу влади». В середні віки часто виступав в якості символів для чисельних знатних родів та різних міст. Являється одним із символів держави.

Що в чорному ящику?   (ПРАПОР).

 

 Учитель. : Ось і наближається до кінця наш конкурс. Завершується змагання юних словесників. Підбиваємо підсумок, підраховуємо результати та визначаємо переможців (подяка учасникам і глядачам)

І поки журі підведе остаточні результати конкурсу. Я пропоную виконати останнє позаконкурсне  завдання: кожному учаснику команди на символічному сердечку написати  мрії про своє майбутнє, майбутнє України та її мови.

 

Учасники команд на карті України чіпляють символічні серця

 

Звучить пісня «Україна»

Журі визначає  команду-переможця.

 

Учитель. Ось і завершився наш конкурс. Ви змагалися, працювали в команді. Усі ви виявили кмітливість свої знання,  про нашу Батьківщину, її традиції та мову.

 Хочеться завершити нашу зустріч словами А.Каніщенка:

 

    Вивчайте мову українську –

    Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

    Прекрасну, милу і чудову,

    Як материнську пісню колискову.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 команда 6-А «_____________»

2   команда 6-Б «_________________»

  1. Конкурс « Візитка»

1.Кокурс «Візитка»

  1. «Мовне асорті»
  1. «Мовне асорті»

 

  1. «Прямо та влучно»
  1. Прямо та влучно»

 

  1. «Народні перлини»

4» Народні перлини»

 

 

  1. « Далі, далі……»

 

 

5.«Далі,далі»

  1. «Скласти слова»

6.«Скласти слова»

 

  1. «Скоромовки»

7.«Скоромовки»

  1. «Загадки»

 

8.«Загадки»

  1.  «Гумореска»

 

9.« Гумореска»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 січня
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку