Українська мова
Тема: Закріплення звука [ш], букви Шш. Робота над виразністю читання речень, різних за метою висловлювання. П. Воронько «Кожушок»
Мета: закріпити знання учнів про букву «ша» та її звукове значення; удосконалювати навички виразного читання, звукового та звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати фонематичний слух, аудіативні вміння, навички виразного та динамічного читання; виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання оберігати й допомагати птахам взимку.
Обладнання: таблиці-пірамідки для читання; предметні малюнки.
Тип уроку: закріплення й узагальнення знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Артикуляційні вправи
1) Гра «Згадаймо скоромовки» зі звуком [ш]
Учитель починає скоромовку — діти продовжують, виконуючи відповідні рухи. (Спершу тихо і повільно, голосніше і швидше, дуже швидко і напівголосно, завершують у середньому темпі тихо, чітко вимовляючи кожний звук.)
• Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю шви обшило.
Вийшла шубка прехороша
Нашій Шурі на порошу.
• Шпак шпачисі каже гнівно:
«Шершень захопив шпаківню!
Швидше шибеника гнати,
Шпаченят обороняти!»
2) Гра «Запам’ятай скоромовку!»
Учні слухають скоромовку, усі разом промовляють, а потім бажаючі за малюнком промовляють її.
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку,
Хай спіймає кішка мишку.
— Які два звуки найчастіше зустрічаються у цій скоромовці? ([ж], [ш])
2. Гра «Впіймай звук». Словникова робота
— Коли чуємо звук [ш] — плескаймо в долоні. Присідаємо тоді — як немає звука [ш] у слові!
— Потренуймося ми трошки: «Кішка» — учні плескають. «Скаче» — учні присідають.
Шуба, шапка, капелюшок, штани, шорти, картуз, кашкет, шайба, сарафан, джинси, жакет, кишеня, шаровари.
— Молодці, ви були кмітливими! Ви прослухали слова. (Учитель може знову зачитати слова, що подані вище.) Яке з них було зайвим і чому? (Усі слова позначають одяг, а слово «шайба» не є одягом. Це диск з гуми або пластмаси для гри в хокей. Тому воно зайве.)
— Що таке кашкет (картуз)? (Чоловічий головний убір із козирком)
— Для чого носять капелюшок? (Капелюх — головний убір, що носять восени, навесні або у літній період (солом’яний) для захисту голови і волосся від опадів, вітру, сонця. Він також може бути й головною прикрасою. Капелюшок зазвичай носять жінки, а чоловіки — капелюх.)
— Як ще можна назвати жакет? (Піджак, сюртук. Зазвичай — це коротка жіноча одежа, яку носять поверх блузки або плаття. Або чоловічий верхній одяг, схожий на довгий піджак.)
— Чим відрізняються шаровари від штанів і шортів? (Шаровари — національний одяг деяких народів, широкі штани, які можуть носити не тільки чоловіки, а й жінки. Вони дуже вільні в стегнах, часто зі зборками на талії і зібрані біля кісточок унизу. В Україні їх носять козаки.)
3. Звуко-буквений аналіз слів шайба, кашкет, шаровари
4. Добирання слів
— Доберіть слова з цією буквою відповідно до картки. (Учитель показує картки.)
(Школа, школяр, шахи, штани, шум; дошка, зошит, пшоно, пляшка; ківш, марш, фарш)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми повторимо звук, який вивчили на минулому уроці, будемо тренуватись виразно читати речення, а також виконувати багато цікавих завдань.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Читання складів
2. Гра «Добери слово»
— Вам потрібно бути дуже уважними, прочитати слово, змінити першу букву в слові на букву «ша».
Жаль
(Шаль)
Жати
(Шати)
Жахи
(Шахи)
Жати
(Шати)
Жити
(Шити)
3. Гра «Знайди слово»
— Прочитайте уважно колонки слів. Знайдіть, які інші слова заховались у них.
пиРІГ НІЖка жНИВА |
тРОТуар тРАКтор соБАКа |
Фізкультхвилинка
Встаньте діти, встаньте в ряд:
Один за одним, паровозиком, підряд.
До школи лісової ми поїдемо,
Й пташок годувати почнемо!
Поїзд мчиться — Гу! Гу! Гу!
(Учні тримаються за плечі і йдуть одне за одним.)
Я, як пташка, полечу, (Махи руками в сторони, вверх; йдуть на носочках.)
Як берізка — постою. (Руки піднімають вгору і випрямляються.)
Як зайчик — заховаюся, (Учні присідають.)
І як мишка вмиюся. (Учні «вмиваються» ручками.)
А тепер — піду, піду
Й місце для годівнички я знайду.
(Сідають на свої місця.)
4. Робота за Букварем (с. 108)
1) Читання слів з буквою «ша»
2) Робота над текстом: «Поспішай, синичко!»
а) Слухання (сприйняття) тексту
— Де зустрілися синички? (У лісі)
— Про що спитала перша синичка? (Чи снідала друга синичка?)
— Що відповіла друга синичка? (Що вона не снідала, що шукає хоч якусь комашку в корі.)
— Що порадила перша синичка? (Щоб друга синичка летіла до школи, де у саду є годівнички.)
— Що є у годівничках? (Там є пшоно, шматочки сала, ягоди шипшини та горобини.)
— Чому друга синичка порадила поспішати першій?
б) Читання пірамідок слів, надрукованих на дошці
— Прочитайте пірамідки слів, дивлячись на пунктирну лінію.
о сь
пшо но
знай ду
спи тала
ко машку
пос пішай
ші сть
тіль ки
я годи
шип шини
шви денько
го дівничок
д ві
си диш
си ничко
сні дала
шма точки
зу стрілися
в) Самостійне напівголосне читання тексту
— Відшукайте питальні речення.
— Відшукайте окличні речення.
— У словах якої синички під час читання потрібно передати інтонацію радості, а якої — сум?
г) Читання тексту ланцюжком, хлопці — дівчата, останнє речення — усі вголос.
д) Робота над виразністю читання окличних і питальних речень
— Про що спитала перша синичка? Зачитайте з інтонацією.
— Що шукала друга синичка? Як слід прочитати це речення? (Із сумом)
— Відшукайте відповідь на питання «Що було в годівничках?». Зачитайте.
е) Читання тексту за особами
— Між ким іде розмова у цьому тексті? (Між двома синичками).
— Як називається розмова між двома особами? (Діалог)
— Які дійові особи у цьому тексті? (Дві синички і автор)
— Скільки учнів мають читати текст? (Троє учнів)
— Прочитайте текст за особами. Скажіть, що вас вразило у вчинку першої синички?
Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
5. Продовження роботи за Букварем (с. 109)
1) Читання вірша «Кожушок» учителем
— Послухайте вірш і знайдіть відповідь на запитання: «Що купив котик?»
2) Словникова робота
• Торжок — базар.
• Кожух — верхній зимовий одяг із великим коміром, пошитий з овечої шкури хутром до середини.
• Хутро — волосяний шерстяний покрив на тілі тварин.
3) Самостійне читання вірша учнями
4) Вибіркове читання
— Куди йшов сніжок?
— Що хотів він там зробити?
— Хто купив кожуха?
— Що сталося з хутром?
— Як звали котика?
6) Читання «ланцюжком»
7) Читання «буксирчиком»
Спочатку читання починає вчитель (перший рядок), потім до нього приєднуються учні першої парти, читають другий рядок разом, на третій рядок приєднуються учні другої парти і т. д.
8) Робота над виразністю читання
Учитель допомагає виділити головні слова у вірші, на які падає логічний наголос, звертає увагу на розділові знаки.
9) Заучування вірша напам’ять. Гра «Дочитай рядок»
Йшов…
Як забіг…
Продавати…
Хутро…
Кіт купив…
Сів Воркотик…
Загорнувсь…
Та й умився…
6. Сприйняття тексту «Жадібна синичка»
— Я хочу вам розповісти про одну пташку. Послухайте мене уважно! Скажіть, чому вона сама?
Жадібна синичка
Коли випав перший сніг, діти в нашому дворі змайстрували годівничку. Тільки-но розвиднілося — прилетіла до неї жвава синичка. Схопила в дзьоб гарбузове насіння — й пурх на тополю. Всілася, притисла насіннячко до гілки лапками й ну його дзьобати. Та так спритно це в неї вийшло!
А тут і три горобці прилетіли. Вгледіла синиця непроханих гостей, заметушилася, пір’я настовбурчила. Присіла біля насіння, дзьобом сердито клацає. Горобці, напевно, не хотіли сваритися. Подзьобали біля годівниці на землі крихти та й полетіли собі далі. А синичка наїлася вдосталь, надулася, ніби кулька, й нікого більше до годівнички не підпускає. Не часто стрінеш таку жадюгу.
Всі знають, що синички взимку літають зграйками. Так легше здобути їжу, зігрітися. А ця чомусь літала сама. Може, якраз через цю жадібність птахи не схотіли з нею дружити?
Настовбурчити — підняти, поставити прямовисно.
7. Тестування за текстом «Жадібна синичка»
— А зараз дізнаємося, хто з вас найуважніший! У кожного з вас — листочок з паперу з цифрами у стовпчик. Я ставитиму запитання, а вам потрібно поставити одну букву, яка містить правильну відповідь.
1) Де діти змайстрували годівничку?
а) У нашому дворі; б) у нашому лісі; в) у нашій школі; г) у нашому садку.
2) Яка синичка прилетіла до годівнички, як тільки розвиднілося?
а) Жадібна; б) жвава; в) щедра; г) маленька.
3) Яке насіння схопила синичка?
а) Соняшникове; б) з дині; в) з кавунів; г) гарбузове.
4) Куди пурхнула синичка?
а) На березу; б) на клен; в) на тополю; г) на сосну.
5) Хто ще прилетів до годівнички?
а) Три синички; б) два голуби; в) три горобці; г) два горобці й півник.
6) Коли синичка побачила птахів, що вона зробила?
а) Заметушилася, пір’я настовбурчила; б) запросила їх до годівнички; в) пригостила шматочком сала; г) ніяк не зреагувала;
7) Що подзьобали горобці на землі?
а) Шматочки сала; б) насіння гарбуза; в) крихти; г) нічого.
8) Чого не хотіли горобці?
а) Їсти; б) сваритися; в) купатися; г) гратися.
9) Як синички взимку літають?
а) Весело; б) по одній; в) по троє; г) зграйками.
8. Бесіда за текстом «Жадібна синичка»
— Чи доводилося вам зустрічати таких «синичок» серед людей?
— Чого навчає цей твір?
— Розкажи товаришеві, як ти допомагаєш птахам узимку.
9. Гра «Збери прислів’я, приказки»
Там, де, комашок, багато, пташок, нема. (Де багато пташок, там нема комашок.)
— А чому це так? (Одна синичка за добу з’їдає утричі більше комах, ніж важить сама.)
в, синичка, ніж, Краще, руках, небі, журавель, у. (Краще синичка в руках, ніж журавель у небі.)
V. Підведення підсумків уроку
— Згадаймо, з якою буквою сьогодні працювали?
— Чого навчилися, що нового пізнали?
— Що зробили за урок?
— Який був найскладніший «крок»?
— Яке завдання вам сподобалось найбільшим?
— Що було для вас найцікавішим?