Урок на тему: Закріплення звука [ж], букви ж. Робота над текстом
української народної казки «Лисичка і Журавель».
Навчальний предмет: українська мова ( навчання грамоти) 1 клас
Розділ: букварний період
Тема. Закріплення звука [ж], букви ж. Робота над текстом
української народної казки «Лисичка і Журавель».
Мета: закріпити артикуляційну вимову звука [ж], вміння виділяти звук у
словах; удосконалювати навички читання; розвивати мислення учнів,
уміння розповідати казку в діалогічній формі з елементами
інсценізації; виховувати почуття поваги до людей, вміння дружити.
Наочність: буквар; українська народна казка « Лисичка і Журавель»; набірне полотно; каса букв; індивідуальні фішки для складових схем; предметні малюнки; картки зі складами, словами та прислів’ями; ілюстрації учнів до казки « Лисичка і Журавель»; маски тварин.
Тип уроку: урок закріплення знань
І. Організаційно – психологічний етап
В цьому класі друзі всі.
Я і ти, і ми, і ви.
Добрий день тому, хто зліва.
Добрий день тому, хто справа.
Ми – шкільна сім’я.
В цьому класі друзі всі.
Я і ти, і ми, і ви.
Посміхнись тому, хто зліва.
Посміхнись тому, хто справа.
Ми – одна сім’я.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
Інсценізація вірша «Зайчик та Білочка»
В лісі сірий зайчик жив
Він із білкою дружив
Білочка гриби шукає
Зайчик їй допомагає
То кисличку їй подасть
Білочко, роби запас
То подасть соснову шишку
То несе в зубах горішки
Раз у яму він упав
Шансів вибратись не мав
Як побачила це білка
Вмить схопила довгу гілку
Каже
«Зайчику, хапайсь,
Міцно зубками тримайсь!»
Зайчик навіть не боявся
В друзях він не сумнівався!
І маленькі білки скоро
Зайця витягли нагору.
Справжні друзі із біди
виручать тебе завжди!
Та щоб друзів вірних мати,
І про них потрібно дбати.
Інтерактивна вправа «Квітка-семицвітка»
Подивіться на цю квіточку – семицвіточку. Вона незвичайна, бо має назву, прочитайте «Дружба». Свої кольорові пелюсточки вона нам розкриє (повернеться лицьовою стороною) за умови виконання «Правил дружби». Чи готові ви довести, що всі знаєте правила дружби і вмієте дружити? Тож, рушаємо у путь.
Ознайомлення із завданнями уроку,.
Цікаво, що кожен із вас чекає від уроку. Якщо ви очікуєте на уроці отримати нові знання, покажіть червону картку, якщо чекаєте цікавого
спілкування - зелену, а хто ще не визначився-жовту.
Дуже добре, що майже всі очікують отримати нові знання.
- Як ви, діти, розумієте звертання до мови: « По землі рідній лийся»?
( Мова ллється, як водичка.)
- Так, щоб наша мова була чистою, як джерельна вода, ми повинні зрозуміло висловлювати свої думки, правильно та чітко називати звуки в словах. На цьому уроці ми познайомимося з новим звуком та буквою,якою він позначається на письмі, будемо удосконалювати навичку читання та запросимо в гості казку.
ІІІ. Повторення та закріплення вивченого
1. Мовна розминка. Закріплення звукового значення букви ж.
- Як в українській мові вимовляється звук [ж]? ( Чітко та дзвінко)
- Перевіримо, хто з вас найкраще вимовляє звуки.
1.1. Змагання в проказуванні скоромовки напам’ять ( учні змагаються парами; перемагає той, хто найчіткіше промовляє скоромовку, робить це швидко та безпомилково ).
Скоромовка
Жовтий жук у житі жив,
Жук із жабою дружив,
Жартувати жук любив –
Жабу жук завжди дражнив.
1.2. Вправляння у літературній вимові слів зі звуком [ж] -
промовляння чистомовки.
- Не всім діткам вдалось перемогти, але не засмучуйтесь, вам допоможе навчитися вимовляти правильно всі звуки - чистомовка.
Жу – жу – жу – я з подругою дружу,
Жа – жа – жа – дай, жаднюго, коржа,
Іж – іж – іж - пиріжок на всіх розріж,
Жи – жи – жи – дружбу нашу бережи.
Фізхвилинка
Добре те, що сонце світить(руки вгору).
Добре те, що віє вітер (хитають дерева).
Добре те, що цей ось ліс (присідають)
Разом з нами ріс і ріс (підіймаються вгору).
Хай живуть у ньому в мирі (крокують)
Всі птахи і різні звірі!( плескають у долоні)
2. Аналітико – синтетичні вправи.
2.1.. Відгадування загадок.
Летить - виє,
Сіло – землю риє.
Чорне тіло, чорний вус,
Ніби справжній сажотрус. (Жук.)
У зеленому жакеті,
Галасує в очереті,
Хоч і плавати мастак,
І не риба, і не рак. (Жаба.)
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель.)
2.2. Звуко – буквений аналіз слів.
Учні працюють самостійно у групах, викладаючи за допомогою фішок звукові схеми слів – відгадок. Ті учні, які найпершими відгадали загадки, викладають слова на набірному полотні за звуковими схемами.
- о - - о - о - о - о - о =
жук жаба журавель
- До якої схеми слово – відгадка цієї загадки ?
По дорозі в’ється змій,
Я від нього втік мерщій.
Від гадюки втік чимдуж,
А то виявився … (Вуж. - о -)
2.3. Словникова робота.
2.3.1. Перегляд предметних малюнків. Робота зі словом «журавель».
- Які ще назви цього птаха ви, можливо, чули від своїх батьків, бабусь, дідусів?
( Бусол, бузько)
- Які чудесні барви у нашій рідній мові,
Які відтінки різні від Сейму аж до Сян.
У Києві говорять інакше, ніж у Львові.
І чорногуз, і бусол, лелека і боцян.
( Д.Білоус)
2.3.2. Створення проблемної ситуації.
- А ще журавлів називають веселиками. Вслухайтесь у це слово та подумайте:
- Коли саме журавлів називають веселиками?
( Кажуть, що ці птахи приносять тепло навесні. Всім весело. Люди радо зуcтрічають журавлів і називають їхвеселиками.)
Не зву тебе « журавель»,
Щоб я не журився.
Назву тебе « веселиком»,
Щоб я веселився.
- Любить український народ цього птаха. Існують про нього повір’я, примовляння, вірші, казки.
2.4. Розвиток фонематичного слуху. Закріплення артикуляції звука [ж].
2.4.1. Робота над віршем Бориса Мозолевського «Журавлина балада», виділення звука з мовного потоку та закріплення його артикуляції.
- Послухайте вірш і виділіть слова із звуком [ ж ].
Косив в лузі журавель
Журавлиха жала,
А мале журавленя
Снопики в’язало.
Зійшло сонце з-за гори
Стало вельми жарко.
- В’яжи, в’яжи, мій синочку,
Зловим тобі жабку.
Як нажали три снопи,
Сіли спочивати –
Син і батько журавлі
Й журавлиха мати.
Журавлеві снивсь комбайн,
Журавлисі – жатка.
А малому журавляті –
Зелененька жабка.
2.4.2. Гра « Впіймай слово».
- Впіймай слова зі звуком [ж], які звучать у вірші.
- Кажан, жук, журавель, жираф, жердина, ложка, в’яжи, нажали. женчики, журавлиха, жатка, вуж, журавленя, жарко жоржина, пиріжки, жала, жабка.
Учні плескають в долоні.
( Журавель, журавлиха, журавленя, жала, жатка, жабка, в’яжи, нажали, жарко)
3. Фізкультхвилинка
Косить в лузі журавель
Конюшину та щавель.
А журавлики малі
Узялися за граблі.
Хоч журавка і не косить,
Так джерельну воду носить.
( Учні показують рухами дії )
ІІІ. Удосконалення навички читання
1. Читання складів і слів, поданих на дошці.
ЖА ЖАР ЖАРТ ЖАРТУВАТИ |
ЖУ ЖУРАВЕЛЬ ЖУРАВЛИХА ЖУРАВЛЕНЯ |
ЖІ НОЖІ КОРЖІ ЖІНКА |
НІЖ НІЖКА КНИЖКА ДІЖКА |
Звертається увага на пом’якшене вимовляння звука [ж] перед і.
2. Читання складів і слів у стовпчику з підручника ( стор. 104) з опорою на виділені злиття.
БІЖИТЬ ЖУРАВЕЛЬ ПОКАЖИ
ЛЕЖИТЬ ЖУРАВЛИК ПОКАЖІТЬ
ДРУЖИТИ ЖУРАВЛИНИЙ РОЗКАЖИ
ПОДРУЖИТИСЬ РОЗКАЖІТЬ
Гра « Вовк та Заєць» ( учні читають парами: «заєць» читає, а
«вовк» наздоганяє, почавши читати через деякий проміжок часу.
3. Робота над текстом української народної казки « Лисичка і Журавель»
3.1. Первісне сприйняття тексту.
Учитель читає за букварем, а учні переказують казку далі.
- Чи можна назвати Лисичку і Журавля справжніми приятелями, друзями?
- Чому?
3.2. Обговорення проблемного питання: « Яким треба бути, щоб не опинитися в подібній ситуації?». Розвиток мовлення.
- Чи добре вчинила Лисичка?
- Як Журавель віддячив Лисичці за її глузування ?
- Чи може тривати дружба між Журавлем і Лисичкою?
- Чого вчить ця казка?
( Бути щирим зі своїми друзями, ділитися з ними тим, чим можеш поділитися, завжди говорити правду, бути гостинним, щедрим.)
3.3. Вторинне сприйняття тексту учнями.
3.3.1. Читання ланцюжком.
3.3.2. Вибіркове читання.
- Якими словами запрошувала Лисичка Журавля?
( - Приходь, куме, до мене в гості.)
- Як саме пригощала Лисичка гостя?
( А вона зварила молочний кисіль, розмазала його тоненько по дну тарілки і поставила перед гостем.)
3.3.3. Робота над прислів’ями.
- Утвори прислів’я. Який із цих висловів може бути заголовком до казки? Доведи свій вибір.
З добрим дружись, а той, хто правду каже.
Яке частування, а злих стережись.
Не той друг , хто медом маже, таке й дякування.
( Яке частування, таке й дякування. )
3.3.4. Закріплення роботи над текстом .
Переказування уривка казки в діалогічній формі з елементами інсценізації.
ІV. Підсумок уроку Оцінювання
─ Чи сподобався вам урок?
─ Чим цікавим займалися на уроці?
─ Що більше всього запам’ятали?
─ Про що нове дізналися?
─ Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
За таблицею «Знати», «Вміти», «Цінувати»(в парах)
1-ша пара - «Знаю»(називають, що дізналися на уроці)
2-га пара - «Вмію»(називають, що вміють) .
Троє учнів працюють в групі «Ціную»
Учень декламує вірш
Як поводяться друзі
Купили зайчику морквину –
Він дав сестричці половину.
Капустки хтось подарував –
Він їв і друзів частував.
- Отак і треба, - каже мама,-
І в діток водиться так само.
А хто жаліє щось для друга,
Той називається жаднюга. ( Б. Мозолевський)
- На уроці ми закріпили вміння артикулювати звук [ж]. Вдосконалювали навички читання, вчилися переказувати казку. Визначили правила спілкування з товаришами.