Конспект уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ч], [ч’], буква Чч"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ч], [ч’], буква Чч“. Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Ч («че»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; вчити школярів правильно артикулювати звуки [ч], [ч’]; удосконалювати навички читання; збагачувати лексичний запас дітей; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення; виховувати працелюбність, любов до природи, бажання читати книжки, пізнавати нове. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звуки [ч], [ч], буква Чч

Мета: ознайомити учнів з буквою Ч («че»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; вчити школярів правильно артикулювати звуки [ч], [ч’]; удосконалювати навички читання; збагачувати лексичний запас дітей; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення; виховувати працелюбність, любов до природи, бажання читати книжки, пізнавати нове.

Обладнання: таблиця з друкованими великою і малою буквами Чч; предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Дзвоник всім нам дав наказ —

До роботи швидше в клас.

Біля парти станем чемно —

Хай мине час недаремно.

Будем розум розвивати,

Свою пам’ять тренувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених звуків і букв

— Роздивіться друковані великі букви. Назвіть їх. Які звуки ці букви позначають?

Е Б П И К М Р С Т

— У яких літерах «заховалася» буква Г?

— Які звуки позначає буква Г? Назвіть слова, що починаються звуками [г], [г’].

— Які звуки позначає буква Ґ? Пригадайте слова зі звуком [ґ] на початку і в середині слова.

2. Гра «Упіймай звук»

— Послухайте вірш і «піймайте» (плесніть у долоні) слова, у яких чується звук [ґ].

Гуси гучно ґелґотали

Горобці зерно клювали.

Гонять гуси горобців —

Голубок на ґанок сів.

3. Удосконалення звуковимовних умінь

— Пригадайте скоромовки, які ми вивчали на попередньому уроці читання. Підготуйтеся до конкурсу скоромовців. Слідкуйте за правильною вимовою приголосних звуків [г] і [ґ].

Вивчимо нову скоромовку.

Дві ґави зранку гасали по ґанку.

Ґави просили на ґанку сніданку.

4. Звуковий аналіз слова

— Пригадайте, як називається жіноча прикраса — намисто, плетене з бісеру.

— Зробіть звуковий аналіз слова ґердан.

— Порівняйте звукові моделі першого й другого складів. Що про них можна сказати? (Вони однакові.)

— А чи є однакові звуки в цих складах? Назвіть хором перший звук слова.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новими звуками й буквами, що їх позначають, ми будемо вчитися читати слова з буквою Ч («че»).

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення звуків [ч], [ч] з мовного потоку

— Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь, хто завітав сьогодні до нас на урок.

Ця тварина всім відома,

Ніколи не виходить з дому,

Їсть, гуляє, спить в хатині,

Навіть носить її на спині. (Черепаха)

— Молодці! Черепаха — плазун, який повільно рухається на коротких кінцівках. Голова і кінцівки можуть втягуватися в панцир. А ще, діти, черепахою називають вайлувату, неповоротку людину.

— Черепаха принесла гостинці, а які саме, ми побачимо, коли виконаємо математичні дії.

КАВА – ВА + ЛА + ЧІП – П = … (калачі)

Який перший звук у слові черепаха? А який перший у останньому складі слова калачі. Порівняйте вимову звуків [ч], [ч’]. Що об’єднує ці звуки? Чим вони відрізняються?

Отже, що звуки [ч], [ч’] — парні приголосні. Один із них твердий, а другий м’який. Зверніть увагу на вимову твердого приголосного звука [ч]: губи трохи розтягнуті, кінчик язика торкається горбочків над верхніми зубами, середина язика не піднімається до твердого піднебіння, як під час вимови м’якого звука [ч’]. Звук [ч] в українській мові — завжди твердий, і тільки перед [і] — пом’якшений.

2. Упізнавання звуків [ч], [ч’] у мовленні

  Прослухайте вірш-скоромовку і запам’ятайте всі слова з приголосним твердим звуком [ч] і з м’яким

приголосним звуком [ч’].

Чечір-вечір, скоро вечір, —

Кіт муркоче коло печі.

Чорні лапки, вуса, ротик, 

Вечір-чечір, чорний котик!

([ч]: чечір, муркоче, чорні, чорний.)  ([ч’]: чечір, вечір, печі.)

— У якому слові зустрілися обидва звуки? (Чечір.)

3. Орфоепічні вправи

1) Гра «Додай слово

Чу-чу-чу — калачі… (печу).

Че-че-че — добре піч… (пече).

Ча-ча-ча — дай скоріше… (калача).

Чі-чі-чі — їж, будь ласка,… (калачі).

Чи-чи-чи — ти на мене не… (кричи).

Ач-ач-ач — ой, смачний… (калач)!

2) Гра «Впіймай звук»

Чапля чайці чемно мовить:

— Чорногуз пішов на лови.

Чимчикує він до ставу

Через лози кучеряві.

— Назвіть слова зі звуком [ч].

— Які слова вказують на дію предмета? (Мовить, пішов, чимчикує)

— Які з них мають спільне значення? (Пішов, чимчикує)

— Доберіть інші слова, які б вказували на процес пересування. (Іти, крокувати, прямувати, шкандибати)

4. Називання учнями слів зі звуками [ч], [ч’]

— Тепер я хочу почути від вас слова зі звуками [ч], [ч’].

Учні по черзі називають слова з твердим і м’яким приголосними звуками. Учитель слідкує за правильною звуковимовою.

(чайник, чашка, чапля, чебрець, чемний, дівчинка, ніч, річка, чоботи);

(чіпси, чітко, чільний, чіпок, чіпляти, калачі, сичі, слухачі, читачі).

5. Звуковий аналіз слів

Учні відгадують загадки і знаходять моделі слів-відгадок.

• Не сани, не віз, а їде без коліс. (Човен)

• Стоїть над водою, трясе бородою. (Очерет)

• Темний шатер увесь світ накрив. (Ніч)

6. Ознайомлення з великою і малою буквами Ч

Приголосні звуки [ч], [ч’] на письмі позначаються буквою ч.

Учні розглядають таблицю з буквами, порівнюють їхню форму і розмір, зіставляють букви ч з великими і малими буквами у, н, р.

— На що подібна буква ч? Послухайте, як про це говориться у вірші Л. Андрієнко.

На четвірку подивись:

Вона, як Ч, — не помились.

«Че», як гілка у черешні,

Що зростає вбік і вгору.

Фізкультхвилинка

А тепер всі дружно встали:

Будемо робити вправи.

Руки — вгору, руки — вниз

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли,

Другий — встали.

Всі за парти посідали,

Вчитися знову почали.

7. Читання складів із буквою Ч

Прочитайте склади.

чу че ча чи чі чо

— Чи є в класі діти, прізвища яких починають писати з прочитаних складів?

— Спробуйте назвати міста, села, річки, назви яких також починаються з прочитаних складів. (Черемош, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Чорне море, Чигирин, Чоп, Чугуїв.)

— Прочитайте склади.

ач еч ич іч оч уч

— Повторіть останні два звуки слів тричі.

овоч — оч-оч-оч   павич — ич-ич-ич

калач — ач-ач-ач   ніч — іч-іч-іч

— Які склади ви не повторювали? Спробуйте назвати слова, що закінчуються на еч, уч.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем (с. 86–87)

1) Звуковий аналіз слів з опорою на схеми. Називання за малюнками предметів, у назвах яких є звук [ч] (чайка, часник, порічки, качка, каченята, овечка)

2) Утворення та читання складів із літерою Ч («че»)

Учні читають спочатку прямі, а потім — обернені склади.

3) Вправи на розширення кута зору

ча  с

чо    ло

чере       вик

чорно         зем

чорно           слив

— Прочитайте друге і п’яте слова. Поясніть їх значення.

4) Читання стовпчиків слів. Порівняння їх у парах

чабан   качка   річка   овечки

чабани  качечка  річечка  вівчарі

— Прочитайте двоскладові слова. (Чабан, річка, качка)

— Прочитайте трискладові слова. (Чабани, річечка, качечка, овечки, вівчарі)

— Прочитайте слова, в яких перший склад наголошений. (Качка, качечка, річка, річечка)

— Прочитайте слова, в яких другий склад наголошений. (Чабан, чабани, овечки)

— Прочитайте слово, в якому наголошений третій склад. (Вівчарі)

— Прочитайте слова, в яких перший звук — твердий приголосний. (Чабан, чабани, качка, качечка)

— Прочитайте слова, в яких перший звук — м’який або пом’якшений приголосний. (Річка, річечка, вівчарі)

— Прочитайте слова, які мають пестливе значення. (Качечка, річечка)

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

5) Читання слів з орієнтацією на виділені злиття (с. 86–87)

6) Читання закликаночки (с. 87)

7) Читання й заучування скоромовки (с. 87)

2. Творчі завдання

1) Переставте літери, щоб вийшло нове слово

2) «Нумо, прочитай!»

— Переставте слова так, щоб вийшло прислів’я.

Сняться, і вночі, і вдень, калачі.

(І вдень, і вночі сняться калачі.)

— Як ви можете пояснити значення цього прислів’я? (У прислів’ї говориться про людину, яка весь час думає тільки про успіх, не бажаючи виконувати будь-яку роботу.)

VІ. Підведення підсумків уроку

— З якою буквою ознайомилися на уроці читання?

— Які звуки вона позначає?

— Назвіть лагідні слова, у яких є приголосний твердий звук [ч].

— Хто може розказати напам’ять закликаночку до сонечка?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Журавель Людмила Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
10636
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку