Конспект уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ч], [ч’], буква Чч"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 1 класу на тему: "Звуки [ч], [ч’], буква Чч“. Метою уроку є: ознайомити учнів з буквою Ч («че»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; вчити школярів правильно артикулювати звуки [ч], [ч’]; удосконалювати навички читання; збагачувати лексичний запас дітей; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення; виховувати працелюбність, любов до природи, бажання читати книжки, пізнавати нове. Містить роботу за підручником М.С. Вашуленко, Н.Ф. Скрипченко.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема: Звуки [ч], [ч], буква Чч

Мета: ознайомити учнів з буквою Ч («че»), її алфавітною назвою та звуковим значенням; вчити школярів правильно артикулювати звуки [ч], [ч’]; удосконалювати навички читання; збагачувати лексичний запас дітей; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення; виховувати працелюбність, любов до природи, бажання читати книжки, пізнавати нове.

Обладнання: таблиця з друкованими великою і малою буквами Чч; предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Дзвоник всім нам дав наказ —

До роботи швидше в клас.

Біля парти станем чемно —

Хай мине час недаремно.

Будем розум розвивати,

Свою пам’ять тренувати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Повторення вивчених звуків і букв

— Роздивіться друковані великі букви. Назвіть їх. Які звуки ці букви позначають?

Е Б П И К М Р С Т

— У яких літерах «заховалася» буква Г?

— Які звуки позначає буква Г? Назвіть слова, що починаються звуками [г], [г’].

— Які звуки позначає буква Ґ? Пригадайте слова зі звуком [ґ] на початку і в середині слова.

2. Гра «Упіймай звук»

— Послухайте вірш і «піймайте» (плесніть у долоні) слова, у яких чується звук [ґ].

Гуси гучно ґелґотали

Горобці зерно клювали.

Гонять гуси горобців —

Голубок на ґанок сів.

3. Удосконалення звуковимовних умінь

— Пригадайте скоромовки, які ми вивчали на попередньому уроці читання. Підготуйтеся до конкурсу скоромовців. Слідкуйте за правильною вимовою приголосних звуків [г] і [ґ].

Вивчимо нову скоромовку.

Дві ґави зранку гасали по ґанку.

Ґави просили на ґанку сніданку.

4. Звуковий аналіз слова

— Пригадайте, як називається жіноча прикраса — намисто, плетене з бісеру.

— Зробіть звуковий аналіз слова ґердан.

— Порівняйте звукові моделі першого й другого складів. Що про них можна сказати? (Вони однакові.)

— А чи є однакові звуки в цих складах? Назвіть хором перший звук слова.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з новими звуками й буквами, що їх позначають, ми будемо вчитися читати слова з буквою Ч («че»).

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Виділення звуків [ч], [ч] з мовного потоку

— Якщо ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь, хто завітав сьогодні до нас на урок.

Ця тварина всім відома,

Ніколи не виходить з дому,

Їсть, гуляє, спить в хатині,

Навіть носить її на спині. (Черепаха)

— Молодці! Черепаха — плазун, який повільно рухається на коротких кінцівках. Голова і кінцівки можуть втягуватися в панцир. А ще, діти, черепахою називають вайлувату, неповоротку людину.

— Черепаха принесла гостинці, а які саме, ми побачимо, коли виконаємо математичні дії.

КАВА – ВА + ЛА + ЧІП – П = … (калачі)

Який перший звук у слові черепаха? А який перший у останньому складі слова калачі. Порівняйте вимову звуків [ч], [ч’]. Що об’єднує ці звуки? Чим вони відрізняються?

Отже, що звуки [ч], [ч’] — парні приголосні. Один із них твердий, а другий м’який. Зверніть увагу на вимову твердого приголосного звука [ч]: губи трохи розтягнуті, кінчик язика торкається горбочків над верхніми зубами, середина язика не піднімається до твердого піднебіння, як під час вимови м’якого звука [ч’]. Звук [ч] в українській мові — завжди твердий, і тільки перед [і] — пом’якшений.

2. Упізнавання звуків [ч], [ч’] у мовленні

  Прослухайте вірш-скоромовку і запам’ятайте всі слова з приголосним твердим звуком [ч] і з м’яким

приголосним звуком [ч’].

Чечір-вечір, скоро вечір, —

Кіт муркоче коло печі.

Чорні лапки, вуса, ротик, 

Вечір-чечір, чорний котик!

([ч]: чечір, муркоче, чорні, чорний.)  ([ч’]: чечір, вечір, печі.)

— У якому слові зустрілися обидва звуки? (Чечір.)

3. Орфоепічні вправи

1) Гра «Додай слово

Чу-чу-чу — калачі… (печу).

Че-че-че — добре піч… (пече).

Ча-ча-ча — дай скоріше… (калача).

Чі-чі-чі — їж, будь ласка,… (калачі).

Чи-чи-чи — ти на мене не… (кричи).

Ач-ач-ач — ой, смачний… (калач)!

2) Гра «Впіймай звук»

Чапля чайці чемно мовить:

— Чорногуз пішов на лови.

Чимчикує він до ставу

Через лози кучеряві.

— Назвіть слова зі звуком [ч].

— Які слова вказують на дію предмета? (Мовить, пішов, чимчикує)

— Які з них мають спільне значення? (Пішов, чимчикує)

— Доберіть інші слова, які б вказували на процес пересування. (Іти, крокувати, прямувати, шкандибати)

4. Називання учнями слів зі звуками [ч], [ч’]

— Тепер я хочу почути від вас слова зі звуками [ч], [ч’].

Учні по черзі називають слова з твердим і м’яким приголосними звуками. Учитель слідкує за правильною звуковимовою.

(чайник, чашка, чапля, чебрець, чемний, дівчинка, ніч, річка, чоботи);

(чіпси, чітко, чільний, чіпок, чіпляти, калачі, сичі, слухачі, читачі).

5. Звуковий аналіз слів

Учні відгадують загадки і знаходять моделі слів-відгадок.

• Не сани, не віз, а їде без коліс. (Човен)

• Стоїть над водою, трясе бородою. (Очерет)

• Темний шатер увесь світ накрив. (Ніч)

6. Ознайомлення з великою і малою буквами Ч

Приголосні звуки [ч], [ч’] на письмі позначаються буквою ч.

Учні розглядають таблицю з буквами, порівнюють їхню форму і розмір, зіставляють букви ч з великими і малими буквами у, н, р.

— На що подібна буква ч? Послухайте, як про це говориться у вірші Л. Андрієнко.

На четвірку подивись:

Вона, як Ч, — не помились.

«Че», як гілка у черешні,

Що зростає вбік і вгору.

Фізкультхвилинка

А тепер всі дружно встали:

Будемо робити вправи.

Руки — вгору, руки — вниз

І легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли,

Другий — встали.

Всі за парти посідали,

Вчитися знову почали.

7. Читання складів із буквою Ч

Прочитайте склади.

чу че ча чи чі чо

— Чи є в класі діти, прізвища яких починають писати з прочитаних складів?

— Спробуйте назвати міста, села, річки, назви яких також починаються з прочитаних складів. (Черемош, Черкаси, Чернігів, Чернівці, Чорне море, Чигирин, Чоп, Чугуїв.)

— Прочитайте склади.

ач еч ич іч оч уч

— Повторіть останні два звуки слів тричі.

овоч — оч-оч-оч   павич — ич-ич-ич

калач — ач-ач-ач   ніч — іч-іч-іч

— Які склади ви не повторювали? Спробуйте назвати слова, що закінчуються на еч, уч.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за Букварем (с. 86–87)

1) Звуковий аналіз слів з опорою на схеми. Називання за малюнками предметів, у назвах яких є звук [ч] (чайка, часник, порічки, качка, каченята, овечка)

2) Утворення та читання складів із літерою Ч («че»)

Учні читають спочатку прямі, а потім — обернені склади.

3) Вправи на розширення кута зору

ча  с

чо    ло

чере       вик

чорно         зем

чорно           слив

— Прочитайте друге і п’яте слова. Поясніть їх значення.

4) Читання стовпчиків слів. Порівняння їх у парах

чабан   качка   річка   овечки

чабани  качечка  річечка  вівчарі

— Прочитайте двоскладові слова. (Чабан, річка, качка)

— Прочитайте трискладові слова. (Чабани, річечка, качечка, овечки, вівчарі)

— Прочитайте слова, в яких перший склад наголошений. (Качка, качечка, річка, річечка)

— Прочитайте слова, в яких другий склад наголошений. (Чабан, чабани, овечки)

— Прочитайте слово, в якому наголошений третій склад. (Вівчарі)

— Прочитайте слова, в яких перший звук — твердий приголосний. (Чабан, чабани, качка, качечка)

— Прочитайте слова, в яких перший звук — м’який або пом’якшений приголосний. (Річка, річечка, вівчарі)

— Прочитайте слова, які мають пестливе значення. (Качечка, річечка)

Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)

5) Читання слів з орієнтацією на виділені злиття (с. 86–87)

6) Читання закликаночки (с. 87)

7) Читання й заучування скоромовки (с. 87)

2. Творчі завдання

1) Переставте літери, щоб вийшло нове слово

2) «Нумо, прочитай!»

— Переставте слова так, щоб вийшло прислів’я.

Сняться, і вночі, і вдень, калачі.

(І вдень, і вночі сняться калачі.)

— Як ви можете пояснити значення цього прислів’я? (У прислів’ї говориться про людину, яка весь час думає тільки про успіх, не бажаючи виконувати будь-яку роботу.)

VІ. Підведення підсумків уроку

— З якою буквою ознайомилися на уроці читання?

— Які звуки вона позначає?

— Назвіть лагідні слова, у яких є приголосний твердий звук [ч].

— Хто може розказати напам’ять закликаночку до сонечка?

 

doc
Додано
30 вересня
Переглядів
260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку