23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

Конспект уроку з української мови для 10 класу на тему "Основні групи фразеологізмів"

Про матеріал

Урок з української мови в 10 класі з використанням текстів творів письменника Кіровоградщини І. Горового.

Підготувала: Стась Юлія Миколаївна - вчитель української мови та літератури КЗ «Первозванівське НВО» Кіровоградської районної ради Кіровоградської області.

Перегляд файлу

 

Тема: Основні групи фразеологізмів

Урок з української мови в 10 класі з використанням текстів творів

письменника рідного краю  І. Горового

Підготувала: вчитель української мови та літератури

КЗ «Первозванівське НВО»

Кіровоградської районної ради Кіровоградської області

Стась Юлія Миколаївна

Мета: розширити знання учнів про фразеологізм як одиницю мовлення, використовуючи фразеологізми з творів письменника земляка Івана Горового; сприяти розвитку усного мовлення учнів, їх критичного та креативного мислення; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови, культуру мовлення.

Тип уроку: узагальнення і систематизація.

Вид уроку: урок–практикум.

Обладнання:  тексти творів І. Горового зі збірки новел «Коромисло», ноутбук, підключений до мережі Інтернет,  проектор.

Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво, інформатика.

Перебіг уроку

 І. Організаційний момент.

 Психологічний настрій. Вправа «Автотренінг»

Я – старанний учень.

Я – особистість творча.

Я – думаю, аналізую, висловлюю свої судження.

У мене все вийде!

ІІ. Актуалізація опорних знань

”Кожен вираз рідної мови має своє обличчя. Як у квітки, у них свій неповторний аромат і відтінок барви, а цих відтінків кожна барва має тисячі,”- писав наш земляк видатний педагог Василь Сухомлинський. І життя підтверджує істинність цих слів, адже емоційність і виразність нашої мови залежить від доречного вживання фразеологічних виразів з їх неповторністю, зашифрованістю образів, стислістю, влучністю, мальовничістю метафор.

Пригадаймо:

- Що називається фразеологізмом?

- Які типи фразеологізмів ви знаєте? Наведіть приклади.

- Назвіть джерела фразеології.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Учням пропонується згадати імена  талановитих земляків.

Ми невипадково згадали імена талановитих митців-земляків Кіровоградщини, бо з творчістю одного з них познайомимося на уроці. Виконуючи завдання з фразеології, ми використовуватимемо фразеологізми з  творів письменника-земляка  Івана Горового. 

 Тож запишіть, будь ласка, тему уроку: «Основні групи фразеологізмів».

ІV. Основна частина. Практикум (виконання вправ та інтерактивних завдань)

Завдання 1

Прочитайте уривок з новели «Купив хату» І. Горового та випишіть усі фразеологізм,пояснити лексичне значення. Виписати фразеологізми.

КУПИВ ХАТУ

Учора купив хату-глинянку. Кожен куток оглядаю. А тут уже й двері із самого ранку не зачиняються — одвідини за одвідинами. Не забарилася й сусідка Талька.

  •   А хазяїн уже й новиною милується? — питає.

У всяке діло суне кирпатого носа. Хто б яку хату не купив у селі — вона перша оглядачка.

  •   Думаю жити в ній, — відповідаю.

Талька зніяковіло:

  •   Хотіла й собі купити, та хіба за городянами поспі­єш. Як сороки на здобич злітаються у село.

Аж розбігаються заздрісні очі. Хто ж їй забороняв ма­ти швидші ноги за мене?

Досиділася (під боком живе) — сама й винувата.

  •   Де ви тоді були, коли продавалася? Могли б домо­витися з чоловіком.

Талька зашарілася:

  •   Хіба не закрутишся біля хазяйства. Буває, не зна­єш, що в селі робиться.

Куті меду передає.

Ця хата часто переходила з рук у руки. Люди поклада­ли надію на Петра Рудого (першим відкупив у Щучки). Нарешті захазяйнує. Але той і пальцем не доторкнувся да­ти їй якийсь толк: його не так приваблював притулок, як отой город (на ньому й камінь родив), котрому не було ці­ни. Цим він і підлатався. Восени нашвидкуруч зібрав горо­дину, збив копійку й подався із сім’єю у місто мостити собі тепле гніздечко. А після нього у цій хаті проживав Вітька Скакун, але недовго. Теж пройшовся слідами Петра й від­продав житло мені, а сам погнався за легким хлібом по сві­ту. Аж у Скадовську припнувся, аби ціле літо вигрівати черево біля моря.

Завдання 2

  • Інтерактивна вправа  «Парочки»

Виконайте завдання за покликанням:  https://learningapps.org/watch?v=p9jpb44za16, у якому необхідно поєднати картинку із фразеологізмом (фразеологізми взяті зі збірки І. Горового «Коромисло»).

Завдання 3

  • Інтерактивна вправа «Фразеологічний пазл»

Виконайте завдання за покликанням:  https://learningapps.org/watch?v=pgts60jt316, у якому необхідно з’єднати фразеологічні синоніми з їхнім значенням (фразеологізми взяті зі збірки           

І. Горового «Коромисло»). Якщо ви правильно виконаєте завдання, у вас складеться пазл.

Завдання 4

  • Інтерактивна вправа «Класифікація»

Згрупуйте подані фразеологізми за типами: фразеологічні зрощення, фразеологічні єдності та фразеологічні сполучення (фразеологізми взяті зі збірки І. Горового «Коромисло»).  Для цього перейдіть за покликанням: http://LearningApps.org/watch?v=psf2bmcu316

Завдання 5

Використовуючи фразеологізми з попередньої вправи,  складіть речення із  5-ма.

І варіант

Води у рот набрав, морочити голову, обводять навколо пальця, не пасе задніх,  зачепило за живе,

ІІ варінт

Роти пороззявляли, побили горшки, купи не тримається, п’ятки покажуть, обірвався терпець, розв’язав язика.

V. Рефлексія

Завдання 6

  • Вправа «Малюю слово»

Іде лугом гречна панна,
Усміхається,
Її слідом срібна стежка
Заквітчається – 
Ой не є то гречна панна,
Але є се зоря рання,
Королівна і царівна,
Красная Весна!
          В. Пачовський

  • «Хвилинка міркувань»

Фразеологізми - це перли, самородки і самоцвіти рідної мови (А. В. Єфімов)

Поясніть вислів А. Єфімова. 

VІ. Домашнє завдання

Скласти твір-розповідь із власного життя, використавши якомога більше  фразеологізмів.

docx
Додано
12 січня 2018
Переглядів
2659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку