Конспект уроку з української мови для 10 класу на тему: "Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 10 класу на тему: "Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів"
Перегляд файлу

Тема. Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів

Мета: поглибити знання з української фразеології, засвоїти основні групи фразеологізмів, розкрити синонімічні й антонімічні можливості фразеологізмів; формувати вміння вирізняти групи фразеологізмів, доречно використовувати їх у власному мовленні; збагатити свій словниковий запас; розвивати творчі вміння аналізувати, порівнювати; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, словник, дидактичний матеріал, ілюстративний матеріал

Тип уроку. Засвоєння нових знань

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

- Сьогодні на занятті я бажаю вам мати палату розуму та голову на плечах, працювати, не покладаючи рук, не бути у хвості, тримати ніс за вітром й наполегливо йти крізь терни до зірок.  Нехай урок наш пройде на одному подихові.  Сподіваюсь, що ви будете на сьомому небі від щастя, коли зійдете на фразеологічний Олімп.

- Що цікаве та незвичне ви почули у моєму побажанні?

- Що ж таке фразеологізм?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Залучення учнів до оголошення теми і мети уроку. Корекція учнівської відповіді викладачем.

Матеріал для спостереження.

  • Чим різняться фразеологізми двох колонок?

Бити байдики, пальцем не ворухнути, витрішки купувати, гави ловити.

Куди вода несе, пливти проти течії.

  • Що спільне між фразеологізмами кожної колонки?
  • Доберіть лексичний синонім й антонім до слова «добрий».
  • Зробіть висновок, чим лексичні синоніми й антоніми відрізняються від фразеологічних?
  •       Проаналізувавши мовний матеріал, скажіть, будь ласка, над чим будемо працювати на уроці? Скористайтеся технологічною карткою і визначте тему уроку і завдання, які маємо сьогодні вирішити. Наскільки, на вашу думку, матеріал, що будемо повторювати,  важливий для вас?

Соціокуль-турна

змістова лінія

Лінгвістична тема

Мета

Що потрібно знати:

Основні форми фразеологізмів.

Вміти:

Визначати групи фразеологізмів; пояснювати значення фразеологічних зворотів, визначати їх синтаксичну роль; добирати синонімічні та антонімічні пари до фразеологізмів, складати з ними речення  та вдало використовувати їх у мовленні.

Вдосконалити:

Навички індивідуальної, самостійної роботи, роботи в парі, групі; вдоскона­лити навички роботи  із словником, ди­дактичним матеріалом.

Я і мова

Основні групи фразеологізмів, багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів

 

    Поглибити знання з української фразеології. Засвоїти основні групи фразеологізмів, розкрити синонімічні й антонімічні можливості фразеологізмів.

    Формувати вміння вирізняти групи фразеологізмів, доречно використовувати їх у власному мовленні; збагатити свій словниковий запас.

Розвивати творчі вміння аналізувати, порівнювати.

Виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови

 

 

 Технологічна картка уроку


ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Робота з підручником.

Опрацювати с.36.

  • Що нового ви довідалися із прочитаного?
  • Назвати основні групи фразеологізмів.
  • Що ж таке фразеологічні зрощення, єдності, сполучення та вирази?
  1. Розподільна робота.

Виписати фразеологізми у чотири колонки за групами.

Собаку з’їсти, тримати камінь за пазухою, крапля камінь точить, розквасити носа, точити ляси, зробити з мухи слона, зачепити за живе, згорати із сорому, танцювати під чужу дудку, піймати облизня, борітеся – поборете.

ІV. Застосування набутих знань, формування вмінь і навичок.

  1. Творче завдання.

Скласти речення із поданими фразеологізмами. Зробити їх синтаксичний розбір. Слово «свиню» записати у фонетичний транскрипції.

І ряд. Ляси точити.

ІІ ряд. Підсунути свиню.

ІІІ ряд. Накивати п’ятами.

- Проаналізувати та оцінити відповіді учнів, що відповідали на уроці, скориставшись пам’яткою ”Рецензування відповіді товариша”.

Пам’ятка

Рецензування відповіді товариша

1. Визначити позитивне у відповіді (мені сподобалась відповідь, заслуговує на увагу).

2. Правильно чи з помилками відповідав учень.

3. Повна чи неповна відповідь.

4. Чи послідовно викладено думки.

5. Чи наводив учень приклади.

6. Чи грамотно побудовані речення.

7. Чи багате мовлення (нема повторів, зайвих слів).

8. Оцінка.

  1. Встанови відповідність (усно).

Назвіть, з якої професії прийшов у життя кожен з фразеологізмів.

  1. Не святі горшки ліплять.       А. Із мови залізничників.
  2. Вставляти палки в колеса.        Б. Із мови стельмахів.
  3. Створити зелену вулицю.         В. Із мови гончарів.
  4. Куй залізо, поки гаряче.            Г. Із мови перукарів.
  5. Під одну гребінку.                     Д. Із мови ковалів.
  • Який із фразеологізмів характеризує особливості вашої професії, яку ви здобуваєте у ліцеї?
  1. C:\Documents and Settings\User\Мои документы\Downloads\IMG-533d013566500707d8c3b33e176ce5a6-V (1).jpg«Художня майстерня»
  • Зараз трохи відпочинемо. А відпочивати будемо активно. Перед вами роботи, на яких художники зашифрували фразеологізми. Завдання – назвати кожну ілюстрацію за допомогою фразеологічного звороту і пояснити значення даного вислову.
  1. Завдання випереджаючого характеру.

Представлення-захист учнем лепбуку.

 

8. Робота в парах + індивідуальна робота.

1.Робота в парах. Вправа 84.

2. Індивідуальна робота біля дошки.

Прочитати текст. Виписати фразеологізми та пояснити їх значення.

     Ми уже десятикласники. Пора, як кажуть, за розум братися. Але в багатьох із нас ще вітер в голові. Тому частенько доводиться бувати на прийомі у начальника, пекти раків і, переступаючи з ноги на ногу, вибачливо обіцяти взяти себе в руки. Але досить нам вийти з кабінету, як знову за рибу гроші.

  1. Індивідуальна робота за комп’ютером з Google Формою за посиланням https://forms.gle/24goBJ6K6aKtA9fc7 

V. Закріплення виченого матеріалу.

  1. «До ЗНО рукою подати»

Виконання тестових завдань. Взаємоперевірка.

  1. До поданих фразеологізмів доберіть фразеологізми – антоніми.

 Фразеологізм         Антонім

1  Не нюхати пороху                        А За три моря 

2  Зібратися з думками                    Б Глек  розбити                         

3  Під носом                      В Стріляний горобець

4  Душа в душу              Г Стоїть як вкопа­ний

               Д Виживати з розуму

  1. Фразеологізмами є всі вислови, ОКРІМ

А комар носа не підточить

Б сунути свого носа

В обкрутити довкола носа

Г лишити з носом

Д чути запах носом

  1. У реченні Після важкого дня я дуже втомився замість виділених слів доречний фразеологізм

А не чув ні рук ні ніг

Б ні за цапову душу

В землі під ногами не чув

Г ні риба ні м’ясо

Д ні в сих ні в тих

   4. Роль обставини виконує фразеологізм у реченні

А То все було якесь надумане, білими нитками шите.

Б Романові вдома довелося вперше покуштувати березової каші.

В Добре, що нагодився вчасно, бо пустили б за вітром усе село.

Г Усі звернули увагу, що Катруся розповідала похапцем, п’яте через десяте.

Д Рибалочка на бережку та рибоньку ловить, а милая по милому білі ручки          ломить.

    5. Доберіть синоніми до фразеологізмів.

 Фразеологізм      Синонім

1 ставати під вінець              А одним ликом шиті

2 заливати за шкуру сала    Б точити ляси

3 два чоботи пара     В брати шлюб

4 теревені правити     Г два рази ступнути

       Д допікати до живого

 

  1. Метод «Мікрофон».
  • Що вивчили на уроці?
  • Назвати основні групи фразеологізмів.
  • Що таке фразеологічні зрощення, фразеологічні єдності, фразеологічні сполучення, фразеологічні вирази?
  • Чого навчилися на уроці?
  • Яка ж роль фразеологізмів у нашому мовленні?
  • Що сподобалося найбільше?
  • Чи здійснилися ваші очікування?

Заключне слово вчителя.

  • Ми сьогодні виконали велику роботу з дослідження фразеологізмів. Ви активно працювали засукавши рукава, до сьомого поту не покладаючи рук і все мотали на вус.

VІ. Підсумок  уроку. Домашнє завдання. Опрацювати с. 36-37. Виконати різнорівневі завдання: високий рівень - впр. 94, достатній - впр.90, середній - впр.86, початковий - впр.95.


 

 

docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
2013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку