Конспект уроку з української мови для 2 класу на тему "Види речень. Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідного речення"

Про матеріал
Мета: • формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з видами речень; дати уявлення про розповідне речення; розвивати вміння правильно інтонувати речення в усному мовленні та оформлювати на письмі; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати працелюбність, інтерес до навчання; • формування ключових компетентностей: розвиток творчих здібностей, уяви, спостережливості
Перегляд файлу

Тема. Види речень. Розповідні речення. Розділові знаки в кінці розповідного речення.

Мета:

  • формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з видами речень; дати уявлення про розповідне речення; розвивати вміння правильно інтонувати речення в усному мовленні та оформлювати на письмі; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати працелюбність, інтерес до навчання;
  • формування ключових компетентностей:

розвиток творчих здібностей, уяви, спостережливості;

  • формування загальнокультурних компетентностей:

виховання любові до природи, до читання.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Основні терміни і поняття: речення, види речень, розповідне речення, окличне та неокличне речення.

Обладнання: смайлики, цеглинки лего, відеоруханки, сюжетні малюнки до оповідання; таблиця «Види речень», розділові знаки.

Методи і прийоми, форми роботи: асоціативна павутинка, вправи з лего.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Дзвінок нас покликав

За парти сідати.

Уважними бути,

Урок починати

- До якого уроку приготувалися?

    1.Створення позитивного емоційного настрою уроку.

  • Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята вгору.
  • Якщо ви хочете бути веселими, здоровими, поплескайте в долоньки.
  • Якщо ви готові допомагати один одному, простягніть руку товаришу.

-Працювати ми будемо за нашим девізом:

Щоб урок пройшов вдало, будемо

 уважні

 розумні

 організовані

 кмітливі

-Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Гадаю, що ви раді нашим  гостям. З задоволенням покажете свої старання і уміння.

ІІ. Мотивація навчальної  діяльності

- А ще у народі кажуть: «Дерево шанують, як добре родить, а людину – як добре робить».

- Як ви розумієте такий вислів?

- І в нас у класі є одне деревце, яке прикраситься сьогодні на уроці від ваших знань гарним врожаєм, гарними плодами.  (На дошці – зображення яблуні. Після кожного виконаного завдання діти будуть кріпити на ній по яблучку.)

Це яблунька. Давайте допоможемо їй. За кожні правильні відповіді на дереві буде зявлятися гарне яблучко. Тож до роботи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Створення ланцюжка мовних одиниць (від найменшої до найбільшої).

Звук – склад – слово – речення – текст.

  • Ми продовжуємо розкривати таємниці рідної мови. Сьогодні ми вивчаємо новий розділ «Речення».
  • Про що будемо говорити?
  • Згадаємо те, що вже знаємо про речення, ознайомимося з різними видами речення, дізнаємося, що таке розповідне речення,  які розділові знаки ставляться в кінці такого речення.

 

  1. Робота в зошитах
  • Запис дати.
  •  Каліграфічна хвилинка.

Ре  еч  че  ен  нн  ня  речення

Звуко-буквений аналіз слова «речення».           (отримують  1 яблучко)                  

  1. Створення асоціативної павутинки.

-Що ми вже знаємо про речення?

несе якусь інформацію складається зі слів 1 слово і більше

певна інтонація      РЕЧЕННЯ виражає закінчену думку

 

слова у реченні пов’язані за змістом на початку – велика буква

                               у кінці - . ! ?

                                                                     (Отримують ще 1  яблучко)

  1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 302)
  • Які рядки слів можна вважати реченням? Чому? Зачитайте, що ви записали. Який розділовий знак поставили в кінці речення? 

                                                                    (Отримують ще 1  яблучко)

  • Фізкультхвилинка

IV. Опрацювання теми уроку

1.Інтонування речень.

 Вправа 303.

-Прочитайте текст народної пісеньки. Що можете сказати про кицю? (Була необережною.) А про котика? (Сміливий, прийшов на допомогу.)

-Спишіть перше речення.

-Прочитайте це речення з різною інтонацією. (Вчитель показує малюнок  смайлик, а діти читають речення з відповідною інтонацією. (Спокійно, весело, сумно, налякано, здивовано, розлючено).

- Отже, речення можна прочитати з різною інтонацією.  

                                                                                (Отримують ще 1  яблучко)                

2. Ознайомлення з видами речень. Робота з цеглинками лего. Створення таблиці «Види речень».

На екрані слова на цеглинках лего. Складіть речення і викладіть відповідну кольорову доріжку.

Слайд 4, 5, 6. (На цеглинках лего записані слова. Діти розташовують їх у правильному порядку (будують кольорову вежу), утворюючи речення.

Діти співають веселу пісню.

-Перед вами речення чи набір слів?

-Складіть речення. (Будують кольорову вежу.) Зачитайте.

-Про кого розповідається у реченні? Що повідомляється?

-Яка мета цього речення (висловлювання)?

-Який розділовий знак стоїть у кінці речення?

Висновок: Речення, у яких про щось розповідається або повідомляється, називаються розповідними. В кінці розповідного речення ставиться крапка або знак оклику.

Слайд 10, 11, 12.

Ми будемо вчити пісню?

-Складіть речення. (Будують кольорову вежу.) Зачитайте (з питальною інтонацією).

-Про що запитують у цьому реченні?

-То яка мета цього речення?

-Який розділовий знак ставимо в кінці цього речення?

Висновок: Речення, в яких про щось запитується, називаються питальними реченнями. В кінці питального речення ставимо знак питання.

Слайд 7, 8, 9.

Не беріть книгу брудними руками.

-Складіть речення. (Будують кольорову вежу.) Зачитайте.

-Що висловлюють у цьому реченні? Прохання.

-Який розділовий знак стоїть в кінці речення?

Висновок: Прохання, наказ, порада, заборона, заклик тощо – це спонукання до дії. Речення, у яких спонукають когось до дії, називаються спонукальними. У кінці спонукальних речень ставимо крапку.

Вчитель:

-Ще речення за інтонацією діляться на окличні та неокличні. Якщо речення вимовляється зі звичайною спокійною інтонацією, то його називають неокличним. (Вчитель зачитує ті речення, які діти утворили.)

Якщо ж речення вимовляється з особливою піднесеною окличною інтонацією, то його називають окличним. В кінці окличного речення ставлять знак оклику.

-Давайте складені нами речення прочитаємо з окличною інтонацією. (На екрані)

Отож, розповідні речення можуть бути неокличними (.) та окличними (!), питальні речення – неокличними (?) і окличними (?!), спонукальні речення – неокличними (.) та окличними (!).                     (Отримують ще 1  яблучко)

3.Закріплення вивченого.

А) Поділити текст на речення. Записати. Визначити вид кожного речення. (Текст записано на дошці.)

Випав сніг білою ковдрою вкрилася земля як же хороше в лісі!

  • Скільки речень отримали? (Три)
  • Прочитайте 1 речення. Яке воно за метою висловлювання? А за інтонацією? Тому який розділовий знак ставимо в кінці? (Аналогічно працюємо з іншими реченнями).               (Отримують ще 1  яблучко)
    • Фізкультхвилинка

 

Б)  Робота в парах (з картками)

-Попрацюйте в парах. Прочитайте речення, записані на картці. Відшукайте серед них розповідне речення.

Картки трьох варіантів (трьох кольорів):

  (Перевірка правильності виконання.)               (Отримують ще 1  яблучко)

5.Творча робота.

Вправа 307

-Прочитайте уривок оповідання.

-Куди вийшов кіт? Що почув? Як відреагував? Чому, як ви гадаєте?

Спробуйте відгадати, як далі розвивалися події, скориставшись словами для довідки. (Слова – на екрані. Діти зачитують вголос. Вигадують продовження.)

  • А хто автор твору? Що ви про нього знаєте?
  • (Вчитель зачитує оповідання.) Чи вгадали ми кінцівку оповідання?
  • Дайте котику пораду. Яке це речення?       (Отримують ще 1  яблучко)

* Хвилинка релаксу  «Сонячний зайчик»
Уявіть собі , що сонячний зайчик зазирнув вам у вічі. Закрийте їх. Він побіг далі по обличчю. Ніжно погладьте його долонями: на чолі, на носі, на щоках, на підборідді. Погладжуйте обережно, щоб не злякати. Ось він забрався на ліве плече, стрибнув на праве - погладьте його і там. А тепер сонячний зайчик стрибнув вам у долоньки. Ловіть його! Ой, він лоскоче ваші долоньки! Гріє. Він теплий і приємний. Розплющіть очі і подаруйте сонячного зайчика, кому хочете.

V. Підсумок уроку.

1. Тести з лего

1. Речення, в якому про щось розповідається, повідомляється називається

А) розповідним

Б) питальним

В) спонукальним

2. З особливою піднесеною інтонацією вимовляються

А) окличні речення

Б) неокличні речення

3. В кінці розповідного неокличного речення ставиться

А) знак питання

Б) знак оклику

В) крапка

4. В кінці розповідного окличного речення ставиться

А) знак питання

Б) знак оклику

В) крапка (Отримують ще 1  яблучко)             

2. Рефлексія з лего.

-Погляньте, яка гарна яблунька у нас! Ви дуже добре працювали! Молодці!

     3. Домашнє завдання. Скласти і записати 2 розповідні речення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Невмивака Надія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
6791
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку