Конспект уроку з української мови для 2 класу " Слова протилежні за значенням"

Про матеріал

Слова протилежні за значенням (антоніми).

Спостереження за роллю антонімів.

Мета. Дати учням уявлення про слова, протилежні за значенням; учити використовувати їх в усному і писемному мовленні;

Формувати комунікативну компетентність: вміння аналізувати, характеризувати, класифікувати мовний матеріал; формувати та висловлювати власну думку; формувати соціапльну компетентність;вчити працювати в группах,виховувати почуття взаємодопомоги, взаємодії, товаришування, партнерства.

Перегляд файлу

1

 

Навчальний предмет. Українська мова 2 клас

 

Тема. Слова протилежні за значенням (антоніми).

Спостереження за роллю антонімів.

Мета. Дати учням уявлення про слова, протилежні за значенням; учити використовувати їх в усному і писемному мовленні;

Формувати комунікативну компетентність: вміння аналізувати, характеризувати, класифікувати  мовний  матеріал;  формувати та висловлювати власну думку; формувати соціапльну компетентність;вчити працювати в группах,виховувати почуття взаємодопомоги, взаємодії, товаришування, партнерства.  

Тип уроку: урок вивчення нових  знань.

Форма уроку.

Обладнання: таблиці, картки з завданнями, зимові пейзажі, опорні схеми, сніжинки.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він незвичний і цікавий,

Гостей багато завітало.

Повернемось обличчям до гостей

І  привітаємо їх усмішкою і поклоном голови.

 Зараз сядуть лиш дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

Сядьте зручно, усміхніться

І на мене подивіться.

Зробимо до науки крок –

Починаємо урок.

 

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

 

Сьогодні у нас незвичайний день і незвичайний урок. Адже до нас завітали гості. А поговоримо ми про найдорогоцінніший скарб людини – мову.

Життя людини без мови не мислиме, неможливе. Мова – це шлях, яким кожен із нас іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. ЇЇ потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати.Українська мова ніжна і мила, мелодійна, соловїна і барвінкова. Вона багатогранна.

В ній є порівняння, слова з прямим і переносним значенням, слова, які звучать і пишуться однаково,  а позначають різні поняття, слова близькі та протилежні за значенням.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Повідомлення теми і мети уроку

Діти , я зараз пропоную вам послухати  і відгадати загадку

 

  1. Відгадування загадки

 Стало біло навкруги -

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались?

Я....

(Зима)

Діти, які слова нам допомогли зрозуміти, що це зима.

2.Каліграфічна хвилинка

 

Зима – це чудова пора року. Давайте відкриємо зошити, зщапишимио число, класна робота і повторимо письмо букв та складів

 Зз зи им ма         Яке слово можемо скласти з цих складів? Давайте запишимо це слово       зима

 

 

 

3.Асоціативний  кущ

 

 

 

 


 

 

 

З чим у вас асоціюєтьс слово зима?(запис  на дошці)

(Мороз, Новий рік, заметіль, віхола, завірюха, хуга, хурделиця). А у мене зима асоціюється ще і з відлигою.

А чи є серед цих слів, слова, близькі за значенням. Назвіть мені їх. Що позначають ці слова?

( Вони позначають холод, сильний вітер і сніг).

Діти, а скажіть мені, яке значення має слово відлига?

 

Ми можемо дізнатися значення цього слова із нашого великого помічника = тлумачного словника.

Відлига – це значне потепління взимку, що викликає часткове розтавання снігу, льоду. (Малюнок відлиги)

Воно близьке за значенням до слів  мороз, заметіль, холод, чи має протилежне значення?

 

Отже сьогодні ми з вами дізнаємося про слова протилежні за значенням. Дізнаємось, для чого вони потрібні у мовленні, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними. Ці слова ми дуже часто зустрічаємо у повсякденному житті. В цьому ми можемо переконатись, погравши в гру « Знайди пару»

 

Завдання розміщені у конверті з ялинкою

Учасникам групи потрібно записати свої пари слів.

 

 4.Гра « Знайди пару»

На дошці записані слова : тепло, день, радість, друг, праця,  добро, сміх, мир

У кожного учня на парті листочок з написом слова антоніма.

Підходять один  учень і прикріплює до дошки.

(Холод, ніч, горе,вороги,лінь, зло, сльози, війна)

 

1. влітку тепло, а зимою? (холод)

2. Новий рік до нас приходить в яку частину доби? (вночі)

3.А що буде для  дитини, коли раптово  вона не знайде подарунок під ялинкою? (горе)

4.А хто заважає Діду морозу готувати подарунки дітям і їх розвозити? Його (вороги)

5.А яка вада може стати на перешкоді тим, хто хоче вчасно нарядити ялинку? (лінь)

6.А чим може відплатити Баба Яга,якщо  її не запросять  на свято? ( Злом)

7.А якщо свято буде таки зіпсоване, що зявиться на очах багатьох дітей? (сльози)

8. А що заважає дітям всієї Землі радіти святам? (війна)

Діти, тепло і холод, день і ніч, радість і горе, друг і ворог,праця –лінь, добро-зло,сміх-сльози,мир- війна.

Що це будуть за слова?

Вони близькі за значенням, чи протилежні?

 

Молодці, ви дуже гарно попрацювали і заслуговуєте на  відпочинок.

 

5. Фізкультхвилинка

У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Як що холодно «Вставайте»

Тепло стало, то: «Сідайте!»

Ось зігрілись трошки ми,

Знову в гості до зими.

Сіли,  всі  тепер гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Зошит відкриваємо —

Знання далі здобуваємо!

 

Діти ,які слова протилежні за значенням зустрілись у нас у фізхвилинці?

Вставайте- сідайте.

 

 

6. Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народвикористовував слова протилежні за значенням у прислівях, щоб зіставити явища в навколишньому середовищі. Зараз ви переконаєтесь у цьому.

А зараз ми будемо працювати у групах.

Тільки для початку давайте пригадаємо правила роботи в групах

Правила роботи в групах

1.Думка кожного важлива

2. Уважно слухайте та читайте завдання. 

З. Говоріть почергово, не перебивайте один одного.  

4. Дотримуйтеся правил піднятої  руки.

5. Працюйте так,щоб не заважати іншим.

6.Не бійтеся помилитися, помилку можна виправити

 

Візьміть конверт , на якому намальована снігуронька вам потрібно буде записати у зошити прислівя, а потім поміркувати, порадитись один з одним і підкреслити слова протилежні за значенням.

 

Кожна група отримує прислівя.

Завдання: Записати прислівя  і підкпреслити слова, протилежні за значенням. На цю роботу виділяється 3 хвилини.

 

1.Група Літо запасає, а зима зїдає.

 

2.Група.Грудень – не брат, а холоднеча – не сестра.

3. група. Хто влітку працює, взимку не голодує.

4. Група. Грудень день кінчає, а зиму починає

Так які ж слова ми звами підкреслювали?

Діти, а яке свято буває в останній день грудня? А чому особливо школярі дуже чекають на це свято?

Так, бо приходить пора  канікул. А коли на дворі гарна зимова погода, лежить білий пухнастий сніг, і є достатньо часу для розваг, що ліплять діти зі снігу?

Звичайно ж сніговиків.

 

7. Робота з усім класом

На стіл ставляться два сніговичка.

І ось до нас на урок прийшли   два сніговички. Один — низький, інший — високий. Один — товстий, другий — стрункий. Перший — усміхається, другий — хмуриться.Один радує всіх навколо, а другий лише засмучує.

 

 А тепер, дивлячись на цих сніговичків, давайте пригадаємо, якими вони були у моєму тексті.

Подивіться, будь ласка, чи однакові вони,  чи чимось  відрізняються?

Давайте опишемо та  порівняємо їх.

- А які це слова?: низький-високий, товстий – стрункий?

Давайте їх запишемо. (вчитель записує на дошці)

-А що робили сніговики?: усміхався – хмурився, радував – засмучував.

Давайте запишемо і ці слова.

А які це слова, що ми записали  за своїм значенням?

Що ми змогли зробити за допомогою протилежних за значенням слів із нашими сніговичками?

Так, ми змогли їх порівняти.

-Так для чого нам в мові потрібні слова з протилежним значенням?

 Висновок:( Щоб порівнювати предмети, явища, щоб наша мова була більш зрозумілою і виразною)

 

 

20.11.2014-1-2

 

 

 

8. Ось ми познайомилися з нашими сніговичками ,  вони залишаться нашими гостями і подивляться, як ми будемо з вами грати у сніжки. Але сніжки будуть незвичайні, а мовні

У кожної групи лежить конверт зі сніжинкою, там знаходяться  різнокольорові сніжки  зі словом.  Я пропоную до кожного із цих  слів підібрати пару.

-На вулиці морозно, морозець приморозив наші сніжки, і  я прошу вийти до дошки тих дітей, у кого сніжки блакитного кольору. А всім іншим потрібно уважно подивитися і до цих сніжків полетять сніжки з протилежним значенням .

Вчитель: прочитайте кожен своє слово.

 Тепер усміхніться один одному і сядьте на місця.

-А тепер засяяло сонечко, і залишило на сніжках відблиски своїх промінців. Вийдіть, будь ласка, ті учні, у яких сніжки жовтого кольору. А решта шукає свою пару.

Вчитель: прочитайте кожен своє слово.

Тепер усміхніться один одному і сядьте на місця.

- Налетіла завірюха, замела все навкруги, вийдіть до дошки ті, у кого сніжки фіолетового кольору.

Вчитель: прочитайте кожен своє слово.

Тепер усміхніться один одному і сядьте на місця.

 

Мороз

Холодно 

Літо 

Зігрівати

Замерзати

Білий

  Відлетіти

Засинати

Сухо

спека

тепло

зима

охолоджувати

Грітися

мокро

високо

низько

 

 

 

 

 

Діти, так скажіть,а  які  у нас сніжки обєдналися? Протилежні  чи з однаковим  значенням?

 

9. Ось ми з вами вже і в сніжки пограли, а тепер треба ще трішки попрацювати.Але поки ми грали, налетіла віхола і наробила нам шкоди : переплутала рядки у віршиках, а ви зараз спробуєте все виправити і поставите рядки на місця.

Візьміть конверт з сніговичком

 

Літературне завдання « Переплутались рядки, ти їх швидше віднови.»

На це завдання вам 5 хвилин.

 

 І грапа

Скласти віршик з рядків,встановивши послідовність позначену цифрами.

По твоїм сніжку. 4.

Зимонько, голубонько 1.

 В кожушку,2.

Любимо ми  3.

Вставити слова, користуючись довідкою. До вставлених слів підібрати слова, протилежні за значенням і запишіть їх.

 

Слова для довідки: білім, бігати
 

ІІ група

Скласти віршик з рядків, встановивши послідовність позначену цифрами.

до нас зима. 4

І … їй нема. 2

Дорога біла стелеться, 1
Сніжок мете. Метелиця.3 

Вставити слова, користуючись довідкою. До вставлених слів підібрати слова, протилежні за значенням і запишіть їх.

Слова для довідки: Прийшла, краю

 

ІІІ група

Скласти віршик з рядків, встановивши послідовність позначену цифрами.

Це до нас прийшла зима.2

Бо була тут заметіль.4

Осінь і нема,1
Так білих хвиль,3

Вставити слова, користуючись довідкою. До вставлених слів підібрати слова, протилежні за значенням і запишіть їх.

Слова для довідки: зникла, багато

 

ІVгрупа

Скласти віршик з рядків, встановивши послідовність позначену цифрами.

Зустрічають залюбки 3

Жваву зиму малюки. 4
На сніг іскриться, 1
не годиться. 2

Вставити слова, користуючись довідкою. До вставлених слів підібрати слова, протилежні за значенням і запишіть їх.

Слова для довідки: морозі, сумувати
 

- Перевірка роботи: зачитають з місця по одному учню з групи

 

V. Домашнє завдання.

Ви такі молодці, дуже гарно попрацювали, і заслуговуєте на подарунки.

І у конвертах  з подарунком на вас чекає домашнє завдання.

Переписати прислівя та підкреслити в них слова з протилежним значенням.

 

VІ. Підсумок уроку

Ось і добіг до кінця наш урок, так для чого ж нам потрібні  слова з пртилежним значенням у нашому мовленні? А для того щоб: (Мікрофон?)

- уникати повторів;

- зіставляти явища в навколишньому середовищі

-описувати предмети.

Ви гарно усі працювали, а тепер:

Давайте усмішки всім дарувати

І друзям і гостям, і мамі, і тату.

Хай радість злітає у небо, як птах

І добрі слова у всіх на вустах.

А тепер, я б хотіла повернутися до слів, з яких ми починали наш урок

Радість , сміх, щастя та мир нехай завжди панують у ващій оселі. І ніколи до вас не приходять , сльози, горе, війна .

Вчитель знімає з дошки слова : сльози, горе, війна, а залишає тільки слова: радість, сміх, щастя, мир.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Павленко Дар'я Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рябушкіна Оксана Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Микита Віта
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 лютого 2018
Переглядів
28283
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку