Мета: закріпити знання учнів про роль дієслів у реченні і в мовленні; вміння ставити питання до різних часових форм дієслів; формувати вміння добирати до дієслів слова близькі і протилежні за значенням; закріплювати навички розпізнавання дієслів за питаннями у тексті; встановлювати зв'язок дієслів з іменниками та іншими частинами мови; доповнювати речення словами, що називають дії; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять, слух; збагачувати словниковий запас учнів; підвищувати мовну культуру школярів; виховувати працьовитість, бажання допомагати іншим; бажання знати українську мову і поглиблювати знання з неї.
Українська мова
2 клас
Тема: Узагальнення знань і вмінь про слова, які називають дію предметів.
Мета: закріпити знання учнів про роль дієслів у реченні і в мовленні; вміння ставити питання до різних часових форм дієслів; формувати вміння добирати до дієслів слова близькі і протилежні за значенням; закріплювати навички розпізнавання дієслів за питаннями у тексті; встановлювати зв’язок дієслів з іменниками та іншими частинами мови; доповнювати речення словами, що називають дії; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, увагу, пам’ять, слух; збагачувати словниковий запас учнів; підвищувати мовну культуру школярів; виховувати працьовитість, бажання допомагати іншим; бажання знати українську мову і поглиблювати знання з неї.
Обладнання: технічні засоби (ноутбук); плакат «Лісова галявина»; матеріал до гри «Навпаки»; надруковані листки: девіз до уроку, значення кольорів веселки, загадка; картки для творчої роботи, картки для індивідуальної роботи; малюнок сонечка до фізкультхвилинки, малюнок веселки, малюнок годинника; паперові герої з казки «Колобок»,паперові половинки «колобків».
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.
Форма проведення: урок-казка.
Методи і прийоми вчителя: розповідь у віршованій формі, бесіда, демонстрування наочності, організація сприймання пізнавальної, ігрової та практичної діяльності; стимулювання творчої активності дітей, педагогічне спостереження, порівняльний аналіз.
Форми роботи: індивідуальна, парна, фронтальна.
Види діяльності учнів на уроці: сприймання, пізнавальна,художньо-практична, творча, індивідуальна, комунікативна, ігрова.
Малюнковий план уроку.
I. Організація класу.
привітання
аутотренінг
визначення настрою
девіз до уроку
II. Актуалізація опорних знань.
вправа «Мікрофон»
каліграфічна хвилинка
III. Повідомлення теми уроку.
слово вчителя
IV. Робота над темою уроку.
повторення вивченого матеріалу
робота над загадкою
творча робота
вправа для очей «Сніжинка»
робота з підручником
робота в парах
фізкультхвилинка
робота з картками
V. Підсумок уроку.
подяка
оцінювання
домашнє завдання
Хід уроку
I. Організація класу.
1. Привітання. (слайд 2)
Хай сьогодні в кожне серце
Прийде часточка тепла
І всім-всім ми побажаєм
Здоров’я, щастя і добра.
Всі сідайте тихо діти
Домовляймось не шуміти
Руки гарно піднімати
На уроці не дрімати.
Щоб урок нам розпочати
Треба вголос проказати.
2. Аутотренінг. (слайд 3)
Очі дивляться і все бачать
Вуха слухають і все чують
Голова думає
Я уважний і серйозний
Хоч іще малого зросту
Впевнений, кмітливий я
Прагну здобувать знання
Сприймаю все нове
І мислю логічно
Вчителя слово здійснюю практично.
3. Визначення настрою. (слайд 4)
Виберіть на веселці колір настрою з яким ви прийшли на урок.
- Як ми будемо сьогодні працювати?
Девіз до уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
1.Вправа «Мікрофон» .(слайд 5)
Скажіть, чого ви очікуєте від нашого уроку?
(урок буде цікавим
щось буде цікаве
щось буде нове на уроці
почую щось корисне
я думаю, що отримаю хорошу оцінку
чогось корисного)
2. Каліграфічна хвилинка. (слайд 6)
Урок почнемо без зупинки
І каліграфічної хвилинки.
Зошит свій я відкриваю
Навскоси його кладу
Ручку я ось так тримаю
Сяду рівно-не зігнусь
Буду я писати гарно,
До роботи я берусь.(К бо ло к ко)
III. Повідомлення теми уроку.
1. Слово вчителя. (слайд 7)
- Тема нашого сьогоднішнього уроку: «Узагальнення знань і вмінь слів, які називають дії предметів».
IV. Робота над темою уроку.
1.Слово вчителя.
- Сьогодні у нас незвичайний урок
У казку ми зробимо ще один крок
У казку, де живе чарівний, добрий
Такий рум’яний (Колобок).
- Згадайте початок казки, як дід попросив бабу спекти Колобка. Та він не довго був у хаті, скочив на підвіконня та й майнув до воріт.
А ворота були незвичайні, чарівні. На них були написані питання. Хто на них дасть відповідь, перед тим і відкриються. А наш Колобок до школи не ходив, відповіді не знає. Як тут бути ? Допоможемо йому ?
2.Повторення вивченого матеріалу.
- Як називаються слова назви дій ? (слайд 8)
- На які питання відповідають слова назви дій ?
- Яким членом речення виступають слова назви дій у реченні ?
- З якою частиною мови найчастіше пов’язане дієслово ?
Відчинилися ворота і покотився наш Колобок по стежинці.
Я веселий Колобок
Я усіх дітей дружок
Від бабуні я тікав,
Бо до вас я поспішав.
Котиться, котиться, а назустріч йому Зайчик. (слайд 9).
-Я голодний тут сиджу
І давно на тебе жду.
Їсти встигнеш, не спіши
Знаю добре спритний ти
А ще чув я від Сороки
В школі добре вчиш уроки.
-Де там, в школу не ходжу
І завдань не напишу
Поможи мені кругленький
То тебе не з’їм рідненький.
- Допоможемо Колобкові зробити завдання, щоб Зайчик відпустив його?
3.Робота над загадкою. (слайд 10).
- Які слова дії допомогли нам відгадати загадку? (слайд 11)
Відпустив Зайчик Колобка. Котиться він, а назустріч – Вовк. Голодний, сердитий. На сніданок нікого не спіймав, а тут вже й до школи треба йти.
А Вовк ще й завдань не поробив. Побачив він Колобка і каже йому:
- Колобок, Колобок я тебе з’їм. І вже хотів накинутися на Колобка. Аж тут у нього з конверта повилітали написані завдання. Колобок миттю здогадався у чому справа, та й каже: (слайд 12).
- Їж ,Вовчиську, раз такий
Я на тебе не сердитий
Я ж тобі не просто хліб
Я ж дружок для звірів всіх.
Мову рідну добре знаю
Ти собі не уявляєш.
Навіть вчителька твоя
На весь ліс про це співає.
Вовк подумав та й каже:
-Що ж, мені допоможи
Ось - завдання напиши
Може я й не з’їм тебе
Раз розумне ти таке.
-А ми давайте допоможемо Колобкові.
4. Творча робота. (слайд 13).
- Від іменників утворити дієслова і записати.
Віддав Колобок Вовкові зроблені завдання. Вовк з радості побіг і забув про Колобка.
5.Вправа для очей «Сніжинка». (слайд 14).
Котиться Колобок далі, а назустріч йому – Ведмідь. (слайд 15). Стурбований такий. Мудра Сова дала йому завдання, а Ведмедик не може його зробити. Побачив Колобка та й каже:
Щастя котиться до мене
Вовчик правду говорив,
В нього ж тільки голова,
А розумна ж – ой яка!
Колобочку, поможи
Речення мені напиши.
Їсти я тебе не стану
Може ще й в пригоді стану.
- Друзі, допоможемо Колобкові ?
6.Робота з підручником.
Вправа 33.
Дотримався Ведмедик свого слова, відпустив Колобка, а сам поспішив до школи.
Котиться далі Колобок, а назустріч йому – Кабан. (слайд 16). Сидить сердитий і пише якісь слова. Побачив Колобка і каже:
-Я ж не їв уже днів сім
Тож тебе я зараз з’їм.
- Ти не їж мене, Кабане
Може я в пригоді стану
Покажи свої завдання
Може зроблю ці питання
Трішки часу зачекай
Я як хочеш помагай.
- Допоможемо Кабанові написати слова до гри «Навпаки»?
Відпустив Кабан Колобка, навіть подякувати не забув.
7.Робота в парах. Гра «Навпаки». (слайд 17).
8.Фізкультхвилинка. (слайд 18).
Встало вранці ясне Сонце
Зазирнуло у віконце
Ми до нього потяглися
За промінчики взялися
Будем дружно присідати
Сонечко розвеселяти:
Встали, сіли
Встали, сіли
Бачите, як розвеселили
Стало Сонце танцювати
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі
Виростем великими
Яблук нарвемо
В кошики великі
Ми їх складемо.
Котиться Колобок далі, а назустріч йому Лисичка. Побачила Колобка та й каже:
- Колобок учений дуже
Ніби він і не пшеничний
Розум весь у голові
Ой, розказуйте мені
Зараз здібності оті
Похрумтять у животі.
Але перш, ніж тебе з’їсти
Покажи свої знання –
Так смачніше буде їсти
Ти слова ці порівняй.
- Друзі, допоможемо Колобкові виконати завдання Лисички?
9.Робота з підручником. (слайд 19).
Вправа 35.(п.)
Бачить Лисичка, що Колобок упорався із завданням і каже йому:
Щось не вірю я тобі
Колобки такі розумні
Не стрічались ще мені.
Дам тобі іще завдання
Як напишеш і його
Відпущу тебе, кохання
І всім в лісі розкажу,
Що у тебе в голові
Лише здібності одні.
А вони ж бо не смачні.
Лисичка запропонувала зробити завдання.
- Допоможемо Колобкові?
10.Робота з картками. (слайд 20).
Відпустила Лисичка Колобка. Повірила, що він справді розумний. І все завдяки вам, вашим знанням з української мови. Адже, якби не ви, якби не допомогли Колобкові виконати завдання, з’їла б його Лисичка.
Котився, котився Колобок далі і опинився у нашому класі. І не тільки він один. А ще його друзі. І всі вони хочуть вам щось сказати. А що саме, ви дізнаєтесь, коли з’єднаєте дві половинки і прочитаєте слово. (слайд 21).
V. Підсумок уроку. (слайд 22).
1.Заключне слово вчителя.
- Друзі, що допомогло Колобкові подолати всі перешкоди ?
Наполегливість, знання рідної мови, уміння працювати дружно, згуртовано і велике наше бажання допомогти Колобкові. Молодці, завжди допомагайте один одному так, як ви це робили на уроці. І тоді у вас буде багато друзів, які завжди прийдуть на допомогу.
2.Подяка.
Дякую вам за урок
Прийміть на прощання
Мої найкращі побажання:
Хай вам сонечко сміється
І наука хай вдається. (слайд 23).
3.Домашнє завдання.
Вправа 36.
4.Оцінювання.
Список використаних джерел
1.Вашуленко М. С. Рідна мова: Підручник для 2 класу / М. С. Вашуленко, О. І. Мельничайко. – Київ: Освіта, 2010.
2. Величко В.Є. Подорожуємо з Колобком / В. Є. Величко // Розкажіть онуку. –2011. – №9. – С. 8.
3. Кащенко І. В. Фізкультхвилинка / І. В. Кащенко // Початкова школа. – 2012. – №21. – С. 5.
4. Програма для середньої загальноосвітньої школи (2 клас). – Київ : Початкова школа, 2016. – С. 9-25.
5. Світлична О. Майстер-клас учителя початкових класів / О. Світлична. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2013.
6. Телячук В. П. Інноваційні технології в початковій школі. В. П. Телячук, О. В. Лесіна. – Харків: Основа, 2008.
Додатки до уроку