Конспект уроку з української мови для 3-го класу на тему " Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення. 3 клас

Про матеріал

Тема. Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.

Мета:

- продовжувати формувати уявлення учнів про корінь слова на основі спорідненості слів;

- учити добирати спільнокореневі слова з різних частин мови;

- вчити розрізняти групи слів щодо спорідненості, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення;

- розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;

- формувати комунікативну компетентність;

- виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до свого роду і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручники, осінні листочки, роздатковий матеріал(яблучка), лист від Осені, картки для роботи в парах, групах, мікрофон.

Тип уроку:комбінований.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Хід уроку

І. Організаційний момент.


Доброго дня, небо !

Доброго дня, земле !

Доброго дня, усім нам !

Настрій на урок взяли

Й працювати почали .

Про нашу чарівну мову

Поведемо розмову .


-Наш урок проведемо під девізом(зачитати девіз)

ІІ. Актуалізація знань учнів.

1.Перевірка домашнього завдання.(Вправа 155, с.71)

– Почнемо наш урок з перевірки домашнього завдання. Відкрийте свої зошити.

- Прочитайте, які спільнокореневі слова ви виписали.

- Назвіть у них основу і корінь.(Хмарка, хмаринку, хмаронька)

2. «Мозковий штурм»

- Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.)

- Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.)

- Які слова називаються спільнокореневими?

- Наведіть приклад таких слів, визначте корінь.(Дуб, дубочок – корінь - дуб-)

3. Робота в парах.

До поданих слів добери споріднені за зразком.

Зразок : зима – зимовий, зимувати.

Черга – __________________________________________________________________

Радість – __________________________________________________________________

Зелень – __________________________________________________________________

Сіль – __________________________________________________________________

Сад – __________________________________________________________________

Літо –__________________________________________________________________

4. Каліграфічна хвилинка.

- Щоб букви правильно писати ,

Хвилинку каліграфії

Нам треба розпочати .

Писатиму букви рівненько ,

Щоб були красиві, гарненькі .

А, в, о,м – Яке слово можна скласти із цих букв? (Мова - на дошці виставляємо це слово)

5.Складання асоціативного куща до слова «Мова»

-Так, це слово «мова». Яка ж наша мова?(чарівна, українська, мила…)

- Запишіть у зошитах сьогоднішнє число, класна робота, а потім каліграфічно запишемо вислів Василя Сухомлинського про мову.

Мова — духовне багатство народу.

Вчитель. Мова – це душа народу. Наш український народ працьовитий і співучий, несе у своєму серці любов і доброту. Тому і мова наша тепла і лагідна, добра і щира. Але щоб її вивчити, треба докласти багато зусиль. Ви вже вивчили розділ «Слово». Говорили про пряме і переносне значення, яке несуть в собі слова, про їх багатозначність, про те, що важливо навчитися добре володіти мистецтвом слова. А нещодавно розпочали роботу над вивченням розділу…? (Діти продовжують: «Будова слова»)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Мотивація навчальної діяльності

а)Створення емоційного настрою.

- Що ж, перейдемо до завдань сьогоднішнього уроку. Тема у нас непроста. Тому, щоб налаштуватися на роботу заплющіть очі і уявіть щось приємне. Пізня осінь, що панує, не дуже нас радує. Тому краще пригадати чарівні картини золотої пори, які ви спостерігали в парку, золотий осінній дощик з листочків… Ой. Та я ледь не забула. По дорозі до вас мені передали ось цього листа. (Достаю конверт з листом від Осені)

- Доброго дня, шановні учні 3 класу. Я – королева Осінь. Пишу вам листа. Слухайте мене уважно! Росте в моєму лісі одне велике-превелике, мудре-премудре, старе-престаре дерево Знань. Вітер розповів йому про вас, що ви дуже хороші дітки, любите природу, старанно вивчаєте українську мову. І ось вам подарунок від старійшини мого лісу – ці осінні листочки. Ці листочки чарівні, в них завдання непрості. Якщо все розгадаєте, скарб відшукаєте…

б)Вправа «Очікування»

- Діти, а як ви гадаєте, який скарб ми можемо отримати сьогодні на нашому уроці? (Відповіді дітей)

- І перший наш листок приготував таке завдання.

2. Проблемне завдання.

— У рядку слів знайдіть «зайве». (на дошці)- Який корінь у всіх цих словах?

Будинок, будівля, будувати, будильник

- Який корінь у всіх цих словах? Всі корені звучать однаково. А чи можна ці слова назвати спільнокореневими? Чому?

(«Зайве» слово — будильник. Воно має такий самий корінь, але зовсім інше значення.)

- Отже, сьогодні ми з вами будемо вчитися розрізняти слова, у яких корені звучать однаково, а значення мають різне.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Гра «Однакові чи різні?» (Вправа 160, с.73) (листок 2)

- Відкрийте свої підручники на с.73 і знайдіть вправу 160.Виконання вправи за варіантами.

- Прочитайте слова. Запишіть їх і позначте у них корені. Слова 1 рядка виконують діти 1 варіанту, а слова другого – виконують діти 2 варіанту.

- Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків..

2.Знайомство з теоретичним матеріалом(с.73)

- Який же висновок можна зробити? Давайте перевіримо це, прочитавши теоретичний матеріал на с.73 біля слів «Візьми до уваги».

3.Виконання вправи 161. (листок 3)

- Розгляньте малюнки,прочитайте слова.

- Як ви гадаєте, чи є ці слова спільнокореневими?

- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова.

- Запишіть їх і позначте корінь.

5. Фізкультхвилинка. (листок 4)

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потяніться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте!

4.Робота в групах. З дерева зірвала яблук я багато. Кожному пропоную по одному взяти. (вчитель пропонує по одному дітям яблука на тарілочці по кольору формуються групи дітей) (листок 5)

Знайти зайве слово. Пояснити, чому?

1 група – Сова, совеня, совок, совиний.

2 група - Син, синок, синій, синівський.

3 група - Літо, літечко, літак, літній.

V. Закріплення і систематизація отриманих знань. (листок 6)

1.Списування ( вправа 162, с.74)

- Спишіть. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.

- Чому є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення? Назвіть їх.

2.Гра «Добери слово»

– Я буду казати слово і кидати клубочок. Той, до кого він потрапить має швидко сказати спільнокореневе слово і повернути клубочок мені.

• Сад, садовий, садівник.

• Яблука, яблуня, яблуневий.

• Груша, грушевий.

• Квітка, квітник, квітникар.

• Листя, листочок, листяний.

VІ. Підведення підсумків уроку. (листок 7)

1.Метод «Мікрофон».

Цей урок - мов справжнє інтерв'ю

Кожен думку висловить свою.

- Давайте з вами згадаємо: - Який же скарб ми здобули на сьогоднішньому уроці? Чи справдилися ваші очікування?

2. Вправа «Незакінчене речення»

А тепер продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»
- Що корінь – це… спільна частина споріднених слів.

- Споріднені слова ще називають …спільнокореневими.

- Щоб правильно виділити корінь, треба … (Дібрати до нього кілька споріднених слів)

- Що ще нового дізналися про корені?

- Діти, у кожного з вас є таблиця самооцінки. Оцініть себе.

Оцінювання

Я виконав всі завдання вчителя…

Я був на уроці уважним…

Я зрозумів тему …

Я був активним …

Я працював самостійно…

Я запам'ятав нову інформацію

-Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді. На перерві я всім поставлю в щоденник оцінки.

VІ. Домашнє завдання з інструктажем.Виконати вправу 163 на с.74.


Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.

Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі

Ось лунає вже дзвінок-
Чудово провели урок.

Перегляд файлу

Тема. Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.

Мета:   

- продовжувати формувати уявлення учнів про корінь слова на основі спорідненості слів;

- учити добирати спільнокореневі слова з різних частин мови;

- вчити розрізняти групи слів щодо спорідненості, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення;

- розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;

- формувати комунікативну компетентність;

- виховувати пізнавальний інтерес,  бажання до вивчення рідної мови, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до свого роду і бережливе ставлення до природи.

Обладнання: підручники, осінні листочки, роздатковий матеріал(яблучка), лист від Осені, картки для роботи в парах, групах, мікрофон.

Тип уроку:комбінований.

Девіз уроку:

 Не просто слухати, а чути.

 Не просто дивитися, а бачити.

 Не просто відповідати, а міркувати.

 Дружно і плідно працювати.

Хід уроку

І. Організаційний момент.


Доброго  дня, небо !

Доброго дня, земле !

Доброго  дня, усім  нам !

Настрій  на  урок  взяли

 

Й  працювати  почали .

Про  нашу чарівну мову 

Поведемо  розмову .

 


  • Наш урок проведемо під девізом(зачитати девіз)

ІІ. Актуалізація знань учнів.

     1.Перевірка домашнього завдання.(Вправа 155, с.71)

  – Почнемо наш урок з перевірки домашнього завдання. Відкрийте свої зошити.

- Прочитайте, які спільнокореневі слова ви виписали.

- Назвіть у них основу і корінь.(Хмарка, хмаринку, хмаронька)

     2.  «Мозковий штурм»

- Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.)

- Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.)

- Які слова називаються спільнокореневими?

- Наведіть приклад таких слів, визначте корінь.(Дуб, дубочок – корінь - дуб-)

 

  3. Робота в парах.

До поданих слів добери споріднені за зразком.

Зразок : зима – зимовий, зимувати.

Черга – __________________________________________________________________

 Радість – __________________________________________________________________

 Зелень – __________________________________________________________________

Сіль – __________________________________________________________________

Сад – __________________________________________________________________

Літо –__________________________________________________________________

 

4. Каліграфічна хвилинка.

- Щоб  букви  правильно  писати ,

Хвилинку  каліграфії

Нам  треба  розпочати .

Писатиму  букви  рівненько ,

Щоб  були  красиві,  гарненькі .

А, в, о,м – Яке слово можна скласти із цих букв? (Мова  -  на дошці виставляємо це слово)

5.Складання асоціативного куща до слова «Мова»

  • Так, це слово  «мова». Яка ж наша мова?(чарівна, українська, мила…)
  •  Запишіть у зошитах сьогоднішнє число, класна робота, а потім каліграфічно запишемо вислів Василя Сухомлинського про мову.

Мова — духовне багатство народу.

Вчитель. Мова – це душа народу. Наш український народ працьовитий і співучий, несе у своєму серці любов і доброту. Тому і мова наша тепла і лагідна, добра і щира. Але щоб її вивчити, треба докласти багато зусиль. Ви вже вивчили  розділ «Слово». Говорили про пряме і переносне значення, яке несуть в собі слова, про їх багатозначність, про те, що важливо навчитися добре володіти мистецтвом слова. А нещодавно  розпочали роботу над вивченням розділу…?  (Діти продовжують: «Будова слова»)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

1.Мотивація навчальної діяльності

а)Створення емоційного настрою.

- Що ж, перейдемо до завдань сьогоднішнього уроку. Тема у нас непроста. Тому, щоб налаштуватися на роботу заплющіть очі і уявіть щось приємне. Пізня осінь, що панує, не дуже нас радує. Тому краще пригадати чарівні картини золотої пори, які ви спостерігали в  парку, золотий осінній дощик з листочків… Ой. Та я ледь не забула. По дорозі до вас мені передали ось цього листа.  (Достаю конверт з листом від Осені)

 

- Доброго дня, шановні учні 3 класу. Я – королева Осінь. Пишу вам листа. Слухайте мене уважно! Росте в моєму лісі одне велике-превелике, мудре-премудре, старе-престаре дерево Знань. Вітер розповів йому про вас, що ви дуже хороші дітки, любите природу, старанно вивчаєте українську мову. І ось вам подарунок від старійшини мого лісу – ці осінні листочки. Ці листочки чарівні, в них завдання непрості. Якщо все розгадаєте, скарб відшукаєте…

б)Вправа «Очікування»

- Діти, а як ви гадаєте, який  скарб ми можемо отримати сьогодні на нашому уроці? (Відповіді дітей)

- І перший наш листок приготував таке завдання.

2. Проблемне завдання.

— У рядку слів знайдіть «зайве». (на дошці)- Який корінь у всіх цих словах?

Будинок, будівля, будувати, будильник

- Який корінь у всіх цих словах? Всі корені звучать однаково. А чи можна ці слова назвати спільнокореневими? Чому?

 («Зайве» слово — будильник. Воно має такий самий корінь, але зовсім інше значення.)

- Отже, сьогодні ми з вами будемо вчитися розрізняти слова, у яких корені звучать однаково, а значення мають різне.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1. Гра «Однакові чи різні?» (Вправа 160, с.73) (листок 2)

- Відкрийте свої підручники на с.73 і знайдіть вправу 160.Виконання вправи за варіантами.

- Прочитайте слова. Запишіть їх і позначте у них корені. Слова 1 рядка виконують діти 1 варіанту, а слова  другого – виконують діти 2 варіанту.

- Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків..

 

2.Знайомство з теоретичним матеріалом(с.73)

- Який же висновок можна зробити? Давайте перевіримо це, прочитавши теоретичний матеріал на с.73 біля слів «Візьми до уваги».

 

3.Виконання вправи 161. (листок 3)

- Розгляньте малюнки,прочитайте слова.

- Як ви гадаєте, чи є ці слова спільнокореневими?

- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова.

 - Запишіть їх і позначте корінь.

 

5. Фізкультхвилинка. (листок 4) 

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потяніться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте!

 

4.Робота в групах. З дерева зірвала яблук я багато. Кожному пропоную по одному взяти. (вчитель пропонує по одному дітям яблука на тарілочці по кольору формуються групи дітей) (листок 5)

Знайти зайве  слово. Пояснити, чому?                   

 1 група –  Сова, совеня, совок, совиний.

 2 група -  Син, синок, синій, синівський.

 3 група -  Літо, літечко, літак, літній.

 

V. Закріплення і систематизація отриманих знань. (листок 6)

1.Списування ( вправа 162, с.74)

- Спишіть. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.

- Чому  є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення? Назвіть їх.

 

2.     Гра «Добери слово»

     Я буду казати слово і кидати клубочок. Той, до кого він потрапить має швидко сказати спільнокореневе слово і повернути клубочок мені.

     Сад, садовий, садівник.

     Яблука, яблуня, яблуневий.

     Груша, грушевий.

     Квітка, квітник, квітникар.

     Листя, листочок, листяний.

 

VІ. Підведення підсумків уроку. (листок 7)

 

1.Метод «Мікрофон». 

Цей урок - мов справжнє інтерв’ю

Кожен думку висловить свою.          

- Давайте з вами згадаємо: - Який же скарб ми здобули на сьогоднішньому уроці? Чи справдилися ваші очікування?

 

2. Вправа «Незакінчене речення»

 А тепер продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»
- Що корінь – це… спільна частина споріднених слів.

- Споріднені слова ще називають спільнокореневими.

- Щоб правильно виділити корінь, треба … (Дібрати до нього кілька споріднених слів)

- Що ще нового дізналися про корені?

- Діти, у кожного з вас є таблиця самооцінки. Оцініть себе.

 

Оцінювання

Я виконав всі завдання вчителя…

Я був на уроці уважним…

Я зрозумів тему 

Я був активним 

Я працював самостійно…

Я запам’ятав нову інформацію   

  • Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були  старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді. На перерві я всім поставлю в щоденник оцінки.                                                                                                              

 

VІ. Домашнє завдання з інструктажем.   Виконати вправу 163 на с.74.


Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.

Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі

Ось лунає вже дзвінок-
Чудово провели урок.

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2018
Переглядів
15382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку