Тема. Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.
Мета:
- продовжувати формувати уявлення учнів про корінь слова на основі спорідненості слів;
- учити добирати спільнокореневі слова з різних частин мови;
- вчити розрізняти групи слів щодо спорідненості, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення;
- розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
- формувати комунікативну компетентність;
- виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до свого роду і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручники, осінні листочки, роздатковий матеріал(яблучка), лист від Осені, картки для роботи в парах, групах, мікрофон.
Тип уроку:комбінований.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня, небо !
Доброго дня, земле !
Доброго дня, усім нам !
Настрій на урок взяли
Й працювати почали .
Про нашу чарівну мову
Поведемо розмову .
-Наш урок проведемо під девізом(зачитати девіз)
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1.Перевірка домашнього завдання.(Вправа 155, с.71)
– Почнемо наш урок з перевірки домашнього завдання. Відкрийте свої зошити.
- Прочитайте, які спільнокореневі слова ви виписали.
- Назвіть у них основу і корінь.(Хмарка, хмаринку, хмаронька)
2. «Мозковий штурм»
- Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.)
- Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.)
- Які слова називаються спільнокореневими?
- Наведіть приклад таких слів, визначте корінь.(Дуб, дубочок – корінь - дуб-)
3. Робота в парах.
До поданих слів добери споріднені за зразком.
Зразок : зима – зимовий, зимувати.
Черга – __________________________________________________________________
Радість – __________________________________________________________________
Зелень – __________________________________________________________________
Сіль – __________________________________________________________________
Сад – __________________________________________________________________
Літо –__________________________________________________________________
4. Каліграфічна хвилинка.
- Щоб букви правильно писати ,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві, гарненькі .
А, в, о,м – Яке слово можна скласти із цих букв? (Мова - на дошці виставляємо це слово)
5.Складання асоціативного куща до слова «Мова»
-Так, це слово «мова». Яка ж наша мова?(чарівна, українська, мила…)
- Запишіть у зошитах сьогоднішнє число, класна робота, а потім каліграфічно запишемо вислів Василя Сухомлинського про мову.
Мова — духовне багатство народу.
Вчитель. Мова – це душа народу. Наш український народ працьовитий і співучий, несе у своєму серці любов і доброту. Тому і мова наша тепла і лагідна, добра і щира. Але щоб її вивчити, треба докласти багато зусиль. Ви вже вивчили розділ «Слово». Говорили про пряме і переносне значення, яке несуть в собі слова, про їх багатозначність, про те, що важливо навчитися добре володіти мистецтвом слова. А нещодавно розпочали роботу над вивченням розділу…? (Діти продовжують: «Будова слова»)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Мотивація навчальної діяльності
а)Створення емоційного настрою.
- Що ж, перейдемо до завдань сьогоднішнього уроку. Тема у нас непроста. Тому, щоб налаштуватися на роботу заплющіть очі і уявіть щось приємне. Пізня осінь, що панує, не дуже нас радує. Тому краще пригадати чарівні картини золотої пори, які ви спостерігали в парку, золотий осінній дощик з листочків… Ой. Та я ледь не забула. По дорозі до вас мені передали ось цього листа. (Достаю конверт з листом від Осені)
- Доброго дня, шановні учні 3 класу. Я – королева Осінь. Пишу вам листа. Слухайте мене уважно! Росте в моєму лісі одне велике-превелике, мудре-премудре, старе-престаре дерево Знань. Вітер розповів йому про вас, що ви дуже хороші дітки, любите природу, старанно вивчаєте українську мову. І ось вам подарунок від старійшини мого лісу – ці осінні листочки. Ці листочки чарівні, в них завдання непрості. Якщо все розгадаєте, скарб відшукаєте…
б)Вправа «Очікування»
- Діти, а як ви гадаєте, який скарб ми можемо отримати сьогодні на нашому уроці? (Відповіді дітей)
- І перший наш листок приготував таке завдання.
2. Проблемне завдання.
— У рядку слів знайдіть «зайве». (на дошці)- Який корінь у всіх цих словах?
Будинок, будівля, будувати, будильник
- Який корінь у всіх цих словах? Всі корені звучать однаково. А чи можна ці слова назвати спільнокореневими? Чому?
(«Зайве» слово — будильник. Воно має такий самий корінь, але зовсім інше значення.)
- Отже, сьогодні ми з вами будемо вчитися розрізняти слова, у яких корені звучать однаково, а значення мають різне.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Гра «Однакові чи різні?» (Вправа 160, с.73) (листок 2)
- Відкрийте свої підручники на с.73 і знайдіть вправу 160.Виконання вправи за варіантами.
- Прочитайте слова. Запишіть їх і позначте у них корені. Слова 1 рядка виконують діти 1 варіанту, а слова другого – виконують діти 2 варіанту.
- Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків..
2.Знайомство з теоретичним матеріалом(с.73)
- Який же висновок можна зробити? Давайте перевіримо це, прочитавши теоретичний матеріал на с.73 біля слів «Візьми до уваги».
3.Виконання вправи 161. (листок 3)
- Розгляньте малюнки,прочитайте слова.
- Як ви гадаєте, чи є ці слова спільнокореневими?
- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова.
- Запишіть їх і позначте корінь.
5. Фізкультхвилинка. (листок 4)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потяніться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
4.Робота в групах. З дерева зірвала яблук я багато. Кожному пропоную по одному взяти. (вчитель пропонує по одному дітям яблука на тарілочці по кольору формуються групи дітей) (листок 5)
Знайти зайве слово. Пояснити, чому?
1 група – Сова, совеня, совок, совиний.
2 група - Син, синок, синій, синівський.
3 група - Літо, літечко, літак, літній.
V. Закріплення і систематизація отриманих знань. (листок 6)
1.Списування ( вправа 162, с.74)
- Спишіть. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.
- Чому є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення? Назвіть їх.
2.Гра «Добери слово»
– Я буду казати слово і кидати клубочок. Той, до кого він потрапить має швидко сказати спільнокореневе слово і повернути клубочок мені.
• Сад, садовий, садівник.
• Яблука, яблуня, яблуневий.
• Груша, грушевий.
• Квітка, квітник, квітникар.
• Листя, листочок, листяний.
VІ. Підведення підсумків уроку. (листок 7)
1.Метод «Мікрофон».
Цей урок - мов справжнє інтерв'ю
Кожен думку висловить свою.
- Давайте з вами згадаємо: - Який же скарб ми здобули на сьогоднішньому уроці? Чи справдилися ваші очікування?
2. Вправа «Незакінчене речення»
А тепер продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»
- Що корінь – це… спільна частина споріднених слів.
- Споріднені слова ще називають …спільнокореневими.
- Щоб правильно виділити корінь, треба … (Дібрати до нього кілька споріднених слів)
- Що ще нового дізналися про корені?
- Діти, у кожного з вас є таблиця самооцінки. Оцініть себе.
Оцінювання
Я виконав всі завдання вчителя…
Я був на уроці уважним…
Я зрозумів тему …
Я був активним …
Я працював самостійно…
Я запам'ятав нову інформацію
-Дивлячись на вашу самооцінку і підводячи свої підсумки, я хочу сказати, що на уроці ви були старанними, вміло визначали корені, спільнокореневі слова, давали повні відповіді. На перерві я всім поставлю в щоденник оцінки.
VІ. Домашнє завдання з інструктажем.Виконати вправу 163 на с.74.
Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.
Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі
Ось лунає вже дзвінок-
Чудово провели урок.
Тема. Спільнокореневі слова. Розрізнення слів із коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.
Мета:
- продовжувати формувати уявлення учнів про корінь слова на основі спорідненості слів;
- учити добирати спільнокореневі слова з різних частин мови;
- вчити розрізняти групи слів щодо спорідненості, у яких корені звучать і пишуться однаково, але мають різні значення;
- розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
- формувати комунікативну компетентність;
- виховувати пізнавальний інтерес, бажання до вивчення рідної мови, любов до Батьківщини, шанобливе ставлення до свого роду і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручники, осінні листочки, роздатковий матеріал(яблучка), лист від Осені, картки для роботи в парах, групах, мікрофон.
Тип уроку:комбінований.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня, небо !
Доброго дня, земле !
Доброго дня, усім нам !
Настрій на урок взяли
Й працювати почали .
Про нашу чарівну мову
Поведемо розмову .
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1.Перевірка домашнього завдання.(Вправа 155, с.71)
– Почнемо наш урок з перевірки домашнього завдання. Відкрийте свої зошити.
- Прочитайте, які спільнокореневі слова ви виписали.
- Назвіть у них основу і корінь.(Хмарка, хмаринку, хмаронька)
2. «Мозковий штурм»
- Що таке корінь? (Це спільна частина спільнокореневих слів.)
- Що ж таке основа? (Це частина слова без закінчення.)
- Які слова називаються спільнокореневими?
- Наведіть приклад таких слів, визначте корінь.(Дуб, дубочок – корінь - дуб-)
3. Робота в парах.
До поданих слів добери споріднені за зразком.
Зразок : зима – зимовий, зимувати.
Черга – __________________________________________________________________
Радість – __________________________________________________________________
Зелень – __________________________________________________________________
Сіль – __________________________________________________________________
Сад – __________________________________________________________________
Літо –__________________________________________________________________
4. Каліграфічна хвилинка.
- Щоб букви правильно писати ,
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати .
Писатиму букви рівненько ,
Щоб були красиві, гарненькі .
А, в, о,м – Яке слово можна скласти із цих букв? (Мова - на дошці виставляємо це слово)
5.Складання асоціативного куща до слова «Мова»
Мова — духовне багатство народу.
Вчитель. Мова – це душа народу. Наш український народ працьовитий і співучий, несе у своєму серці любов і доброту. Тому і мова наша тепла і лагідна, добра і щира. Але щоб її вивчити, треба докласти багато зусиль. Ви вже вивчили розділ «Слово». Говорили про пряме і переносне значення, яке несуть в собі слова, про їх багатозначність, про те, що важливо навчитися добре володіти мистецтвом слова. А нещодавно розпочали роботу над вивченням розділу…? (Діти продовжують: «Будова слова»)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1.Мотивація навчальної діяльності
а)Створення емоційного настрою.
- Що ж, перейдемо до завдань сьогоднішнього уроку. Тема у нас непроста. Тому, щоб налаштуватися на роботу заплющіть очі і уявіть щось приємне. Пізня осінь, що панує, не дуже нас радує. Тому краще пригадати чарівні картини золотої пори, які ви спостерігали в парку, золотий осінній дощик з листочків… Ой. Та я ледь не забула. По дорозі до вас мені передали ось цього листа. (Достаю конверт з листом від Осені)
- Доброго дня, шановні учні 3 класу. Я – королева Осінь. Пишу вам листа. Слухайте мене уважно! Росте в моєму лісі одне велике-превелике, мудре-премудре, старе-престаре дерево Знань. Вітер розповів йому про вас, що ви дуже хороші дітки, любите природу, старанно вивчаєте українську мову. І ось вам подарунок від старійшини мого лісу – ці осінні листочки. Ці листочки чарівні, в них завдання непрості. Якщо все розгадаєте, скарб відшукаєте…
б)Вправа «Очікування»
- Діти, а як ви гадаєте, який скарб ми можемо отримати сьогодні на нашому уроці? (Відповіді дітей)
- І перший наш листок приготував таке завдання.
2. Проблемне завдання.
— У рядку слів знайдіть «зайве». (на дошці)- Який корінь у всіх цих словах?
Будинок, будівля, будувати, будильник
- Який корінь у всіх цих словах? Всі корені звучать однаково. А чи можна ці слова назвати спільнокореневими? Чому?
(«Зайве» слово — будильник. Воно має такий самий корінь, але зовсім інше значення.)
- Отже, сьогодні ми з вами будемо вчитися розрізняти слова, у яких корені звучать однаково, а значення мають різне.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Гра «Однакові чи різні?» (Вправа 160, с.73) (листок 2)
- Відкрийте свої підручники на с.73 і знайдіть вправу 160.Виконання вправи за варіантами.
- Прочитайте слова. Запишіть їх і позначте у них корені. Слова 1 рядка виконують діти 1 варіанту, а слова другого – виконують діти 2 варіанту.
- Подумайте і скажіть, чи однакові за значенням корені першого і другого рядків..
2.Знайомство з теоретичним матеріалом(с.73)
- Який же висновок можна зробити? Давайте перевіримо це, прочитавши теоретичний матеріал на с.73 біля слів «Візьми до уваги».
3.Виконання вправи 161. (листок 3)
- Розгляньте малюнки,прочитайте слова.
- Як ви гадаєте, чи є ці слова спільнокореневими?
- Доберіть до кожного з них спільнокореневі слова.
- Запишіть їх і позначте корінь.
5. Фізкультхвилинка. (листок 4)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потяніться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте!
4.Робота в групах. З дерева зірвала яблук я багато. Кожному пропоную по одному взяти. (вчитель пропонує по одному дітям яблука на тарілочці по кольору формуються групи дітей) (листок 5)
Знайти зайве слово. Пояснити, чому?
1 група – Сова, совеня, совок, совиний.
2 група - Син, синок, синій, синівський.
3 група - Літо, літечко, літак, літній.
V. Закріплення і систематизація отриманих знань. (листок 6)
1.Списування ( вправа 162, с.74)
- Спишіть. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте у них корінь.
- Чому є в тексті слова з коренями, які звучать однаково, але мають різне значення? Назвіть їх.
2. Гра «Добери слово»
– Я буду казати слово і кидати клубочок. Той, до кого він потрапить має швидко сказати спільнокореневе слово і повернути клубочок мені.
• Сад, садовий, садівник.
• Яблука, яблуня, яблуневий.
• Груша, грушевий.
• Квітка, квітник, квітникар.
• Листя, листочок, листяний.
VІ. Підведення підсумків уроку. (листок 7)
1.Метод «Мікрофон».
Цей урок - мов справжнє інтерв’ю
Кожен думку висловить свою.
- Давайте з вами згадаємо: - Який же скарб ми здобули на сьогоднішньому уроці? Чи справдилися ваші очікування?
2. Вправа «Незакінчене речення»
А тепер продовжіть речення: «Тепер я знаю: …»
- Що корінь – це… спільна частина споріднених слів.
- Споріднені слова ще називають …спільнокореневими.
- Щоб правильно виділити корінь, треба … (Дібрати до нього кілька споріднених слів)
- Що ще нового дізналися про корені?
- Діти, у кожного з вас є таблиця самооцінки. Оцініть себе.
Оцінювання
Я виконав всі завдання вчителя…
Я був на уроці уважним…
Я зрозумів тему …
Я був активним …
Я працював самостійно…
Я запам’ятав нову інформацію
VІ. Домашнє завдання з інструктажем. Виконати вправу 163 на с.74.
Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.
Працювали ви добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі
Ось лунає вже дзвінок-
Чудово провели урок.