Конспект уроку з української мови для 3-го класу " Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній "

Про матеріал

Цей конспект уроку допоможе ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників ,чоловічий рід, жіночий рід ,середній рід ); навчити визначати рід іменників, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів.

Перегляд файлу

Тема . Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

Мета: ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників ,чоловічий рід, жіночий рід ,середній рід ); навчити визначати рід іменників, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів ; розвивати спостережливість, уважність ; виховувати бажання вчитися  .

Обладнання: підручник М. С. Вашуленко  «Рідна мова» 3 клас , малюнок Незнайки , «Казочка про Півника та Курочку », предметні малюнки , картки для самостійної роботи.

Тип уроку: урок вивчення нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу

1.1 Створення емоційно-сприятливого середовища.

        Девіз уроку: Душу й серце в роботу вклади,

                             Кожну хвилину в труді бережи.

1.2 Інтерактивна вправа «Інтерв'ю»

  • Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Продовжити речення:

  • Цей  урок буде … (пізнавальним, цікавим, казковим, повчальним, приємним).

*Формування організаційних умінь та навичок.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.               «Павутинка знань»

Велика буква пишеться  :імена , …

2.2  « Мозкова атака»

  • В яку країну ми почали подорож? ( Іменник)
  • В якому місті побували першому? ( Істоти та неістоти)
    1.               Гра « Не помились»
  • Поділіть слова у два стовпчики : у перший назви істот, у другий назви неістот .

Ведмідь , голуб , кукурудза , кіт , береза ,півень , ліс  , вода .

  • В якому наступному місті ми з вами побували? ( Власні та загальні назви)
    1.               Гра « Не зіб’юсь»
  • Якщо чуєте загальну  назву – плескаєте в долоні один раз, а якщо власну – двічі в долоні та двічі об парту.

Дівчина, Харків, кіт, Одеса, хлопчик,собака, Львів, папуга, Київ.

*Активізація розумової діяльності.

ІІІ. Повідомлення теми та  мети уроку.

* Ознайомлення з темою.

  • А чи цікаво дізнатися, в якому місті ми побуваємо сьогодні? Це і буде темою нашого уроку.
  • Нашої допомоги просить гість. Незнайко побував у Європі, а тепер у спілкуванні допускається помилок. Він не може розселити іменники у будиночки , доки не виправить їх.

На дошці записані речення.

Це моя тато, вона добрий.

Це моє мама, воно лагідна.

Це моя яблуко, вона смачне.

  • Де допустився помилок? Виправте. (проблемне питання)

 *Вирішення проблемного питання на основі власних спостережень, формування навичок аналізу.

  • Чому саме ці слова підходять?

Сьогодні на уроці ми навчимося розрізняти роди іменників. Це і буде темою нашого уроку. А це – слова помічники, вони будуть нам сьогодні допомагати (моя , вона ,моє , воно, мій , він).

*Забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності на уроці.

  • Чи так само говорять наші мовознавці? (  правило ст. 128)

*Робота з підручником М.С.Вашуленко

                                              Віршоване правило

Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.

Чоловічий - значить «він»:

Учень, хвіст, портфель, пінгвін.

А жіночий рід - «вона»:

Дружба, ластівка, весна.

Є й середній рід - «воно»:

                                                   Вухо, яблуко, вікно.

ІV.  Засвоєння та формування знань, умінь та навичок.  

  1.               «Казочка про Півника та Курочку» .

Жив собі Півник. Та була у нього Курочка. Одного разу знесла Курочка яєчко. А з нього з’явилося пухнасте Курчатко. Півник-тато та Курочка-мама  піклувались про Курчатко-дитинчатко. Сім’я жила дружно.

Вчитель: Які слова можна додати до іменників Півник, Курочка, Курчатко, яєчко? До якого роду ці іменники належать?

   Ж.Р С.Р Ч.Р

http://powerpic.ru/index/petuh/02.jpg

  1.               Каліграфічна хвилинка.

Красиво писати – себе поважати .

Вв ве вед мі дь

Ведмідь

Маша увійшла у хатинку ведмедів .

* Самостійне складання речення зі словом ведмідь

Ведмідь – великий хижий ссавець з незграбним масивним тілом , укритий густою шерстю .

* Словникова робота

4.3 Доповніть фразеологізми та поясніть

ВЕДМЕЖА ____(ПОСЛУГА) –безглузда послуга, яка, незважаючи на добрі наміри, замість допомоги завдає великої шкоди, неприємності.

ВЕДМІДЬ НА ВУХО _____(НАСТУПИВ) –про тих, хто не має музичного слуху.

 Попрацюємо разом  (усно)

Слон – слониха, слоненя. Кіт – … Лев – … Кріль – … Лис – … Вовк – … Гусак - …

Спробуйте утворити від слів іменники жіночого та середнього роду .

  1.               Малюнковий диктант.
  • Будете записувати іменники по родах, але я диктувати не буду – для цього є малюнки. ( 12 слів. Декілька дітей по черзі  працюють біля дошки)

Похожее изображениеПохожее изображениеКартинки по запросу цуценяКартинки по запросу собака

Картинки по запросу куркаКартинки по запросу поросяПохожее изображениеПохожее изображение  Картинки по запросу короваПохожее изображениеКартинки по запросу кіньКартинки по запросу заєць

* Прикріплення на дошці малюнків . Розвиток самостійних навичок.

  1.               Гра « Вилучи зайве» (оплески)

Вчитель читає ланцюжок слів за родами , вилучити зайві слова

Їжак , півень , гуска , ведмідь .

Лисиця ,вовк , корова , коза .

Цуцик , слоненя , тигреня , кіт .

* Визначати за родами

 

Фізкультхвилинка

Раз, два! Час вставати,

Будемо відпочивати.

Три, чотири – присідаймо,

Швидко втому проганяймо,

П’ять, шість – засміялись.

Шість разів понахилялись,

Зайчик сонячний до нас

Завітав у Світлий час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає,

Диво-промінцями грає.

Сім, вісім – час настав

Повернутися до справ!

4.6  Гра  «Добери слова» .

Робота в парах.

Карточка №1

До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Слоненя, лисеня.

Карточка №2

До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Вовченя, тигреня.

Карточка №3

До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.

Зразок.  Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)

Каченя, гусеня.

V. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Гра «Збери врожай».

Зібрати тільки стиглі яблука, на них розміщені іменники всіх трьох родів.

( 1,3,4)

-  Наш  урок підходить до завершення.

- Ми допомогли Незнайці ?

-  Що цікавого запам’ятали?

- Чи справдилися Ваші очікування від уроку?

Зробимо собі самооцінку. Якщо ви почуєте твердження з яким погоджуєтеся -  затискайте палець,починаючи з мізинця:

  • сьогодні на уроці я дізнався як розрізняти роди іменників;
  • сподіваюся, що зможу розрізняти роди іменників у будь-якому тексті;
  • зможу назвати щонайменше по п’ять слів кожного роду;
  • коли прийду додому, розповім батькам  у якому місті ми сьогодні побували.
  • Покажіть, що у вас вийшло? Отже ми працювали з вами ось так! C:\Users\admin\Documents\клас.jpg

*Розвиток контрольно -  оцінних вмінь та навичок, вміння робити висновки.

VІ. Домашнє завдання. (диференційовано)

Вивчити правило ст. 128 ( обов’язково всім )

  •                     Доберіть по 2 іменника кожного роду.
  •                     Доберіть по 2 іменника кожного роду , та складіть по одному реченню з кожною парою слів .

* Діти самостійно обирають бажану фішку .

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Прокіпчук Надія Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
7172
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку