Цей конспект уроку допоможе ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників ,чоловічий рід, жіночий рід ,середній рід ); навчити визначати рід іменників, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів.
Тема . Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
Мета: ознайомити учнів з новими поняттями (рід іменників ,чоловічий рід, жіночий рід ,середній рід ); навчити визначати рід іменників, ставити питання і визначати приналежність іменників до одного з родів ; розвивати спостережливість, уважність ; виховувати бажання вчитися .
Обладнання: підручник М. С. Вашуленко «Рідна мова» 3 клас , малюнок Незнайки , «Казочка про Півника та Курочку », предметні малюнки , картки для самостійної роботи.
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу
1.1 Створення емоційно-сприятливого середовища.
Девіз уроку: Душу й серце в роботу вклади,
Кожну хвилину в труді бережи.
1.2 Інтерактивна вправа «Інтерв'ю»
Продовжити речення:
*Формування організаційних умінь та навичок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Велика буква пишеться :імена , …
2.2 « Мозкова атака»
Ведмідь , голуб , кукурудза , кіт , береза ,півень , ліс , вода .
Дівчина, Харків, кіт, Одеса, хлопчик,собака, Львів, папуга, Київ.
*Активізація розумової діяльності.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
* Ознайомлення з темою.
На дошці записані речення.
Це моя тато, вона добрий.
Це моє мама, воно лагідна.
Це моя яблуко, вона смачне.
*Вирішення проблемного питання на основі власних спостережень, формування навичок аналізу.
Сьогодні на уроці ми навчимося розрізняти роди іменників. Це і буде темою нашого уроку. А це – слова помічники, вони будуть нам сьогодні допомагати (моя , вона ,моє , воно, мій , він).
*Забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності на уроці.
*Робота з підручником М.С.Вашуленко
Віршоване правило
Дітям пам’ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий - значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середній рід - «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
ІV. Засвоєння та формування знань, умінь та навичок.
Жив собі Півник. Та була у нього Курочка. Одного разу знесла Курочка яєчко. А з нього з’явилося пухнасте Курчатко. Півник-тато та Курочка-мама піклувались про Курчатко-дитинчатко. Сім’я жила дружно.
Вчитель: Які слова можна додати до іменників Півник, Курочка, Курчатко, яєчко? До якого роду ці іменники належать?
Ж.Р С.Р Ч.Р
Красиво писати – себе поважати .
Вв ве вед мі дь
Ведмідь
Маша увійшла у хатинку ведмедів .
* Самостійне складання речення зі словом ведмідь
Ведмідь – великий хижий ссавець з незграбним масивним тілом , укритий густою шерстю .
* Словникова робота
4.3 Доповніть фразеологізми та поясніть
ВЕДМЕЖА ____(ПОСЛУГА) –безглузда послуга, яка, незважаючи на добрі наміри, замість допомоги завдає великої шкоди, неприємності.
ВЕДМІДЬ НА ВУХО _____(НАСТУПИВ) –про тих, хто не має музичного слуху.
Попрацюємо разом (усно)
Слон – слониха, слоненя. Кіт – … Лев – … Кріль – … Лис – … Вовк – … Гусак - …
Спробуйте утворити від слів іменники жіночого та середнього роду .
* Прикріплення на дошці малюнків . Розвиток самостійних навичок.
Вчитель читає ланцюжок слів за родами , вилучити зайві слова
Їжак , півень , гуска , ведмідь .
Лисиця ,вовк , корова , коза .
Цуцик , слоненя , тигреня , кіт .
* Визначати за родами
Фізкультхвилинка
Раз, два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три, чотири – присідаймо,
Швидко втому проганяймо,
П’ять, шість – засміялись.
Шість разів понахилялись,
Зайчик сонячний до нас
Завітав у Світлий час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам зайчика впіймати.
Прудко зайчик утікає,
Диво-промінцями грає.
Сім, вісім – час настав
Повернутися до справ!
4.6 Гра «Добери слова» .
Робота в парах.
Карточка №1
До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.
Зразок. Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)
Слоненя, лисеня.
Карточка №2
До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.
Зразок. Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)
Вовченя, тигреня.
Карточка №3
До поданих слів дібрати спільнокореневі іменники чоловічого, жіночого, середнього роду. Записати за зразком. Виділити корінь, визначити рід.
Зразок. Ведмідь (ч.р.)- ведмедиця (ж.р.) - ведмежатко (с.р.)
Каченя, гусеня.
V. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Гра «Збери врожай».
Зібрати тільки стиглі яблука, на них розміщені іменники всіх трьох родів.
( 1,3,4)
- Наш урок підходить до завершення.
- Ми допомогли Незнайці ?
- Що цікавого запам’ятали?
- Чи справдилися Ваші очікування від уроку?
Зробимо собі самооцінку. Якщо ви почуєте твердження з яким погоджуєтеся - затискайте палець,починаючи з мізинця:
*Розвиток контрольно - оцінних вмінь та навичок, вміння робити висновки.
VІ. Домашнє завдання. (диференційовано)
Вивчити правило ст. 128 ( обов’язково всім )
* Діти самостійно обирають бажану фішку .