Тема. «Слово. Лексичне значення слова. Однозначні і
багатозначні слова».
Мета: ознайомити учнів із поняттям однозначні та багатозначні слова, формувати вміння вживати багатозначні слова в мовленні, працювати з тлумачним словником, розширювати уявлення про страви національної кухні, формувати вміння працювати в команді.
Очікувані результати: діти розуміють лексичне значення найвідоміших багатозначних слів, складають за записують речення з ними, визначають багатозначні слова у мовному потоці, злагоджено працюють в команді, визначають лідера.
Навчально-методичне забезпечення: предметні малюнки, презентація - супровід уроку, роздаткові картки, ребус, цеглинки, мікрофон.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1.Емоційне налаштування.
Учитель: Доброго дня, шановні друзі!
Сьогодні до нас завітали гості, привітайтеся, подаруйте посмішку усім хто є в класі.
Будем жити всі у мирі!
Хай луна дитячий сміх,
Подаруйте усмішки всім щирі,
Почнемо урок для всіх!
Учитель:
Шановні учні! Запрошуємо вас у дивовижну мандрівку містами нашої країни Лексикології. Сподіваємося, що ви допоможете нам вирішити деякі питання.
З нетерпінням чекаємо на вас.
Жителі міста
2. Психологічне налаштування на урок:
Вправа «Чи все взяли на урок?» слайд 2
Голова – щоб думати.
Очі – щоб бачити.
Вуха – щоб чути.
Руки – щоб працювати.
Серце – щоб відчувати.
Учитель: Не будемо гаяти часу! Відправляємося у подорож! Але який вид транспорту ми оберемо? Щоб дізнатися нам потрібно розшифрувати ребус.
(Ребус до словн.слова «велосипед» екологічно чистий вид транспорту)
Я пропоную вирушити в подорож велотранспортом, тобто велосипедом.
А мета нашої мандрівки – відвідати міста країни Лексикології: місто Однозначних Слів та Місто Багатозначних Слів.
3. Каліграфічна хвилинка ве ел ос ип ед велосипед
ІІ. Актуалізація життєвого досвіду
Перевіримо, чи всі організовані, уважні і готові вправно працювати.
Гра « Пересій через сито» слайд 3
Прочитайте ланцюжок слів і знайдіть зайве слово.
Швачка , палеонтолог, книжка, продавець.
Україна, Польща, Молдова, Житомир.
Липа, смородина, ялинка, тополя.
Лелека, вовк, за, лисиця.
Отже, як ви бачите, всі слова в даному випадку, за винятком слова «за» щось означають.
Прийнято казати: мають лексичне значення.
Реальний зміст слова становить його лексичне значення слайд 4
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Цілепокладання.
«Слово. Лексичне значення слова.» А тема нашого уроку
« Однозначні і багатозначні слова». Слайд 5
-Я ставлю перед собою завдання : продовжити ознайомлювати учнів із поняттям однозначні та багатозначні слова.
-А які цілі та завдання ставите перед собою ви?
(лист Мишка діти читають ланцюжком)
Оповідання-жарт "Чому він так сказав?”
Сашко прийшов до школи розгублений.
- Що з тобою? - запитав його Боря.
- Я одержав листа від Мишка. Треба відвідати його. А може, він уже в лікарні. Ось прочитай, що він пише.
У листі було написано: "Сьогодні вдома не було нікого. Я пішов гратися на кухню. І сам не помітив, як зламав спинку, відбив носик і відкрутив вушко. Що тепер буде?”
Прочитавши листа, Боря засміявся і заспокоїв Сашка: "Не турбуйся, здоровий твій Мишко”.
Вчитель
Давайте ближче знайомитися з однозначними і багатозначними словами.
Метод « Три тези» слайд 6
Опрацюйте теоретичний матеріал на с. 52 і визначте 3 найважливіші тези – маркери уроку.
Y. Спостереження за мовним матеріалом
1.Фронтальна робота.
За картинкою визначити лексичне значення слова праска, ключ.
Праска - металевий нагрівальний прилад для прасування – вирівнювання, приглажування зім’ятого одягу. Ст.59 тлум.сл.
Ключ -
В мене праска зеленого кольору.
Мама відімкнула двері ключем.
Я красиво написала скрипковий ключ.
Фізкультхвилинка
2. Групова робота
Об’єднання в групи за кольорами осені. Слайд 7
Кластер
Слова
Гроза корінь
правило вушко
дельфін місяць
Прочитати уривок з вірша Д. Білоуса. Пояснити лексичне значення слова тлумачити
Буває, що слово
відоме давно,
а знає не кожен,
що значить воно.
І тут у пригоді
стає визначник
скарбів наших мовних-
тлумачний словник.
3. Робота з тлумачним словником
Пошуково – вибіркова робота слайд 8,9,10,11
Тлумачення слова Місяць ст.41(словниковий дивосвіт),
гроза ст.23 (тлумачний словничок)
З одним словом придумати речення в різних значень (1 ряд придумує ….
Фізкультхвилинка
Робота з віконечком Звуковий розбір слова місяць.
YІ. Узагальнення матеріалу
Вправа 4 (на дошці)
Розприділити слова за значенням
Земля – планета Земля - ґрунт Земля – країна,
край, держава
блакитна Земля родюча земля рідна земля
супутник Землі мерзла земля чужа земля
Слайд 12 теоретичний матеріал (однозн.слова, багатознач. слова)
YІІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
1.Метод « Незавершені речення».
Однозначні слова мають …
Багатозначні слова мають…
У тлумачному словнику ми можемо…
2. Вправа «Мікрофон»
Чого ми навчилися сьогодні на уроці?
Що важливіше – знати багато слів чи вміти їх доречно використовувати у своєму
мовленні?
3.Оцініть свою роботу на уроці цеглинками відповідного кольору.
4.Самооцінювання «Наш успіх».
Д/з ст.53 впр.3
Додаток
Слова
Однозначні Багатозначні
гроза корінь
правило вушко
дельфін місяць
гроза корінь
правило вушко
дельфін місяць
гроза корінь
правило вушко
дельфін місяць
1