Конспект уроку з української мови для 4 класу ( Тема "Відмінювання іменників. Початкова форма. іменників") за підручником М. Захарійчук.
Тема. Відмінювання іменників Початкова форма іменників
Мета. ознайомити з поняттям відмінювання як зміною форми слова за питаннями, з системою відмінків іменників; вчити визначати відмінки іменників в тексті; розвивати мовлення учнів; виховувати сумлінне ставлення до навчальної праці, старанність і наполегливість.
Обладнання: таблиця відмінків, картки індивідуального опитування.
ХІД УРОКУ
Зачитування учнями тексту. Визначення відмінків іменників.
Технологія «Мозковий штурм»
-Для чого служать закінчення у реченні?
-Що допомагає встановити зв’язок між словами у реченні?
Які запитання ставимо до іменників-назв істот?
Які запитання ставимо до іменників-назв неістот?
За чим змінюються іменники у реченні?
Скільки є відмінків? Назвіть їх разом із питаннями.
Картки індивідуального опитування
Картка 1
Прочитай прислів’я та приказки.
Вчення — світ, а невчення — тьма. Правда кривду переважить. Більше роби, а менше говори. Від вогню біжу, а у воду скачу. День і ніч — доба пріч. І сміх, і біда, і людям сором казати.
Випиши парами іменники-антоніми. Визнач їх рід.
Випиши парами іменники-антоніми. Визнач їх рід.
Картка 2
Чи є синонімами спільнокореневі слова? Доведи свою думку.
Говорити, говіркий, говірливий, заговорити. Радість, радісний, радіє. Цікавість, цікавий, цікавитися.
До виділених слів добери і запиши синоніми.
Картка 3
Спиши текст. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Сміються сонячні зайчики, а берези сумують.
IIІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
1. Колективне виконання вправи 107 (стор. 43).
IV. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Засвоєння теоретичного матеріалу на стор. 44
— Форма якого відмінка є початковою для іменника??
2. Колективна робота за вправою 108 на стор. 44
Прочитай словосполученняСпиши словосполучення, указуючи в дужках назву відмінка та питання за зразком початкової форми іменників. Познач закінчення.
1 Робота над вправою 109(стор. 44)
Прочитайте текст. Перекажіть одне одному, розкриваючи зміст останнього речення.
Робота за ілюстрацією до тексту.
Які квіти тут зображено? З чим автор порівнює кульбаби? Прочитайте речення, яке, на вашу думку, найкраще підходить до малюнка. Як ви розумієте зміст останнього речення?
Випиши підкреслені іменники, указавши в дужках відмінок і питання.
Випиши виділені іменники, указавши в дужках відмінок і питання.
2 Пояснювальний диктант
У річці купає свої довгі коси стара верба. А чи знаєш ти про її найголовнішу таємницю?
Чого і коли кричить сойка? А як прийшла до тебе рум’яна запашна паляниця? Як дбають про своїх діток сосна,береза, клен? Як правильно ловити рибу в озері?
Таких запитань безліч. А відповіді на них можна знайти в книжках про природу. Книга- добрий супутник у твоїх мандрах полісу, луках, під час відпочинку на озері чи річці.
V. Підсумок уроку
— Проаналізуйте свою роботу на уроці.
— Розкажіть, що на уроці ви засвоїли добре, а над яким матеріалом треба буде ще додатково попрацювати.
VI. ДЗ Вправа 110(стор. 45)
Правило на с. 44; вивчити відмінки й питання до них.