Конспект уроку з української мови для 4 класу "Узагальнення знань про іменник"

Про матеріал

Узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; знаходитиіменники синоніми і антоніми, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами, визначати відмінок іменника в реченні, вживати правильні відмінкові закінчення;

Перегляд файлу

Тема : Узагальнення і систематизація знань і вмінь учнів із розділу «Іменник»

 Мета :

формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; знаходити  іменники синоніми і антоніми, визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами, визначати відмінок іменника в реченні, вживати правильні відмінкові закінчення;

формування ключевих компетентностей:

уміння вчитися: розвивати навички раціонально розподіляти час для виконання певної роботи, працювати швидко й зосереджено; розвивати самостійність у роботі;

комунікативної: формувати вміння учнів спілкуватися належним чином під час виконання групових завдань;

громадянської: виховувати любов до рідного краю;

соціальної: формувати здатність працювати в парі, групі.

Тип уроку : урок  закріплення і систематизації знань.

 Обладнання : малюнок зими, сніжні кульки, план урок, карточки ж.р.  ч. р. с. р. мн., карточки (відмінювання іменників) для самостійної роботи, карточки для роботи в групах і парах, малюнок годівнички, карточки ХТО? ЩО?, Незнайко .

                                  ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Вправа «Промінчики добра»

  • Добрий день, діти! Погляньте мені у вічі, подивіться один на одного й усміхніться. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш урок.
  • А які ж ми повинні бути на уроці?

У – уважними  

Р – розумними

О – організованими

К – кмітливими

  • Не забувайте про правило піднятої руки, всі ваші  «кричалочки» залишить у торбинці.

Девіз нашого уроку: «Не кажи не вмію, а кажи навчусь».

  • Який у вас настрій? Покажіть відповідний смайлик.
  1. Актуалізація знань. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Яка тема нашого уроку, ми дізнаємось, коли відгадаєте загадку.

Все, що існує, він називає,

На питання Хто? і Що?вірно відповідає,

А щоб не ображався весь чесний народ,

Він завжди має і число, і рід,

І відмінків різних він має аж сім. (Іменник)

Здогадались, яка тема нашого уроку? Так, іменник.

 Вправа « Надія»

- Яким же ви уявляєте цей урок ? Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Продовжте « Я очікую…»

 Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Ми сьогодні

  • закріпимо свої знання і вміння з теми «Іменник»;
  • правильно і чітко будемо висловлювати свої думки;
  • нас чекає багато цікавих вправ і завдань.
  • наприкінці уроку ми перевіримо, чи здійснилися наші очікування.

 До наш в гості на урок прийшла незвичайна гостя. Хто вона ви також дізнаєтесь, коли відгадаєте наступну загадку.

Біла, гарна, чарівна,

Мов Снігуронька вона.

Землю прикрашає,

Сріблом засипає

Все навколо – наче рай!

Нумо! Хто це, відгадай! (Зима)

  • Так, це – зима. Вона завітала до нас на урок і хоче перевірити наші знання з теми «Іменник».  Наш урок  - це урок-змагання. За кожну правильну відповідь ви будете отримувати сніжну кульку. Хто більше назбирає кульок-сніжок, у того міцні знання з цієї теми. Давайте переглянемо план нашого уроку:
  • Хвилинка каліграфії.
  • Звуко-буквений аналіз слова.
  • Мозковий штурм.
  • Диктант. Іменники-синоніми. 
  • Робота з прислівями. Іменники-антоніми. 
  • Гра «Подай сигнал».
  • Фізкультхвилинка.
  • Самостійна робота.
  • Гра «Наш відмінок».
  • Відмінювання іменників. 
  • Самостійна робота.
  • Підсумок уроку.

 

  1.  Використання  практичних завдань на повторення й закріплення умінь і навичок.
  1. Хвилинка каліграфії.

Зз Зз Зз Зз зи им ма зима

Дібрати спільнокореневі слова. (Зимонька, зимовий, зимувати, взимку.)  Розбір слова зимонька за будовою,звуко-буквений аналіз. Зимонька.

        Метод « Асоціативний кущ»

                               

                                                  З И М А               

 

Назви іменники-істоти і неістоти серед поданих.

Сенкан  ( робота в групах)

  1. Зима.
  2. Холодна, морозна.
  3. Лютує, дивує, прийшла.
  4. Замела землю снігом білосніжна зима.
  5. Холодна пора року.

 

  1. Мозковий штурм.
  • Як називається частина мови, що означає назву предмета?
  • На які питання відповідає іменник?
  • Іменники можуть бути назвами істот і ….(неістот).
  • Назви істот відповідають на питання…, неістот - …
  • Більшість іменників належать до яких родів?
  • Іменники мають числа…..(однину і множину).
  • Іменники поділяються на власні та…. (загальні).
  • Скільки відмінків має іменник? Назвемо їх.
  • В реченні може бути ….
  1. Вибірковий диктант. Іменники-синоніми.

Виписати іменники-синоніми.

  1. Біда вимучить, біда й виучить. Горе не завадить, але з ніг звалить. Лихо не вморить, а таки спотворить. Щастя смуток відбирає, а нещастя повертає.
  2. Алфавіт – драбина до мудрості. Учи азбуку – прийде хліб у руку. Абетка – добра штука, хоча інколи й мука.
  3. Чим більше дров, тим більше вогнище. Ставок щасливо обійшов, та в кострище потрапив. Багаття розклав, а руки погріти не дали.

 

Вилучте зайве слово.(Усно)

Дорога, шлях, дорожній, траса, шосе.

Будинок, хата, споруда, оселя, хатинка.

Говорити, казати, розповідати, розповідь, мовити.

Родинний, сімейний, батько, домашній.

 

  1. Іменники-антоніми. Робота в групах. (Завдання на картках).

Групи отримують частини прислів’їв, які потрібно скласти.  Іменники-антоніми треба підкреслити і назвати.

Добро завжди

а лінь марнує.

Праця чоловіка годує,

 

так ніч лаяти.

Коли день хвалити,

 

перемагає зло.

 

 

Хочеш собі добра

то в старості знайдеш.

Брехень багато,

не роби нікому зла.

Що в молодості навчишся,

а правда одна.

 

 

Радість не вічна,

і щастя не знайти.

Розумна брехня краще

печаль не нескінченна.

 

З бідою не знатися —

дурної правди.

 

 

  1. Гра «Подай сигнал».

Сигнальною карткою показати рід і число.

Сани, мороз, Снігуронька, ковзани, сніжинка, лижі, лід, сонце, ковзанка, бурулька.

 

  1. Фізкультхвилинка.  (Звучить пісня про зиму.)

 

  1. Самостійна робота.

Розподілити іменники за відмінками ( картки).

 

  1. Гра «Наш відмінок». Учні поділяються на пари (групи): родовий, давальний, орудний, місцевий. Вчитель читає словосполучення. Учні плескають у долоні, якщо названий іменник відповідає їх відмінку.

Кататися на лижах (М.), замете снігом (О.), багато кучугур (Р.), раді зимі (Д.), росла в лісі (М.), виповзе з нори(Р.), не страшна птахам (Д.), зустрічати з радістю(О.).

 

  1. Виправ помилки у Незнайка. Поясни.

Совою, тишою, конем, дубом, читачом, виграшом, грушою, мідю, сілю, радістю, любовю.

 

  1. Відмінювання  іменників. Робота в групах.

І група.

Запиши іменники, подані в дужках, у відповідній формі і визнач відмінок цих іменників.

   Намела (сніг)__________(____в.) хуртовина. Важким стало життя (птахи)___________(___в.). Після морозної ночі вони на (вільхи)__________(____в.) і (берези)___________(____в.) поснідають (насіннячко)______________(____в.). Снігурі поласують (ягоди)____________(____в.) горобини.

 

ІІ група.

Запиши іменники, подані в дужках, у відповідній формі і визнач відмінок цих іменників.

  Намела (чого?) (сніг)__________(____в.) хуртовина. Важким стало життя (кого?) (птахи)___________(___в.). Після морозної ночі вони на (чому?) (вільхи)__________(____в.) і (чому?) (берези)___________(____в.) поснідають (чим?) (насіннячко)______________(____в.). Снігурі поласують(чим?) (ягоди)____________(____в.) горобини.

 

ІІІ група.

Визнач відмінок іменників.

  Намела (чого?) снігу (____в.) хуртовина. Важким стало життя (кого?) птахів (___в.). Після морозної ночі вони (на чому?) на вільхах (____в.) і (на чому?) березах (____в.) поснідають (чим?) насіннячком (____в.). Снігурі поласують (чим?) ягодами (____в.) горобини.

Перевірка виконання завдання по групах.

  • Як ми можемо допомогти птахам взимку?

Встановити звязок слів в останньому реченні.

Розбір іменника ягодами як частини мови.

IV. Підсумок уроку .

"Незакінчене  речення" 

Я знаю…

Я навчився…

Я вмію…

Я запам'ятав…

Мені було цікаво….

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Діти, мої очікування щодо вашої роботи справдились: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на мої запитання.    

- Давайте порахуємо ваші снігові кульки. (Оцінювання учнів )

 - Візьміть смайлики і покажіть ваш настрій після уроку  .

 

     Дуже ви були старанні

     Отже, всі ви учні гарні.

     І за працю на уроці

     Вам подякувати хочу .

V. Домашнє завдання.

Вправа 166. Повторити.

 

1

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
3644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку