Мета уроку: навчати учнів правильно писати префікси з-, с-, роз-, без-; формувати навички аналізу через спостереження за мовним матеріалом, створити умови для коригування мислення, уваги, пам'яті завдяки використанню слів з префіксами, збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність, дружелюбність.
Тема. Правопис префіксів роз-, без-, з-, с-
Мета:
навчальна: навчати учнів правильно писати префікси з-, с-, роз-, без-;
корекційно-розвиткова: формувати навички аналізу через спостереження за мовним матеріалом, створити умови для коригування мислення, уваги, пам'яті завдяки використанню слів з префіксами, збагачувати словниковий запас;
виховна: виховувати працелюбність, дружелюбність.
Обладнання: малюнок сніговика, дидактичний матеріал (картки із завданнями)
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Психолого- педагогічна підготовка учнів до уроку.
(учні повторюють за вчителем вірш, показуючи руками рухи)
Добрий день, Сонце! (підняти руки вверх)
Добрий день, рідна Земля! (поклонитись до землі)
Добрий день, друзі! (розвести руки в сторони)
Добрий день, Я! (показати на себе)
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Фронтальне опитування
- Що таке префікс?
- Де стоїть префікс у слові?
- Як позначається префікс у словах?
- Для чого потрібні префікси?
2. Перевірка д/з
Учні читають слова, називають префікси слів.
3. Каліграфічна хвилинка.
Сьогодні до нас на урок завітав Сніговик (вивішується малюнок) і попросив написати такі слова.
Безпомічний, схвильований, розгніваний, знайти.
- Що повідомив нам Сніговик?
- Так, він чимось стурбований і хоче, щоб ми йому допомогли.
ІІІ. Повідомлення теми, задач уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми навчимося правильно писати префікси роз-, без-, з-,с- у словах і допоможемо Сніговичку, виконавши його завдання.
- А девізом нашого уроку буде прислів’я:
Щоб грамотними бути, знання треба здобути.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Пояснення нового матеріалу. Спостереження за мовним матеріалом.
Щоб допомогти Сніговику, треба вивчити правило, як пишуться префікси роз-, без-, з-, с-.
- Прочитайте слова, які записані у зошиті.
- Яку букву ви написали в кінці префіксів роз-, без-?
Запам᾽ятайте: у префіксах роз-, без- завжди пишеться буква «з».
- Подивіться уважно, перед якими приголосними ви написали префікс с-? (перед К,Х)
- Які ці приголосні глухі чи дзвінкі? (вчитель нагадує, що при вимові дзвінких приголосних голосові зв’язки вібрують, а при вимові глухих – не вібрують)
- А коли написали префікс з-? (перед дзвінкою приголосною Н)
Запам᾽ятайте: Префікс с- пишеться перед глухими буквами к, п, т, х, ф. Їх легко запам’ятати у вислові: кафе «Птах».
В інших випадках потрібно писати префікс з- .
2. Логопедична хвилинка
(Вчитель пояснює вимову слів з префіксами з-, с-, роз-, без- , говорить зразки слів, учні повторюють ці слова)
Перед дзвінкими приголосними префікс з- вимовляється дзвінко (збити, знайти), а перед глухими наближається у вимові до парного глухого [с] (зшити, зчистити), але пишемо «з».
Префікс с- вимовляється чітко перед глухими буквами к, п, т, ф, х (сказати, спитати).
Кінцевий приголосний префіксів роз-, без- вимовляємо по-різному залежно від початкового звука кореня. Якщо корінь починається голосним звуком або дзвінким приголосним, кінцевий звук префікса звучить чітко (розбити,безграмотний, безоплатний).
Перед глухим приголосним кінцевий приголосний префіксів роз-, без- залежно від темпу вимови можемо вимовляти дзвінко або глухо (розказати, безхмарний). Якщо корінь починається шиплячим приголосним, під його впливом кінцевий звук префікса змінюється на глухий [с] (розчистити, безчесний). На письмі ж пишемо префікси роз-, без- завжди пишемо з буквою «з».
- То як пишуться префікси роз-, без- ?
- Коли пишемо префікс с-?
- Коли пишемо префікс з-?
3. Завдання 1 від Сніговика. Списування із завданням.
Правильно написати слова.
Ро..кидали, бе..рукий, ро..гойдали, бе..носий, ро..гнівався, бе..ногий.
- Що сталося з Сніговиком?
- Ми повинні знайти його частини: руки, ніс, ноги.Давайте йому допоможемо. Для цього будемо виконувати завдання. Перше завдання: визначити префікси у записаних словах.
- Як треба писати префікси роз-, без-?
- Молодці, виконали завдання, отже знайшли ніс (морквину)
4. Завдання 2 від Сніговика. Вибіркове списування.
- Прочитайте прислів᾽я, знайдіть слова з префіксами, які сьогодні вивчаємо. Випишіть ці слова, позначте префікс.
- Чого навчають нас ці прислів᾽я?
Міцну дружбу і сокирою не розрубиш.
Нема друга — шукай, а знайшов — бережи.
Дружба, як дзеркало: розіб’єш – не склеїш.
- То коли треба писати префікс с-? А коли з-?
- Ми виконали завдання і знайшли руки Сніговичка
5. Завдання 3 від Сніговика. Фізхвилинка
- Ми виконали завдання , тому знайшли ноги Сніговика.
V. Корекція та закріплення набутих знань
Гра «Сніжки» (усно)
- Тепер наш Сніговик веселий, бо у нього, завдяки нашим зусиллям, з᾽явились всі частини. Він хоче віддячити вам і просить мене пограти з вами у сніжки. Любите грати у сніжки взимку на вулиці? Але у нас сніжка не із снігу, а із вати, та ще й із завданням: утворити слова за допомогою префіксів роз-, без-, з-, с-. Я кидаю сніжку, говорю слово, а ви мені у відповідь це слово з префіксом, який на вашу думку підходить для цього слова.
Питає (розпитає, спитає), веселився (розвеселився), сміявся (розсміявся), робили (зробили), цінний (безцінний), мова (розмова).
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Вправа «Незакінчене речення»
- На уроці ми вивчили ….
- Префікси роз-, без- завжди пишуться …
- Префікс с- пишеться перед буквами ….
2. Заключне слово.
Сьогодні на уроці ми допомогли Сніговику, тому що були дружними, уважними та старанними. Молодці, всі добре працювали.
VІІ. Д/З з інструктажем
Учні з нижчим рівнем знань: списати слова, позначити в них префікси роз-, без-, з-, с-: розпитати, безцінний, зчитати, списати.
Учні з вищим рівнем знань: утворити нові слова за допомогою префіксів роз-, без-, з-, с- від слів хмарний, малювати, казати, розуміти. Позначити префікси.