Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 21 по 30 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 31 серпня.

Конспект уроку з української мови для 6-го класу на тему "Узагальнення й систематизація вивченого про іменник"

Про матеріал

Матеріали містять конспект уроку у формі ділової гри та мультимедійну презентацію до нього.

Перегляд файлу

Мета.

  • Закріпити, узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки (рід, число, відмінок, відміни), синтаксичну роль; учити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнанні іменника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити й пояснювати вивчені орфограми.
  • Розвивати логічні, комунікативні, орфографічні навички, творчі нахили, уміння аналізувати, робити висновки.
  • Виховувати шану й любов до рідної мови, культуру спілкування.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Форма проведення уроку: ділова гра .

Обладнання: підручник, тлумачні словники, сигнальні картки, картки з текстовим матеріалом, реквізити гри, мультимедійне обладнання.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина

  • Вступне слово вчителя

Доброго дня. Я рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів на  засіданні бізнес – клубу «Гранослов», яке я оголошую відкритим.

На нашому засіданні  присутні представники трьох АТ, які упродовж листопада-грудня працювали над вивченням мовознавчої теми «Іменник».

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

  • Мотивація навчальної діяльності.
  • Сьогоднішнє засідання присвятимо узагальненню й систематизації знань про морфологічні ознаки іменника і з’ясуємо, акціонери якого товариства найкраще вивчили свою справу, а отже, зможуть отримати найбільші прибутки.
  • До речі, здійснювати перевірку вашої роботи  будуть фахівці в галузі морфології , представники аудиторського бюро,…
  • Шановні, а чи знаєте ви , хто такий аудитор?
  • А що допоможе нам з’ясувати лексичне значення слова?
  • Словникова робота.

Аудитор –

  1. заст. У  семінаріях — учень, призначений учителем перевіряти, як вивчили урок його товариші.
  2. Ревізор, співробітник аудиторської фірми, який контролює фінансову діяльність підприємств.
  • Отож учасники засідання відрекомендовані, прошу всіх приготувати робочі блокноти, щоб робити відповідні записи. Зазначимо дату й тему уроку- засідання.
  • Як належить діловим людям, давайте складемо бізнес-план. Які завдання ставите перед собою?
  •  У ході засідання ми повторимо морфологічні ознаки іменника. Будемо практично розпізнавати іменники, учитися правильно й доречно використовувати їх в мовленні.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  •                    Експрес-опитування.

 Зараз наші аудитори  з’ясують, які заощадження є в кожного АТ, наскільки ви платоспроможні.

Для цього проведемо експрес – опитування . Якщо ви згодні з почутим твердженням, піднімаєте сигнальну картку „Так”, не згодні – „Ні”. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Кількість балів підраховують фінансові директори. Роботу контролюють закріплені за вашими АТ аудитори.

  1. Морфологія – це розділ мовознавства, який вивчає частини мови. (+)
  2. В українській мові всього 6 частин мови. (-)
  3. Іменник означає число, кількість предметів, порядок їх при лічбі. (-)
  4. Іменник відповідає на питання хто? що? (+)
  5. Іменники бувають власні й загальні. (+)
  6. Власні іменники завжди пишуться з великої букви і в лапках. (-)
  7. Іменники змінюються за родами. (-)
  8. Іменники змінюються за 6-ма відмінками. (-)
  9. Іменники поділяються на 4 відміни. (+)
  10. У реченні іменник може бути будь – яким членом речення. (+)

Підведемо підсумки. Найбільшу кількість балів набрало АТ ..., тож ви маєте чудові шанси отримати максимальні прибутки, тобто найвищі бали з теми.

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

  • Вибіркова робота

- Увага! Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам’яті знання на практиці. Від фірми «Словолюб» отримано термінове замовлення.

Треба опрацювати запропоноване висловлювання відомого українського письменника Панаса Мирного, визначити в якому стилі його складено й свою думку довести. Виписати з нього іменники , вказати рід, число, відмінок. Правильна відповідь – це поповнення ваших рахунків на 100 балів. Працювати будуть представники кожного АТ по черзі.

Найбільше й найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.

 

Давайте пояснимо орфограми в записаних словах.

Із цим завданням найкраще справилися представники АТ ..., ваш прибуток на цьому етапі складає …  балів

 

  • Вправа з ключем.

Перед вами ряд слів – іменників. Кожне АТ отримує завдання: „ … ” виписують іменники І відміни, „ …” – ІІ відміни, „ …” – ІІІ відміни. Аудитори відберуть іменники ІV відміни.

Але спочатку давайте  пригадаємо, як визначити відміну.

Якщо команда правильно виконає завдання, із перших букв записаних слів ви зможете скласти слово, а усі разом ми складемо українське прислів’я. Ціна завдання – 5 балів, час – не більше 3 хвилин.

Молодь, дерево, нероба, ім’я, осінь, учень, аудиторія, радіостанція, шелест, вдячність, акварель, ожеледиця, теля, дорога, акваріум, курча.

Які іменники вибрали наші аудитори? Поясніть свій вибір.

А зараз давайте пояснимо орфограми в словах.

Тож спільними зусиллями нам вдалося скласти прислів’я „ Мова – душа народу”

За результатами цього завдання наші юні бізнесмени мають наступні здобутки.

 

  • Лінгвістична лотерея.

Зараз ми проведемо мовознавчу лотерею і розіграємо наступні завдання для АТ. Представники кожного АТ підійдіть і виберіть жетончик.

  1. Записати речення, пояснити розділові знаки, вказати, якою частиною мови є кожне слово.
  2. Підкреслити головні та другорядні члени , охарактеризувати речення.
  3. Виконати морфологічний розбір іменника «народ»

ім.             ім.               ім.

Мова – душа народу. (Розп., неокл., просте, двоскладне, поширене, неускладнене)

Народу – ім., п.ф. – народ, загальна н.,істота, конкр., ч. р., одн., Р.в.,ІІ в., тв.гр., додаток.

 

  • Мовознавче доміно
  • А зараз я пропоную вам відпочити й пограти в доміно. Кожне АТ отримує картки для гри, складає  прислів’я і пояснює його зміст.

Здобудеш освіту – побачиш більше світу.

Краще не обіцяти, як слово не здержати.

Живе слово дорожче мертвої літери.

  • АТ, яке перше справиться із завданням отримують 5 балів, другим – 4 бали, останнім – 3 бали.

 

  •  Перевірка випереджаючого домашнього завдання.
  • Шановні бізнесмени та бізнеследі, кожне товариство напередодні отримало цікаву пропозицію: розпочати власну справу.  Кожній групі треба було скласти рекламу свого підприємства, використовуючи незмінні іменники. Зараз  ми почуємо,  у якій галузі ви бачите себе в майбутньому. А ваше завдання , дорогі конкуренти, виписати із тексту  реклами незмінювані іменники. А ви, шановні аудитори , слідкуйте за правильністю вживання цих іменників.
  • Слово надаємо рекламним агентам.

 

VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Ось і закінчується засідання нашого бізнес-клубу. Нашим фінансистам залишається лише підрахувати зароблені бали , а аудиторам перевірити рахунки. Я ж тим часом хочу підсумувати нашу з вами роботу і запитати, що ви знаєте і що вмієте в результаті нашої співпраці.

Кожен учень відповідає, починаючи речення словами „я знаю” або „я вмію”.

Я впевнена, що ці знання і вміння обов’язково допоможуть вам бути успішними в будь-якій справі, адже людина, яка не шанує материнське слово й нехтує батьківські звичаї, не гідна поваги.

- Чи готові аудитори оголосити результати перевірки ?

Я вітаю переможців . Ваш здобуток – безцінний. Це знання. А тим ,кому сьогодні пощастило менше, хочу нагади, що найкращі результати має  той, хто докладає  максимум зусиль і не зупиняється на досягнутому.

 

VІІ. Домашнє завдання.

VІІІ. Заключне слово вчителя.

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку