Розглядається тема "словосполучення і речення, синтаксичні зв'язки в них"
Тема: словосполучення і речення, синтаксичні зв'язки в них
Мета: а) систематизувати й узагальнити основні відомості про словосполучення і речення та синтаксичні зв'язки в них задля вироблення практичних умінь і навичок;
б) розвивати творчу рефлексію студентів; формувати вміння мовленнєво- мислительноі діяльності (умінь порівнювати і зіставляти, узагальнювати, виділяти головне, підтверджувати висунуті гіпотези тощо), уміння аналітико-синтетичного характеру;
в) за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги до своїх рідних; спонукати студентів до осмислення проблем сім'ї.
Тип уроку: систематизація й узагальнення (урок-пошук у системі блокового навчання).
Обладнання: опорні таблиці "Словосполучення", "Речення"; картка з системою орієнтирів "Я вже знаю"; алгоритмічні приписи "Синтаксичний аналіз словосполучення", "Синтаксичний аналіз речення".
Перебіг заняття
I. Установчо-мотиваційний блок.
Психологічна настанова щодо вивчення теми. Внутрішня мотивація навчально - розвивальної діяльності студентів.
II. Блок актуалізації опорних знань, умінь і навичок учнів.
Рефлексія на рівні самоосмислення.
Студентам пропонується пригадати все, що їм відомо з теми (робота із системою орієнтирів).
Генералізація знань студентів.
Академічна група ділиться на чотири групи, кожна з яких має чотири мікрогрупи (по два студенти). Перша і третя групи паралельно працюють над створенням опорної таблиці "Словосполучення", друга і четверта - таблиці "Речення". Кожна мікрогрупа заповнює лише якусь одну частину таблиці й передає в іншу мікрогрупу.
Групи захищають свої проекти, наводять приклади.
Зразки опорних таблиць:
Словосполучення |
||||||
виражає |
вказує на |
має структуру |
характеризується зв'язком |
|||
складне найменування (непоширену назву) |
предмет і його ознаку; дію і об'єкт, на який спрямована дія; дію і її ознаку |
головне і залежне слово |
узгодження, керування, прилягання |
|||
|
|
|||||
Речення |
||||||
виражає |
вказує на |
структуру |
характеризується зв'язком |
|||
повідомлення, запитання, спонукання |
оцінку мовцем повідомлюваного; час |
Граматичну основу- підмет і присудок або лише один головний член речення |
інтонаційною і смисловою завершеністю; підрядним, сурядним та іншими зв'язками |
|||
III. Змістово-пошуковий блок.
Ігровий пошук "Вірю - не вірю".
Студенти повинні погодитися з твердженням викладача або його спростувати, наводячи приклади сполучення слів.
До словосполучень належить поєднання таких слів:
• підмет + присудок
• повнозначне слово + повнозначне слово
• службове слово +. повнозначне слово
• повнозначне слово + фразеологічний зворот
• складені форми майбутнього часу
• повнозначне слово + лексичне словосполучення
• повнозначне слово + складена словоформа
• складені форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників
• повнозначне слово + повнозначне слово (з'єднані сурядним зв'язком)
Студентський висновок: які поєднання слів не вважаються словосполу-ченнями.
Дослідження-пошук на основі тексту.
• Уважно прочитати текст. Визначити, з чого він складається: зі словоспо- лучень чи речень. Свою думку обгрунтувати.
Вартості сімейного життя
Подружня вірність.
Піклування про дітей.
Піклування про батьків і старших у сім'ї.
Пошана до предків, догляд за їхніми могилами.
Взаємна любов батьків.
Злагода та довір'я між членами сім'ї.
Гармонія стосунків поколінь у родині.
Демократизм відносин, повага до прав дитини і старших.
Відповідальність за інших членів сім'ї.
Допомога слабшим членам родини.
Гармонія батьківського і материнського впливу у вихованні.
Спільність духовних інтересів членів сім'ї.
Культ праці, дбайливе ставлення до її продуктів.
Здоровий спосіб життя, культивування спорту.
Додержання народних звичаїв, охорона традицій.
Гостинність.
Сімейна відкритість щодо суспільного життя.
Гігієна сімейного життя.
Багатодітність.
О.Вишневський
• Встановити тип зв'язності тексту. Які особливості його оформлення?
• Визначити, що не є словосполученням у тексті.
• З'ясувати спільну ознаку всіх словосполучень. (За яким показником їх можна об'єднати в одну групу?)
• Заповнити таблицю прикладами словосполучень із тексту. До третьої колонки дібрати власні приклади.
Способи зв'язку слів у словосполученні
Узгодження |
Керування |
Прилягання |
|
|
|
• З поданими словосполученнями скласти різні за будовою речення, щоб вийшло зв'язне висловлювання (усно).
IV. Експериментальний блок.
Пошук-конструювання.
♦ 3 поданих у початковій формі слів скласти речення. Що для цього потрібно змінити або додати?
Родовідний, дерево, найчастіше, зображувати, вигляд, лавр, пальма, дуб, а також, кущ, виноград, чи, троянда.
• Назвати основні синтаксичні зв'язки слів у складеному реченні.
Пошук-моделювання.
♦ Записати текст, розставивши розділові знаки. Вставити у складні речення потрібні за змістом засоби зв'язку (сурядні чи підрядні сполучники, сполучні слова тощо), з'ясувати, як вони впливають на значення речень.
1. Родовідні дерева в Україні з'явилися в середньовічну епоху ... кожне таке дерево являло собою алегорію втілення поняття про рід людський. 2. Родини зображувалися у вигляді гілок ... члени цих родин як галузки листочки плоди. 3. Зручною Для відображення родовідних дерев була гравюра. 4. З підготовленої гравером металевої або дерев'яної дошки можна було зробити чимало відбитків ... подарувати їх родичам знайомим. 5. Гравюри з родовідними деревами додавалися до сімейних хронік ... вони часто були також самостійними творами або ілюстраціями у книжках ... в них ішлося про того чи іншого представника роду. 6, Бувало й таке ... родовідне дерево вклеювали в книгу на тій підставі ... сім'я матеріально підтримувала друкарню ... книга друкувалася чи давала кошти спеціально на видання цієї книжки. 7. Це був неначе колективний портрет родини в пам'ять про її благородну діяльність (З кн. "Скарби України ).
• Проаналізувати структуру складних речень. З'ясувати, будова яких складних речень відповідає поданим схемам:
[...], а [...].
зіставлення
--------→
[...], ( щоб ... ).
--------→
[ ... ] , але [...], ( коли ... ).
--------→ -----→ -----→
[... вк.сл. ], (що ...вк.сл. +ім.) ,(що ...іїм.), (в якій ...).
[...]: [доповнення].
• Зробити висновок про засоби синтаксичного зв'язку між частинами складного речення.
V. Узагальнювальний блок.
Рефлексія на рівні самореалізації.
• Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити його повний синтаксичний аналіз, додержуючи алгоритмічного припису № 2 (див. додаток).
Родовідні дерева як правило пов'язувалися своїм змістом з поширенням освіти культури наукової діяльності (З кн. "Скарби України").
• Поділити речення на словосполучення. Виписати і зробити синтаксичний розбір їх, скориставшись алгоритмічним приписом № 1 (див. додаток).
VI. Контрольно-рефлексивний блок.
Студентам пропонується колективно побудувати й заповнити діаграму "Вена" (два кола, що мають спільні точки перетину).
Діаграма має три частини: до першої записуються характеристики, властиві лише словосполученню, до другої особливості речення, а до третьої - спільні ознаки, характерні як для словосполучення, так і для речення. На основі цієї діаграми студенти самостійно визначають диференційні ознаки синтаксичних одиниць, формулюють висновки щодо синтаксичних зв'язків у словосполученні й реченні, добираючи переконливі аргументи на підтвердження висловлених тез.
VII. Домашнє завдання. На вибір:
1. Скласти дві сторінки майбутнього міні-підручника з теми "Найважливіші відомості з синтаксису і пунктуації" (перша сторінка "Словосполучення і речення", друга - "Синтаксичні зв'язки в словосполученнях і реченнях").
2. Підготувати тестові завдання творчого характеру на тему "Словосполучення і речення, синтаксичні зв'язки в них".
3. Скласти невеликий твір-роздум у публіцистичному стилі на тему "Як зберегти сім'ю від руйнування".
4. Побудувати розповідь на тему "Традиція вести родовідне дерево у моїй сім'ї".
Додаток