Урок української мови в 6 класі
Тема: « Іменник як частина мова»
Мета: розширити і узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, питання, роль у реченні, зв'язок з іншими словами; змінювання іменників за числами,дати поняття про рід іменників, власні і загальні назви; збагачувати словниковий запас учнів, викликати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до рідного краю, уважність, працьовитість, старанність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( урок-подорож)
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
- Ми сьогодні з вами здійснимо мандрівку в одну казкову країну. Яку? Це ви дізнаєтеся з вірша.
Запрошую вас в найправдивішу казку,
У казку відкриється вхід через мить,
Із серцем відкритим, обличчям без маски
У світ цей чарівний сміливо ступіть.
Гостями ми будем в казковій країні,
Запрошує всіх нас Іменник на бал.
Там жителі будуть вітати гостинні
Лиш тих, хто знання на уроках придбав,
Хто мову шанує свою солов’їну ,
І пісню, і сонце, і неньку Вкраїну.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
- Отже, куди ми зараз вирушаємо? Це і є тема нашого сьогоднішнього уроку. Ми розширимо свої знання про іменник, його роль у реченні, дізнаємося, якого роду бувають іменники, як вони змінюються.
- А щоб сісти у наш уявний потяг, необхідно придбати квитки, але не за гроші, а за знання. Для цього потрібно відповісти на питання.
- Що означає іменник?
- На які питання відповідає?
- Які іменники відповідають на питання хто?а які на питання що? Наведіть приклади.
- Якого роду можуть бути іменники?
- Які іменники пишуться з великої літери?
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1.Робота з підручником.
- Ми не все з’ясували про іменник і тому наш потяг не може відправитися. Щоб це сталося, ви повинні зараз прочитати теоретичний матеріал в підручнику і сказати, про що ми ще не згадали.
- Що ж іще ви згадали і запам’ятали про іменник?
- Тепер можемо вирушати в дорогу. Розсядемося у купе( поділ на групи).Потяг у нас казковий, мчить дуже швидко і тому ви, напевно, не помітили, що ми під’їхали до першої станції. Ми не можемо вирушити до наступної станції, поки не виконаємо завдання.
2. Станція « Загадкова»
- Зараз кожне купе відгадає загадку і проаналізує її за планом ( конкретний чи абстрактний, істота чи неістота, загальна назва чи власна, якого роду)
1.) Хто про мене казку чув?
Я в чоботях в казці був.
А в житті я без чобіт,
Ловлю миші, бо я … ( кіт)
2.) У зеленому лісочку,
Під мережаним листочком
Червоніє невеличка
Спіла ягідка …. ( суничка)
3). Літом одягається,
А на зиму одежі цурається….. ( дерево)
4). У селі, а чи в містечку
Біля житла недалечко
Цвірінчить і скаче хлопчик
Називається ….. ( горобчик)
3. Станція « Перехресна»
- Щоб дізнатися, куди нам повернути, необхідно подані іменники розмістити за родами і записати в три колонки ( вивішується схема)
Рід іменників
Чоловічий Жіночий Середній
мій, він моя, вона моє, воно
1 група: вітер, Галя, ім’я, світ, Вітя, річка, вікно, узлісся,зима, стіл, райдуга, село, свято, Дніпро, письменник, прізвище, осінь, школа.
2 група: хмара, дощ, Оля, поле, зима, Україна, директор, потяг, цуценя, кінь, парта, озеро, яблуко, Олег, степ, карта, щітка, дуб.
3 група: ліс, долина, сонце, сніг, Людмила, годинник, сукня, кішка, мило, вікно, друг, картина, порося, Сергій, Львів, качка, будинок, риба.
4 група: рак,вінок, калина, Поліна, ягода, Денис, ґудзик, чоло, печиво, Тарас, стілець, слон, білка, Київ, кошеня, сукня, прикраса, кажан.
4. Станція « Вибіркова»
- Виписати іменники, які є власними назвами, пояснити, чому вони пишуться з великої букви.
1 група:Виписати іменники, які є власними назвами. Пояснити, чому вони пишуться з великої літери.
1 група: 1) Дніпро, Шевченко, Україна – моя душа, моя земля. Я вас ніколи не покину, я не поїду звідсіля. 2) У Переяславі писав він « Заповіт» і згадував степи широкополі. 3). Між сосен стелиться стежина, гойдає вітер царство трав. Колись отут ходив Тичина, сюди Малишко приїжджав. 4) І всміхається тепло мені наш Дружок, що дріма на ряднині.
2 група: 1) Багато віршів для дітей написала поетеса Любов Забашта. 2)Опери для дітей «Коза-дереза» і «Пан Коцький» створив композитор Микола Лисенко.3) Місто Канів стоїть на високому правому березі Дніпра. Тут похований великий український поет Тарас Григорович Шевченко. 4) Австралія - найменший і найсухіший материк світу.
3 група: 1)Космонавти Павло Попович і Леонід Каденюк з дитинства мріяли про космічні польоти. 2) Українська співачка Ніна Матвієнко задушевно виконує народні пісні.3) Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. 4) Добродушний Дід Мороз заходив у гості до добрих людей та обсівав їх житом і пшеницею.
4 група: 1) У нашій хаті поряд з Біблією лежав «Кобзар». 2) Київ багато віків стоїть над могутнім Дніпром-Славутичем. 3) За легендою, три брати Кий, Щек і Хорив та їхня сестра Либідь були засновниками Києва. 4) Місто Харків стоїть при злитті річок Харкова, Лопані та Уди.
5. Станція « Пошукова»
- Прочитати іменники. Визначити їх число. Утворити і записати форму множини.
1 група: число, крило, озеро, плече, весло, дитина, земля, ранок, зима, учитель, дочка, мова, народ, край.
2 група: літак, журналіст, винахід, туман, ключ, місто, школа, ліс, дорога,весна, країна, миша, дерево, поле.
3 група:, сонце, мурашка, пісня, соловей, черевик, троянда, картина, дівчатко, зіронька, краб, богатир, переможець, автомобіль, сніжинка.
4 група: хлопець, орел, вовк, стіна, сосна, будинок, пароплав, човен, газета, час, верба, берег, гроза, квітка.
6. Станція « Зв’язкова»
- Записати речення, визначити якими членами речення є іменники і з якими частинами мови зв’язуються за змістом.
1- 2 група: 1)Пухнастий сніг біліє навкруги.
Іменник сніг є підметом
2) На траві виблискують крапельки роси.
Крапельки – іменник, є підметом.
Крапельки( чого?) роси;
Виблискують ( де?) на траві;
Роси,траві є другорядними членами речення.
3-4 група: 1)На ранок випала пороша холодна, мокра і густа.
Іменник пороша є підметом;
Випала ( коли?) на ранок;
Ранок – другорядний член речення, обставина
2) Усе небо було вкрите густими хмарами.
Іменник небо є підметом;
Вкрите ( чим?) хмарами;
Хмарами – другорядний член речення, додаток.
-Отже, іменник у реченні буває підметом, може бути і присудком або другорядним членом речення. Зв’язаний з дієсловом, прикметником, іменником, числівником, займенником граматично та за змістом.
7. Станція « Творча» ( для всіх груп)
- Прочитайте текст. Чого в ньому не вистачає?
- Запишіть, вставляючи іменники, які підходять за змістом.
Після жаркого … настала золота … . Пожовкла …, яка ще нещодавно була зеленою. Облітає різнобарвне … з … . На старих трухлявих … туляться один до одного тонконогі … . У золоті осінні … збираються відлітати … у … . Незабаром піднімуться високо у …, попрощаються з рідним … і полетять. Щасливої вам …!
ІV. Підсумок уроку
Чи ти задумавсь, відкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистинки, диво калинове-
Частини мови!
Який співець, поет,
Який письменник
Уперше слово вигадав – іменник?
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі.
Ім’я. Найменування і наймення.
Робота. Біль. І радість.
І натхнення.
Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал, вправа з підручника, виписати з улюбленої казки 5-6 речень, визначити в них іменники, вказати їх морфологічні ознаки.