Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему "Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки"

Про матеріал
Дана розробка уроку дає можливість розширити і узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, питання, роль у реченні, зв'язок з іншими словами; змінювання іменників за числами,дати поняття про рід іменників, власні і загальні назви; збагачувати словниковий запас учнів, викликати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до рідного краю, уважність, працьовитість, старанність.
Перегляд файлу

Урок української мови в 6 класі

Тема: « Іменник як частина мова»

Мета: розширити і узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, питання, роль у реченні, зв'язок з іншими словами; змінювання іменників за числами,дати поняття про рід іменників, власні і загальні назви; збагачувати словниковий запас учнів, викликати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до рідного краю, уважність, працьовитість, старанність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( урок-подорож)

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

- Ми сьогодні з вами здійснимо мандрівку в одну казкову країну. Яку? Це ви дізнаєтеся з вірша.

Запрошую вас в найправдивішу казку,

У казку відкриється вхід через мить,

Із серцем відкритим, обличчям без маски

У світ цей чарівний сміливо ступіть.

Гостями ми будем в казковій країні,

Запрошує всіх нас Іменник на бал.

Там жителі будуть вітати гостинні

Лиш тих, хто знання на уроках придбав,

Хто мову шанує свою солов’їну ,

І пісню, і сонце, і неньку Вкраїну.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

- Отже, куди ми зараз вирушаємо? Це і є тема нашого сьогоднішнього уроку. Ми розширимо свої знання про іменник, його роль у реченні, дізнаємося, якого роду бувають іменники, як вони змінюються.

- А щоб сісти у наш уявний потяг, необхідно придбати квитки, але не за гроші, а за знання. Для цього потрібно відповісти на питання.

- Що означає іменник?

- На які питання відповідає?

- Які іменники відповідають на питання хто?а які на питання що? Наведіть приклади.

- Якого роду можуть бути іменники?

- Які іменники пишуться з великої літери?

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

 1.Робота з підручником.

- Ми не все з’ясували про іменник і тому наш потяг не може відправитися. Щоб це сталося, ви повинні зараз прочитати теоретичний матеріал в підручнику і сказати, про що ми ще не згадали.

- Що ж іще ви згадали і запам’ятали про іменник?

- Тепер можемо вирушати в дорогу. Розсядемося у купе( поділ на групи).Потяг у нас казковий, мчить дуже швидко і тому ви, напевно, не помітили, що ми під’їхали до першої станції. Ми не можемо вирушити до наступної станції, поки не виконаємо завдання.

 

2. Станція « Загадкова»

- Зараз кожне купе відгадає загадку і проаналізує її за планом ( конкретний чи абстрактний, істота чи неістота, загальна назва чи власна, якого роду)

1.) Хто про мене казку чув?

Я в чоботях в казці був.

А в житті я без чобіт,

Ловлю миші, бо я …  ( кіт)

2.) У зеленому лісочку,

Під мережаним листочком

Червоніє невеличка

Спіла ягідка ….   ( суничка)

3). Літом одягається,

А на зиму одежі цурається…..    ( дерево)

4). У селі, а чи в містечку

Біля житла недалечко

Цвірінчить і скаче хлопчик

Називається …..     ( горобчик)

 

3. Станція « Перехресна»

- Щоб дізнатися, куди нам повернути, необхідно подані іменники розмістити за родами і записати в три колонки ( вивішується схема)

Рід іменників

 

                              Чоловічий                      Жіночий                         Середній

               мій, він                           моя, вона                       моє, воно

1 група: вітер, Галя, ім’я, світ, Вітя, річка, вікно, узлісся,зима, стіл, райдуга, село, свято, Дніпро, письменник, прізвище, осінь, школа.

2 група: хмара, дощ, Оля, поле, зима, Україна, директор, потяг, цуценя, кінь, парта, озеро, яблуко, Олег, степ, карта, щітка, дуб.

3 група: ліс, долина, сонце, сніг, Людмила, годинник, сукня, кішка, мило, вікно, друг, картина, порося, Сергій, Львів, качка, будинок, риба.

4 група: рак,вінок, калина,  Поліна, ягода, Денис, ґудзик, чоло,  печиво, Тарас,  стілець, слон, білка, Київ, кошеня, сукня, прикраса, кажан.

  • Які з поданих іменників є власними назвами? Як вони пишуться?

 

4. Станція « Вибіркова»

- Виписати іменники, які є власними назвами, пояснити, чому вони пишуться з великої букви.

1 група:Виписати іменники, які є власними назвами. Пояснити, чому вони пишуться з великої літери.

1 група: 1) Дніпро, Шевченко, Україна – моя душа, моя земля. Я вас ніколи не покину, я не поїду звідсіля. 2) У Переяславі писав він « Заповіт» і згадував степи широкополі. 3). Між сосен стелиться стежина, гойдає вітер царство трав. Колись отут ходив Тичина, сюди Малишко приїжджав. 4) І всміхається тепло мені наш Дружок, що дріма на ряднині.

2 група: 1) Багато віршів для дітей написала  поетеса Любов Забашта. 2)Опери для дітей «Коза-дереза» і «Пан Коцький» створив композитор Микола Лисенко.3)  Місто Канів стоїть на високому правому березі Дніпра. Тут похований великий український поет Тарас Григорович Шевченко. 4) Австралія - найменший і найсухіший материк світу.

3 група: 1)Космонавти Павло Попович і Леонід Каденюк з дитинства мріяли про космічні польоти. 2) Українська співачка Ніна Матвієнко задушевно виконує народні пісні.3) Українці любили ластівку і вважали її Божою пташкою. 4) Добродушний Дід Мороз заходив у гості до добрих людей та обсівав їх житом і пшеницею.

4 група: 1) У нашій хаті поряд з Біблією лежав «Кобзар». 2) Київ багато віків стоїть над могутнім Дніпром-Славутичем. 3) За легендою, три брати Кий, Щек і Хорив та їхня сестра Либідь були засновниками Києва. 4) Місто Харків стоїть при злитті річок Харкова, Лопані та Уди.

  • Допишіть кілька своїх іменників, що є власними назвами.

 

5. Станція « Пошукова»

- Прочитати іменники. Визначити їх число. Утворити і записати форму множини.

1 група: число, крило, озеро, плече, весло, дитина, земля, ранок, зима, учитель, дочка, мова, народ, край.

2 група: літак, журналіст, винахід, туман, ключ, місто, школа, ліс, дорога,весна, країна, миша, дерево, поле.

3 група:, сонце, мурашка, пісня, соловей, черевик, троянда, картина, дівчатко, зіронька, краб,  богатир, переможець, автомобіль, сніжинка.

4 група: хлопець, орел, вовк,  стіна, сосна, будинок,  пароплав, човен, газета,  час, верба, берег, гроза, квітка.

 

6. Станція « Зв’язкова»

- Записати речення, визначити якими членами речення є іменники і з якими частинами мови зв’язуються за змістом.

1- 2 група: 1)Пухнастий сніг біліє навкруги.

Іменник сніг є підметом

2) На траві виблискують крапельки роси.

Крапельки – іменник, є підметом.

Крапельки( чого?) роси;

Виблискують  ( де?) на траві;

Роси,траві є другорядними членами речення.

3-4 група: 1)На ранок випала пороша холодна, мокра і густа.

Іменник пороша є підметом;

Випала ( коли?) на ранок;

Ранок – другорядний член речення, обставина

2) Усе небо було вкрите густими хмарами.

Іменник небо є підметом;

Вкрите ( чим?) хмарами;

Хмарами – другорядний член речення, додаток.

-Отже, іменник у реченні буває підметом, може бути і присудком або другорядним членом речення. Зв’язаний з дієсловом, прикметником, іменником, числівником, займенником граматично та за змістом.

 

7. Станція « Творча» ( для всіх груп)

- Прочитайте текст. Чого в ньому не вистачає?

- Запишіть, вставляючи іменники, які підходять за змістом.

Після жаркого … настала золота … . Пожовкла …, яка ще нещодавно була зеленою. Облітає різнобарвне … з … . На старих трухлявих … туляться один до одного тонконогі … . У золоті осінні … збираються відлітати … у … . Незабаром піднімуться високо у …, попрощаються з рідним … і полетять. Щасливої  вам …!

  • Яку роль відіграють іменники? Чи можна без них обійтися?

ІV. Підсумок уроку

  • Сьогоднішня наша мандрівка підійшла до кінця, але ми не покидаємо цю казкову країну, тому що нам потрібно буде ще багато чого дізнатися про іменник.
  • А поки що давайте з’ясуємо, що ви сьогодні запам’ятали про іменник?
  • Я хочу закінчити сьогоднішній урок рядками Дмитра Білоуса:

Чи ти задумавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистинки, диво калинове-

Частини мови!

Який співець, поет,

Який письменник

Уперше слово вигадав – іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі.

Ім’я. Найменування і наймення.

Робота. Біль. І радість.

І натхнення.

 

Домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал, вправа з підручника,  виписати з улюбленої казки 5-6 речень, визначити в них іменники, вказати їх морфологічні ознаки.

 

 

 

 

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку