Урок з української мови у 6 класі «Подорож до країни Числівника»

Про матеріал
Під час повторення теми "Числівник" у 6 класі дітям пропонується здійснити подорож, виконуючи завдання, через станції та міста «Розпізнайко», «Загадкіно», «Заспівайкіно», місто Цікавинка, «Фразеологіно» і т. ін.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад «Лисичанська ЗОШ І-ІІ ступенів №29»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з української мови у 6 класі

 

«Подорож до країни Числівника»

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови

та літератури

Батракова Л.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2019 рік

 

 

Тема.  Урок-подорож  до країни Числівника

 

Мета:

навчальна: поглибити знання про загальне значення числівника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих на попередніх уроках,  навчити відрізняти числівники від інших частин мови, ; правильно вживати числівник у мовленні;

  • розвивальна:  розвивати навички колективної та самостійної роботи; мовленнєві навички; пізнавальний інтерес до історії свого народу, його традицій;
  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови; до дружби.

Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, культура мовлення.

Міжпредметні зв’язки: художня література, усна народна творчість.

Тип уроку: нетрадиційний.

Обладнання: ілюстрації; запис пісень; картки із завданнями; таблиця – схема до теми «Числівник»; проектор, ноутбук, презентація до уроку.

 

ПЕРЕБІГ уроку

І. Організація класу

- А сьогодні у нас його величність - Відкритий урок.

Перевіримо емоційну готовність до уроку.

Який у вас настрій? А тепер посміхніться один одному, мені. Стало сонячно.  Побажайте успіху один одному.

 

ІІ. Мотивація навчання

— Діти, чи любите ви подорожувати?

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Слово учителя.

      З хорошим настроєм, бажанням учитися і дізнатися щось нове розпочинаємо наш урок-подорож до країни «Числівник». Сьогодні нам треба виконати багато цікавих завдань. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з натхненням, використовувати знання і навички з попередніх уроків.

      Мені б хотілося , щоб девізом нашого уроку було українське прислів’я:

                                                                                                     Один у полі не воїн.

 

  • Діти, запишіть у зошиті число, класна робота, тему уроку.

 

                                                         Основний зміст уроку

 

  1. Щоб вирушити в подорож, треба сісти в потяг, але для цього потрібні квитки. А оскільки наша подорож майже казкова, то пропуском на потяг будуть ваші правильні відповіді на мої питання:

Бліц-опитування

  • Що таке числівник?
  • На які групи поділяються числівники за значенням і морфологічними ознаками? (кількісні і порядкові)
  • На які розряди поділяються кількісні числівники? (власне кількісні, дробові, збірні, неозначено-кількісні). Наведіть приклади.
  • На які групи ділять числівники за будовою? (прості, складні і складені). Наведіть приклади.
  • У якому стилі найчастіше вживаються числівники? (науковому, офіційно-діловому стилі)

 

Вчитель. Дякую. Ваші правильні відповіді дають нам можливість розпочати нашу подорож, а щоб наш потяг міг просуватися від станції до станції, вам треба буде виконувати певні завдання. І пам’ятаймо: один у полі не воїн, тому при потребі допомагаймо  один одному. На партах у вас лежить табель самооцінки. Не за бувайте про нього.

 

І стація «Розпізнайко»

Завдання. Розпізнайте і випишіть з прочитаних слів такі частини мови: І ряд – іменники, ІІ ряд – прикметники, ІІІ ряд числівники.

 

Три, трійка, потроїти, трикілометровий, п’ятірка, п’ять, п’ятиповерховий, один, одиниця, перший, одинокий, подвоїти, два, двійка, двоє, четвертувати, четвертий, чверть, чотири, десяток, десять.

 

       ІІ станція «Загадкіно»

 Робота в групах. Кожна група отримує загадку. Завдання. Відгадати загадки і назвати числівники, використані в загадках.

  1. Хто вранці ходить на чотирьох ногах, вдень на двох, а ввечері на трьох? (людина)
  2. Між двома дубами зав’язло теля зубами. (пилка)
  3. Два брати втікають, а два доганяють. (колеса у воза)
  4. Трьома зубами сіно їсть. (вили)
  5. Тисяча овець, а між ними один баранець. (зорі, місяць)
  6. Перший усю роботу робить, а другий господаря молоком поїть, третій хату стереже. (кінь, корова, собака).

 

ІІІ станція «Заспівайкіно»

Завдання. Прочитайте виразно українську народну пісню. Випишіть числівники. Визначте кількісні та порядкові числівники.

 

Розлилися води

На чотири броди

У першому броді

Соловейко щебетав,

Зелені сади розвивав

У другому броді

 

Зозулька кувала,

Літечко казала.

У третьому броді

Коничок заржав,

Він доріженьку почав.

А в четвертому броді

Та дівчина плаче,

За нелюбого йдучи,

Своє лихо чуючи.

 

Фізкультхвилинка

 

   Але фізкультхвилинка у нас буде сьогодні незвичайна а теж з числівниками.

 

                                                   Раз! Два! Час вставати:

                                                   Будемо відпочивати.

                                                   Три! Чотири! Присідаймо,

                                                   Швидко втому проганяймо.

                                                   П’ять! Шість! Засміялись,

                                                   Кілька раз понахилялись.

                                                   Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

А наш потяг прибуває до міста Цікавинка

Тут на вас чекає екскурсія у минуле числівника.

          В основі числення в українській мові лежить десяткова система. Лічба ведеться розрядами, кожний вищий розряд включає в себе десять одиниць нижчого розряду. Уся складна система числівників базується на числах першого десятка – від одиниці до дев’яти, та ще на шести числових назвах – нуль, сорок, сто, тисяча, мільйон, мільярд. Назви більйон, трильйон, квадрильйон, квінтильйон – це наукові терміни.

          Систему числівників українська мова успадкувала від давньоруської мови. Так за часів Київської Русі число 10 000 називалося «тьма», 100 000   «легіон», 1 000 000 – «леодр», 10 000 000 – «ворон», 100 000 000 – «колода».

  • А ми вирушаємо до наступної

ІУ станції «Фразеологіно».

Кожна група отримає  фразеологізм, в якому є числівник. Завдання. Пояснити  значення фразеологізмів і скласти з ними речення.

 

1.У першу чергу –

2.Бути на сьомому небі –

3.П’яте колесо до воза –

4.З першого погляду –

5.Обходити десятою дорогою –

6.До сьомого поту –

 

У станція «Прислів’їнка»

Завдання. Творче конструювання.

 

Де сім господинь,                                  а один відріж.

Одна голова добре,                              жодного не спіймаєш.

Сім разів відмір,                                   там хата не метена.

За двома зайцями поженешся -            а дві краще.

 

УІ станція «Грамотійка»

Завдання. Знайдіть помилки. Відредагуйте речення.

 

          Три брата зустрілися після довгої розлуки. Біля лісу зустрілися троє подруг. Вони пробігли дві десятих кілометрів. Юрко заплатив п’ятнадцять гривня.

 

Наш потяг прибуває у місто «Кросвордіно»

 

 

 

 

 

 

ч

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  и

 

 

 

 

 

 

 

с

 

 

 

 

 

 

 

л

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

1.Порядковий номер, який відповідає числу «тисяча». (Тисячний).

2.Число, яке становить двічі по два. (Чотири).

3.Цифра, що йде після семи. (Вісім)

4.Число, що становить тисячу тисяч. (Мільйон).

5.Порядковий номер, який відповідає числу «сім».(Сьомий).

 

 

 ІV. Підсумок уроку.

Вчитель. Це було останнє місто нашої подорожі.

         Ми будемо й надалі знайомитися з володіннями Морфології, країною Числівник, розпізнавати вивчені частини мови, знайомитися з новими. Знайте, що відомості про частини мови вам знадобляться кож­ного дня під час виконання вправ, складання твор­чих завдань, усних відповідей, створення власних висловлювань на різноманітні теми. Частини мови завжди вам стануть у пригоді. А ви віддячуйте їм шанобливим ставленням та влучним вживанням у своєму мовленні. Тож подорож наша добігає кін­ця.

«Незакінчене речення»

Мені на уроці найбільше сподобалося…

На уроці я дізнався (дізналась) …

 

Вчитель.

 

Збіг наш урок, як коротка мить,

Бо дуже швидко час біжить.

А попереду  багато кроків,

До найкращих і цікавих уроків.

 

docx
Додано
16 лютого 2019
Переглядів
3407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку