Конспект уроку з української мови для 6 класу "Переказ тексту художнього стилю розповідного характеру із творчим завданням (опис природи)"

Про матеріал
Конспект уроку "Переказ тексту художнього стилю розповідного характеру із творчим завданням (опис природи)" призначений для уроків розвитку зв'язного мовлення для 6 класу (рівень стьандарт).
Перегляд файлу

Тема: Переказ тексту художнього стилю розповідного характеру із творчим завданням (опис природи).

Мета: навчальна – удосконалювати вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати послідовність викладу матеріалу;

 розвиваюча – розвивати мовленнєво- комунікативні вміння учнів здійснювати змістовно-композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису;

 виховна – виховувати в учнів почуття , доброти, чуйності, любові до природи; сприяти підвищенню культури мовлення.

Тема уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

Обладнання: мультимедійна установка (проектор, комп’ютер, екран або мультимедійна дошка) для відео та слайдової демонстрації, ілюстрації пейзажних замальовок зими та ялинки.

Міжпредметні зв’язки: українська  література,  народні легенди. 

    Слайд 1                                         

              

 

       

                                                           Перебіг уроку.

       І.   Організаційний момент                                     

Слово вчителя: Сьогодні у нас звичний і водночас незвичайний урок, по-перше тому, що до нас на урок завітали гості, - окрім цього сьогодні у вас новий вчитель – я. Тому нам буде цікаво: з яким же настроєм ви прийшли сьогодні. Це ми можемо визначити за кольором сніжинки, яку ви взяли, заходячи в клас. Підніміть їх. Слайд 2

 

( Методика «Кольоропису»- визначення психоемоційного стану за кольорами. Кожний колір – умовний знак емоційного стану (настрою) учня. Учні обирають колір, що відповідає їх настрою, та підносять його вгору, демонструючи вчителю й однокласникам. Психоемоційний стан визначається на початку і наприкінці уроку.)

А тепер покажіть мені долоньки. Візьміть уважність, наполегливість творчість на одну долоньку, а на іншу я вам подарую терпіння і любов, те чого нам дуже часто не вистачає. Поділіться дарунками один з одним і нашими гостями.

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий

        Я з радістю почну.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Слайд 3

Епіграф до уроку:   

 

 

 

 

                                                     

 

 

  Надворі зима. Для багатьох вона є улюбленою порою року. Зима час свят і веселощів. Взимку люди зустрічають Новий рік, Різдво, Старий Новий рік, день Святого Валентина, День армії. І тому зима для багатьох людей приносить радість. А як чекають зиму діти! Можна і покататися на санках, на лижах, на ковзанах, пограти в сніжки, зліпити снігову бабу, прикрасити новорічну ялинку. Сьогодні ми з вами й будемо говорити про зиму, а саме: докладно переказувати текст, у якому описується зимовий ліс. Ви удосконалите свої вміння передавати зміст повно, не випускаючи деталей, послідовно, правильно; навчитеся використовувати художні засоби і мовні конструкції, які збагачують вашу мову; потренуєте пам’ять, вміння практично висловлювати думку. Навчитеся добирати до тексту творче завдання.

2.   Ознайомлення шестикласників з темою, метою  уроку. Слайд 4 (записати в зошити)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1.        Робота в групах

Слово вчителя. Сьогодні ви будете працювати в групах. Ви знаєте правила роботи в групах. На ваших столах лежать пам’ятки роботи в групах. Кожна група опрацьовуватиме свою інформацію, але може допомагати й іншим.Кожний учасник групи за правильну відповідь отримає символічний смайлик. Їх кількість буде вирішальною при оцінюванні. Слайд 5(шкала оцінювання)

 Пам’ятка 1. Як працювати в малих групах.

1. Швидко розподіліть ролі в групах: визначте, хто буде головуючим, тобто коригуватиме роботою групи.  Головуючий підбиває підсумки роботи.

2. Починайте висловлювати спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне – не перебивайте одне одного.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтесь дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

Слайд 6.   Отже, кожна група має свої назви: ЗНАВЦІ, ЕРУДИТИ, ТВОРЦІ.  Завдання для груп.

Знавці: Які види переказів ви знаєте? У чому особливість докладного переказу?

Ерудити: Які стилі мовлення ви  знаєте? Які особливості характерні саме художньому стилю?

Творці: Які типи мовлення ви знаєте? Охарактеризуйте кожен з них. Працюючи в групах, пам’ятайте, що час обмежений. Даю на роботу 2 хвилини. Час пішов.

(Матеріал для вчителя. Докладні перекази ставлять своєю метою пере­давати зміст оповідання, уривка чи епізоду повністю (без пропуску окремих деталей), послідовно (не порушуючи порядку дій) і правильно (точно називаючи імена, факти, окремі назви). Цей вид переказів привчає учнів уважно слухати текст, намагатися запам'ятати деталі, назви, чітко уяснити всі місця твору. Під час докладного переказування відтворюється орієнтовно 65% обсягу первинного тексту.

Завдання стислого переказу — навчити учнів ви­словлювати свої думки та почуття стисло і чітко. Відомо, що передача основи твору, його сюжетного стержня вимагає значно більших зусиль, ніж детальна роз­повідь тексту. Перед початком роботи над переказом учитель попереджає учнів, що уривок треба переказувати стисло, а цього можна досягти, коли зупи­нитися лише на головному: деякі деталі узагальнити, діа­логи передати у формі розповіді від третьої особи. Під час виконання такого переказу учні вдаються до аналізу, об­мірковують, з'ясовують, що головне в тексті, а що друго­рядне. Головна мета вибіркового переказу — навчити учнів відбирати з тексту найістотніше з того чи іншого пи­тання. Це значно складніший вид роботи, ніж написання стислого переказу. Стислий переказ вимагає вміння стисло передати зміст твору, а вибірковий — лише те, що стосу­ється певної особи, події тощо. Працюючи над таким ви­дом переказу, спочатку учні колективно вибирають найголовніше. Після вступної бесіди висловлюються з приводу того, що слід вносити до переказу, а що залишити поза увагою. )

  1. Складання опорної схеми Слайд 7.

Слово вчителя. А тепер   відповіді  груп подивимося на опорій схемі. Отже, мовлення має три типи мовлення і 5 стилів мовлення  

Мовлення

 

                тип                                          стиль

       розповідь                                 художній

                  опис                                         розмовний

       роздум                                     науковий

             публіцистичний

             офіційно-діловий

  1. Практична робота

Слово вчителя. До якого стилю мовлення належить цей текст? Чому? Слайд 8.

 

 

 

 

 

 

  1.  

  1. Робота з дидактичним мовленнєво-комунікативним матеріалом.

Слайд 9.  Прослухати текст;  визначити тип і стиль мовлення; дати відповідь на питання: чи переплітаються між собою типи мовлення?

           

  Слово вчителя: Так, дійсно, ви прослухали текст розповідного характеру з елементами роздуму. А ще які типи мовлення можуть переплітатися? Сьогодні ми працюватимемо над текстом розповідного характеру з елементами опису.

ІІІ. Робота з текстом переказу (підготовча робота до написання переказу із творчим завданням) Слово вчителя. Ви отримали випереджувальне завдання: намалювати зиму, зимовий ліс, ялинку. А тепер подивіться  на свої малюнки. Ви намалювали їх, щоб викликати відповідний настрій перед написанням переказу. Бачу, що дуже старалися. Видно, що створені з любов’ю. Я пропоную переслати ці малюнки воїнам АТО, які зараз захищають наш край. Нехай і вони порадіють. Я сподіваюся, класний керівник допоможе вам це зробити.

  1. Читання  тексту вчителем. На мультимедійній дошці – текст переказу Слайд 10.

                                 ЗИМОВИЙ ЛІС

  Майже кожний вихідний день ми проводимо в лісі. Там у нашої родини є свої улюблені стежки.

  Входячи до замріяного лісу, ми вітаємо знайомі дерева. Навіть дали імена деревам, що сподобалися нам. Віковий дуб-богатир має ім'я казкового царя Берендея, берізку назвали Снігуркою. А от стрункі ялинки-підлітки уздовж стежини до лісового озера одержали ім'я Подружки-Зеленушки.

   Узимку дуб Берендей спить, але, коли доторкнешся рукою до його залізного стовбура, відчуєш, що кора тепла. У її складках знаходять прихисток різні комахи, а наст під дубом засипаний коричневим різьбленим листям. Лютий вітер сухе дубове листя піднімає і заносить у густий ялинник. Воно, начебто новорічні прикраси, причаїлося у смарагдовій хвої ялинок.               

 

   Ми й вирішили напередодні Нового року прикрасити зелених сестричок різнокольоровим серпантином. Як же ми були вражені, коли, прийшовши до лісу, не побачили на звичному місці одну з ялинок.  Її хтось зрубав... На пеньку лежала лише сумна сніжна шапка.  Ми, звичайно, прикрасили серпантином деревця, що залишилися.

   Зажурені, повертаючись додому, купили в крамниці невеличку ялинку в діжці. Вона ще  маленька, тому прикрашати її ми не стали. Зиму вона ростиме в нашій квартирі, а навесні ми віднесемо ялинку до лісу й посадимо замість зрубаного дерева. Буде Подружкам-Зеленушкам нова сестричка.

  1.   Бесіда за змістом тексту.
  • визначити, про що розповідається в тексті;
    • з’ясувати тему й основну думку твору;
    • що виражає заголовок тексту?
    • визначити тип і стиль мовлення тексту;
    • Знайти в тексті епітети(3), метафори(1), порівняння(1). Яку роль вони відіграють у художньому висловлюванні?
    • визначити мікротеми висловлювання;
  1. Колективне складання плану. А тепер складемо план. Яка тема першого абзацу?

Орієнтовний план

  1. Вихідні у лісі.
  2. Чудернацькі імена дерев.
  3. Дуб Берендей – прихисток для комах.
  4. Зрубана ялинка

                                5.У Подружок-Зеленушок буде нова сестричка.

                                6.

(Пояснення вчителем написання слів дуб-богатир, ялинки-підлітки, Подружки-Зеленушки)

(Текст закрити)

  1. Словникова робота. Слайд 11

Чи зустріли ви в цьому тексті незрозумілі слова, лексичного значення яких ви не знаєте?

Берендей – у слов’янській міфології чаклун-перевертень

Наст – злежане листя

Різьблений – (у перен. зн.) дуже гарний, мистецьки вирізаний

  1. Слайд 12 . Усне переказування учнями тексту. А тепер перекажемо текст за планом. Хто почне?
  2. Пояснення вчителя: «Творчі завдання. Їх різновиди».

Слово вчителя. Переказ, який ви будете писати не простий, а з творчим завданням. Творче – від слова творити, тобто у текст вносяться певні зміни, доповнення. Видів творчих завдань багато,

але    ви сьогодні будете працювати з таким творчим завданням: поширите текст оповідання,  додаючи опис ялинки. За текстом родина придбала в крамниці маленьку ялинку в діжці. Тож уявіть якою вона виросте, опишіть її і вставте в кінці вашого переказу. 

  1. Робота в групах (мініпроект). Щоб краще вам виконати творче завдання, ви попрацюєте над мініпроектом, який полягає в тому, щоб, використовуючи художні засоби, прикрасити ялинку. Згадайте, що таке епітети, метафори, порівняння. Доберіть їх до слова ялинка.  Кожен із вас візьме стікер, напише на ньому своє прізвище, заданий художній засіб і кількість смайликів, які він отримав за урок. Цим стікером прикрасить ялинку. Зверніть увагу на слайд, де зазначено завдання для кожної групи. Через три хвилини ви маєте захистити свій проект. Це зробить головуючий кожної групи.Час пішов.

      Слайд 13.  Знавці: епітети.

                         Ерудити: метафори

                        Творці: порівняння  

  Кожен, опираючись на виписані художні засоби, намалює в своїй уяві ялинку і складе її опис . Цей опис ви додасте після основного тексту переказу. Він за обсягом має бути 0,3-0,5 сторінки. Нагадую, творче завдання дописуємо з нового рядка, з абзацу, не пропускаючи рядків.

                                                   Елка искусственная Alpine Best Pine Mister Christmas арт. Alpine Best Pine 500 Alpine Best Pine 500 - Елки, высота более 2 м - C

  Неодмінним атрибутом якого свята є ялинка?

 Є багато легенд, які пояснюють, чому саме ялинка стала символічним деревом Нового року. Одну з них  вам розкаже Лєра Слайд14.

                           Легенда про ялинку

   У  забутому Богом і людьми селі напередодні Різдва Христового один хлопчик пішов до лісу в пошуках гілок або кори дуба, щоб за традицією розпалити піч у святу ніч. Однак, на пошуки пішло набагато більше часу, ніж він на те розраховував. Непомітно на землю опустилася ніч. Бідолашне дитя в темряві ніяк не могло знайти дорогу додому, до того ж всі сліди почало замітати снігом. Хлопчик відчув, як  очі наповнюються слізьми. Невже не зустрічатиме цю різдвяну ніч удома, адже він її так чекав ?

У лісі, який давно вже скинув своє зелене вбрання, хлопчик раптом побачив дерево, яке було, як не дивно, зеленим. Під ним він і сховався від снігу та холоду. Це була ялинка. Притулившись до її стовбура і відчувши приємний затишок,  втомлений малюк заснув. Дерево, опустило свої гілки до землі, створивши для нього зелену хатку, що захищала  від снігу, холоду та вітру. Вранці хлопчик прокинувся, почувши голоси, що лунали  недалеко в лісі. Це були односельці, які розшукували його всюди. Малюк вийшов зі схованки і з радістю кинувся до людей. Після цього всі раптом помітили, яка краса навркуги: пухнастий  сніг, що випав уночі, опущені гілки зеленого дерева, а під ним - мякий пуховий  килим, який тепер виблискував всіма кольорами райдуги. У подяку ялинці за те, що вона захистила хлопчика,  дерево стало символом Нового року і Різдва Христового. З тих пір його кожного року  встановлювали в кожній оселі і прикрашали вогнями, щоб відтворити той казковий світ, який вони побачили, шукаючи зниклу дитину.

 

  1.     Усне виконання творчого завдання.

ІV . Оцінювання.

V .  Рефлексія.  Про що ми сьогодні вели мову? Що нового дізналися? І яке творче завдання ви будете виконувати наступного уроку?

ІV.   Домашнє завдання.

Оформити письмовий переказ художнього тексту з елементами роздуму, опрацьованого на уроці, виконати творче завдання.

Слайд 15

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
19321
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку