Пінчук Леся Олексіївна ,
Малоснітинського академічного ліцею,
Фастівської міської ради
Українська мова. 6 клас.
Розділ. Морфологія. Орфографія.
Тема. Написання –н, -нн у прикметниках. Створення мікротексту з використанням захоплення вчинком знайомої людини з використанням прикметників типу несказанний, незрівнянний, неоціненний
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прикмектників, зокрема про суфіксальний спосіб, формувати вміння та навички правопису прикметників з –н, -нн та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; розвивати мовлення, пам’ять, увагу, уяву, творче та логічне мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів; формувати вміння давати об’єктивну оцінку подіям, визначати власне ставлення до тієї чи іншої проблеми й аргументувати свою точку зору; виховувати моральні, етичні та естетичних якості особистості кожного учня.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1. Організація уваги учнів.
2. Перевірка готовності учнів до уроку
3. Створення психологічного настрою.
Вправа «Підтримка» Учні пишуть сусіду по парті на листочках –сердечках слова підтримки: «Ти молодець, тому що…
4. Слово вчителя
Ви так гарно привітались!
Словом добрим обмінялись!
Добрі, чуйні, позитивні!
І уважні, і активні,
І бадьорі, і здорові
До уроку всі готові!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Бліц-опитування. Прийом «Незакінчене речення».
-Прикметник- це…
- Прикметник означає….
- Прикметник відповідає на питання…
- В реченні буває….
- Прикметники використовують як засіб…
- Прикметники за значенням поділяються на….
- Ступені порівняння можуть мати прикметники…
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з підручником : виконання вправ 400, 401.
Вправа «Творча майстерня». Утворити від поданих слів прикметники, записуючи їх у дві колонки : 1-ша з –н, 2-га з –нн, виділити в них суфікси. Пояснити свій вибір, аргументуючи відповідь правилами.
Сезон, камінь, глина, пружина, вина, малина, картина, дерево, буква, вогонь, день, ранок, вечір, страх, лимон, вікно.
Робота з текстом. Прочитати текст, вставити пропущені букви в словах, пояснити орфограми. Підкреслити прикметники. Виділити в них суфікси. (Додаток 1)
Ґавеня і Соловей
Вивела Ґава одне-єдине пташеня - Ґавеня. Вона любила своє дитя, частувала його смач…ими черв'ячками.
Та ось полетіла Ґава по їжу й пропала. Уже й сонечко піднялося вище за дерево, на якому вони жили, а матері все нема. Заплакало Ґавеня. Плаче, сльози струмками ллються додолу. Чимало пташок притихло, жаль їм бідолаш…ого малого.
Почув Соловей плач Ґавеняти. Затремтіло з жалощів солов'…е серце. Залишив своє гніздо Соловей, прилетів до гав…ого, сів поруч із пташеням і заспівав свою чудову пісню. Аж вітер притих, заслухався.
А Ґавеня, мов і не чує солов'…ого співу, плачем заливається.
Та ось почуло Ґавеня - десь удалині пролунав матери… голос: кра, кра... Умить перестало воно плакати й каже:
- Чуєш, це моя мама співає! Замовкни, будь ласка, не пищи!
- Кра, кра-кра... - залунало поблизу, і Соловей замовк. Він перелетів на сусід..є дерево й задумався... Того вечора ліс не чув солов'...ого співу.
(В.Сухомлинський)
Бесіда за текстом.
Робота в групах.
Вправа «Намалюй словом». 1-ша група підбирає слова-епітети для опису Ґави, 2-га - для Ґавеняти, 3-тя- для Солов’я. Виділити орфограми в прикметниках, пояснити їх.
Ґава: бездоганна мати, невтомна, відповідальна…
Ґавеня: невтішне, бідолашне, налякане, невдячне…
Соловей: розчулений, занепокоєний, стурбований, чуйний, має надзвичайний, незрівнянний голос, пісенний талант, несказанну доброту в серці…
Вправа «Дерево мудрості». Учні об’єднуються в групи. Кожна група має розробити та написати правила ввічливості для Ґавенятка. Роботи на листочках прикріплюють до «Дерева мудрості» на дошці.
Творча робота. Використовуючи прикметники типу незрівнянний, бездоганний, несказанний, неоціненний, надзвичайний написати лист-подяку людині, яка викликає щирі почуття захвату, любові, бажання бути схожою на неї. Підкреслити в роботах використані прикметники, пояснити їх правопис. З’ясувати, яку змістову, емоційну роль виконують ці слова в тексті.
ІV Систематизація та узагальнення знань, умінь та навичок з теми.
Цінний, божественний, царствений, сумлінний, вишуканий, гостинний, щоденний, нездоланний, нескінченний, неодмінний, численний, осінній, весняний, старанний, височенні, скажений, шалена, здоровенний.
V. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я дізнався….., зрозумів…., навчився..., мені ще треба розібратись зі…..
V. Домашнє завдання
1. Вивчити правила ⸹48 , виконати вправу 404.
2. Скласти твір-мініатюру «Незабутній день в моєму житті» на 6-8 речень, використовуючи прикметники з –н та –нн у суфіксах.
Додаток 1
Робота з текстом. Прочитати текст, вставити пропущені букви в словах, пояснити орфограми. Підкреслити прикметники. Виділити в них суфікси.
Ґавеня і Соловей
Вивела Ґава одне-єдине пташеня - Ґавеня. Вона любила своє дитя, частувала його смач…ими черв'ячками.
Та ось полетіла Ґава по їжу й пропала. Уже й сонечко піднялося вище за дерево, на якому вони жили, а матері все нема. Заплакало Ґавеня. Плаче, сльози струмками ллються додолу. Чимало пташок притихло, жаль їм бідолаш…ого малого.
Почув Соловей плач Ґавеняти. Затремтіло з жалощів солов'…е серце. Залишив своє гніздо Соловей, прилетів до гав…ого, сів поруч із пташеням і заспівав свою чудову пісню. Аж вітер притих, заслухався.
А Ґавеня, мов і не чує солов'…ого співу, плачем заливається.
Та ось почуло Ґавеня - десь удалині пролунав матери… голос: кра, кра... Умить перестало воно плакати й каже:
- Чуєш, це моя мама співає! Замовкни, будь ласка, не пищи!
- Кра, кра-кра... - залунало поблизу, і Соловей замовк. Він перелетів на сусід..є дерево й задумався... Того вечора ліс не чув солов'...ого співу.
(В.Сухомлинський)