Конспект уроку з української мови для 6 класу з теми "Творення іменників"

Про матеріал
Способи творення іменників. Букви е, и, і в суфіксах -ечок,-ечк, -ичк, -ичок, -Інн(я), -енн(я), -н(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о)
Перегляд файлу

Пінчук Леся Олексіївна ,

учитель І категорії

Малоснітинського академічного ліцею,

Фастівської міської ради

 

Українська мова. 6 клас.

Розділ. Морфологія. Орфографія.

Тема. Особливості творення іменників.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити з особливостями творення іменників: формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати іменники у власних висловлюваннях; виховувати любов і повагу шестикласників до українських  народних звичаїв та традицій, прищеплювати інтерес до вивчення  етнічної культури та усної народної творчості.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

ХІД УРОКУ

Оголошення теми, мети і завдань уроку (Слайд 1).

Усі дерева в інеї —
У білому, у синьому.
Ростуть димки над хатами
Стовпцями волохатими.
Гілки похитує вітерець,
Снігур сніжок покльовує,
А Морозенко-пустунець
Нам вікна розмальовує.

А. Камінчук

 

Вступне слово вчителя.

-  Зима – найхолодніша пора року, але все одно дуже цікава та весела. Коли, як не зимою можна покататися на санчатах, ковзанах, зліпити снігову бабу, погратися в сніжки. А ввечері, сидячи біля вікна, можна довго дивитися як падають білі пухнасті сніжинки. А що вже казати про те багатство свят, що приносить зима. А скільки звичаїв та традицій з ними пов’язано! Отже, сьогодні ми поринимо в чарівний світ зимових свят. І для початку пропоную вам  прочитати епіграф нашого уроку і знайти в його тексті слова, що пов’язані з темою уроку, а саме – «Особливості творення іменників».

 Робота з текстом епіграфа уроку  (Слайд 2).

 Для подальшої роботи учні об’єднуються в команди «Сніжинка» та «Крижинка».

 Настановчо-мотиваційний етап.

Учні заповнюють таблицю, накреслену на дошці, зазначаючи, що вони вже знають з даної теми і що  хотять  дізнатися чи навчитися:

Знаю, вмію

Хочу дізнатися, навчитися

Дізнався, навчився

 

 Актуалізація опорних знань, умінь і навичок школярів.

Бліц-турнір «Чарівна майстерня словотвору»  за методикою «Незакінчене речення»: учні дають відповіді на питання за темою, доповнюючи запропоновані речення. Перемагає команда, яка дасть більше точних відповідей  (Слайд 3).

  • Словотвір – це… розділ мовознавчої науки, який вивчає творення слів.
  • Корінь – це… основна морфема, що виражає загальне лексичне значення слова.
  • Корінь є носієм… лексичного значення слова.
  • Словотворчі морфеми -… суфікси і префікси.
  • Префікс – це …морфема, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів чи інших граматичних форм.
  • Суфікс це… морфема, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів чи інших граматичних форм: щедрий – щедрість, стукати – стукнути.
  • Закінчення, або флексія –… це змінна морфема, яка знаходиться в кінці слова та служить для зв’язку слів у реченні, не змінюючи їх лексичне значення.
  • Основа слова — …це частина слова  без закінчення.
  • Твірною називається основа, …від якої утворено інше слово.
  • Утворене слово називається …похідним.

Робота в групах.

Відтворення теоретичного матеріалу за опорними схемами “Способи творення іменників”. Учні пояснюють «формули» творення, називають тип словотвору, записують приклад.

префікс+

корінь

корінь+

суфікс

префікс+корінь+

суфікс

корінь(префікс+

суфікс)

основа+

основа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Спостереження над  мовним  матеріалом.

  Робота з текстом :     прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок.  Виписати з тексту  виділені іменники, пояснити тип творення кожного (Слайд 4).

Крокую рідним містечком. На доріжках, деревах, будівлях лежить пухнастий сніжок, переливаючись на ласкавому сонечку. Маленькі зірочки, що повільно сідають на ніс, щоки, вії, наче вітаються зі мною, мовчазливо повідомляючи про прихід найчудовішої пори року — зими. 
   Сніжинки мають найрізноманітнішу форму. 
Ось на рукаві затримується одна, дозволяючи милуватися собою. Шестикутна пухнаста красуня з перетинками повільно тане, нагадуючи про скороминучість усього прекрасного.
        Білі зірочки все летять і летять з просвітленого, м'якого, затишного неба, вкриваючи килимом землю. Люблю зиму з її непостійністю, чарівністю, жорстокими хуртовинами, веселими ігрищами дітвори, привабливістю білого кольору. Вітаю прихід однієї з найдивовижніших пір року.    

Підбиття підсумків роботи.

Визначення переможців. Учні дають відповідь на питання: Який спосіб творення є найпопулярнішим для іменників?

 Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу за підручником.

Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника.( стор.114).

Складають за опрацьованим матеріалом питання для суперників (по 2 питання до будь-якого розділу матеріалу).

 В тому разі, якщо команда дає неправильну відповідь, то відповідає команда, що ставила запитання.

 Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми.

Виконання творчих завдань.

 «Творча майстерня» .

-Від поданих дієслів (Слайд 5)

 утворити іменники з суфіксами -ив(о), -ев(ий), що вказують на значення матеріалу або продукту праці. Капітан кожної  команди записує слова на дошці і утворює перший іменник. Потім по черзі кожен учасник має підійти до дошки і утворити наступне слово. Виграє команда, яка швидше і без помилок виконає завдання. Пояснити правопис останніх слів.

1 команда: пекти, молоти, мережити, прясти, пити, марити.

2 команда:  варити,  морозити, плести,  палити, місити, маяти.

- З максимальною кількістю  утворених іменників скласти невеличкі висловлювання на тему “Зима - чарівниця”. Кількість використаних слів — сума балів за конкурс.

 Пояснення вчителя.

- Суфікси та префікси служать для утворення  не тільки нових слів, але й  надають словам нових лексичних відтінків, зокрема збільшеності чи зменшеності, згрубілості чи пестливості, зневаги тощо.

 Розподільчий диктант.

Записати слова у дві колонки, (1- значення збільшеності, згрубілості, зневаги, 2 - зменшеності, пестливості), виділити словотворчі суфікси. Кількість правильно записаних слів – це сума балів за конкурс.

 Словечко, костомаха, днище, сонечко, квітонька, хлопчище, палюга, діжечка, травиця, зіллячко, собацюга, котик, ледацюга, розбишака.

Конкурс «Словотворці»  (Слайд 6).

Від поданих слів утворити максимальну кількість нових з різними відтінками значень. Скласти і записати 2 речення, використовуючи одне слово з різними лексичними відтінками.

Зима, вітер, мороз, баба, дівчина, дід, козак.

Слово вчителя.

- Зима — це дивовижна пора року, яка багата на свята та розваги. Які традиційні свята ви знаєте ? Які традиції та звичаї пов’язані з ними? Вашій увазі пропоную невеличку вікторину. Відповідь на кожне питання даєте одним словом (іменником у називному відмінку) і пояснюєте спосіб, яким він утворений.

- Як називається вечір перед Різдвом? (Слайд 7)- «Святвечір».

- Як називається гурт дорослих та дітей, які вітають господарів на Різдво? (Слайд 8)- «Колядники».

  - Як називають гурт дорослих та дітей, які вітають господарів у вечір перед святом Василя? (Слайд 9) - «Щедрувальники».

- Як називають свято пов’язане з хрещенням в річці Йордань? (Слайд 10) - «Водохреща».

  - Як називається період свят від Миколая до Водохреща? (Слайд 11) - «Святки».

 Конкурс «Творчий».

Кожна команда  по черзі демонструє міні-сценку, виконуючи колядку чи щедрівку. Поки одна команда “колядує”, інша має записати на слух іменники, утворені різними способами, які використані в колядках та щедрівках.

Підсумок уроку.

 Рефлексія: робота з останньою колонкою таблиці “Дізнався, навчився”.

 Відзначення та нагородження переможців.

 Подяка за гарну роботу на  уроці  (Слайди  13 -14).

 Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру “Різдвяне диво”, використовуючи іменники (не менше 10), утворені різними способами. 

 

Список використаних джерел

1.Бакунець, Г. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зв'язного мислення (з досвіду роботи)  // Українська мова і література школі  - 2005. - № 2. - С. 36-38.

      2.  Буракова, О.   Сформувати гармонійну особистість : з творчої лабораторії вчителя  // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. - 2005. - № 2. - С. 54-57.

       3.    Кремень, В. Освіта повинна готувати справжніх фахівців і свідомих патріотів // Освіта України. - 2005. - №5, 18 січня. – С. 2.

    4.   Перехрестна, О.  Розвиток творчих здібностей учнів на уроках мови і літератури  // Дивослово. - 2003. - № 3. - С. 53-55.

    5.    Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. - метод, посібн. / За ред.. О.І. Пометун. - К.: АСК, 2003

   6.   Пометун О., Пироженко Л., Коберник Г. та ін.. Інтерактивні технології навчання: Метод, посібн. - Умань, 2003.

    7. Заболотній, О. В., Заболотній, В.В. Українська мова [Текст] : підруч. для 6 класу загальноосвітн. навч. закладів / О. В.  Заболотній, В. В. Заболотній. – К. : Генеза,  2014. – 114 с.

   8. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська л мова. 5-9 класи / Г. Т. Шелехова, М. І. Пентилюк, К. В. Таранік-Ткачук, Т. Д. Гнаткович,  В. І. Новосьолова, Н.Б. Коржова [Електронний ресурс] / – Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalniprogramy.html.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
2289
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку