Урок "Написання -н- і -нн- у прикметниках"

Про матеріал
Матеріал конспекту уроку може бути використаний у своїй роботі учителями-словесниками
Перегляд файлу

Тема.    Написання -н-  і  -нн-  у прикметниках

Мета уроку:

  • формувати предметні компетентності:
  • допомогти учням  засвоїти основні відомості про написання –н- і –нн-  у прикметниках,
  • сприяти виробленню  орфографічної грамотності, застосовуючи правила;
  • формувати ключові компетентності:
  • спілкування державною мовою - реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ;
  • уміння вчитися впродовж життя - розвивати мовленнєво-комунікативні вміння, здатність до аналітичного типу мислення; формувати вміння доводити власну позицію, адекватно ставитися до критики; розвитку творчих вмінь зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища, знаходити й виправляти помилки  у правописі прикметників;
  • інформаційно-комунікативну - оперувати інформацією, отриманою на уроці, розвивати вміння учнів обирати потрібні джерела інформації;
  • загальнокультурну - формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності;
  •  соціальну - співпрацювати з однокласниками та вчителем під час пошуково-дослідницької діяльності,
  •  громадянську – усвідомлювати відповідальність за охорону довкілля, сприяти виховуванню в учнів самостійності, доброзичливості, старанності, наполегливості, бажання творчо працювати;
  • здоров’язбережувальну - на основі мовленнєвокомунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові та бережливого ставлення до природи, , усвідомлювати роль навколишнього середовища для життя і здоров’я людини

Тип уроку. Урок формування й удосконалення знань, умінь і навичок.

Обладнання. Мультимедійний комплекс, учнівські портфоліо (дидактичні матеріали, творчі роботи, мультимедійні презентації, добірка аудіозаписів голосів птахів, звірів), підручник, картки з індивідуальними завданнями

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань 

1.Гра-розминка  «Так-ні»

  • Прикметник  означає дію або стан предмета? ( ні)
  • Прикметник відповідає на питання який? Чий? (так)
  • Прикметник в реченні найчастіше виступає додатком? (ні)
  • Прикметник має 3 розряди? (так)
  • Прикметник змінюється за родами ,числами і відмінками? (так)
  • Прикметник недопечений  пишеться окремо? (ні)

2. Атака учня

Учні опитують однокласника (12 питань з теми «Прикметник» )

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителяМій шлях до школи лежав через парк. Ідучи пустинною алеєю, я почула за собою легенький подих вітерця і голосний спів маленької пташки. Моя несподівана супутниця була зі мною поруч, і я це відчувала. І вже біля школи побачила її – свою таємничу незнайомку.  Мабуть, їй дуже хотілося якнайшвидше запросити на землю весну, щоб укрити її першоцвітами. Назвіть цю незнайомку        ( демонстрація слайду «Синичка»).

  •                   Якими словами її можна описати?

(красива, тендітна, ніжна, чарівна, радісна)

  •                   До якої частини мови належать ці слова?

Ми продовжуємо з вами вивчати прикметник.

Один мудрець сказав «Творчість – то хвилини щастя»  Бажаю вам на сьогоднішньому уроці творити  і від цього відчувати себе щасливими.

 ІV Цілепокладання

-А якій саме темі буде присвячена наш урок, який пройде у атмосфері  творчості, ви визначите, виконавши завдання зі слайду №4 . Підказка: слова за будовою розберіть

Дослідження-моделювання

Для цього попрацюємо колективно і створимо «Ефект народження правила»

Туман – ранок (який?) туманний 

Осінь –  листочок (який?) осінній

Лимон–  сік (який?) лимонний

(учні на дошці розбирають слова за будовою. Визначають частину мови і  спільну орфограму «Подвоєні літери».)

- Скажіть, а чи можете ви визначити тему сьогоднішнього уроку? 

-  Як ви думаєте, яке завдання ми маємо вирішити сьогодні на уроці?

V. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Отже, протягом уроку ми повинні вивчити правила написання –н- та –нн- у прикметниках; навчитися позначати вивчену орфограму та обґрунтовувати написання; застосовувати теоретичні знання на практиці, активно і творчо працювати                                                                                  

  Цілереалізація

1. Дослідження-моделювання Нову орфограму знайдіть.

Перше правило ми вивели.  Сформулюємо його.                                                        

Пишуть -нн- у прикметниках, утворених від іменників із коренем на  -н- за допомогою суфікса -н-: лимон – лимонний, кінь – кінний.

Проаналізуймо такі слова: здоровенний, страшенний,  несказа́нний, нескінче́нний Поставте наголос і визначіть суфікси.  

  •                 Що означають ці слова? (збільшену міру ознаки або неможливість дії)
  •                 Спробуємо сформулювати друге правило (з наголошеними суфіксами –енн-, -анн-, що означають збільшену міру ознаки або неможливість дії завжди пишемо з двома н)         
  •                 У яких же прикметниках пишемо одну літеру –н-?
  •                 Виділіть суфікси у словах. (на дощці)

             Мрійний, гречаний, глиняний, пташиний, зміїний

  •                 Від якої частини мови утворені ці приметники? (від іменників)
  •                 Отже, третє правило…( у прикметниках, утворених від іменників за допомогою суфіксів -н-,-ан-, -ян-, -ин-, -їн- пишемо одну літеру –н-: нічний, весняний, качиний)  

VІ. Формування знань, умінь і навичок

  1.               Від поданих слів утворити прикметники, пояснити орфограму  (учні по черзі виходять до дошки )

Рік,  закон,  орел,  телефон, сон, глина, вечір, день, ячмінь

  1.               Робота за  підручником(робота в парах) Виконання вправ (диференційовано)
  2.               Робота в групах

1 група                   

    1 До прикметників дібрати синоніми з довідки, установити відповідність, усно пояснити правопис.


Хоробрий –

Немолодий –

Непереможний –

Гарний –

Молодий –

Сучасний –

Жорстокий -

Фальшивий-


  Довідка (Нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній,                                           юний, непримиренний)

  2 . Розібрати за будовою слово весняний.

2 група

 1 Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.

2. Пояснити спосіб творення слова лебединий.

4 Акція.  Купити фразеологізм

Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте у фразеологізмах прикметники, поясніть їх правопис.


1 група – рання пташка;

2 група – мати камінне серце;

3 група – капустяна голова;                                                                                                                                                      4 група – пташиного молока бракує;

5 група – будувати повітряні замки


4. Творча робота  «Оживи картинку» (письмово)

На екрані проєктується фотографія весняного пейзажу  «Перші вісники весни». Завдання – за поданою фотографією скласти 3 речення, пов’язаних між собою. У реченнях використати прикметники з вивченою сьогодні орфограмою , «Написання –н- і –нн-  у прикметниках».

5. Вправа з ключем

У поданих словах вставити –н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки. В першу – з –н-, в другу – з –нн-.

 Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, ці…ий.

  Підкресліть у кожному слові 2 літеру. Виняток - останнє  слово, в ньому- 1 літеру.  Подарунок від мене – ь (знак м’якшення).

Ключ: ТИ МОЛОДЕЦЬ! 

-Ви дійсно, діти, молодці!

VII Рефлексація

Підсумок уроку                                                                                                                                                                  - Чи виконали ми завдання уроку?


Вдячна Вам, що всі старались,

Що нічого не злякались,

Що дружно на уроці працювали

І знання  української мови показали


VIII Домашнє завдання

  *Впр.137

**Скласти словниковий диктант  (15 слів) на вивчену орфограму

*** Скласти твір-мініатюру «Подорож  сонячного зайчика», використавши прикметники на вивчену орфограму

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
8301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку