Тема. Написання -н- і -нн- у прикметниках
Мета уроку:
Тип уроку. Урок формування й удосконалення знань, умінь і навичок.
Обладнання. Мультимедійний комплекс, учнівські портфоліо (дидактичні матеріали, творчі роботи, мультимедійні презентації, добірка аудіозаписів голосів птахів, звірів), підручник, картки з індивідуальними завданнями
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Гра-розминка «Так-ні»
2. Атака учня
Учні опитують однокласника (12 питань з теми «Прикметник» )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителяМій шлях до школи лежав через парк. Ідучи пустинною алеєю, я почула за собою легенький подих вітерця і голосний спів маленької пташки. Моя несподівана супутниця була зі мною поруч, і я це відчувала. І вже біля школи побачила її – свою таємничу незнайомку. Мабуть, їй дуже хотілося якнайшвидше запросити на землю весну, щоб укрити її першоцвітами. Назвіть цю незнайомку ( демонстрація слайду «Синичка»).
(красива, тендітна, ніжна, чарівна, радісна)
Ми продовжуємо з вами вивчати прикметник.
Один мудрець сказав «Творчість – то хвилини щастя» Бажаю вам на сьогоднішньому уроці творити і від цього відчувати себе щасливими.
ІV Цілепокладання
-А якій саме темі буде присвячена наш урок, який пройде у атмосфері творчості, ви визначите, виконавши завдання зі слайду №4 . Підказка: слова за будовою розберіть
Дослідження-моделювання
Для цього попрацюємо колективно і створимо «Ефект народження правила»
Туман – ранок (який?) туманний
Осінь – листочок (який?) осінній
Лимон– сік (який?) лимонний
(учні на дошці розбирають слова за будовою. Визначають частину мови і спільну орфограму «Подвоєні літери».)
- Скажіть, а чи можете ви визначити тему сьогоднішнього уроку?
- Як ви думаєте, яке завдання ми маємо вирішити сьогодні на уроці?
V. Оголошення теми, мети та завдань уроку
Отже, протягом уроку ми повинні вивчити правила написання –н- та –нн- у прикметниках; навчитися позначати вивчену орфограму та обґрунтовувати написання; застосовувати теоретичні знання на практиці, активно і творчо працювати
VІ Цілереалізація
1. Дослідження-моделювання Нову орфограму знайдіть.
Перше правило ми вивели. Сформулюємо його.
Пишуть -нн- у прикметниках, утворених від іменників із коренем на -н- за допомогою суфікса -н-: лимон – лимонний, кінь – кінний.
Проаналізуймо такі слова: здоровенний, страшенний, несказа́нний, нескінче́нний Поставте наголос і визначіть суфікси.
Мрійний, гречаний, глиняний, пташиний, зміїний
VІ. Формування знань, умінь і навичок
Рік, закон, орел, телефон, сон, глина, вечір, день, ячмінь
1 група
1 До прикметників дібрати синоніми з довідки, установити відповідність, усно пояснити правопис.
Хоробрий –
Немолодий –
Непереможний –
Гарний –
Молодий –
Сучасний –
Жорстокий -
Фальшивий-
Довідка (Нездоланний, неправдоподібний, незрівнянний, теперішній, мужній, літній, юний, непримиренний)
2 . Розібрати за будовою слово весняний.
2 група
1 Розподілити прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається, 2) ті, у яких подвоєння відбувається.
Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.
2. Пояснити спосіб творення слова лебединий.
4 Акція. Купити фразеологізм
Розкрийте значення фразеологізмів. Визначте у фразеологізмах прикметники, поясніть їх правопис.
1 група – рання пташка;
2 група – мати камінне серце;
3 група – капустяна голова; 4 група – пташиного молока бракує;
5 група – будувати повітряні замки
4. Творча робота «Оживи картинку» (письмово)
На екрані проєктується фотографія весняного пейзажу «Перші вісники весни». Завдання – за поданою фотографією скласти 3 речення, пов’язаних між собою. У реченнях використати прикметники з вивченою сьогодні орфограмою , «Написання –н- і –нн- у прикметниках».
5. Вправа з ключем
У поданих словах вставити –н- або –нн-. Розподілити слова в 2 колонки. В першу – з –н-, в другу – з –нн-.
Стиль…ий, пли…ий, роди…ий, силь…ий, здорове…ий, зміша..ий, голуби…ий, незрівня…ий, ці…ий.
Підкресліть у кожному слові 2 літеру. Виняток - останнє слово, в ньому- 1 літеру. Подарунок від мене – ь (знак м’якшення).
Ключ: ТИ МОЛОДЕЦЬ!
-Ви дійсно, діти, молодці!
VII Рефлексація
Підсумок уроку - Чи виконали ми завдання уроку?
Вдячна Вам, що всі старались,
Що нічого не злякались,
Що дружно на уроці працювали
І знання української мови показали
VIII Домашнє завдання
*Впр.137
**Скласти словниковий диктант (15 слів) на вивчену орфограму
*** Скласти твір-мініатюру «Подорож сонячного зайчика», використавши прикметники на вивчену орфограму