Розробка уроку створена з використанням інтерактивних, ігрових, інформаційно-комунікаційних технологій, елементів проблемного навчання та технології диференційованого навчання. У конспекті використані міжпредметні та внутрішньопредметні зв'язки. Презентація до уроку розміщена в розділі " Матеріали до уроків "
Тема. Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях з дієприкметниковим зворотом
Мета: дати поняття про дієприкметниковий зворот, навчити учнів визначати дієприкметникові звороти в реченні; формувати вміння правильно інтонувати речення з дієприкметниковими зворотами та вживати у таких реченнях розділові знаки, складати речення з дієприкметниковими зворотами; удосконалювати орфографічну та пунктуаційну пильність; розвивати спостережливість, логічне мислення, творчі вміння, вміння працювати з підручником; виховувати патріотичні почуття (любов до рідного краю, краси його природи)
Внутрішньопредметні зв’язки:
Міжпредметні зв’язки: література
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Форма уроку: урок із використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Скільки років землі — і мільярд, і мільйон,
а яка вона й досі ще гарна!
Л. Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, діти! Перш за все усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А на уроці зосередьтеся для того, щоби впоратися з вправами, які вам пропонуватимуться впродовж заняття. Будьте старанними й уважними. Адже на уроці вам потрібно
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно попрацювати.
Хочу звернути увагу, що у кожного з вас на столі є картка самооцінки, у якій, вписавши своє прізвище, ви оціните свою роботу наприкінці уроку за 6 критеріями.
Тож розпочнемо урок.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку. Оголошення епіграфа уроку
Сьогодні ми продовжимо подорож у цікавий світ морфології й вивчимо таке явище, як дієприкметниковий зворот. Отже, запишіть тему сьогоднішнього уроку: «Дієприкметниковий зворот. Розділові знаки в реченнях із дієприкметниковим зворотом».
Тепер, коли вже знаєте тему уроку, скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку?
Інтерактивний прийом «Очікування».
(Сьогодні на уроці я хочу:
А давайте ваші очікування звіримо з таблицею, яка допоможе зрозуміти, що ви повинні знати і вміти наприкінці уроку.
ЗНАТИ:
|
УМІТИ:
|
Епіграфом сьогоднішнього уроку є рядки із поезії Ліни Kостенко. Запишіть їх у зошит і прокоментуйте, як ви їх розумієте? (Правильно, кожна вихована людина відчуває велику любов до рідної землі, бережно ставиться до природи)
ІІІ. Актуалізація опорних знань школярів
Щоб розпочати роботу над новою темою, мені потрібно впевнитись, що попередні теми по дієприкметнику ви засвоїли гарно. Тому розпочнемо з невеличкого експрес-опитування. Прочитавши речення, продовжте його.
- Експрес – опитування:
1.Дієприкметник – це особлива форма дієслова, що називає…(ознаку за дією або станом).
2. Дієприкметник відповідає на питання…(який? яка? яке?)
3. Дієприкметник виконує синтаксичну роль…(означення і присудка)
4.У словосполученні вкриті росою дієприкметник…(засохлий)
5. Дієприкметники поділяються на…(активні і пасивні)
Щоб далі не сумувати, трішки пам'ять розім'яти, потрібно загадки відгадати та дієприкметники в них відшукати.
- гра «Відгадай і знайди мене»
1. Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо й зорі)
2. У лісі вирізана, гладенько витесана, співає, заливається. Як називається? ( Сопілка)
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу ( змістовно- пошуковий етап)
А зараз спробуємо здійснити екскурс у минулі теми і пригадати словосполучення та його будову. Хто бажає вийти до дошки?
-записати словосполучення, визначити головне та залежне слово, дати відповіді на запитання
Напоєна трава Напоєна дощами
Налите яблуко Налите медом
Проблемні питання:
- Чим відрізняються словосполучення правої та лівої колонок?
Ще раз звернемо увагу на словосполучення правої колонки. Це і є дієприкметникові звороти. А спробуйте сформулювати визначення дієприкметникового звороту. Так це чи ні нам допоможе з'ясувати наш вірний помічник – підручник. Перечитайте правила самостійно та дайте відповіді на запитання, які почуєте за хвилину.
2.Робота з підручником
Відповіді на питання:
А тепер увага на слайд. Перед вами 3 речення. Відшукаймо в них дієприкметникові звороти й поспостерігаємо, чи залежать розділові знаки в реченні від місця дієприкметникового звороту. Нагадую, що у кожного на парті є інструкція, яка допоможе відшукати дієприкметниковий зворот у реченні
Зробимо висновок: Розділові знаки залежать від місця означуваного слова по відношенню до дієприкметникового звороту.
4. 3найомство з інструкцією « Як відшукати й виділити дієприкметниковий
зворот у реченні»
V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи (контрольно-смисловий етап)
А зараз спробуємо закріпити теоретичні знання, виконавши ряд практичних завдань, щоб переконатися, що ви навчилися шукати Д3.
Перед вами текст. Ваше завдання – відшукати та підкреслити всі Д3, які є у цьому тексті.(2-3хв.)
Зачарований ліс
Тиша оповила землю, вкриту снігом. Спить ліс, заколисаний хуртовинами, вдягнутий у теплу снігову шубу. Мріють про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби. У зимову пору відпочивають і лісові рослини, сховані під сніговою ковдрою.
2. Вибіркова робота .Виконання вправи 192.
1варіант. Виписати речення, у яких Д3 треба виділити з обох сторін комами. (1,3,5,7)
2 варіант. Виписати речення, у яких Д3 стоїть у кінці речення. (2,4,6)
3. Самостійна робота. Виписати лише ті речення, у яких Д3 не відокремлюється комами.
Дрімали густо вкриті сніговою ковдрою береги.
Дерева запорошені вночі були чарівні.
Бурульки нависаючі над річкою торкалися води.
Огорнуті снігом ялинки пишалися на галявині.
1. Сонце натомлене за день лягло спочити.
2. Сміялось небо, всіяне зорями.
3.Прийшла зима снігами вбрана.
4.3емлю, стомлену сном тихо озирає місяць.
5. Укутана снігами земля ще спить.
6. Бриніла тиша, плетена зірками.
7. 3 вітрами до світання гудуть сади оплакані дощем.
8. Kвіти, сріблені росою, дивляться на шлях.
6.Творча робота.
Наведені речення ускладнити дієприкметниковими зворотами. 3аписати їх, розставляючи розділові знаки й аргументуючи свій вибір.
1.Тепла ніч пропливла над селом.
2.Хмаринки пливли по небі.
3. Біліли розквітлі акації.
4. Люблю луки й галяви.
5. 3аграв Дніпро.
Довідка: збуджені зі сну, припорошені пилом, напоєна степовими пахощами, опромінені сонцем, повитий свіжим туманцем.
VI. Kонтрольно-оцінювальний етап
1.Бесіда
Якою темою були об’єднані речення, текст? Які почуття виникли, виконуючи завдання?(захоплення красою рідного краю)
Справді, всі речення та тексти нагадували нам про неповторну красу рідної землі – України. І ми сьогодні долучились до цієї краси, розфарбувавши рідний край дієприкметниковими барвами.
2. Рефлексія
На початку ми окреслювали цілі, які намагалися досягнути. Чи досягли ми бажаного результату? З’ясувати це допоможе вправа «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці я …
3.Оцінювання роботи учнів.
Настав час оцінити свою роботу на уроці. Будь ласка, заповніть картки самооцінки та передайте їх на першу парту.
4. Домашнє завдання
1. Виписати з творів художньої літератури 6–7 речень про красу рідного краю, щоб у їх складі були дієприкметникові звороти.
2. Cкласти монологічне висловлювання про красу рідного краю, використовуючи дієприкметникові звороти