Конспект уроку створений з метою не лише повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівникі, а й сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом і через дефіс.
Тема. Написання прислівників разом і через дефіс
Мета : повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників ; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом і через дефіс та позначати відповідні орфограми.
Тип уроку : урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку І. Увідно - мотиваційний етап уроку
Молодці! Ви правильно виконали завдання. Навички класифікації інформації стануть вам у пригоді при визначенні теми нашого уроку
" Правопис..... ..... і.................." ( " Правопис прислівників
уміти... ж навчитися..." II. Операційно - пізнавальний етап ■ Певною інформацією про написання складних слів ви вже володієте. Пропоную дослідити нову інформацію про правопис прислівників разом і через дефіс , використовуючи такі джерела.
■ Під час дослідження - зіставлення працюємо за схемою. Дослідження
1
і
Закріплення інформації за параграфом підручника Висновки
1. Згоден! - Не згоден ! - Обґрунтуй!
і
Ваш по - вашому. Усе буде по - вашому.
III ряд
Мій Осінній
Інший Новий
Людський Четвертий
5. А тепер проведемо " Естафету хвилинних випробувань" (біля дошки працює два учні, інші учні - у зошитах) І варіант - виконання вправи №394
6. Самостійна робота учнів ( виконання диференційованих завдань)
КАРТКА - КЛАСИФІКАЦІЯ (згрупуйте слова згідно з правилами)
По/вашому, казна/де, аби/коли, хтозна/як, по/четверте, чим/далі, звідки/небудь, по/своєму, будь /що/будь, десь/таки, з діда/прадіда, що/дня, не сьогодні / завтра, хоч/не/хоч
КАРТКА - ТЕСТ ( у якому рядку всі прислівники написані
Запишіть слова разом або через дефіс, розкриваючи дужки.
(аби) коли (де) куди (ані) де (чим)скоріш
У словах частка виступає префіксом (далеко)далеко (навік) віки (врешті)решт (часто) густо
Слова утворені складанням однакових, синонімічних чи антонімічних слів.
©
КАРТКА "-вказівка (визначте словосполучення з прислівниками, запишіть
правильно )
Одяглася по...святковому, по...святковому майданчику, зробила по...іншому, по..іншому звичаю, по...своєму годиннику, говорили по..своєму, їхали по...новому мосту, живемо по...новому.
ВКАЗІВКА
пиши чеУез дефіс
ВКАЗІВКА
питання по якому? по чийому? по ^<отре?
ПИШИ ОКРЕМО
■ Живе під сонцем любові Шевченкова весна... Тарас прийшов у світ, коли ще скутий кригою сиві у берегах Дніпро. Березень благословив першу сльозу немовляти... Саме в ці прекрасні березневі дні все прогресивне людство вшановує великого Кобзаря. Виконання творчої роботи: прочитайте максими Тараса Шевченка,напишіть вислів " Дозвольте помолитися за Вас", використовуючи правопис складних прислівників.
Щовесни, коли тануть сніги І на рясті просяє веселка, Повні сил і живої снаги Ми вшановуєм пам'ять Шевченка
МАКСИМИ Т. Г. ШЕВЧЕНКА - Свою Україну любіть, Любіть її ... Во время люте, В ост анню тяжкую минуту За неї Господа моліть...
• І на оновленій землі
Врага не буде, супостата, А буде син, і буде мати, І будуть люди на землі.
- Наша дума, паша пісня Не вмре, не загине... От де, люде, наша слава, Слава України!
Малих отих рабів німих! Я на сторожі коло їх Поставлю слово.
- Радуйтеся, братайтеся! У чужому краю Не шукайте, не питайте Того, що немає...
Не поклонітесь...
Зразок: Лист Віктори Андрійчук
" Кобзаре-добротворче!
Ви завжди турбувалися про інших, присвятили їм своє життя, дбали про народ щоднини, щомиті. 1 водночас ніколи не скаржилися на злигодні. Називаю це самопожертвою. Сам Бог благословив Вас на добрі діла."
Вельмишановний Тарасе !... Великий наш пророче!... Славо і гордосте народу!... Тарасе Шевченку!...
III. Оцінно - корекційний етап
Щоб підвести підсумок нашого уроку, піднімемо орфографічні вітрила. Я диктую швидко, перепитувати й перемовлятися не можна. Слова пишуться в стовпчик, вітрила потрібно щоразу згортати на одне слово.
Лівий борт підморгне мені лівим оком. Правий борт помахає правою рукою ! Попливли!
Анітрохи, пліч - о -пліч, скільки - небудь, де -таки, деінде, щогодини, любо - дорого, колись - то, абиде, тишком - нишком, по- українськи, водночас.
Усе! Підняти вітрила! Розгортаємо папірці, відкриваючи по слову. Помилка - доведеться ручкою зробити на цьому місці справжню дірку. Вдома ви повинні своє вітрило залатати - виконати роботу над помилками.
Я навчився...
■ Рекомендація д/з
Робоча сторінка
Дефіс у прислівниках
! 1.Порівняй речення , поясни написання виділених слів.
ВКАЗІВКА 1.Визнач, чи відноситься слово до дієслова. 1. Визнач, чи відповідає на питання ЯК ?
ПИШИ ЧЕРЕЗ ДЕФІС
! 2. Досліди, чи виступають виділені частки префіксом?
Казна- = казна - де Хтозна- = хтозна - куди Бозна - = бозна - куди Будь- = будь - як
Зроби висновок.
-небудь =
-таки = -то
-от =
! 3. Досліди, чи виступають виділені частки суфіксом?
куди - небудь десь - таки якось - то як - от
Зроби висновок.
! 4. Досліди, чи утворене слово
є складанням двох однакових, синонімічних чи антонімічних слів
Тихо - тихо Рано- вранці Більш- менш
П! з давніх - давен, з діда - прадіда, не сьогодні - завтра, без кінця - краю ( з усіх усюд )
!!! десь- інде ( деінде), десь - колись, десь - інколи
!!! де -не - де , десь - не -десь, коли - не - коли , колись - не - колись, як - не - як, хоч - не - хоч, ледве - не - ледве, віч- на - віч, тет - а - тет, пліч - о - пліч, будь- що - будь, всього - на - всього.
!!! де-факто, де-юре. Де-юре.- Юридичне, на підставі
закону, права; формально, на папері, по праву протилежне де - факто.
Де - факто. - Фактично, на ділі; насправді,реально; протилежне де- юре.
!і. Досліди, з якими частками прислівники пишуться разом?
АБИКУДИ
ДЕКОЛИ
НІДЕ
АНІТРОХИ
ЯКНАЙНИЖЧЕ ЧИМАЛО ЧИМДУЖ КОЛИСЬ
Зроби висновок.
! 2. Досліди, яким способом утворені прислівники ? БОСОНІЖ - Праворуч - Мимохідь- Врізнобіч- Обіруч - Водночас- Нашвидкуруч - Водносталь - Споконвіку - Зроби висновок.
Аби тільки , дарма що, поки що, чи що, ледве що, як коли ,
як слід, як треба
Тест
Укажіть рядок. у якому всі прислівники пишуться . Ів. - через дефіс: II в. - разом.
Г. З давніх/давен, далеко/ далеко, чим/скоріш.