До розіграшу
залишилось:
14 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку української мови для учнів 7 класу на тему: "Дієприкметник як особлива форма дієслова". Презентація до уроку.

Про матеріал

Розробка уроку української мови в 7 класі на тему: "Дієприкметник як особлива форма дієслова" містить елементи креативного мислення, інтерактивні методи та прийоми, знаково-схемні елементи та елементи дослідження. В основі уроку покладено народознавчий матеріал, який допоможе ознайомити учнів із традиціями та звичаями нашого народу.

Перегляд файлу

Спеціалізована школа №43 «Грааль» м. Києва

Учитель української мови та літератури Дубинська Г.Є.

Урок: українська мова.

Клас: 7 клас

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з елементами дослідження.

Тема уроку. Дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета уроку: формувати мовні, мовленнєві та ключові компетентності, ознайомити учнів із дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати вміння відрізняти дієприкметник від прикметника, розпізнавати дієприкметник у реченнях; визначати його синтаксичну роль; розвивати навички аналізу мовних явищ, креативне мислення, зв’язне мовлення, творчі вміння, доречно використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; прищеплювати любов та повагу до звичаїв, традицій українського народу.

Інноваційні технології:  технологія проблемного навчання, дослідження, технологія інтерактивного уроку.

 Методи і прийоми: проблемно-пошуковий метод, метод «прес», дослідження, робота зі схемою-опорою, робота в парах, асоціативний кущ, метод незакінчених речень, інтерактивна вправа, конструювання, «Четверте зайве», рекламні заголовки, мікрофон, тестування, рефлексія.

Обладнання:  підручник, роздатковий матеріал, презентація «Дієприкметник як особлива форма дієслова».

Перебіг уроку

І.Організаційний момент.

Дорогі діти, перед тим, як розпочати наш урок, подаруйте один одному комплімент або побажання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1.               Слово вчителя.

Рідна хата — наша берегиня. Вона зігріта теплом материнської любові, осяяна мудрістю батька. У ній — корінь нашого народу. Вона — символ добра і надії.

 Гарненька хатиночка у вишневому садочку, мов дівчина у віночку.

  1.               Створення «Асоціативного куща» до слова рідна хата.

Я вам пропоную скласти «Асоціативний кущ» до словосполучення рідна хата.

І-в прикметники

ІІ-в дієслова

Запишіть у зошитах число, класна робота. Презентація діяльності учнів.

Слово вчителя. Я підготувала для вас також «Асоціативний кущ» до словосполучення рідна хата: заквітчана, зігріта, побілена, розмальована, освітлена.

 Що ви можете сказати про ці слова? Так, це дієприкметники.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку - дієприкметник як особлива форма дієслова: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

 На уроці формуємо мовні, мовленнєві та ключові компетентності, дізнаємося про дієприкметник як особливу форму дієслова, його граматичні ознаки, навчимося знаходити дієприкметники в реченнях, визначати їх синтаксичну роль, використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях.

Запишіть у зошитах  тему уроку.

Що знаємо? Які ще форми дієслова ви знаєте? Про що б хотіли дізнатися?

ІV.Актуалізація опорних знань.

  1.     Слово вчителя.

Поміркуйте і висловіть свою думку щодо утворення слова дієприкметник.

(Це слово утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у собі ознаки двох частин мови - дієслова та прикметника).

А що ви знаєте про ці частини мови?

  1.                 Метод незакінчених речень. Я буду починати речення, а ви його продовжите

Я знаю що……

1) Дієсловом називається самостійна частина мови, яка означає …(дію або стан предмета і відповідає на запитання що робити? що зробити? )              

2) Дієслова бувають двох видів…..( недоконаного – відповідають на запитання що робити? писати, малювати; і доконаного – відповідають на запитання що зробити? переписати, намалювати).

3) Дієслова мають такі часові форми:…. (минулий час – що робив? Писав; теперішній час – що роблю? Пишу; майбутній час – що робитиму? Писатиму).

4) У реченні найчастіше виступають у роль…… (присудка).

5) Прикметником називається самостійна частина мови, що виражає …(ознаку предмета або його приналежність і відповідає на запитання який? чий?)

6) Прикметники змінюються….. (за родами: веселий, весела, веселе; за числами: веселий-веселі; за відмінками:  веселий, веселого, веселому, веселим).

7) Прикметники в реченні найчастіше виступають у ролі….означення.

Отже, ми повторили відомості про дієслово та прикметник як самостійні частини мови.

V. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

 1. Дослідження. Робота з текстом. Паралельно учні заповнюють схему-опору.

Які ж ознаки поєднав у собі дієприкметник ми спробуємо дослідити на основі тексту. У вас на партах лежать аркуші з матеріалом до уроку. На екрані ви бачите текст.

Завдання: прочитайте текст, знайдіть у ньому дієприкметники. У виділених словах визначте, на які питання вони відповідають.  Визначте  рід, число, відмінок, вид, час.

Важко уявити українську хату  без вишитих рушників. «Дім без рушників, як сім'я без дітей»,   говорить прислів'я. Рушник вишитий розкішним рослинним орнаментом. Калинові кетяги розташовані по краях, вінки з барвінку розміщені вище, а виноградними гронами прикрашена середина білого полотнища. Поєднані рослини нікого не залишають байдужим. Мереживо на рушнику виконане вручну, його візерунок тематично пов'язаний з орнаментом вишивки.

(Вишитий - який? Розташовані - які? Прикрашена – яка? Виконане – яке?)

Отже, на які питання відповідає дієприкметник? Що виражає? (ознаку за дією).

Визначте рід,  число та відмінок виписаних слів.

Н.в вишитий рушник

Р.в. вишитого рушника

Д.в. вишитому рушнику

Зн.в. вишитий рушник

Ор.в.вишитим рушником

М.в.вишитому, вишитім рушнику

Який висновок можна зробити? Що ми повинні записати в схему?

Скажіть, до якого часу та виду можна віднести  дієприкметники?

Дієприкметники належать до доконаного та недоконаного виду та мають минулий або теперішній час. Запишіть до схеми. У виділених реченнях визначте синтаксичну роль дієприкметників. Запишіть до схеми.

На основі записаного матеріалу сформулюйте визначення дієприкметника. Назвіть його ознаки.

2.Робота з підручником.

Звірте власне визначення з матеріалом підручника. Розгорніть підручники на сторінці 112, зачитайте визначення.

Отже, ми дослідили ознаки дієприкметника, дали визначення дієприкметнику як особливої форми дієслова.

  1.   Робота з підручником. Вправа 225. Спишіть 1, 2, 5 речення, підкресліть дієприкметники як члени речення. Запишіть до схеми синтаксичну роль дієприкметників.
  2.               Проблемне завдання учням.

Прочитайте пари словосполучень. Скажіть, у чому полягає відмінність?

Світла кімната – освітлена кімната.

Черствий хліб – зчерствілий хліб.

Біла хата – побілена хата.

(дієприкметники вказують на ознаку за дією, мають ознаки дієслів, ознака в них змінна, а прикметники вказують на постійну ознаку).

  1.               Закріплення мовного матеріалу.

1) Інтерактивна вправа «Українська хата». Прикрасимо нашу хату рушниками.. Ви тягнете картку, якщо на ній написано словосполучення з дієприкметником, кріпимо в хату, інші кріпимо біля хати. У зошитах оформлюємо як розподільну роботу.

Вишиті рушники, яскраві рушники, гаптовані скатертини, кольорові скатертини, осяяний сонцем, тепле сонце, різноманітні візерунки, вирізьблені візерунки, розфарбований посуд, глиняний посуд, розмальована піч, українська піч, дерев’яні меблі, полаковані меблі, свіжі квіти, посаджені квіти, вимиті вікна, чисті вікна, глиняний посуд, розфарбований посуд, прибрана хата, білі стіни, прибрана хата, сяючі очі.

Уведіть одне словосполучення в речення, присвятивши його українській хаті.

Отже, ми вчилися розрізняти прикметник та дієприкметник.

2) Конструювання. Робота в парах.

 Від поданих слів утворіть дієприкметники та впишіть у рядки.

  1. Яке розсипали.
  2. Який виконали.
  3. Який перемили.
  4. Яка потемніла від часу.
  5. Яке зберегли.
  6. Яку зобразили.
  7. Який створили.

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

Отже, ми вчилися утворювати дієприкметники.

3) «Четверте зайве». (Індивідуальне завдання під час конструювання).

Знайдіть у кожному рядку зайве слово, підкресліть його. Доведіть, чому саме це слово є зайвим.

  1.          Досліджений, вивчений, збережений, великий.
  2.          Заквітчаний, побілити, зберегти, вивчити.
  3.          Традиційний, український, оздоблений, різнокольоровий.
  4.          Вишитий,  зігріти, помережаний, написаний.

Слово вчителя.

Пропоную виконати творчу роботу та скласти рекламу чи рекламний заголовок про українську хату, використовуючи дієприкметники. Щоб вам легше було виконати завдання, прослухайте пісню про рідну хату.

  1.          Творча робота.

Скласти рекламний заголовок про українську хату, використовуючи дієприкметники.

Зроблений із душею! Мій улюблений український бренд!

Отже, ми вчилися використовувати дієприкметники у самостійно складених реченнях.

VІ. Підсумок уроку.

  1.           «Метод ПРЕС». Доведіть, що дієприкметник – особлива форма дієслова.

Я вважаю , що дієприкметник особлива форма дієслова

Тому що, дієприкметник не тільки вказує на ознаку, а й виражає дію або стан, з яким ця ознака пов’язана.

Наприклад:

Отже, дієприкметник -  особлива форма дієслова.

  1. Тести

1.Дієприкметник – це:

А) самостійна незмінна частина мови;   

Б) самостійна змінна частина мови;

В) особлива форма дієслова;                  

Г) безособова форма дієслова.

2. Дієприкметник змінюється за:

А) родами, числами, відмінками;           

Б) часами і дієвідмінами;

В) родами та числами;                           

Г) відмінками та числами.

3. Дієприкметник відповідає на питання:

А) що роблячи? що зробивши?             

Б) що робити? що зробити?

В) що роблячий? що зроблений?           

Г) який? яка? яке? які?

4. Дієприкметники мають такі часи:

А) теперішній, минулий і майбутній;    

Б) теперішній і минулий;

В) теперішній і майбутній;                    

Г) минулий і майбутній.

5. У реченні дієприкметник виконує синтаксичну роль:

А) присудок та обставина;                    

Б) обставина та додаток;

В) означення та частину присудка;       

Г) означення та підмет.

6. У якому рядку всі слова – дієприкметники:

А) присивілий, перемагаючий, зарослий;      

Б) вивчений, цікава, прочитаний;

В) атакуючий, сухий, відлітаючий;           

 Г) охмарений, темне, потемніле.

Ключ: 1 – в; 2 – а; 3 – г; 4 – б; 5 – в; 6 – а.

  1. Взаємоперевірка тестування, обмін аркушами.

Хто не зробив жодної помилки?

Хто зробив 1 помилку?

Отже, ми перевірили, наскільки ви добре засвоїли матеріал.

  1. Рефлексія. «Мікрофон» (технологія незакінчених речень)         

- На уроці мені цікаво було…    

- Найбільше мені сподобалося…     

-  Я знаю….         

-  Я вмію……   

- Я іду з уроку…      

5.  Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання.           

1) Вивчити матеріал за підручником, параграф 18, вправа 224.                                  2) Вивчити параграф 18. Знайти та записати 5-7  прислівїв із дієприкметниками.               

3) Вивчити параграф 18. Скласти розповідь про українську хату, використовуючи дієприкметники. 

Хочу наш урок закінчити побажанням.

Побажання.

Памятайте:

Під лежачий камінь вода не тече.

Будьте активними. Творіть.

Марно втраченого дня не повернеш.

Цінуйте кожну хвилину життя.

Не все говорене буває творене.

Перед тим, як щось пообіцяти, подумайте, чи зможете ви це виконати.

 


  1. Схема-опора

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Конструювання. Робота в парах.

 Від поданих слів утворіть дієприкметники та впишіть у рядки.

  1. Яке розсипали.
  2. Який виконали.
  3. Який перемили.
  4. Яка потемніла від часу.
  5. Яке зберегли.
  6. Яку зобразили.
  7. Який створили.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Тести

1.Дієприкметник – це:

А) самостійна незмінна частина мови;   

Б) самостійна змінна частина мови;

В) особлива форма дієслова;                  

Г) безособова форма дієслова.

2. Дієприкметник змінюється за:

А) родами, числами, відмінками;           

Б) часами і дієвідмінами;

В) родами та числами;                           

Г) відмінками та числами.

3. Дієприкметник відповідає на питання:

А) що роблячи? що зробивши?             

Б) що робити? що зробити?

В) що роблячий? що зроблений?           

Г) який? яка? яке? які?

4. Дієприкметники мають такі часи:

А) теперішній, минулий і майбутній;    

Б) теперішній і минулий;

В) теперішній і майбутній;                    

Г) минулий і майбутній.

5. У реченні дієприкметник виконує синтаксичну роль:

А) присудок та обставина;                    

Б) обставина та додаток;

В) означення та частину присудка;       

Г) означення та підмет.

6. У якому рядку всі слова – дієприкметники:

А) присивілий, перемагаючий, зарослий;      

Б) вивчений, цікава, прочитаний;

В) атакуючий, сухий, відлітаючий;           

 Г) охмарений, передплатне, потемніле.

 

 

 

 

 

3) «Четверте зайве». (Індивідуальне завдання під час конструювання).

Знайдіть у кожному рядку зайве слово, підкресліть його. Доведіть, чому саме це слово є зайвим.

  1. Досліджений, вивчений, збережений, великий.
  2. Заквітчаний, побілити, зберегти, вивчити.
  3. Традиційний, український, оздоблений, різнокольоровий.
  4. Вишитий,  зігріти, помережаний, написаний.


Інтерактивна вправа «Українська хата»

 

Похожее изображение

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
26 грудня 2017
Переглядів
622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку