Прочитайте речення. У яких із них йдеться про реальну дію, а в яких висловлено лише побажання чи спонукання до дії?1. Ми частіше читаємо зараз твори жанру фентезі.2. Чи хотіли б ви знати, які книги читали ваші батьки, коли ходили до школи?3. Читайте твори сучасних письменників і поетів.
ДІЙСНИЙУМОВНИЙНАКАЗОВИЙВиражаєДійсну, реальну дію. Бажану , можливу за певних умов дію. Спонукання до дії (наказ, пораду, прохання, побажання )Питання Що робить? Що зробить? Що зробив?Що робив би?Що зробив би?Що роби?Що зроби?Змінюється. За часами, числами та особами або родами (мин.ч.)За числами ,В одн. – за родами. За числами та особами. В одн. – 2-га особа, у мн. – 1-ша і 2-га особи. Творення Дієслово минулого часу і частки б, би. Можуть творитися за допомогою часток хай, нехай. Приклади. Працює, сміється, забуде, зробив. Повідомив би, хотіли б, прийшла б. Говори, говорімо, хай говорить, нехай говорить Способи дієслів
Вибірковий диктант. Знайти дієслова умовного способу. Ми пливли б під вербами, наче в зеленому гроті; тут стояла б принишкла сутінь, і лише подекуди вгорі жаром світились би китиці стиглої калини. Я сидів би на веслах, вибирав би дорогу. За нами сумно плив би старий Нінин човник. Він, мабуть, не схотів би самотнім залишитись на броду. І , притоплений, тихо снував би за нами (За В. Близнецем).
Замініть наказовий спосіб дієслів умовним. Простежте, як наказова тональність речення змінюється на побажання. Зразок. Сів би ти з нами та подивився б серіал.1) Сядь із нами та подивися серіал. 2) Вийди пограти з нами у футбол. 3) Провідайте свого хворого товариша. 4) Після уроків пообідай, відпочинь, а потім уже берись за уроки.