Конспект уроку з української мови для 8 класу на тему "Р.М. Ділові папери. План роботи

Про матеріал
Традиційний урок з використанням інтерактивних методів. Нестандартний початок: учні пробують себев ролі журналістів і ставлять питання гостям на уроці, або це можуть бути однокласники. Відповіді зберігають у формі аудіозапису. Робота в групах під час виконання завдання "Ти - редактор" допоможе визначити рівень сформованих лексичних, граматичних, орфографічних навичок. Здобуті практичні навички роботи на уроці підкажуть специфіку професій журналіста. редактора. Пропонується самостійна робота з опрацювання теоретиного матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: РМ Ділові папери. План роботи

Мета: повторити  про  офіційно-діловий стиль, його призначення та мовні особливості;  вчити    відрізняти  його  від  інших стилів мовлення; роль і значення в діловому спілкуванні; навчати вмінню складати план роботи;

розвивати в учнів мислення та мовлення, стилістичну грамотність, культуру писемного спілкування; вміння самостійно долати труднощі; збагачувати словниковий запас;

виховувати працьовитість, уважність, любов до рідного слова.

Обладнання уроку презентація, картки із теоретичним матеріалом, зразок плану.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчання

Хочемо ми чи не хочемо, але  життя наше не може протікати хаотично. Ми щось прагнемо, виконуючи якусь роботу, на щось розраховуємо, навіть кожен день чітко регламентований. Буває так, що хтось до тебе звернеться зі своїм проханням і поламає всі плани. Це слово сьогодні буде ключовим на нашому уроці.

 А зараз ми дізнаємось, які плани у наших гостей? (учні записують відповіді)

- Що плануєте обов’язково втілити в цьому році?

-Ваші плани на майбутнє?

-Які завдання у вас на цей місяць?

- Що в школі відбудеться за І семестр?

- Які перспективи у вас цієї осені?

- Що ви хочете зробити на цьому тижні?

(відповіді проаналізуємо пізніше)

ІІІ. Актуалізація  опорних знань

Фронтальне опитування:

  • Поясніть лексичне значення слова документ?
  • З якими документами вам доводилдося мати справу?
  •  Які документи мають члени вашої родини?
  • Які документи ви вже складали?

Вибірковий диктант

Виписати назви ділових паперів. Що вам відомо про призначення кожного з них?

  1. Звітувати не спіши: виконай – то й звіт пиши. 2. Будь першим у полі, а не в протоколі. 3. Кожен Іван виконує свій план.
  • Яке лексичне значення має слово стандарт?
  • Чи можна стверджувати, що більшість ділових паперів складаються за стандартом?

ІV. Оголошення теми, завдань.

V. Сприйняття навчального матеріалу.

  1.      -  Ми сьогодні  на уроці будемо говорити про офіційно-діловий стиль, але перш ніж ви даватимете відповіді на мої питання, пропоную виступи довідкового бюро.

Роль офіційно-ділового стилю - забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов'язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.

 

Для ділового стилю характерні такі ознаки:

- вживання готових усталених форм та мовних зворотів;

- точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;

- вживання слів тільки у прямому значенні;

- спеціальна термінологія;

- відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.

А тепер подумайте й скажіть, яка роль офіційно-ділового стилю? Назвіть характерні ознаки? Назвіть  інші  стилі мови .

 

2) Розподільний диктант (по рядах, робота в парах)

Науковий  стиль       публіцистичний стиль      офіційно-діловий стиль

Площа трикутника, родина осокові, економічні реформи, передвиборча боротьба, депутатський корпус, слово надається, відповідальність покласти на..., питома вага, порядок денний, конституційні рамки, заслухати звіт, ведення протоколу доручити.

3)  Пояснення вчителя.

     Будь-який діловий папір складається відповідно до встановленої норми, тобто шаблону. Діловий папір складають лише в офіційно-діловому стилі. Викладена в документі інформація формулюється за допомогою суджень, у яких щось стверджується або заперечується. Будь-які художні засоби у мові документів є неприпустимими. Точність досягається вживанням тільки однозначних слів, використанням термінів, зазначенням дат, цифрових даних.

Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова. Інша назва канцеляризми, а також з написанням ділових паперів побутує ще одне слово, як кліше, або мовне кліше.

 

Обов'язковою для ділового паперу є назва (довідка, наказ, постанова, заява, план роботи, протокол, оголошення, доручення тощо).

 

 Ти -  редактор (робота в групах)

Відредагувати сполучення слів.

Бувші учні ( колишні учні), бути у командировці (бути у відрядженні), великі доходи (великі прибутки), ведучий фахівець (провідний фахівець), винести подяку (скласти подяку), виписка із протоколу (витяг із протоколу), вільна вакансія (вакансія), згідно інструкції (згідно з інструкцією), всезагальні збори (загальні збори), вступний взнос (вступний внесок), діючі правила (чинні правила), міри перестороги (запобіжні заходи), жила площа (житлова площа), налоговий прес (податковий тиск), заключити угоду (укласти угоду).

-         Робота з текстом

Прочитати мовчки текст. З’ясувати його стиль мовлення. Скласти і записати план тексту у формі питальних речень.

  План роботи – це документ, який встановлює точний перелік намічених для виконання робіт чи заходів, послідовність їх, обсяг, часові координати й конкретних виконавців.

Плани роботи бувають різні: перспективні (розраховані на кілька років), річні, піврічні, квартальні, плани на місяць, тиждень, план окремого заходу, виробничої або навчальної діяльності установ чи окремих працівників, план розвитку економіки країни тощо.

   За структурою розрізняють прості й складні плани. Основний зміст плану викладається у формі тексту або таблиці. Кожний пункт плану складається з трьох обов’язкових частин: зміст роботи, термін (дата) виконання, виконавці. Колективні плани затверджуються на зборах, а особисті складаються для самоконтролю.

   Важливою для плану є рубрикація правильний поділ на співмірні частини; дотримання однотипного способу викладу всіх пунктів плану; точність і чіткість формулювань.

План може мати вигляд таблиці, графіка, плану тексту. Обов'язковим є зазначення термінів виконання та відповідальних за певну ділянку (частину) роботи.

Прослуховування аудіозаписів і їх аналіз.

4)      Ознайомлення із зразком плану роботи.

Зміст роботи           

Дата

виконання

Хто виконує

Відмітка про виконання

1

Підготувати клас до Дня знань

01.09

Бондарчук І.

 

2

Взяти участь у шкільній виставці «Моє рідне місто»

12.09

Берегова о.

 

3

Випустити класну газету «Здоровий спосіб життя»

16.09

Мартинюк К.

 

4

Підготувати привітанні для посвяти в гімназисти

24.09

усі учні класу

 

5

Підготувати сценарій до свята «Осінній бал»

26.09

Скакун Р., усі учні класу

 

 

  • Який це план за терміном виконання?
  • З якою метою складений цей план? Кому він адресований?
  • Хто, на вашу думку, має підписати цей план? Чому?
  • За якою формою складено план і які частини він включає?

 VІ. Закріплення вивченого

 

 Почати складати колективно план роботи класу на місяць.

-   До поданих іншомовних слів дібрати українські відповідники.

Інформація –

Пріоритет –

Період - 

Контроль - 

Лаконічний - 

Екстрений –

Стимул –

Конкурс –

Приз - 

Президент -

Реалізація - 

Ліквідація -

 

VІІ. Рефлексія

Бесіда  за питаннями:

- Яке призначення офіційно-ділового стилю?

- Що таке план роботи?

- Які ознаки його?

- Для чого треба вміти складати план?

 Зачитати складені сенкани.

 Розкажи про слово за допомогою інших слів

VІІІ. Домашнє завдання.

Завершити складання плану роботи класу  на місяць.

 

docx
Додано
7 березня
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку