Урок із теми «Складне речення з різними видами зв'язку» розроблено відповідно до чинної програми. Запропоновані види робіт сприяють різнобічному особистісному та мовленнєвому розвиткові здобувачів освіти.
Серед форм робіт є ті, що формують у дев'ятикласників потребу у вивченні рідної мови, сприяють вихованню загальнолюдських цінностей, виробленню умінь та навичок користуватися засобами мови, засвоєнню базових граматичних, лексичних, правописних, стилістичних, пунктуаційних умінь та навичок.
Тема уроку. Складне речення з різними видами зв’язку
Мета уроку: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів із синтаксису; удосконалювати орфоепічні й орфографічні навички;
розвивати усне й писемне мовлення, увагу, пам’ять;
виховувати любов до рідної землі, батьківської оселі, народних символів.
Обладнання: індивідуальні картки, колективні картки, підручник, тлумачний словник та словник синонімів.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань
Девіз уроку: Калина – це наша Україна.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Робота з індивідуальними картками ( 2 учні працює біля дошки). 2. Робота з колективною карткою ( учитель працює з рештою учнів класу).
Колективна картка
Прочитати текст. Назвати в ньому речення з різними видами зв’язку. Записати. Накреслити схему.
Колискова, як жодна інша пісня, передає багатющий світ материнських почуттів, безмежну любов до своєї дитини. У пісню для немовляти вкладали найсокровенніше, а ще мати вплітала калину, яка в колисанках символізує красу, силу, фізичне й моральне здоров’я дитини.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Повторення, узагальнення й систематизація теоретичних положень теми
1. Лінгвістична розповідь одного з учнів про складне речення з різними видами зв’язку.
IV. Узагальнення й систематизація знань із теми
1. Робота з підручником
Виконати усно вправу 1 (с.112-113).
2. Пояснювальний диктант
Записати речення. Пояснити орфограми та пунктограми в них. Указати складне речення з різними видами зв’язку та накреслити до них схеми.
Пам’ятаю: у нашій хаті завжди звучала пісня, бо рід наш був великий і співучий. Отак і зростали – в роботі та в пісні. Нас, дітей, дорослі не вчили пісень, але знали ми їх силу-силенну, вони самі лягали на серце. Багато пісень було про калину, їх дуже любила співати моя мати.
3. Робота в групах
Група А. Зробити синтаксичний розбір речення та морфологічний розбір виділеного слова.
Калина – один із прекрасних символів України, який уходить у нашу свідомість із калинової колиски.
Група Б. Зробити синтаксичний розбір речення. Пояснити орфограми та пунктограми.
З-поміж усіх материнських пісень осібною пишною гілкою виокремлюються пісні, пов’язані з калиною.
3. Словникова робота. Пояснити лексичне значення виділених слів. Підібрати до них синоніми.
Осібний – 1. Те саме, що окремий. 2. Належний окремій особі; власний, власницький.
Виокремлюються – стають виразним, виділяються серед чого-небудь.
4. Диктант із коментуванням
Пояснити розділові знаки в реченнях. Указати вид речень. Накреслити схеми.
Україна – країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її, країна гарячої любові до народу і чорної йому зради, довгої, вікової героїчної боротьби за волю, в результаті якої – велетенське кладовище: високі в степу могили, руїна та прекрасна на весь світ, безіменна, невідомо коли і ким складена пісня…
Україна – розкішний вінок із рути і барвінку, що над ним світять заплакані золоті зорі… (С. Васильченко).
V. Творча робота
Написати твір за поданим початком. У роботі використати складні речення з різними видами зв’язку.
Калина – це наша Україна. Любімо її, шануймо, причащаймося до незглибимих джерел народних звичаїв, традицій, символіки, що їх віками плекали наші пращури – на щастя, на добро, на звеличення рідної України.
VI. Підсумок уроку. Рефлексія
Рефлексія
VII. Повідомлення домашнього завдання
Повторити § 32.
Виконати домашню вправу (с. 115) та опрацювати рубрику «Культура слова» (с. 115).