18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Конспект уроку з української мови для учнів 6 кл. на тему: "Написання складних слів"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 6 класу на тему: "Написання складних слів". Урок-практикум.
Перегляд файлу

Українська мова. 6 клас

Тема.  Написання складних слів разом і через дефіс.

  1. Епіграф уроку: Слайд № 1-2

«В небеса вдивляюсь,//Думаю-гадаю,//Може здогадаюсь,//Що за небокраєм?» 

(«Зоряні фантазії» Інна)

Мета:

  •             навчальна: поглибити й закріпити знання учнів щодо вивчених правил із написання складних слів разом і через дефіс; вдосконалити навички культури письма;
  •                 розвивальна: саморозвиток і самонавчання в умовах глобальних змін і викликів; розвиток логічного мислення, пам'яті, уваги, зв’язного мовлення;
  •                 виховна: прищеплення любові до природи.

     Внутрішньопредметні зв’язки: словотвір, орфографія, синтаксис.

     Міжпредметні зв’язки: мова, література, природознавство.

   Обладнання: комп’ютер, планшети або телефони, підручники, дошка,      мультимедійні засоби, опорні схеми, таблиці.

   Тип уроку: урок-практикум

 Сервіси Веб:

1. https://www.youtube.com/watch?v=whjXnjGpw8Q

2. https://learningapps.org

3. https://docs.google.com/forms

ХІД УРОКУ

І. Привітання. Організація класу на роботу

- Діти, прочитайте епіграф  уроку. Як ви думаєте, які 2 слова нас сьогодні зацікавлять?

(думаю-гадаю, небокрай). Поясніть, як ви це зрозуміли? (вчили на минулому уроці, д/з)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка д/з.  Слайд № 3-9
  •      На минулому уроці, діти, було завдання  виконати тест «Написання складних слів з пів-, напів-, полу-» у Гугл формах. Із результатами  тесту можна ознайомитися в Гугл класі. Вдома ви мали ще раз переглянути відео «Написання складних слів» за посиланням  https://www.youtube.com/watch , розміщеному в групі Вайбер, а також повторити правила написання складних слів. У нагоді вам стануть таблиці, розміщені на дошці, підручник,  а також навчальний матеріал на партах. Метод «Броунівський рух».
  •      Отож, коли складні слова ми пишемо через дефіс? Коли їх пишемо разом? Як пишуться складні слова з першою частиною іншомовного походження? Що ви знаєте про винятки?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності  Слайд №10

  • Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Правопис складних слів разом і через дефіс».  (діти записують у зошити )

1.Завдання учням. Слайд №11

  • Подивіться на екран, запишіть у зошит подані слова, розкриваючи дужки. (біля дошки теж працює 1 учень)

(тишком)нишком – тишком-нишком

(чорно)зем – чорнозем                              

(п'яти)поверховий – п'ятиповерховий

(перикоти)поле – перикотиполе                                 

(сон)трава – сон-трава

(світло)жовтий – світло-жовтий

(хліб)сіль – хліб-сіль

(анти)вірус – антивірус

  •                   Діти, скажіть, будь ласка, яким способом утворені подані слова? (складання слів та основ)
  •    Як можна перевірити написання складних слів? (за правилами, в орфограф. слов.)
  •    Тож, ми маємо вчити правила, щоб грамотно писати , уміти помічати помилки.
  1. Вправа «Орфографічна правка».   Слайд №12
  •    Прочитайте слова та з'ясуйте, чи всі вони відповідають орфографічним нормам. Запишіть правильні варіанти, аргументуючи свій вибір. (1 учень працює за комп'ютером)

Сніжнобілий, гори-цвіт, червоно-гарячий, білосніжний, трьох-ярусний, фіто-терапія, мікрочастина, мати-ймачуха, кінець-кінцем, батько-мати, мало-помалу, водопостачання, картопле-сховище, жовто-багряний, снігозатримання, одноденний, біоцикл.

ПРАВИЛЬНЕ НАПИСАННЯ СЛІВ

Сніжно-білий, горицвіт, червоногарячий, білосніжний, трьохярусний, фітотерапія, мікрочастина, мати-й-мачуха, кінець кінцем, батько-мати, мало-помалу, водопостачання, картоплесховище, жовто-багряний, снігозатримання, одноденний, біоцикл.

IV. Поглиблення та закріплення вивченого матеріалу.

     1. Дослідницька робота (записати речення, пояснити правопис складних слів, у 1 реченні підкреслити граматичну основу).

Слайд №13

 Густа смарагдова повінь затопила долини, (круто)гори. На гребні того шумовиння красується, грає буйне (різно)цвіття: чебрець, шавлія і м’ята, (густо)червоний воронець, (біле)біле (ромен)зілля, (сріблясто)синяві безсмертники, тремтить, хвилюється (ніжно)густа димчиста ковила. (Із роману «Вогонь землі» Павла Байдебури)

ПРАВИЛЬНЕ НАПИСАННЯ

Густа смарагдова повінь затопила долини, крутогори. На гребні того шумовиння красується, грає буйне різноцвіття: чебрець, шавлія і м’ята, густо-червоний воронець, біле-біле ромен-зілля, сріблясто-синяві безсмертники, тремтить, хвилюється ніжно-густа димчиста ковила.

  1. Гра «Третій зайвий».  Слайд №14
  • Трохи відпочинимо і пограємо. Визначте в кожному рядку «зайве слово», поясніть свій вибір:

а)   яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий;

б)  фото/модель, фізико/математичний, міні/спідниця;

в)   гіпер/маркет, більш/менш,  легко/крилий.

ґ)   гори/цвіт, пів/ Люботина, вербо/лози

г)   пів/ящика , пів/огірка, пів/день

      4. Угадайте слово й запишіть (учні виконують у зошиті й на дошці)

1) хто сіє і вирощує хліб? (хлібороб);

2) хто міряє землю? (землемір);

3) хто рубає ліс? (лісоруб);

4) хто носить листи? (листоноша);

5) хто варить сталь? (сталевар);

6) хто ходить пішки? (пішохід).

– То як ми написали ці слова? Чому?

5. Гра «Хто швидше». Слайд №15 Пригадайте й запишіть якнайбільше слів, що починаються на мікро-,  теле-, супер- .(за варіантами)

Мікрочастини, мікроорганізми, мікрохвильова, мікротекст…

Телеоператор, телепередача, телеведучий, телереінтерв'ю, телехроніка….

Супермен, супермама, супермаркет, суперагент...

  • Як ви написали ці слова? Чому так?

6. Інтерактивна вправа «Розподільний диктант» Слайд №16

- Виконайте завдання у додатку https://learningapps.org/  (запропоновані слова запишіть у три стовпчики: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс, 3 - слова, що пишемо окремо) . Самоконтроль перед написанням тесту на оцінку в Гугл формах.

слова, що пишемо разом

слова, що пишемо через дефіс

слова, що пишемо окремо

лівобережний мікропроцесор

телешоу

чистотіл

шестиденний

жовтогарячий

авіалайнер

радіовузол

пройдисвіт

півострів

південно-східний

сніжно-білий

кисло-солодкий

червоно-коричневий

видимо-невидимо

батько-мати

навчально-виховний

школа-інтернат

м'ясо-молочний

зустріч-прощання

пів острова

одним одна

кінець кінцем

пів огірка

пів Харкова

пів життя

пів години

пів Європи

пів України

пів яблука

                                                       

V.  Підведення підсумків.

- Під час уроку ми опрацювали багато матеріалу, поглибили знання з правопису складних слів. Тож, для того щоб закріпити вивчений матеріал я пропоную вам написати  тест в Гугл формах «Правопис складних слів». Перейти за посиланням https://docs.google.com/forms/d/1xV1MrjcEGiJnIWttmTP1QQegmoOkNC4EEVS8SsbAoOo/edit   Слайд №19

  1. Виконання тестових завдань.

 1. Позначте рядок, де всі слова складні:

 а) будинок, сонце, багатоповерхівка;

 б) навчання, жовтогарячий, кінозірка;

 в) фотоальбом, авіапошта, п’ятиденка.

 2. Позначте рядок, де всі складні слова пишуться разом:

 а) кімната/кухня, фото/альбом, лісо/степ;

 б) чорно/слив, три/річний, ультра/звук;

 в) міні/спідниця, сон/трава, євшан/зілля.

 3. Позначте рядок, де всі складні слова пишуться через дефіс:

 а) жовто/гарячий, міні/диктант, синьо/окий;

 б) кімната/музей, сон/трава, українсько/російський;

 в) шеф/кухар, авто/клуб, крає/вид.

 4. Позначте рядок, де всі слова з пів- пишуться разом:

 а) пів/острів, пів/аркуш, пів/місяць

 б) пів/Києва, пів/яблука, пів/аркуша;

 в) пів/парти, пів/юрти, пів/Одеси (далі див. Гугл клас)

- Оцінки за роботу на уроці, за виконання тесту ви зможете подивитися в гугл класі.

VI.      Домашнє завдання. Слайд №17

  • Перш, ніж перейти до виконання тесту, запишіть домашнє завдання в щоденник.

Диференційоване завдання.  

Утворити складні слова із запропонованих частин, скласти з ними речення (10 балів) або написати зв'язний текст-мініатюру (12 балів) на тему «Чарівниця-осінь»:

Сьогодні, день;  північ, схід;  жовтий, гарячий;   зелений, коричневий, листя, падати.

VІІ. Рефлексія учнів. Слайд №18

На уроці я…

  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…
  • найбільші труднощі я відчув…

 

docx
Додав(-ла)
Kashkina Tania
Додано
26 січня
Переглядів
88
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку