Даний матеріал має на меті ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс, домогтися практичного засвоєння ними цих правил; знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами; знаходити приклади на вивчені правила;сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу;
ТЕМА: Дефіс у прислівниках.
МЕТА: Ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс, досягти практичного засвоєння ними правил; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати повагу до багатства і виразності української мови.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ОБЛАДНАННЯ: Заготовка для Ґронування, маршрутна карта, костюми до гри «Шерлок Холмс», кораблики різних кольорів, різнокольорова крейда, декоративна скринька.
ХІД УРОКУ
1. Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми продовжуємо мандрувати країною Морфологія, а місто, в якому ми зараз знаходимось, називається Прислівник .
2.Актуалізація набутих знань
Вам уже багато про нього відомо, то ж давайте складемо карту місцевості за допомогою Ґронування
3.Ви добре попрацювали , тому заробили солодкі призи.(Об´єднання у групи за кольорами цукерок.) Кольорові кульки - наші вітрила.
4.Оголошення теми та мети уроку.
Пояснення нового матеріалу.1.Для того, щоб наші вітрила понесли нас до пригод, потрібна сила наших знань. Мозкова атака по групах: «Що я знаю про написання дефіса?» Озвучування даних мозкової атаки.
2.Порівняйте надбані раніше знання з даними підручника (стор. 141 ) за допомогою методу позначок. + це я знаю - це суперечить тому, що я знаю ! нова для мене інформація ? інформація, що потребує додаткового пояснення.
3.Обговорення роботи.( Біля якої інформації поставлено «+» Хто поставив позначку «- «? Біля якої інформації? Хто поставив позначку « ?» Біля якої інформації? )
Закріплення набутих знань.
1.Вибіркове письмо. Прочитати текст. Визначити стиль та тип мовлення. Знайти і виписати прислівники, які пишуться через дефіс. Пояснити написання. Чи доводилось тобі тримати коли-небудь у душі таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ! Таємниця та, по- перше, не дає тобі дихати, по- друге, не дає всидіти на одному місці і крутить тебе дзиҐою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись .Розпирає тобі груди , ламає ребра- рветься до людей. І хтозна-де тих сил набратися, щоб утримати її? ( за В. Нестайко)
2.Розподільний диктант. Треба переїхати до острова Дефіс .Розподіліть слова на човники різного кольору , записавши кольоровою крейдою . Які слова не зможуть потрапити на острів? Чому? Часто- густо, деколи, бозна-де, по- своєму, по-третє , ледве- ледве , як-то, колись, видимо-невидимо, хтозна- поки , казна-коли, абихто, десь, по-справжньому, тихо-тихо, абияк, звідки-небудь, дехто.
3. Заморочки з бочки. По одному учню з кожної команди отримують завдання показати фразеологізми за допомогою пантоміми. Які фразеологізми показані? Увести їх у речення , пояснити значення за допомогою прислівників на вивчену орфограму. Куди очі дивляться – абикуди За тридев´ять земель - казна-де( далеко- далеко) через пень – колоду - як- небудь
4. Дослідження- моделювання.
Дібрати якомога більше прислівників до поданих схем- моделей, визначити спосіб словотворення. ПО _________ И КАЗНА _________ ____________ СЬ
5.Рольова гра «Шерлок Холмс»(під музику входить хлопчик, одягнений Холмсом)
Учитель До нас звернувся пан Прикметник із звинуваченням у бік Прислівника. Послухаємо їх.
Прикметник Сер, я маю доповісти Вам про звинувачення Прислівника у Крадіжці, оскільки вважаю, що слова по, братньому, по, батьківському, по, військовому належать мені та прийменникові, по, іншому, по,моєму - займеннику та прийменнику, по, перше, по, друге - числівнику та прийменнику!
Шерлок Холмс (до класу) Чи є серед присутніх свідки, що можуть довести твердження пана Прикметника, склавши речення та довівши, що це дійсно вказані частини мови?( Відповіді учнів )
Шерлок Холмс Що ви можете на це зауважити , пане Прислівнику?
Прислівник Ваша честь! Зараз на ваших очах відбувається крадіжка! Ці слова належать мені! У мене є свідки, які можуть це довести!
(Відповіді учнів. )
Шерлок Холмс Розглянувши цю заплутану справу , я виношу вердикт: прислівники з префіксом по- потрібно відзрізняти від однозвучних прикметників, займенників, числівників із прийменником по, правильно ставлячи до них запитання . Наприклад, по зимовому лісу (по лісу якому? зимовому – це прикметник. Одягнений по- зимовому( одягнений як? по- зимовому-це прислівник, і пишеться він через дефіс. Рішення прийняте!
6. Знайди зайве слово. Записати слова, пояснити, яке слово у ряді зайве й чому .Одночасно по одному учню від команди утворюють групу для вирішення завдання підвищеної складності 1) ледве- ледве, тишком- нишком, любо- дорого, сіро- блакитний, довго- довго. 2)написано по- латинськи, по- справжньому влип, заговорив по- французьки, по- перше, я вирішив, відпустка по перше вересня 3)десь, будь- коли, як-от, як- таки. ген-ген 4)колись, рано- вранці, десь, абиде, деколи Завдання підвищеної складності. Пояснити, чому подані пари спільнокореневих прислівників пишуться по-різному. Пояснити різницю у значенні цих паронімів(при необхідності
користуйтеся словником), скласти з ними речення. Попросту, по- простому. Порізно, по- різному.
7. Диктант- вітрильник.(Діти пишуть диктант на аркушах паперу, у ході перевірки у словах на місці помилок роблять дірки ручкою, «топлячи» таким чином «вітрильники»-самостійні роботи) Порізно, хтозна-куди, по- козацькому, мало- помалу,холодно по- осінньому, по- різному думати, бозна-де, віч-на-віч, любо - дорого, тільки-но, колись, абияк.
Перевірка з коментуванням.
ПІДСУМКИ УРОКУ (Рефлексія)
1. За допомогою прислівників поставте оцінку за урок собі, своїй команді та друзям з інших команд.
2.Метод «Рюкзак»: письмово дайте відповідь на запитання:»Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці , ви візьмете із собою для використання?». Відповіді складаємо в рюкзак ,вибірково зачитуючи.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Вивчити параграф 31, Виправити помилки у диктанті - вітрильнику, впр. 270 ( виконати письмово). Скласти і записати 4 речення ,у яких те саме слово було б то прислівником, то прикметником.
1