Конспект уроку з української мови на тему: "Правопис прислівників. Дефіс у прислівниках"

Про матеріал

Даний матеріал має на меті ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс, домогтися практичного засвоєння ними цих правил; знаходити вивчені орфограми і пояснювати їх за допомогою правил, правильно писати слова з вивченими орфограмами; знаходити приклади на вивчені правила;сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу;

Перегляд файлу

 

 ТЕМА:   Дефіс у прислівниках.

 

 МЕТА: Ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс, досягти практичного засвоєння ними правил; збагачувати словниковий запас учнів, виховувати повагу до багатства і виразності української мови. 

 

 ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань. 

 

 ОБЛАДНАННЯ: Заготовка для Ґронування, маршрутна карта, костюми  до гри  «Шерлок Холмс», кораблики різних кольорів, різнокольорова крейда, декоративна скринька.  

 

ХІД УРОКУ

1.     Вступне слово вчителя.

  Сьогодні ми продовжуємо мандрувати країною Морфологія, а місто, в якому ми зараз знаходимось, називається  Прислівник .  

2.Актуалізація набутих знань  

Вам уже багато про нього відомо, то ж давайте складемо карту   місцевості за допомогою Ґронування

3.Ви добре попрацювали , тому заробили солодкі призи.(Об´єднання у групи за кольорами цукерок.) Кольорові кульки - наші вітрила.

 

 4.Оголошення теми та мети уроку.

 

 Пояснення нового матеріалу.1.Для того, щоб наші вітрила понесли нас до пригод, потрібна  сила наших знань. Мозкова атака по групах: «Що я знаю про написання дефіса?» Озвучування даних мозкової атаки. 

2.Порівняйте надбані раніше знання з даними підручника  (стор. 141 )  за допомогою методу позначок. +  це я знаю -         це суперечить тому, що я знаю ! нова для мене інформація ? інформація, що потребує додаткового пояснення.

 

 3.Обговорення роботи.( Біля якої інформації поставлено «+» Хто поставив позначку «-  «? Біля якої інформації? Хто поставив позначку « ?» Біля якої інформації? )  

 

   Закріплення набутих знань. 

 

  1.Вибіркове письмо. Прочитати текст. Визначити стиль та тип мовлення. Знайти і виписати прислівники, які пишуться через дефіс. Пояснити написання.             Чи доводилось тобі тримати коли-небудь у душі таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ!   Таємниця та, по- перше, не дає тобі дихати, по- друге, не дає всидіти на одному місці і крутить тебе дзиҐою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись .Розпирає тобі груди , ламає ребра- рветься до людей. І хтозна-де тих сил набратися, щоб утримати її?   ( за В. Нестайко) 

 

  2.Розподільний диктант. Треба переїхати до острова Дефіс .Розподіліть слова на човники різного кольору , записавши кольоровою крейдою . Які  слова не   зможуть потрапити на острів? Чому?  Часто- густо,  деколи,  бозна-де,  по- своєму,  по-третє , ледве- ледве , як-то,  колись,  видимо-невидимо,  хтозна- поки , казна-коли, абихто, десь, по-справжньому, тихо-тихо, абияк, звідки-небудь, дехто.

 

 3. Заморочки з бочки. По одному учню з кожної команди отримують завдання показати фразеологізми за допомогою пантоміми. Які фразеологізми показані? Увести їх у речення , пояснити значення за допомогою прислівників на вивчену орфограму. Куди очі  дивляться – абикуди За тридев´ять земель - казна-де( далеко- далеко) через пень – колоду - як- небудь 

 

  4. Дослідження- моделювання.

Дібрати якомога більше прислівників до поданих схем- моделей, визначити спосіб словотворення.                               ПО _________    И                               КАЗНА  _________                                      ____________ СЬ 

 

 

  5.Рольова гра  «Шерлок Холмс»(під музику входить хлопчик, одягнений Холмсом) 

 Учитель  До нас  звернувся пан Прикметник із звинуваченням у бік Прислівника. Послухаємо їх.

 Прикметник Сер, я маю доповісти Вам про звинувачення Прислівника у Крадіжці, оскільки вважаю, що слова по, братньому, по, батьківському, по, військовому належать мені та прийменникові, по, іншому, по,моєму - займеннику та прийменнику, по, перше, по, друге - числівнику та прийменнику!

 Шерлок Холмс (до класу) Чи є серед присутніх свідки, що можуть довести твердження пана Прикметника, склавши речення та довівши, що це дійсно вказані частини мови?( Відповіді учнів )

Шерлок Холмс  Що ви можете на це зауважити , пане Прислівнику?

 Прислівник Ваша честь! Зараз на ваших очах відбувається крадіжка! Ці слова належать мені! У мене є свідки, які можуть це довести!

(Відповіді учнів. )

Шерлок Холмс    Розглянувши цю заплутану справу , я виношу вердикт: прислівники  з префіксом по-  потрібно відзрізняти  від однозвучних прикметників, займенників, числівників із прийменником по, правильно ставлячи до них запитання . Наприклад, по зимовому лісу (по лісу якому? зимовому – це прикметник. Одягнений по- зимовому( одягнений як? по- зимовому-це прислівник, і пишеться він через дефіс. Рішення прийняте!  

 

  6. Знайди зайве слово. Записати слова, пояснити, яке слово у ряді зайве й чому .Одночасно по одному учню від команди утворюють групу для вирішення завдання підвищеної складності 1) ледве- ледве, тишком- нишком, любо- дорого, сіро- блакитний, довго- довго. 2)написано по- латинськи, по- справжньому влип, заговорив по- французьки, по- перше, я вирішив, відпустка по перше вересня 3)десь, будь- коли, як-от, як- таки. ген-ген 4)колись, рано- вранці, десь, абиде, деколи   Завдання підвищеної складності. Пояснити, чому подані пари спільнокореневих прислівників пишуться по-різному. Пояснити різницю у значенні цих паронімів(при необхідності

 

 

користуйтеся словником), скласти з ними речення. Попросту, по- простому. Порізно, по- різному. 

   7.     Диктант- вітрильник.(Діти пишуть диктант на аркушах паперу, у ході перевірки у словах на місці помилок роблять дірки ручкою, «топлячи» таким чином «вітрильники»-самостійні роботи) Порізно, хтозна-куди, по- козацькому, мало- помалу,холодно по- осінньому, по- різному думати, бозна-де, віч-на-віч, любо - дорого, тільки-но, колись, абияк.

 Перевірка з коментуванням.

 

    ПІДСУМКИ УРОКУ   (Рефлексія)

 1.     За допомогою прислівників поставте оцінку за урок собі, своїй команді та друзям з інших команд.    

  2.Метод «Рюкзак»: письмово дайте відповідь на запитання:»Які з тих знань, умінь, способів дій, що отримали на уроці , ви візьмете із собою для використання?». Відповіді складаємо в рюкзак ,вибірково зачитуючи.

 

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ   Вивчити параграф 31,  Виправити помилки у диктанті - вітрильнику, впр. 270 ( виконати письмово). Скласти і записати 4 речення ,у яких те саме слово  було б то  прислівником, то прикметником. 

 

 

 

1

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
1688
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку