Урок української мови
Утворюємо слова за допомогою суфіксів.
Мета: вчити утворювати слова за допомогою суфіксів; розвивати критичне мислення; увагу, спостережливість, пам’ять, усне і писемне мовлення; удосконалювати навички письма; формувати компетентність спілкування рідною мовою, соціальну, громадянську компетентності; виховувати повагу до рідної мови, до традицій своєї країни.
Хід уроку
Усі слова знайомі в ній,
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій!
Сьогодні ми побуваємо в Луцькому замку.
Будемо вчитися утворювати слова за допомогою суфікса. Але спершу повторимо правила (корінь, префікс, закінчення, основа, суфікс).
Закінчення, основа, корінь, префікс, суфікс,
Вчитель показує малюнки предметів, діти називають останню букву і записують. З цих букв складають слово – калина.
- Що значить калина для українців?
- Які прислів’я ви знаєте?
(Калина – символ України; калина – символ дівочої краси; калиною прикрашаю, від щастя співаю. Послухаємо довідку з нашого учнівського проекту (інформація про калину).
Актуалізація опорних знань.
яка? ← калина → що робить?
↓
що?
- А тепер запишемо слово калина і доберемо до слова спільнокореневі слова:
Калина, калинка калинова, калинонька.
- Учні добре запам'ятали!
Вірш про суфікс, алгоритм визначення.
- За допомогою суфіксів утворюються нові слова. А ще суфікси допомагають створити лагідне і пестливе слово. Т
3. Поєднання уроку української мови і літературного читання.
1. Гра «Визначай і вгадай».
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Слова:
Вишеньки
Зелененьким
Діточкам
Маленьким
На кожному аркуші написати слово, якщо правильно суфікс в слові, відкриваємо першу частину малюнка, друге слово – другий малюнок і так далі. Коли малюнок повністю відкриємо, згадаємо назву вірша і автора до малюнка. (діти називають)
Інформатор уроку читає вірш Лесі Українки «Вишеньки»
Фізкультхвилинка
Гра «Уважність»
Вчитель показує рукою частину тіла, а слово говорить іншої частини тіла. Діти показують на собі те, що чують, а не бачать. В кінці оплески.
4.Робота з підручником.
Вправа 1 ст.65 Усно
Допоможи Родзинці утворити від поданих слів спільнокореневі слова за допомогою суфіксів.
Дуб – дубок, груша – грушка.
Утворення слів з суфіксів і кореня.
Вправа 6 усно
Вправа 7 письмово – записали
Я нагадала вам, що в містах України є замки. Луцьк, Хатин, Кам’янець-Подільський, Острог.
- Сьогодні знайомимось ще з одним замком. Луцький замок – пам’ятка Волині.
- Давайте поглянемо на карту і покажемо Волинську область.
- Як називається обласний центр?
- Випишіть з тексту вправи спільнокореневі слова зі словом старий, позначивши суфікси.
- На партах конверти зі словами. I варіант вибере і покладе біля себе слова з суфіксами, другий варіант – без суфіксів. Перевірка.
- Якою була тема уроку?
- Що таке суфікс?
- Чи завжди є суфікс у словах?
- Чи можна утворити нові слова з суфіксами?
Обери відповідну цеглинку лего.
На уроці мені не сподобалось – червона.
На уроці мені сподобалось – жовта.
На уроці мені дуже сподобалось – зелена.
Створимо піраміду настрою!